Kosten eigen paard, wie helpt me?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:28

als je nog iemand zoekt die naar je financiële plaatje wilt kijken mag je me pben.
Ik heb 4 maanden geleden voor dezelfde twijfel gestaan en heb het paard uiteindelijk gekocht :)
Maar pas na lang wikken en wegen omdat ik nogal wat waarde hecht aan financiele zekerheid enzo :o

Monchou

Re: Kosten eigen paard, wie helpt me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:55

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:18

Tja, wat ben je kwijt per maand. Hier € 310 per maand voor stalling, hier komt het krachtvoer nog bij € 15, hoefsmid per 8 weken € 70, verzekering € 40 per maand. Daarnaast nog de losse dingen zoals tandarts, entingen. Deze houd ik er los van en ook mijn lessen. Die verschillen per maand. Spullen voor mezelf en paard haal ik voornamelijk in de sale, marktplaats of let goed op evt kortingsakties bij Epplejack en Divoza. Ik vind het goed te doen. Zolang je niet altijd het beste van het beste en het nieuwste van het nieuwste hoeft, vallen de kosten nog wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:20

Mooi diertje hoor! Laat je hem hengst?
Je mag trouwens je kostenplaatje nog wel mailen, als je nog een mening wil horen :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:22

amykimmie schreef:
Mooi diertje hoor! Laat je hem hengst?
Je mag trouwens je kostenplaatje nog wel mailen, als je nog een mening wil horen :D

Ik weet nog niet of ik hem koop hoor..
Daar ga ik een weekend over slapen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:27

Haha okee ik denk misschien zit je stiekem al te dromen ;)
Als je hem wel koopt en laat castreren, dat kost ook geld, niet vergeten natuurlijk ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:39

leuk beestje :) ben benieuwd wat je gaat doen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:00

Castratie zal tussen de 100 en 150 liggen, als je geen dure uit zoekt, die van mij is vorige week gecastreerd voor 110 :)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:44

Ik was ook ongeveer maar 350 per maand kwijt incl stalling en hoefsmid. Heel af en toe dierenarts voor inenting o.i.d. Je moet natuurlijk wel beetje spaargeld hebben voor mocht het een blessure o.i.d. krijgen maar 600 vind ik ook wel overdreven!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:34

Hier betalen we 255 aan stalling... Daarnaast proberen we iedere maand zon 200 euro over te houden voor onvoorziene omstandigheden plus af en toe wat voer of de hoefsmid...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 15:43

Ik heb besloten het paard niet te kopen. Hij was wel geweldig, maar ik had niet het gevoel ''dit is hem!'' erbij. Dus ik wacht nog even en spaar nog even door, volgend voorjaar ga ik wel weer eens op zoek :)

Bedankt voor de reacties allemaal!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:47

225,- aan stalling. jaarlijks een enting, tandarts en zodra het nodig is de hoefsmid.
dierenartsen zijn duur dus het is handig als je minstens een paar honderd euro achter de hand hebt.
ik vind het best meevallen wat ik kwijt ben! ik ben ook niet iemand die veel bullshit dingen koopt :o

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:03

Is het paard beleerd? Heb je ervaring met hengsten of laat je hem meteen castreren (zou ik doen) en heb je al veel andere paarden bekeken?
Ik zou nooit met een roze bril het eerste paard kopen wat je gaat bekijken. Eerst veel paarden zien en rijden en dan kun je altijd nog terug gaan naar het eerste paard.
Is ie niet behoorlijk overbouwd? Of zie ik dat verkeerd?
Heb je bedacht wat je allemaal met hem wilt doen en voldoet hij daar aan? Kan hij dat of is zijn bouw hier wel naar?
Vind het vrij apart dat je van een filmpje denkt dat dit jouw paard wordt. Misschien ligt het aan mij.. Maar mijn ervaring is dat als je zonder roze bril paardn gaat bekijken, je vaak lang op zoek bent naar een geschikt maatje.
Sowieso alles laten keuren als je een paard koopt uiteraard..

