anderhalf jaar en 1,37. Hoe groot is die van jou (geweest)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: anderhalf jaar en 1,37. Hoe groot is die van jou (geweest)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 08:53

Mijn 17 maanden oude jaarlinghengst is nu 142/143 cm. Ik hoop dat hij wel over de 150 heengaat.. hij is een welshcob.

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:13

Batlow schreef:
Tja ik had daar ook geen verstand van. Was gezegd dat het een klein paard/grote e pony zou worden, dat geloof je dan. Zijn vader is kruising arabierxfjord van 1.55, moeder een kwpn allround zwart van 1.65 die afstamt van nimmerdor, hopen dat hij echt een goeie springer wordt want dat wil ik namelijk graag gaan doen :)

ja zo leer je wel weer.maar arabier en fjord zijn al niet zo groot want wat zit er bv achter de vader nog meer waren dit kleine/of grote arabieren of fjorden want dat speelt ook vaak mee wat terug in de lijn zit.dat ik weet ook niet wat achter nimmedor precies zit zijn deze allemaal 165 en groter of ook kleinere dit kan allemaal invloed hebben.ook had ik deze nooit gekocht als ik een spring paard wilde waarom fjorden/arabieren zijn niet echt springers,dan had ik gekozen voor een veulen dat echt spring gefokt is of in ieder geval paarden die hier ook op gebouwd zijn.dat wil nu niet zeggen dat deze dat dadelijk niet kan ,maar hij is al vrij klein om mee te komen bij de paarden en dan heb je ook nog minder kans dat het een goede springer word omdat hij arabier en fjord er in heeft zitten.denk dat dit een leuk allround pony kan worden en het goed zal doen bij de endurance

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:13

denice schreef:
Mijn 17 maanden oude jaarlinghengst is nu 142/143 cm. Ik hoop dat hij wel over de 150 heengaat.. hij is een welshcob.

[ Afbeelding ]

even off topic prachtige welsh heb je daar

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 09:49

keona schreef:
Batlow schreef:
Tja ik had daar ook geen verstand van. Was gezegd dat het een klein paard/grote e pony zou worden, dat geloof je dan. Zijn vader is kruising arabierxfjord van 1.55, moeder een kwpn allround zwart van 1.65 die afstamt van nimmerdor, hopen dat hij echt een goeie springer wordt want dat wil ik namelijk graag gaan doen :)

ja zo leer je wel weer.maar arabier en fjord zijn al niet zo groot want wat zit er bv achter de vader nog meer waren dit kleine/of grote arabieren of fjorden want dat speelt ook vaak mee wat terug in de lijn zit.dat ik weet ook niet wat achter nimmedor precies zit zijn deze allemaal 165 en groter of ook kleinere dit kan allemaal invloed hebben.ook had ik deze nooit gekocht als ik een spring paard wilde waarom fjorden/arabieren zijn niet echt springers,dan had ik gekozen voor een veulen dat echt spring gefokt is of in ieder geval paarden die hier ook op gebouwd zijn.dat wil nu niet zeggen dat deze dat dadelijk niet kan ,maar hij is al vrij klein om mee te komen bij de paarden en dan heb je ook nog minder kans dat het een goede springer word omdat hij arabier en fjord er in heeft zitten.denk dat dit een leuk allround pony kan worden en het goed zal doen bij de endurance

Ik hoef niet wedstrijden op hoog niveau te rijden, het is allemaal voor de leuk. Hij kan in ieder geval springen, dat heeft hij al meerdere malen laten zien. Elk paard kan springen, van een spring gefokte tot een tinker of een shet. Ik doe alleen niet aan endurence

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:07

Batlow schreef:

Wel eerlijk dat je dat toegeeft, maar het is niet zo heel moeilijk je daar voor de koop eens in te verdiepen natuurlijk. Alleen al even overleggen met iemand die daar wél verstand van heeft had, was al voldoende geweest, die had jou dat namelijk zó kunnen vertellen.
Het was nl ook het eerste wat ik dacht: waarom koop je zo'n veulen dan, als je springambities hebt en een maatje groter wil? Qua maat en afstamming past dit veulen echt helemaal niet bij jouw wensen, eerlijk gezegd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:09

