Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:26

Anoli schreef:
en als ik ze aan hoorde komen hield ik mijn zweep overdwars zodat ze wel afstand moesten houden :j

Jee, wat zal de ruiterij daar een fijn imago aan overhouden. Met de zweep ontzeg jij fietsers hun pad omdat jij jouw rijdier niet beheerst _-:(

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:28

Wielrenners! Of ik nu lopend, met fiets, paard of met auto ben ik erger me dood aan ze! Je hebt nog een zeldzame gevonden.... één met een bel! Die hebben ze normaal nooit!
Ik vind het altijd moeilijk en heb een beetje de tweestrijd waarover hier de discussie gevoerd wordt.
Tegenwoordig is het verkeer er niet meer naar om met een niet verkeersmak paard te gaan rijden. Nu heb ik er zelf 1 die ontzettend braaf is maar schrikken kan altijd... elke keer als ik opstap hoop ik weer dat dit niet zal gebeuren!
Mijn andere paardje is heel lang bang geweest voor fietsers na een banketstaaf ongevalletje (niet mijn schuld). Ik vond het ontzettend eng om met hem de weg op te gaan. Fietsers, scooters en vooral wielrenners weten vaak niet hoe paarden kunnen reageren!
Ergens vind ik ook dat als je paard niet verkeersmak is je niet met hem de weg op kan. Maarja..... hoe ga je een paard dan verkeersmak krijgen? _O-

Anoniem

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:31

Zoals al eerder gezegd; paard ging een jaar lang elke zaterdag mee naar buiten. Dan moet je wel eens over de weg, hoeveel bos je ook hebt. IS verkeersmak. Alleen kijkerig.
En het imago van de ruiterij; jij hebt zeker geen wielrenners in de buurt? Dan praat je wel anders.
(Niet alle wielrenners, maar de meesten wel. En ik ga hun gedrag niet nog een keer herhalen, dat staat al vaak genoeg in dit topic)
En houd toch op te zeuren dat ik mn paard niet beheers. Dat doe ik nmlk wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:31

amykimmie schreef:
Haha, volgens mij is een paard nog steeds een vluchtdier? Blijft jouwn paard staan als ie schrikt?

Ja.

Citaat:
Een paard kan altijd schrikken, hoe betrouwbaar ook.
Het zijn en blijven levende dieren.

Dat is ook normaal. Een reflex.
Jij schrikt ook.

Vluchten echter is gedrág.
Daaraan gaat een risicobeslisising mbt vecht/vlucht/niets vooraf.
Die beslissing kan je volledig beïnvloeden
Bij de opleiding van een rijpaard hoort dit de basis te zijn.
Helaas is die basis er vrijwel niet door gebrek aan kennis/kunde/ervaring in de ruiterij en zijn paarden potentieel ongeleide projectielen die bij gebrek aan een veiligheid garanderende ruiter hun overlevingsagenda zelf invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:33

Haha, okee, mijn paarden blijven niet stokstijf stilstaan als ze schrikken. En dat hoeft van mij ook helemaal niet, ik begrijp dat ze iets eng vinden. Tuurlijk moeten ze er niet als een dolle in blinde paniek vandoor gaan. Maar ik geloof niet dat de jouwne stokstijf blijft stilstaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:34

amykimmie schreef:
Zoals al eerder gezegd; paard ging een jaar lang elke zaterdag mee naar buiten. Dan moet je wel eens over de weg, hoeveel bos je ook hebt. IS verkeersmak. Alleen kijkerig.
En het imago van de ruiterij; jij hebt zeker geen wielrenners in de buurt? Dan praat je wel anders.
(Niet alle wielrenners, maar de meesten wel. En ik ga hun gedrag niet nog een keer herhalen, dat staat al vaak genoeg in dit topic)
En houd toch op te zeuren dat ik mn paard niet beheers. Dat doe ik nmlk wel.

