Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:10

*klein zuchtje* :o Dat heb je wanneer woorden uit hun context gerukt worden. Ik quote mezelf maar even.

Gini schreef:
Mijn vergelijking ging om het feit dat je alle diersoorten (kat, hond, konijnen, schapen, koeien, whatever) in verschillende prijscategorieën vindt. En ook vaak in zeer goedkope klasses of zelfs gratis. Alleen bij paarden is dat een crime, alleen bij paarden wordt je dan een krent genoemd,... jammer jammer.

Justico

Re: Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:16

Een kennis van mij had afgelopen zomer een Gribaldi veulen in het land staan, voor de slacht. Waar gaat het mis? 0 - 500 euro is overigens slachtprijs, wat is een paard waard? Wat een gek er voor wil geven.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:23

kiki1976 schreef:
Je leest het idd tegenwoordig vrij veel zowel op MP als op Bokt.
Laast ook nog eentje op bokt, plaats vrij veel ads met de vraag gratis paardje.
Kijk je verder in de berichten zoekt ze ook een gratis stalling voor haar paardje....

En nee het was geen penny van 15 jaar of zo, maar een volwassen persoon.

Vraag je verdere info, dan verwijderd ze snel je bericht.

Die vond toch al dat een goede thuis beter was dan de prijs?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:53

Ik vind het ook erg vreemd als mensen zo'n beperkt budget hebben en dan toch een paard willen gaan kopen? Wat als het dier medische hulp nodig heeft? Met een beetje gepruts zit je zo op een rekening van 700euro bij da.. hoe willen ze dat gaan betalen dan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:03

Voor mij is het simpel: Als ik mijn paard om wat voor reden dan ook moet verkopen (wat hopelijk nooit gebeurt) dan zou ik hem best willen weggeven voor een symbolisch bedrag.
Echter komen mensen die op voorhand een heel klein budget hebben absoluut niet in aanmerking. Ik ga ervan uit dat zij de verzorging niet kunnen betalen. Bedoel, wat is die aankoopprijs in vergelijking met een paar jaar stalling? Niks!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:04

shadow19871 schreef:
Ik vind het ook erg vreemd als mensen zo'n beperkt budget hebben en dan toch een paard willen gaan kopen? Wat als het dier medische hulp nodig heeft? Met een beetje gepruts zit je zo op een rekening van 700euro bij da.. hoe willen ze dat gaan betalen dan.

Maar een budget voor aankoop zegt niets over het budget voor onderhoud/medische problemen.
Ik had voor heel weinig een arabieren ruin gekocht, beestje werd na 2 jaar ziek, heeft veel geld gekost.
Dat ik hem voor weinig wel wilde hebben (ik had al een paard... wilde eigenlijk geen arabier), betekend niet dat ik een paard van goede medische zorg onthoudt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:07

Brainless schreef:
shadow19871 schreef:

Maar een budget voor aankoop zegt niets over het budget voor onderhoud/medische problemen.
Ik had voor heel weinig een arabieren ruin gekocht, beestje werd na 2 jaar ziek, heeft veel geld gekost.
Dat ik hem voor weinig wel wilde hebben (ik had al een paard... wilde eigenlijk geen arabier), betekend niet dat ik een paard van goede medische zorg onthoudt.

Kijk daar ben ik het helemaal mee eens!

Nog maals, dat de markt op zijn gat ligt betekent dat paarden gewoon minder waard worden en mensen (ik ook) brutaler worden met lage bedragen bieden. Ik spaar liever 3000 euro op voor een koliek operatie dan dat ik 3000 spaar, waarvan vervolgens 2000 naar de aanschaf gaat. Het is dus maar een voorbeeld hè!

Daarnaast, hoe kunnen jullie zien of iemand die op jacht is naar een paardje à 500 euro, geen geld heeft voor onderhoud en DA kosten?
Ik heb 4 honden en 4 paarden thuis, en alles bij elkaar (dus niet alleen voer) kosten mijn honden meer dan mijn paarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:11

Ik snap best dat je niet kan verwachten dat je een goede Friese merrie met predicaten die Z loopt voor 1500 E kan kopen.
Maar voor een simpele, brave HTKpaard zonder papier en noemenswaardig niveau kun je voor dat geld nog best wel wat leuks vinden.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:12

Sja , veel mensen moeten ook echt van hun dieren af door deze tijden.
Ik heb ook een pony kunnen overnemen , alleen kosten voor de spullen moeten betalen.
Gloednieuw zadel van Rossner en deken etc.. kleine 500 euro ben ik klaar.

