Hoe krijg ik een eigen pony van mijn ouders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 20:52

heb je er wel tijd voor? Ben je er wel ervaren genoeg? En heb je geld genoeg? Dat zijn de 3 vragen die het belangrijkst zijn. En zelf heb ik gemerkt dat bij je ouders zeuren alleen maar in je nadeel werkt. :j En weet je eigenlijk wel genoeg om een eigen pony te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:09

Mijn dochtertje was net 8 toen ze haar eigen pony kreeg. Eerst heeft ze een jaar moeten bewijzen dat ze het echt wilde. Dit betekende 7 dagen per week met mij mee naar stal, alle werkjes doen die ze voor haar eigen pony ook zou moeten doen en veel rijlessen nemen, om klaar te zijn voor een eigen pony. Mijn dochtertje heeft iedere week priveles gekregen en moest de hele week oefenen op een superbraaf trekpaard ( ja dat kan echt, maar dit paard was echt super ). Na geen enkele dag overgeslagen te hebben ( of met een lang gezicht meegegaan te zijn ) zijn we op zoek gegaan naar een voor haar geschikte pony. Dit is uiteindelijk een Tinker geworden. Die zomervakantie dat haar Tinker arriveerde is ze drie keer per week om zeven uur op moeten staan ( 6 weken lang ) om vanaf ons vakantieadres thuis rijlessen te volgen (een uur heen en een uur terug voor een half uurtje les ) om goed haar pony te leren kennen. Ook dit zonder enig probleem. Nu zijn we twee jaar verder en nog steeds gaat ze iedere dag naar haar pony, sterker nog, ik moet het niet wagen een dagje over te slaan. Verder heeft ze alle theorie die over paarden te vinden was gelezen. Verzorging, ziektes etc.
Daarnaast heeft ze een jaar lang de hoefsmid moeten betalen van haar zakgeld, al haar zakgeld ging hier aan op, terwijl ze heus wel zag dat haar broertje er andere dingen van kon kopen.
Vraag is, heb jij bovenstaande er voor over en de tijd ( gemiddels is mijn dochtertje twee uur per dag op stal en dan hoeft ze nog niet de stal te mesten ), bovendien de ervaring om zelf een pony te kunnen verzorgen, vervoer naar je stalling toe etc.?
Dan de kosten. Wij staan op een relatief dure stalling (350 euro ), maar een gemiddelde van 200-250 euro per maand kost het al gauw. Ik betaal 53 euro aan de ziektekostenverzekering per maand en 1 keer per 6 tot 8 weken 30 euro voor de hoefsmid ( alleen bekappen ), ga je voor hoefijzers dan is het al gauw 90 euro. Ontworming 1 keer per 3 maanden 16,75. Inenting een keer per jaar 40.00. Tandarts ( wordt niet door de verzekering vergoed ) 1 x per jaar 150 euro.
Dan nog de aanschaf van al je spullen, zelfs al zou je dat van marktplaats afhalen, het is toch een heel bedrag. En dan ben ik vast nog een heleboel dingen vergeten.
Ik wens je succes, maar kinderen denken al gauw dat hun ouders geld zat hebben, ik kan je vertellen dat ik een heleboel moet laten om dit mijn dochtertje te gunnen, wat ik met liefde doe, maar verkijk je niet op de rijkdom van je ouders, ook zij hebben geen geldboom in de tuin denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:15

donna123 schreef:
Hoefijzers is helemaal niet nodig joh! ;)
Niet? Er zijn paarden die afhankelijk zijn van hoefijzers wegens medische redenen.

donna123 schreef:
Ten eerste kan ik nog geen baan krijgen en ten tweede eigenlijk wil mijn moeder ook een paard maar omdat zij DENKT dat ze er de tijd niet voor heeft koopt ze geen pony.
Heel verstandig om dan geen pony te kopen, je moet namelijk zeker weten dat je er genoeg tijd voor hebt.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:28

ooit kende ik een meisje dat ook graag een pony wou, zeuren zeuren en nog eens zeuren uiteindelijk kreeg zij er een. de eerste maanden ging het goed ze ging er vaak heen enzo. maar nu.... ze bleek toch wat anders leuk te vinden en nu heeft ze dus een pony dat ze niet meer leuk vind..... tja. als je n een lease pony had gehad was het veel makkelijker geweest...

