wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:18

Maar we raken al weer flink off topic.

On topic:

Wie heeft er nu echt een spaarpotje voor problemen met paard en harnacement ??

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:20

Ik kan daar maar moeilijk antwoord op geven..
Afgelopen jaar heeft mijn paard me zoveel gekost (met name DA kosten) dat ik haar te koop heb
gezet. Maar toen puntje bij paaltje kwam kon ik het gewoon niet.. Dus hele switch gemaakt
van 5 sterren stal, veel wedstrijden, alles luxe enz. naar klein stalletje 24/7 buiten, alleen buitenbak
en startkaart opgezegd (dat vind ik wel heel jammer..)

Maar alles behalve verkopen dus.. Alle luxe en wedstrijden dat mag mijn paard kosten.
Maar niet mijn geluk <3

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:20

maar, je verlegt die grens
zonder verz weet ik niet of ik hem nog zou hebben
als ik naar de eerste kliniek geluisterd had was hij toen ingeslapen, eerlijk gezegd zonder verz had ik dit niet op kunnen brengen
gezin gaat voor!
heb helaas geen geldboom :+
al met al heeft het nog erg veel gekost omdat ik met homeopathie 1.5jr bezig geweest ben, wat voor hem goed uitgepakt heeft.
gelukkig hebben we dat alles kunnen betalen, maar spaarpotje voor andere `luxe`dingen is er aan op gegaan.

en ik vind het geen bluffen hoor, als je het geld hebt mag je zelf weten waaraan je het op maakt toch?
een ander gaat 2x op vakantie ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:21

Nope, ik leef dus bij de dag, maar heb (heel gemakzuchtig) back up van mn ouders...Bovendien verdienen we 'genoeg' dus kan ik ook een betalingsregeling treffen...Maar van de 15 jaar paarden nog nooit iets ernstigs gehad

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:22

Ariebren schreef:
10.000 euro verder, jij kan het betalen.

Ik dus niet en ondanks de kraan en verbouwingen aan de stal.

Waar ligt de grens ??
Dat is een keuze die je zelf maakt.

Maar een eenvoudig meisje met een paardje en wat verdienste in de winkel als vakken vuller ??
En een paps en mams die amper kunnen rondkomen ??

Dan praat Mist nu over bedragen die voor menig paarden houder niet bereikbaar zijn.

Beetje oneerlijk om hier op Bokt zo te lopen bluffen. :7

het is idd een keuze die jezelf maakt, en de vraag was waar ligt de grens en dat is waar dit topic over gaat. En ik bluff nooit, ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik het kan betalen ja. Is overigens ook niet aan komen waaien, ik werk daar gewoon voor. Ben al 25 niet meer op vakantie geweest- dat is ook een keuze., daarbij ben ik zelfstandige en werk 6dgn per week de afgelopen wkn soms ook 7dgn per week, en dat zijn geen 9-5 dagen.

Dus als er uitzicht is op verbetering/oplossing van het probleem, en ik ben bereid daarvoor offers te maken, waarom zou ik het niet doen. Waar val je nu precies over, omdat ik een cijfer noem ? Alle dieren die ik in huis neem gaan pas weg als het crematorium ze op komt halen- mijn keuze, ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het anders zou doen.

Dus laat aub een ander ook in zijn waarde.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:22

Maar om eerlijk te zijn...ik wil wel meer gaan sparen...niet eens zozeer voor paardlief maar ten eerste omdat we teveel (onnodig) geld verbrassen, en het me steeds meer benauwt dat als er stront aan de knikker is, ik wellicht deels afhankelijk ben van anderen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:24

Citaat:
Dus als er uitzicht is op verbetering/oplossing van het probleem, en ik ben bereid daarvoor offers te maken, waarom zou ik het niet doen. Waar val je nu precies over, omdat ik een cijfer noem ? Alle dieren die ik in huis neem gaan pas weg als het crematorium ze op komt halen- mijn keuze, ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het anders zou doen.

Dus laat aub een ander ook in zijn waarde.

je hebt gelijk hoor!