Ontopic: zag hier langskomen dat iemand van 800-900 euro rondkomt met twee paarden. Besef je, dat haar huur heel laag is, haar stalling heel goedkoop en betaalt ze alles zelf kwa ziektekosten verzekering etc? Kan mij persoonlijk niet voorstellen dat ze zelfs met deze lage kosten van stal en huur twee paarden kunt houden, laat staan als ze ziek worden. Ook als je verzekerd bent krijg je niet alles vergoed.
En als je om wat voor reden een andere stalling wilt of moet, zal het ook duurder worden. Zou het zelf niet aandurven.

Vind het verder een beetje de verkeerde volgorde dat je al een paard gaat bekijken en nog moet nagaan of je je die op de lange termijn kan veroorloven.
Volgens mij zou je eerst meerdere stallingen moeten bekijken en kijken wat de kosten zijn, de rest van mogelijke kosten berekenen en dan kijken of jij dat bedrag nu al per maand opzij kan zetten. Plus nog een potje onvoorzien per maand.
Zo ken ik iemand met een paard die zulke moeilijke hoeven schijnt te hebben, dat de smit incl ijzers er nieuwopzetten ongeveer iedere 4 weken moet komen. Dat is een heel verschil met de gemiddelde kosten wat een ander kwijt is aan de smit. Dat soort dingen (of medicijnen, supplementen indien nodig) moet je dan wel kunnen betalen!
Zo stond ik zelf op de perfecte stal vond ik. Maar wat bleek? Er werd te weinig hooi naar mijn zin gevoerd. Gevolg: ik kocht dure balen hooi bij om zelf extra te kunnen voeren. Dure grap!
Of je paard blijkt zijn dekens regelmatig te slopen. Dan moet je dus een nieuwe aanschaffen. Ook een duur geintje.
De stalling die jij noemt vind ik erg goedkoop. Ik zou eerst kijken of er meerde stallen naar jouw wens zijn, waar je dit bedrag dan ook echt zou gaan betalen. Bij mij in de buurt zou ik dit niet vinden vermoed ik en zeker niet als ik ook nog goede uitrijmogelijkheden wil.

En ga zo maar door... Iemand die het net aan kan betalen, zou ik afraden nu al een paard te kopen.
Hoeveel mensen om mij heen wel niet hun paard verkopen omdat het financieel toch wel erg tegenvalt.
Bijrijden en hard sparen een tijd extra kan ook alijd nog.

Edit: had dit al getypt toen ik jouw laatste reactie pas las.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:19

Verstandige keus. ls je niet voor de volle 100% het gevoel hebt, dit is mijn paard dan niet doen. Je paardje staat ergens en komt vanzelf naar voren.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:25

Tja, het kan erg verschillen, ik hier in frankrijk huur 1 hectare wei voor 100 euro(of minder, de preciese prijs is niet bekend, want ik betaal aan het eind van dit 1ste jaar), daarnaast heb ik nog zo'n 1,5 à 2 hectaren leen-grond.
Daarnaast een boer die elke maand even de hoeven gratis bijknipt, en de hoefsmid komt 2x per jaar voor controle (240 euro in totaal).
-Omdat er genoeg gras is, ook niet veel hooi nodig in de winter, dus 100 an euro hooi redt het wel.
-Per maand 1 zoutsteen (soms meer) à 10 euro.
-wormen kuur 4x per jaar, (25 euro per keer)

Dat maakt dus:
100 + 240 + 100 + 200 + 100 = 740 euro per jaar (ongeveer), voor 1 pony en 2 ezels.
mijn totale budjet dit jaar is 1200 euro, maar daarbij kwam aankoop ezel (150 euro), castratie ezel (150), en op mijn naam zetten (100 euro).

Ik heb wel nog een rampenpotje over, en als het echt moet wil mijn vader ook bij betalen.

En eerlijk gezegd, voelde ik de aankoop van de ezeltjes helemaal niet aan hoeveelheid weide, maar koop ze toch omdat Cascade gewoon maatjes nodig had. 1 dag na aankoop vind ik 1 hectare wei die ik kan huren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:28

Goede keus om het niet te doen. Als je net met een studie begint kon je je nog weleens verkijken op de tijd die je daar aan kwijt bent. Een paard zou daar zomaar ineens niet meer in passen (als het niet financieel is, dan wel qua tijd).