'springambities' ik weet niet hoe je dat bekijkt, maar hij kan straks ook prima springen. Kan elk paard, met les komt dat allemaal wel. De fjord van een vriendin kan 1,20 springen, dus dat er fjord in zit wilt helemaal niks zeggen ;)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:26

Mijn Gelderse jaarling (14 april 2011) was met 1 jaar en 5 dagen 1.45. Een paar maanden later (met ongeveer 16 maanden) was ze 1.48. Hoe groot ze nu is weet ik niet, nog wel een paar cmers groter vermoed ik. Zodra ze binnen komen uit het land zal ik haar opnieuw meten. Ze is flink overbouwd trouwens. Haar moeder is 1.62 en haar vader op 4-jarige leeftijd 1.67.

In de wei bij de andere jaarlingen valt mij op dat die zo belachelijk groot zijn. Dat zijn KWPN-ers met een stokmaat van ong. 160 op 1-jarige leeftijd. Ben benieuwd hoe lang en hoeveel die nog doorgroeien. HEb het gevoel dat de paarden steeds maar groter worden. Een paard van > 180 cm is geeneens een uitzondering meer tegenwoordig. Ik moet er overigens niet aan denken, lijkt me erg blessure-gevoelig.

Mijn andere (kwpn volbloed) merrie was toen ze 2,5 was 1.55 en is doorgegroeid tot 1.63 (was pas rond haar 6de uitgegroeid).

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:42

HalloDan schreef:
Batlow schreef:

Wel eerlijk dat je dat toegeeft, maar het is niet zo heel moeilijk je daar voor de koop eens in te verdiepen natuurlijk. Alleen al even overleggen met iemand die daar wél verstand van heeft had, was al voldoende geweest, die had jou dat namelijk zó kunnen vertellen.
Het was nl ook het eerste wat ik dacht: waarom koop je zo'n veulen dan, als je springambities hebt en een maatje groter wil? Qua maat en afstamming past dit veulen echt helemaal niet bij jouw wensen, eerlijk gezegd.

Het is toch logisch dat je verwacht dat het veulen minstens 1.55m wordt als zowel moeder en vader groter zijn? Dat kan iemand met jarenlange ervaring zelfs niet voorspellen!
TS, ik zie dat je veulen vrij zware botten heeft, dus ik gok dat je er met 1.50m ook nog mooi op zal passen ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:48

Nee hoor, dat is helemaal niet zo logisch dat je dat verwacht met een Fjord X Arabier. Het gaat nl niet alleen om de ouders maar ook over de rest van lijnen die er achter zitten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 11:03

Heb hem zojuist gemeten, 1.38 en met touw truc kwam ga uit van oksel tot koot op 72 cm, dit keer 2 is 144+11 van koot tot grond is 1.55....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:25

keona schreef:
denice schreef:

[ Afbeelding ]

even off topic prachtige welsh heb je daar

Dankjewel :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:10

HalloDan schreef:
Nee hoor, dat is helemaal niet zo logisch dat je dat verwacht met een Fjord X Arabier. Het gaat nl niet alleen om de ouders maar ook over de rest van lijnen die er achter zitten.

dan nog kan je absoluut nooit een stokmaat voorspellen! Zelfs al is de gehele bloedlijn tot in 1750 precies 1.50m, dan nog kunnen verrassingen gebeuren. Zekerheid heb je dus nooit. Stokmaat is maar voor 90% ofzo genetisch
daarbij ben ik wel benieuwd met wel soort algoritme jij de stokmaat kan schatten van een kruising van een kwpn met een arabierXfjord? (tenzij je natuurlijk al veel ervaring hebt met dit soort kruisingen)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:06

Batlow schreef:
'springambities' ik weet niet hoe je dat bekijkt, maar hij kan straks ook prima springen. Kan elk paard, met les komt dat allemaal wel. De fjord van een vriendin kan 1,20 springen, dus dat er fjord in zit wilt helemaal niks zeggen ;)