Ik zou nooit mn paard laten cremeren...dood = dood denk ik dan...ja hard maar wat moet ik met een emmertje as? Toch begrijp ik de mensen wel die het doen...Ik zit emotioneel anders in elkaar denk ik...Ben ook nooit naar het graf van mn oma geweest...dat zegt me niets, iemand zit in je hart...niet in een potje of onder de grond

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:37

Hmm, ik heb 1 eigen minishetje, mocht hem iets overkomen en alle prognoses zijn goed dan wordt hij geholpen.
Hij is veel voor mij waard maar bij operaties van weet ik het hoeveel 1000 euro zou ik er goed over nadenken, niet omdat hij zo klein is maar omdat ik dit bij meer paarden heb gezien en veel met toch slechte afloop.
Een paar 100 euro laat maar komen.. ik heb hem tenslotte ook gekocht en neem mijn verantwoording.
Een spaarpotje heb ik nog niet echt speciaal voor hem, wel een rekening algemeen waar ik geld vanaf zou kunnen halen.
De kleine dingetjes doe ik uit de zak.
Van mijn vaste verzorgpony's betaal ik kleine dingen zelf (inentingen etc) en mocht er iets ergers zijn ligt het ook aan de prognose en betaald de officiele eigenaar alles, of gedeeltelijk.
Toen ik een doos antibiotica moest hebben, er een bloed en mestonderzoek moest komen voor 1 van mijn pony's heeft hij dat netjes geregeld.. helaas was het een hartklepontsteking en heeft hij het niet gered en is weg gebracht, mocht zoiets ooit bij mijn hengstje gebeuren komt er dat ook allemaal.
Zijn dingen die je ook voor je hond zou doen denk ik dan.
Feitelijk is lukie dat ook in deze :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:13

Ariebren schreef:
Maar we raken al weer flink off topic.

On topic:

Wie heeft er nu echt een spaarpotje voor problemen met paard en harnacement ??

Ik, 500 euro op een aparte rekening. Zie het maar als een EHBO potje (dierenarts kan ik met spoed laten langskomen, en bijvoorbeeld pijnmedicatie en wondbehandeling kan worden gegeven).
Mijn ouders betalen nu nog dierenartsrekeningen (ben student en ze hebben beloofd onderhoud te betalen tot ik werkend ben) maar potje heb ik al wel jaren nu, voor het geval mijn ouders ineens zouden zeggen; betaal het zelf maar!

Alternatieve circuit zal ik nooit doen, de hand blijft dan echt op de knip.

(spaarrekening is ook wel beschikbaar natuurlijk voor kosten, maar ik krab wel even goed achter de oren als de bedragen hoger dan 2000 worden. Paard heeft geen besef van de dood, wel van het lijden. hoewel de dood definitief is en verdrietig voor mij, maakt het voor hem niets uit)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:18

Sizzle schreef:
Ik denk niet echt aan wat het kost, maar of het nut gaat hebben.
Zo ben ik voor een jong gezond paard meer bereid om ingewikkelde toeren uit te halen dan voor een paard dat toch al met vroegtijdig pensioen is bijv.
Volgens de bokt norm waarschijnlijk ijkoud en harteloos, maar mijn realistische kant is ook nogal dominant.

zo denk ik er ook over

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:23

Ik heb een potje opzij staan met geld er in voor hem. Ik ben bereid zoveel uit te geven als nodig is, muts de prognose nog te doen is. Als hij nog een fijn leven er aan over kan houden, wil ik hem die kansen bieden. Dan ben ik ook vereiste sprokkelen tot ik het bij elkaar zou hebben.
Maar de kansen moeten wel eerlijk zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:24

Ariebren schreef:
10.000 euro verder, jij kan het betalen.

Ik dus niet en ondanks de kraan en verbouwingen aan de stal.

Waar ligt de grens ??
Dat is een keuze die je zelf maakt.

Maar een eenvoudig meisje met een paardje en wat verdienste in de winkel als vakken vuller ??
En een paps en mams die amper kunnen rondkomen ??

Dan praat Mist nu over bedragen die voor menig paarden houder niet bereikbaar zijn.