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:29

@amsterdam_30: Waarom zou je in hemelsnaam 20 paarden moeten bekijken en er dan eentje van uit moeten zoeken? Ik heb genoeg paarden gezien in mijn leven en kijk gewoon of ''dat ene paard'' voldoet aan mijn criteria. Ik ga niet zeggen: ''Ja hij is perfect, maar ik ga eerst nog 19 andere paarden bekijken''. En ik ben zeker niet met een roze bril heen gegaan want ik realiseer me wel degelijk dat een paard moet voldoen aan mijn wensen. En nee, ik bedacht me niet van een filmpje dat dit mijn paard zou worden, het filmpje heb ik nà het bekijken van het paard zelf gemaakt..

Nee, het paard was niet beleerd en ik was van plan dat zelf te gaan doen onder begeleiding van mijn instructrice. Het zou niet het eerste paard zijn wat ik zou beleren. En al was het dat wel; eens moet de eerste keer zijn, zolang je maar begeleiding hebt.

Het is een hengst, en ja ik heb ervaring met hengsten. Toch zou ik hem direct laten ruinen, omdat dat makkelijker is met stallen.

En nee; ik ben me éérst gaan afvragen of ik me een paard kan veroorloven, en daarna ben ik pas gaan kijken bij het paard. En ik héb een lijstje gemaakt van alle kosten + heb ik een potje voor onvoorziene uitgaven waarvan jij niet weet hoe groot die is.

Dus ik weet niet waar jij je conclusies vandaan haalt eigenlijk.. :\

Inmiddels heb ik veel PB's gehad van verschillende mensen en veel tips gekregen. Bedankt daarvoor, iedereen. _/-\o_
Nu mag dit topic wat mij betreft open blijven zolang er wat meer in de algemeenheid gereageerd wordt, niet zozeer op mij, en anders vraag ik of het topic gesloten wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:34

Als niemand meer reageert, zakt het vanzelf weg. Sluiten daarom niet nodig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:10

Martine, het paard dat je wel zoekt en waar je van denk DAT! is'm vind je vanzelf wel een keer.
Vermoedelijk als je het net niet verwacht.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:32

De vragen in het eerste stukje zijn toch ook vragen? Die waren inieder geval niet onaardig of aanvallend bedoeld. Je had in je openingspost verder weinig info gezet.
Begreep er ook uit, dat je dacht dat dit paard het weleens kon worden. Je schreef immers, dat je wilde kijken of je het financieel zou redden om een paard te houden aangezien je bij een geweldig paard ging kijken.
Waarom meerdere paarden bekijken?
Uit onderzoek is gebleken, dat een groot deel van de mensen met hun eerste paard uiteindelijk een soort miskoop doen. Omdat je vergeet te keuren of te erg met een roze bril met een veulen thuiskomt, terwijl je een ouder beleerd paard zocht, het paard blijkt minder braaf thuis.. En je hebt ipv meerdere keren rijden het paard meteen gekocht na 1x kijken, je wilt zo graag je eerste paard, dat het eerste beste paard je meteen lief en leuk lijkt etc etc.
Het was inieder geval ook weer aardig bedoeld.
Je antwoord daar op vind ik nogal onvriendelijk, sorry dat ik het zeg.
Jij opent een topic en mensen nemen de moeite er over na te denken en een stuk te typen.
Onaardig antwoorden vind ik dan vrij ongepast.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 18:15

@Sjolvir: daar heb ik ook wel vertrouwen in. Bedankt :)

@amsterdam_30: Ik heb je een PB gestuurd.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:33

TS,ik vind dat je erg goed hebt nagedacht en ik vind het heel verstandig dat je dit paard laat staan.
als je gevoel niet helemaal je van het is,is hij niet voor jou bedoeld.
je komt de juiste vanzelf tegen en als dat gebeurd hoop ik dat je dat hier nog even post. :D

veel succes maar dat gaat vast goedkomen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 20:35

Dankjewel, daar heb ik ook het volste vertrouwen in :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:03

Sjolvir schreef:
Martine, het paard dat je wel zoekt en waar je van denk DAT! is'm vind je vanzelf wel een keer.
Vermoedelijk als je het net niet verwacht.

Dat was hier inderdaad ook het geval :)
en weet je wat: het is mijn beste vriendje <3

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:14

Mag gewoon hier in het topic wat mij betreft :) . Aan pb's lezen n.a.v. Een post doe ik helaas nooit.