wat ik hiermee probeer te zeggen is dat jou ouders nee zeggen met een reden. zij willen deze voorbeelden voorkomen. straks zit je op de midelbare school.. en dan?? dan heb je een heleboel huiswerk hoe ga je dat regelen.. of je bent er een x zo hard afgegooit dat je er niet meer op durft. en da of piano spelen is ineens je passie geworden..

ik snap heel goed dat jij graag een pony wiild maar als ik jou was zou ik een lease ponny nemen en als je echt heeeeel zeker weet dat
1. dit je droom is
2 je dit financieel kan hebben
3. je er goed voor zorgd
4. je er ieder dag naartoe gaat
5 je weet wat voor pony je wild
enz. enz.
dan kan je nog een x gaan zeuren

en dit komt heeel bot over maar.. ik denk dat je gewoon net ff te weinig eet van je 'echte' wereld om de grote verantwoordlijkheid op je te kunnen nemen

maar als je het echt wild...

NIEMAND HOUD JE TEGEN OM NOG MEER TE GAAN ZEUREN :D :D

batfull

Re: Hoe krijg ik een eigen pony van mijn ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:12

Misschien als je een superleuk paardje vind waar jij én je moeder op kunnen rijden, dat ze dan wel overstag gaat. Anders is het gewoon jammer en moet je nog een paar jaartjes doorsparen !

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:18

wacht tot je oud genoeg bent voor een baan en spaar voor je eigen paard
zodra je oud genoeg bent ben je ook verstandiger en weet je meer
ik wou ook altijd een eigen paard maar heb er nooit geld voor gehad ben nu 20 en droom is er nog steeds
ik wacht gewoon op het juiste moment en dat komt heus wel
ga bijvoorbeeld eerst een paard leasen dan is hij zo goed als voor jou en dan weet je hoe het is om er 7 dagen pw voor te zorgen maar dan heb je de kosten nog niet van de dierenarts, hoefsmid, voer, stalling en ga zo maar door en zo leer je ook ik vind dat je eerst met een leasepaard moet beginnen voor een eigen want daardoor leer je meer en merk je of je het wel aankan om 24 uur per dag 7 dagen per week voor een eigen paard te zorgen

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:54

animalwoman schreef:
wacht tot je oud genoeg bent voor een baan en spaar voor je eigen paard
zodra je oud genoeg bent ben je ook verstandiger en weet je meer
ik wou ook altijd een eigen paard maar heb er nooit geld voor gehad ben nu 20 en droom is er nog steeds
ik wacht gewoon op het juiste moment en dat komt heus wel
ga bijvoorbeeld eerst een paard leasen dan is hij zo goed als voor jou en dan weet je hoe het is om er 7 dagen pw voor te zorgen maar dan heb je de kosten nog niet van de dierenarts, hoefsmid, voer, stalling en ga zo maar door en zo leer je ook ik vind dat je eerst met een leasepaard moet beginnen voor een eigen want daardoor leer je meer en merk je of je het wel aankan om 24 uur per dag 7 dagen per week voor een eigen paard te zorgen