Beetje oneerlijk om hier op Bokt zo te lopen bluffen. :7

Heeft toch niks met bluffen te maken?
Zijn keuzes die je maakt inderdaad.. Daarom heb ik ook maar 1 paard ipv 3 of 4.
En daarom ben ik nu op mijn 25e pas aan het autorijlessen. Gespaarde potje voor mijn rijbewijs moest toendertijd naar een weekje kliniek van paardlief :)
Dat je zo'n bedrag van een paar duizend euro wil en kunt betalen wil niet zeggen dat het makkelijk is of dat je daar niks voor hebt hoeven doen of voor hebt hoeven laten vooral!
Wil ook niet zeggen dat het fout is dat een ander het niet doet overigens, ieder zijn keuze.

Cremeren hoeft van mij niet, daar hecht ik dan weer helemaal geen waarde aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:33

Als mijn paard ermee te redden is dan mag het wat kosten.

Als het een langdurige lijden wordt en met zeer langdurige genezing dat het niet eerlijk meer is dan mag ie lekker hemelen, want ik doe dat mijn paard niet aan, het hangt sterk af van wat mijn paard wil en kan.

Zolang het maar te doen is en vol te houden is voor het dier ga ik ervoor.

Hangt dus sterk af van wat er is en wat mijn paard aankan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-08-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:37

Ik had vorig jaar trouwens een flesseveulen.
Ik heb voor het gemak maar gewoon niet uitgerekent wat dat ventje gekost heeft aan kunstmelk en verzorging :+
Soms wil je sommige dingen gewoon niet weten (zoals de benzineprijs in NL).

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:37

Ligt wel een beetje aan de prognose natuurlijk, maar ik weet (helaas) uit ervaring dat mijn maximum rond de aanschafwaarde zit. Hoe gek ik ook op mijn paard ben, ik ga geen 4000 euro in één blessure pompen, zeker niet wanneer de prognose weinig hoop geeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:38

in principe kan hier heel veel, mits het wel een goede prognose heeft. Beessie is bejaard met 23 en ga ik niet meer mee sollen. Als het echt nog effect heeft dan wil ik best veel doen, maar geen operaties of narcoses meer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:52

Ik ben niet van het dokteren met dieren. Zodra er teveel geprutst moet worden aan het dier is het einde verhaal. Koliek? Hangt er vanaf wat voor koliek. Bij een lichte koliek? DA erbij, paar spuiten erin en afwachten maar, meestal is dat ook wel voldoende. Operaties begin ik niet aan, bij geen enkel dier. Bij langdurige blessures kijk ik naar de prognose. Is die zodanig dat het dier pijnvrij kan leven ook al kan je niet meer rijden? Dan is het prima, dat heb ik er graag voor over. Kan het dier niet meer pijnvrij leven? Einde verhaal. En er zit verschil tussen even ongemak van een paar spuiten erin of wekenlang kliniek met toeters en bellen.

Volgens velen ben ik hard. Omdat ik niet veel ga dokteren, ondanks dat er van alles en nogwat medisch mogelijk is. Maargoed, ik laat een zomerexemer ook inslapen wanneer ik die niet naar de kust kan verkopen/ verplaatsen. Vind het gedoe met dekens ook niet dierwaardig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:59

Aan altijd aan de pijnstillers doe ik ook niet, want dan is het een dier met pijn, maar voor de pijn na een operatie of na een ongeluk ok, maar niet om het leven draaglijk te maken en te rekken.

Nee dan houdt t hier voor mij op, dan is het al te ver heen en of teveel kapot.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:02

mick75 schreef:
Ik ben niet van het dokteren met dieren. Zodra er teveel geprutst moet worden aan het dier is het einde verhaal. Koliek? Hangt er vanaf wat voor koliek. Bij een lichte koliek? DA erbij, paar spuiten erin en afwachten maar, meestal is dat ook wel voldoende. Operaties begin ik niet aan, bij geen enkel dier. Bij langdurige blessures kijk ik naar de prognose. Is die zodanig dat het dier pijnvrij kan leven ook al kan je niet meer rijden? Dan is het prima, dat heb ik er graag voor over. Kan het dier niet meer pijnvrij leven? Einde verhaal. En er zit verschil tussen even ongemak van een paar spuiten erin of wekenlang kliniek met toeters en bellen.