Was trouwens niet op zoek naar een nieuw paard maar beter dan dat die naar de slacht wordt gebracht.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:13

Brainless schreef:
Ik snap best dat je niet kan verwachten dat je een goede Friese merrie met predicaten die Z loopt voor 1500 E kan kopen.
Maar voor een simpele, brave HTKpaard zonder papier en noemenswaardig niveau kun je voor dat geld nog best wel wat leuks vinden.

mee eens. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:13

Ik ben ook niet zo van de beperkte budgetten, ook wel eens iets te koop en je word gewoon bedolven onder dat soort reacties. Vaak niet de meest vriendelijke reactie (is mijn ervaring dan), laatst werd ik nog uitgescholden, de les gelezen, door iemand die een pony wou kopen, vraagprijs was te hoog (maargoed daarvoor stond er ook bij hogere prijsklasse), dat het belachelijke prijs was, en dat hij nog niet zoveel voor een 4jarig rijpaard kon krijgen die hij op stal had staan. Marktplaats stond vol met veel goedkopere pony, ok die waren niet zo goed, mooi, en goed totaalplaatje, maar hij zegt het dus eigelijk al zelf. Man vriendelijk bedankt en tip gegeven om gelijk bij de goedkopee te kijken. goed je moet niet alles over dezelfde kam scheren natuurlijk. Het is niet omdat een papierloze, groene pony (die dan ook de looks niet mee heeft) voor een paar honderd weggaat, dat een met papier, beleerd en verder een plaatje om te zien voor hetzelfde moet weggaan. Want zo gaan de redenaties wel vaak. Als je iets snel kwijt moet is het een ander verhaal natuurlijk, maar de goede paarden die verkopen wel. Ik maak me eigelijk nooit druk wat prijzen betreft als ik iets wil kopen, als ik het wil dan wil ik het en dan zal ik ze niet laten staan voor een paar 100 euro. Zelf ben ik altijd bang dat als mensen 50 euro meer al teveel vinden (en hem daarvoor laten staan), ze andere dingen ook niet zullen kunnen bekostigen, en dan ben ik eerlijk en verkoop ik hem niet.
Wat betreft honden en paarden vergelijken, is ten eerste niet te vergelijken, daarbij mijn ene hond 700 voor betaald, andere overgenomen via een fokker voor 250 (een tweedehandsje).

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:30

Cemlys schreef:
Wat betreft honden en paarden vergelijken, is ten eerste niet te vergelijken, daarbij mijn ene hond 700 voor betaald, andere overgenomen via een fokker voor 250 (een tweedehandsje).

Dat ging mij meer over de discussie dat onderhoud van een paard meer kost dan die van een hond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:32

Tari_42 schreef:
kiki1976 schreef:
Je leest het idd tegenwoordig vrij veel zowel op MP als op Bokt.
Laast ook nog eentje op bokt, plaats vrij veel ads met de vraag gratis paardje.
Kijk je verder in de berichten zoekt ze ook een gratis stalling voor haar paardje....

En nee het was geen penny van 15 jaar of zo, maar een volwassen persoon.

Vraag je verdere info, dan verwijderd ze snel je bericht.

Die vond toch al dat een goede thuis beter was dan de prijs?

Ja maar als ze al een gratis stalling zoekt voor haar paardje ivm financiële problemen, hoe dan wel nog een paardje erbij kunnen betalen?
want neem aan dat het niet binnen een maand opgelost is. Ze heeft nl al 2 paarden en wil er een 3e bij....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:33

Waarom zijn honden en paarden qua aankoopprijs niet te vergelijken?
De ene geeft zijn nestje gratis weg, de ander begint pas te praten bij 900 euro.
Bij paarden vind je evengoed paarden die vier nullen waard zijn, als paarden die gratis of voor een symbolisch klein bedrag weggaan.
Perfect vergelijkbaar volgens mij. Het verdere onderhoud is wel degelijk een verschil, maar daar gaat het in dit topic niet om (en trouwens, er hebben zich ondertussen al genoeg gemeld in dit topic waar de hond duurder/even duur is als het paard, dus om dan nog van uitzonderingen te spreken. Maar goed, zoals gezegd is dat offtopic).

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:38

Petra_O schreef:
, en dan heb ik het niet eens over die keer dat ze bijna mijn stalgeld heeft opgegeten...

:))...op de koop toe...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:41

Tja, andersom worden er ook wel paarden en pony's gratis of bijna gratis aangeboden. Veelal shetlanders, soms afgekeurde of oude paarden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:12

Molfre schreef:
Cemlys schreef:

Dat ging mij meer over de discussie dat onderhoud van een paard meer kost dan die van een hond.

Het is maar hoe je paarden en honden houdt he ;). Sportpaarden kun je niet vergelijken met een shetlander op een stuk land. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:21

Ben welk van mening dat de aanschaf wel bepalend kan zijn voor de zorg.
Mensen wegen vaak ook de aanschafprijs af, op de eventuele keuring(-en). Zo worden paardjes in de lagere prijsklasse vaak niet uitgebreid gekeurd, omdat de kosten dan erg hoog zijn tegenover de aanschafwaarde.....
Ik heb zelf ook het idee dat er mensen zijn die bij een lage aankoopsprijs er ook meer mee om gaan als een wegwerp-artikel. Dit laaste vooral bij andere diersoorten.

Nogmaals, bedoel ik dus niet álle! mensen die een relatief goedkoop paard of dier aanschaffen, maar wel een deel daarvan.