+1 :j

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:48

Anoniem schreef:
Mijn dochtertje was net 8 toen ze haar eigen pony kreeg. Eerst heeft ze een jaar moeten bewijzen dat ze het echt wilde. Dit betekende 7 dagen per week met mij mee naar stal, alle werkjes doen die ze voor haar eigen pony ook zou moeten doen en veel rijlessen nemen, om klaar te zijn voor een eigen pony. Mijn dochtertje heeft iedere week priveles gekregen en moest de hele week oefenen op een superbraaf trekpaard ( ja dat kan echt, maar dit paard was echt super ). Na geen enkele dag overgeslagen te hebben ( of met een lang gezicht meegegaan te zijn ) zijn we op zoek gegaan naar een voor haar geschikte pony. Dit is uiteindelijk een Tinker geworden. Die zomervakantie dat haar Tinker arriveerde is ze drie keer per week om zeven uur op moeten staan ( 6 weken lang ) om vanaf ons vakantieadres thuis rijlessen te volgen (een uur heen en een uur terug voor een half uurtje les ) om goed haar pony te leren kennen. Ook dit zonder enig probleem. Nu zijn we twee jaar verder en nog steeds gaat ze iedere dag naar haar pony, sterker nog, ik moet het niet wagen een dagje over te slaan. Verder heeft ze alle theorie die over paarden te vinden was gelezen. Verzorging, ziektes etc.
Daarnaast heeft ze een jaar lang de hoefsmid moeten betalen van haar zakgeld, al haar zakgeld ging hier aan op, terwijl ze heus wel zag dat haar broertje er andere dingen van kon kopen.
Vraag is, heb jij bovenstaande er voor over en de tijd ( gemiddels is mijn dochtertje twee uur per dag op stal en dan hoeft ze nog niet de stal te mesten ), bovendien de ervaring om zelf een pony te kunnen verzorgen, vervoer naar je stalling toe etc.?
Dan de kosten. Wij staan op een relatief dure stalling (350 euro ), maar een gemiddelde van 200-250 euro per maand kost het al gauw. Ik betaal 53 euro aan de ziektekostenverzekering per maand en 1 keer per 6 tot 8 weken 30 euro voor de hoefsmid ( alleen bekappen ), ga je voor hoefijzers dan is het al gauw 90 euro. Ontworming 1 keer per 3 maanden 16,75. Inenting een keer per jaar 40.00. Tandarts ( wordt niet door de verzekering vergoed ) 1 x per jaar 150 euro.
Dan nog de aanschaf van al je spullen, zelfs al zou je dat van marktplaats afhalen, het is toch een heel bedrag. En dan ben ik vast nog een heleboel dingen vergeten.
Ik wens je succes, maar kinderen denken al gauw dat hun ouders geld zat hebben, ik kan je vertellen dat ik een heleboel moet laten om dit mijn dochtertje te gunnen, wat ik met liefde doe, maar verkijk je niet op de rijkdom van je ouders, ook zij hebben geen geldboom in de tuin denk ik.

haha doet me aan iets denken

kind:mam mag ik 50 euro lenen??

moeder: echt niet geld groeit niet aan bomen

kind: waar is geld van gemaakt??

moeder: papier

kind: en waar is papier van gemaakt??

moeder: ..... .... ....

ImalaSigur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 06:54

jumerenik schreef:
Anoniem schreef:

Hhaha die is echt grappig!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:46

jumerenik schreef:

Geld is niet van papier gemaakt :)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:39