Volgens velen ben ik hard. Omdat ik niet veel ga dokteren, ondanks dat er van alles en nogwat medisch mogelijk is. Maargoed, ik laat een zomerexemer ook inslapen wanneer ik die niet naar de kust kan verkopen/ verplaatsen. Vind het gedoe met dekens ook niet dierwaardig.

en als het om een chip gaat?
mijn paard had een chip en nu deze eruit is loopt hij goed, dat is het voor zeker waard
zou zonde zijn om een verder gezond dier in te laten slapen, terwijl dit een `routine`operatie was[ foto chip in profiel]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:03

Voor mIj is het helemaal afhankelijk van de overlevingskans.
Ik heb voor de keuze gestaan om 5000 euro uit te geven met maar 25% kans dat de operatie lukte, en daarna nog 90% kans dat het in de revalidatie alsnog fout zou gaan. Heb ik dus niet gedaan.
Had de kans van slagen 50 of meer geweest weet ik niet wat ik gedaan had.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:05

Mijn pony is geopereerd op het land, ideaal :)
Ging om een tumor verwijdering.

Maar als hij naar de kliniek moest voor een lange chemotherapie behandeling dan had ik het absoluut niet gedaan. 3 week boxrust moest hij hebben na de operatie en het was een hel. Hij vertrouwde geen mens meer, was doodongelukkig en brak zowat de box af.
Toen heb ik ook gezegd; werkt deze operatie niet, dan zeul ik niet verder met hem. Voor hem niet leuk, was hartstikke duur en geen garantie dat het wegging (zeer zeldzame tumor en kwaadaardig)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:10

vuurneon schreef:
Mijn pony is geopereerd op het land, ideaal :)
Ging om een tumor verwijdering.

Maar als hij naar de kliniek moest voor een lange chemotherapie behandeling dan had ik het absoluut niet gedaan. 3 week boxrust moest hij hebben na de operatie en het was een hel. Hij vertrouwde geen mens meer, was doodongelukkig en brak zowat de box af.
Toen heb ik ook gezegd; werkt deze operatie niet, dan zeul ik niet verder met hem. Voor hem niet leuk, was hartstikke duur en geen garantie dat het wegging (zeer zeldzame tumor en kwaadaardig)

mijn paard heeft 6 weken boxrust gehad en is gewoon hetzelfde paard gebleven, wat heb je dan nog meer veranderd waardoor jouw paard na 3 weken al zo van slag was?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:26

Geen paard gelijk natuurlijk :)

Maar de tumor is laat ontdekt doordat het allergrootste deel onder de huid zat en hij een hele dikke wintervacht had. Daarna operatie en 3 week boxrust waarbij ik elke keer weer die pijnlijke plek 3 maal daags moest koelen. Nou, dan is de lol snel van de stal af en ik was natuurlijk niet meer zijn grote vriendin!

Daarna werd hij weer ziek (andere ziekte, in het zelfde jaar helaas) waarbij hij weer 3 maal daags behandeld moest worden door mij. Dus mensen waren niet zijn hobby meer...

(toen heb ik ook besloten dat als de tumor langdurig in de kliniek moest worden behandeld, ik hem liever liet gaan in de wei waar zijn vriendje bij was. Niet weer die pijn en dat gestress bij hem. Gelukkig gaat het nog steeds goed, al jaren :) )

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:42

Ligt eraan
kijk als het kleine dingen zijn en er goede kans op genezing is ect dan heb ik best wel iets ervoor over
maar als er operaties aan te pas moeten komen ect dan is de keuze bij mij toch in slapen ...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:32

Mijn paard moet een hoornzuiloperatie (klinisch, onder volledige narcose) met opname. Geschatte kosten 600 euro zonder nazorg.

Ik had een pot maar omdat hij dit jaar ook al droes heeft gehad is het wel een crisisjaar- vooral voor het paard natuurlijk!