Via kennissen een goedkoop of gratis paard krijgen, zie ik toch weer anders. Vaak heb je dan al bewezen dat je een goed tehuis kan bieden, waar sommige eigenaars meer waarde aan hechten dan aan geld.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:27

Cemlys schreef:
Het is maar hoe je paarden en honden houdt he ;). Sportpaarden kun je niet vergelijken met een shetlander op een stuk land. :D

Ik heb dan ook geen shetlander <<)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:33

Koper schreef:
Ehh... je hebt een haflingerRUIN van 3 jaar? Dat is nou wel hét paard dat weinig opbrengt he. Niet vervelend bedoeld maar haflingerruinen/-hengstjes die niet ingereden zijn... ja die leveren weinig op. Is nou eenmaal zo.

Dat is waar maar gratis zal die niet weg gaan :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:37

Molfre schreef:
Cemlys schreef:

Ik heb dan ook geen shetlander <<)

nou dan ben ik wel benieuwd wat voor paard je hebt en hoe die gehouden wordt en wat de maandelijkse kosten zijn dan

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:45

aan het koopjesjagen dmv , gratis of goedkope paarden te vragen vind ik helemaal geen probleem.
alleen de vraag is , zijn ze er op voorbereid om een paar duizendeuro neer te moeten
leggen voor de DA ?
de meeste niet , want dáár zit het geld , niet aan de pony / paard zelf

wat k zomaar gratis aangeboden heb gekregen ( was niet eens op zoek )

- 3 gratis shets ( ging ze 1 keer verzorgen , toen mocht ik ze hebben )
- 1 welsh , gezond , met zadel hoofdstel en de hele santamakraam erbij.
- de pony die ik nu heb , was toen ik haar ging verzorgen '' vals '', omdat er een ongeluk mee was gebeurd , dus toen niets waard. maar ze blijkt een lieve pony die en bereden , en betuigd en super lieef voor kinderen is , toen de eigenaar ging verhuizen mocht ik dr hebben gratis ,
incl spullen , maar die had ik allemaal zelf gekocht :')
- 1 shet ( verzrg dr al sins mijn 4e ) , niet bereden ( kunt er wel op gaan zitten ) niet betuigd , meerdere malen hoefbevangen geweest :7
en deze pony krijg ik ook ( als de eigenaar ( over de 80 ) sterft staat hij erop dat ik zn pony er zo snel mogelijk wel haal en bij mij in de wei zet :') )
al vind ik dit niet zo geweldig , ik vind dat ze beter de rest van haar leven haar kan blijven , ( is daar geboren )

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:50

2 IJslanders, een Fjord en een Arabier (en tot voor kort een Lusitano, maar toen lagen de kosten ook al lager dan die van de honden), aan huis.
Ik moet schatten, maar ik denk dat ik aan ongeveer 100 euro per maand kom voor 4 paarden. Dat is dus alles behalve incidentele uitgaven (zoals spullen vernieuwen en smid en DA voor "noodsituaties"), maar da's 't voordeel van ze thuis houden en bijna volledig zelf voorzienend zijn in het voer, behalve de Arabier die we bij moeten voeren.

Toen we nog "een shetlander op een stuk land" erbij hadden, waren we daar veel meer aan kwijt.
Het ligt dus inderdaad aan je situatie, waardoor ik bv. wel met een laag budget 5 paarden tegelijk kan houden en een ander met 1 nog net rondkomt. Dit bedoel ik niet "uit de hoogte", maar gewoon realistisch. Al die reacties van mensen die het niet vinden kunnen omdat onderhoud nog veel meer kost, moeten dus eens verder kijken dan hun neus lang is. Niet iedereen staat op een pensionstal à 350,- per maand, alleen al aan de stallingsruimte.

En nog maals, ik stop liever die 3000 euro weg voor incidentele uitgaven, dan dat ik ze aan een paard spendeer. Voor 500euro en een beetje moeite van mijn kant heb ik namelijk net zo'n leuk paard als voor 2500 euro kant en klaar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:54

lekker hoor, ben jaloers op je ;-)

Maar paard aan huis kost ook geld in de zin van huur/hypotheek voor de ruimte die je hebt, dus een hele eerlijke vergelijking is het niet ;-)

maar goed, mijn hond is in dit geval ook 4 keer zo duur dan 1 paard van jou ;-)

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:14

kiki1976 schreef:
Ja maar als ze al een gratis stalling zoekt voor haar paardje ivm financiële problemen, hoe dan wel nog een paardje erbij kunnen betalen?
want neem aan dat het niet binnen een maand opgelost is. Ze heeft nl al 2 paarden en wil er een 3e bij....

Ik bedoelde het ook sarcastisch.. ik stelde me ook al vragen bij haar advertentie. Want ze probeerde het "slim" te spelen, het is al moeilijk genoeg om hem weg te doen en blablabla.. Stel dat ik ooit in de verschrikkelijke situatie zou zitten dat ik om, god weet welke reden dan ook, mijn paardje zou moeten verkopen, zou ik hem never nooit aan iemand zoals zij verkopen.