Ga eens goed met je ouders praten om erachter te komen waarom ze het niet willen. Iedereen roept gelijk geld maar uit jouw posts lees ik al dat dat het niet is. Toevallig ben ik moeder en nog toevalliger ben ik ook 11 geweest. Ik ken beide situaties. (al was ik zo'n verwend nest dat ik een pony kreeg van opa toen ik 12 werd). Mijn dochter reed al een paar jaar op de oude pony van mijn zusje en toen we wisten dat hij niet lang meer te leven zou hebben, hebben wij als ouders dus heel goed nagedacht of er een "echte"eigen pony zou komen.
Wat ons tegenhield: de verantwoordelijkheid. Ik heb verstand van paarden en mijn man is er ook nog wel een soort van handig mee. Maar hij werkt de hele week in het buitenland en ik werk zelf 3 dagen en heb 4 kinderen die ook aandacht willen. Tuurlijk is het kind handig met de pony en rijdt ze leuk. Maar kan ze beslissingen nemen als de pony ziek is? Of en welke deken hij op moet? Of hij meer of minder voer moet hebben? Hoe lang hij op de wei mag na het winterseizoen? Of de pony wel of niet geschoren moet worden? Wel of niet op ijzers moet? enz enz.
Het tweede punt: hoe compenseren we zoiets groots (een eigen pony) tegenover de andere 3 kinderen? Worden ze jaloers? Wat dan? Willen ze ook gaan paardrijden en dan ook een eigen pony? Wat dan?
Het derde punt: als er een pony komt moet hij op dezelfde stal als waar het paard van mijn zusje staat zodat zij de verantwoording over de pony en onze dochter kan dragen. (dat hadden we al met haar besproken) Maar dat is een doe-het-zelf-stal. Voeren, mesten, binnen en buiten zetten, poep scheppen in de paddock, voer en hooi klaarzetten, alles dus. Dus best zwaar voor een meisje van 11 jaar om alles zelf te doen. Bovendien ook bijna 5 kilometer heen en 5 km terug op de fiets.

Dit alles bij elkaar waren voor ons dus de bezwaren. Hier hebben we het goed over gehad met elkaar, met onze dochter, met mijn zusje en onze stalgenoten en uiteindelijk besloten om een pony te kopen. En het gaat hartstikke goed allemaal. Dus praat eens goed met je ouders om erachter te komen wat ze precies tegenhoudt. Maar.... accepteer ook hun antwoord! Ook al is en blijft het een nee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:52

Arc_En_Ciel schreef:
jumerenik schreef:

Woon jij in australië? Want onze standaard euro is gewoon gemaakt van papier met als grondstof cellulose en katoen.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:57

Arc_En_Ciel schreef:
jumerenik schreef:

het gaat om het idee :P

kendiva2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:58

zeg je moeder dat jullie een pony kunnen delen :j
zij heeft geen tijd dus kan jij hem verzorgen+rijden en dat zij hem doet als ze wel tijd heeft

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:06

batfull schreef:
Misschien als je een superleuk paardje vind waar jij én je moeder op kunnen rijden, dat ze dan wel overstag gaat. Anders is het gewoon jammer en moet je nog een paar jaartjes doorsparen !

Wat als haar moeder haar heup heeft gebroken door een val? Bye bye droom...Dat was dus in mijn geval...

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:59

Niet je ouders gaan dwingen in ieder geval.
Ik heb een eigen pony het is een hele verantwoordelijkheid. Elke dag moet je komen. En veearts en hoefsmid wormenkuur enz kosten veel. Hooi stro . En je hebt echt nodig: ruime stal. Een hoop hooi en stro. Krachtvoer. Een leuk weitje. Een weimaatje (dat vinden pony's altijd leuk) . Veel poetsspullen. Dekens. Zadel. Hoofdstel. Halsters. En nog veeeeel meer een paard kost wel honderden en ook wel duizende euro's. Maar de verzorging is nog veel duurder. En je moet vooral ook kennis hebben. Hoe regel ik een veearts. Wanneer moet hij een inenting. Wanneer heeft hij een wormenkuur nodig. Wanneer heeft hij last ergens van. Enzz dus denk er eerst over na of je er echt tijd voor hebt en hht geld
Kus chey en joytje ♡♥.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:01

MyHu schreef:
batfull schreef:

Wat als haar moeder haar heup heeft gebroken door een val? Bye bye droom...Dat was dus in mijn geval...

Als haar moeder ook rijdt is het genen probleem anders moet ze lessen nemen. Maar vallen kan iedereen kan haar of zijn heup breken of wat dan ook . Tja dat hoort bij paardrijden. Haha

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 02:04

Toen ik jouw leeftijd had heb ik ook altijd bij mijn ouders gezeurd om een eigen paard. En ik wilde zo graag, en ik had er de tijd wel voor, en ik zou echt alles zelf doen, bla bla..