Ja je hebt bij fjorden zeker ook uit zonderingen,maar als je echt wilt springen kies je niet voor een fjord,dat is gewoon een feit. er is ook een groot verschil kan die fjord 1hindernis springen van 120 of een heel parcour,maar ik weet dat je met een pony moeilijk bij de paarden mee komt.inverband afstanden enz.ik weet niet hoe oud je bent maar dat is zeker ook iets om over na te denken.en als je dat met het touwtje goed gedaan hebt dan zal hij dus +-155 kunnen worden.maar dan moet je hem ook tijd geven om te groeien want ze zeggen zo gouw je er mee gaat rijden/mennen.dus aan het werk gaat zetten de groei minder word.of dit ook echt bewezen is weet ik niet maar wel iets om over na te denken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 16:30

Ja maar dit is toch geen fjord? Ik heb toch gezegd dat het springen is voor plezier, of ik nou mee kan met de paarden of niet. Hij heeft verder goed spring bloed daarnaast en hij kan aardig springen dat heb ik al gezien. Dat hij niet mee kan qua afstanden is, sorry, echt bullshit. Dat ligt aan zijn conditie. Paarden zijn te trainen in afstanden, of het nou een kwpn is of een ijslander.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:48

unicorn_kiss schreef:
HalloDan schreef:

dan nog kan je absoluut nooit een stokmaat voorspellen! Zelfs al is de gehele bloedlijn tot in 1750 precies 1.50m, dan nog kunnen verrassingen gebeuren. Zekerheid heb je dus nooit. Stokmaat is maar voor 90% ofzo genetisch
daarbij ben ik wel benieuwd met wel soort algoritme jij de stokmaat kan schatten van een kruising van een kwpn met een arabierXfjord? (tenzij je natuurlijk al veel ervaring hebt met dit soort kruisingen)

Ik bedoelde juist te zeggen dat dit zich daarom dus lastig voorspellen laat. Daarom zou ik voor een grotere kruising gekozen hebben en wat hoger 'ingezet' hebben voor de zekerheid gezien de verwachtingen van TS.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:35

ja dat klopt...maar hopen dat ie nog een groeispurt krijgt!
Ik denk trouwens niet dat TS springambities heeft in de zin van parcours 1.20m... b-parcours moet echt wel lukken met een zwaarder gebouwd paard

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:39

B parcours met een grote D - kleine E tussen de paarden zal niet meevallen hoor! Dan heb je het toch gelijk over serieuze hindernissen. Neemt niet weg dat de pony later misschien best leuk kan springen. TS is echter 18+ en mag niet meer tussen de ponies starten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:45

De tijd zal het moeten uitwijzen inderdaad.. wie weet krijgt hij nog lange stelten over de jaren ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:10

Sammyoo schreef:
B parcours met een grote D - kleine E tussen de paarden zal niet meevallen hoor! Dan heb je het toch gelijk over serieuze hindernissen. Neemt niet weg dat de pony later misschien best leuk kan springen. TS is echter 18+ en mag niet meer tussen de ponies starten.

en dit is net wat ik bedoelde.verder niks verkeerds over de pony

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:40

Dat zullen we later dan wel gaan zien :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:03

Ik heb de touwtje methode ook even bij die van mij gedaan. Ook even opgemeten.
Ze is nu 1.38 en volgens het touwtje zou ze nog 10 cm groeien. Dan wordt ze nog precies een D. Maar de tijd zal het leren
Ze is nu overigens 16 maand oud

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:12

De ruin die ik ooit uit mijn Engelse Volbloed merrie heb gefokt was met 1 jaar en 4 maanden 1.49, hij heeft uiteindelijk een stokmaat gekregen van 1.63.
Zijn moeder was ook 1.63 zijn vader 1.67.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:22

merrie die ik ken, was 1.45 precies met 1 jaar oud. Met 3 was zij 1,61,5 en nu is ze 1,68 (is nu 12 )Moeder van haar was 1.61 afstamming samber en haar vader is Negro :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:24

Mijn Arabier jaarling (1 jaar 6 maanden) heb ik een paar weken terug gemeten op 1,51 :oo
Verkocht mn pony en dacht; gelukkig is een Arabier nooit zo erg groot :') Moet wel zeggen, zn moeder is 1,58m en zn vader is geloof ik iets van 1,56m dus beide ook wel redelijk aan de maat voor een Arabier, zeker mams :)
Benieuwd hoe groot hij gaat worden... Lijkt wel of ie blíjft groeien maar gek genoeg nog niet overbouwd geweest :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:45

Dat is best groot voor een araab!