Nu ben ik 21, en ben zo ontzettend blij dat ze nooit ja hebben gezegd! Ik heb fantastische verzorgpaarden gehad waar ik veel geleerd heb, en werk inmiddels in de zomermaanden als instructrice en trainer op een stoeterij. Dus ik heb mijn paardendroom nooit op hoeven geven. Waar ik wel achter ben gekomen is dat je verandert: de paarden zijn niet meer mijn grootste passie, al had ik dat als 12-jarige nooit verwacht. Nu verhuis ik van land naar land, doe een interessante studie, en heb heel veel dingen kunnen doen die ik mèt paard nooit had gekund.
Dus mijn raad: zoek een verzorgpaard/ lease paard waar je veel van kunt leren. Kijk hoe je ontwikkelt en hoe je interesses veranderen, focus op het halen van goede cijfers. En een eigen paard komt er misschien ooit, maar stel het gewoon nog even uit :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 03:18

Je ouders moeten er echt achter staan of bergen geld teveel dat ze alles voor hun kind maar kopen. Veel anders zie je niet.

Ik kreeg mn eerste pony toen ik 12 was. Ik wilde een pony ''redden''. Ik reed nog op de manege in mn oude woonplaats en dat was te ver voor elke dag en ook iets te duur.
Ben alle boerderijen af gegaan met mn ouders om naar een stal te zoeken. Toen we die hadden, mocht de pony komen.
Die pony ging alsnog dood en kwam een ander. Naar de plaatselijke manege verhuisd, dus toch duurder. Spullen werden duurder, je kleding en ik leste veel.

Mn ouders moesten er echt veel voor laten en hard werken, maar ze hadden elkaar ontmoet op een manege, dus vonden het wel heel leuk. En ondanks de kosten en de tijd dat mn moeder langs de kant stond, vond ze het toch een betere bezigheid voor een puber dan andere dingen.

Tijdens het uitgaan etc, zag je veel meiden vriendjes krijgen en pony's verkocht worden.

NU ben ik bijna 40 en heb nog steeds pony's. Ik rij nog dagelijks en had het voor geen goud willen missen. Heb ook in de paarden gewerkt en kon me prima vermaken altijd.

Onze zoon heeft een pony va zijn 3e en ment daar nu mee voor de lol. Mn man rijdt weer sinds jaren. Meestal gaan mn man en ik samen de stallen doen, rijden, longeren etc en voer maken. Het is een hele verplichting en kost veel tijd, maar is op de bank hangen beter? Niet echt......
Het kost veel geld, maar dat ligt ook aan de omgeving waar je woont en wat je kan huren qua stalling. We hebben nu even grote uitgaven voor de pony's waaronder veearts en zadels, maar over al die jaren mogen we niet klagen.

Ik snap dat ouders het niet willen of kunnen doen. Maar er rustig over praten en ook begrip voor hun tonen zal je meer helpen dan zeuren.
En hebben ze goede redenen dat het niet kan, dan niet........Moet je toch wachten. Ik moest voor mn gevoel al een eeuwigheid wachten en zette op elk verlanglijstje een pony bovenaan. Ze zeiden echt dat di niet kwam. Maar ze wilden het wel voor me doen als het zou kunnen. Het is toen dus vrij plotseling gegaan.

Nu dus bijna 40 vind mn moeder het nog wel leuk om af en toe mee te gaan of iets voor de pony's te kopen. Het blijft tijd en geld kosten, maar mijn moeder vindt nog steeds dat je veel ergere dingen kan doen. En ik drink of rook niet, besteed weinig aan mezelf qua kleding en make up. dat zijn allemaal keuzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 03:33

Ze hebbeb het geld er wel voor ? Weet je wel hoe duur een pony is per maand, en helemaal als hij ziek word.
Ga zelf sparen en koop er later zelf maar een.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:57

Sardis schreef:
Xloveskanjer schreef:
Dus omdat jij per se een pony wil, moeten je ouders maar kei hard werken?

Ten eerste kan ik nog geen baan krijgen en ten tweede eigenlijk wil mijn moeder ook een paard maar omdat zij DENKT dat ze er de tijd niet voor heeft koopt ze geen pony.

Dan heeft ze helemaal gelijk... Het is ook niet leuk voor een paard(of voor welk dier dan ook) om de hele dag in een kooi te zitten zonder aandacht

Edit; Jij kan trouwens heus wel een krantenwijk lopen ofzoiets... Met een beetje geluk en hard werken verdien je daar 300 euro per maand mee, en dat is weliswaar niet genoeg. Maar dan moet je blijven sparen

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:01

eerst een verzorgpony want binnenkort krijg ik ook een eigen en ik moet al een hele hoop opgeven om de wei te huren ik moet muziekles ponykamp mijn verjaardag en alle andere cadeaus die je krijgt in een jaar en ik moet zelf de rest kopen zoals been bescherming sjabrak zadel en andere spulletjes.
dus eerst bedenken of je al die dingen wilt opgeven en ik had een vriendin die er dan ook eentje zou krijgen in dezelfde wei maar die moest ook veel opgeven en toen trok ze zich terug het ligt er dus ook aan of je het nog met je huiswerk kan combineren en je kan er niet zomaar 1 houden want het zijn groeps dieren dus moet je er 2 nemen en dat brengt ook meer kosten.
want ik heb nu eerst 5 jaar een pony verzorgd en 2 jaar nog een paar anderen.
en dan ben ik maar 13 en nog niet zo verantwoordelijk en ben af en toe ook wel ergens anders mee bezig zoals huiswerk en je ouders zouden ook af en toe moeten gaan om te kijken.
en ook als het een hele koude winter is moet je er ook heen en dan de kosten van de smid wat een paar mensen af en toe vergeten en de dierenarts dat is ook een hoop extra :j

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:04

Ik kreeg onverwacht mn poown toen ik de moed al opgegeven had en gestopt was met zeuren :')

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:05

Oke, Dit staat in haar profiel

Daar heb ik Joep ontmoet en algauw werd hij mijn verzorgpony. Op 1 mei 2013 is hij officieel van mij geworden!

Je zei dat hij gewoon je verzorgpony was, toch? Ik snap het niet meer

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:08

Citaat:
hee beste bokkers
ik wil ook heel graag een paard
ik ben 14 jaar
en ik rij al 10 jaar
1 jaar 3 verzorgpaarden gehad en daarna nog een verzorgpaard gehad die zwanger was (L)
ik ga kranten wijk doen 1 x in de week na school als er wat vrij is
of 2 x in de week en invallen voor andere mensen
ongeveer 80 euro per maand ik krijg 16 euro zakgeld pm
dat is al genoeg voor de stalling want ik heb een stalling in de buurt gevonden voor 85 pm met eten en alles er bij
ik ga ook opassen nog veel meer heb er alles voor over
ook zou ik een gratis paard kunnen krijgen met toebehoren ( super leuk paardje)
ik zou aleen in het bos gaan rijden dus hoeft het paard toch geen hoefijzers?
aleen bekappen ongeveer om de 3 maand d8 ik? ongeveer 30 euro? en het is een arabier dus met sterke hoefen
paarden tanders ongeveer 1 x per jaar heb ik gehoord en als het niks heeft dan is het gratis bij sommige paarden tandartsen
ook zou er dan mischien iedere maandag een meisje op mogen rijden voor 10 euro nog best goedkoop
ja ik weet het het ik vind het zelf ook banketstaaf dat mensen er voor moeten betalen maarja ik wil mijn paardje wel goed kunnen onderhouden

hoe ik alles heb berkent zou ik dan alles kunnen betalen?
maar nu nog de dierenarts kosten ik heb dan ook nog geld over per maand (best veel) dan zou ik dat in een spaarpot kunnen doen voor de dierenarts kosten

super leuk gedaan
maar heb je ook een verzekering?