Andere weggebruikers en hun gedrag zijn geen onzeker voorval.
Leid je paard gewoon goed op.
Je hebt GEEN alibi om eigen rechter te spelen en als jouw paard onder jouw beheer is, begrijp ik nóg minder waarom jij zo aso doet.

Anoniem

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:36

Vogels wel. Paarden in de wei, langs de weg wel. Een auto die toetert, vind ik een onzeker voorval.
Mijn paard is goed opgeleid, daar hoef jij niet over te oordelen.
Speel ik eigen rechter? Ik zeg alleen dat ik het aso vind dat ze me uit begint te schelden, dat ze even had moeten wachten zodat ik had kunnen communiceren met haar.
Waarom doe ik aso als mn paard onder mijn beheer is?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:37

amykimmie schreef:
Communiceren met fietser. Nou, dat kan ten eerste niet in 5 seconden en ten tweede vind ik het paard op dat moment belangrijker, om haar te kalmeren.

Hoe lang doe jij erover om dit te zeggen dan? "je kan nu niet passeren!" dat kost mij hoogstens twee seconden. En anders zijn er meer opties: "gevaarlijk!" "kan niet!" "pas op!" "paard op hol" (ookal was dat niet zo)
Je bent verantwoordelijk voor wat je paard doet. Als jij in de berm wil, maar je paard niet, en er wil iemand langs, dan moet jij dat oplossen en niet de schuld in de schoenen van de fietser schuiven.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:37

oke ik ga niet op t fiets pad rijden hang n bordje aan ze kont pas op ik zwenk uit en pak me paard en me zelf in met matrassen zet n toeter op zn zadel en n verband doos en plakspullen voor het geval dat ie de band lek trapt en zo :D volgends mij is er altijd wel wat te mopperen op elk verkeer
iemand n cola bakkie koffie??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:38

amykimmie schreef:
Maar ik geloof niet dat de jouwne stokstijf blijft stilstaan.

Dan geloof je dat toch niet.

Er zijn hier verschillende Bokt(st)ers geweest voor les en die wéten.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:39

Ik heb wielrenners als vrienden (zolang ze niet op de fiets stappen dan ;) ) en die hebben net zo'n grote hekel aan ons ruiters als wij aan hen. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:40

amykimmie schreef:
Een auto die toetert, vind ik een onzeker voorval.
Mijn paard is goed opgeleid, daar hoef jij niet over te oordelen.

.... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:42

Okee, ik zal het even uitleggen.
Zij belt.
Ik draai me om.
Ze fietst al verder.
Paard schudt nog eens met hoofd, dus let ik even op het paard.
Draai me weer om om te zeggen; wacht aub even!
En mevrouw is er al achter langs.
In 5 seconden kan ik een bang paard niet tot bedaren brengen en haar aan de kant zetten.
(Oeh, slechte ruiter! Wedden?)
Schuif ik de schuld naar de fietser toe?
Nee.
Waar ik commentaar op heb, is dat ze me uitschold.
De schuld ligt dan wel bij mij, maar moet ze er dan zo langs en me ook nog uitschelden?
DAT is pas aso.

@Huertecilla; nee ik geloof je inderdaad niet.
En doe maar niet alsof ik niet kan rijden, ik rijd niet voor niets de paarden van een ander.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:42

Als je je paard onvoldoende in de hand hebt staan, en dat is bij de meeste ruiters het geval dan moet je gewoon de weg niet op gaan. Je kan en mag niet afhankelijk zijn van andere wegebruikers en dus zul je je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en niet de weg op moeten gaan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:43

denk dat t schelden van die mevrouw meer een schrikreactie is en dat zij de situatie ook niet goed had ingeschat!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:44

x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Wat is dat voor onzin, iedereen heeft weleens een miscommunicatie.
En daarbij maak jij mij niet wijs dat jij je paard wel onder controle hebt, het blijven vluchtdieren.

Fietsen niet, als je een beetje respect heb zeg je doe rustig aan hoor, of moet ik je even helpen, of ik ga er even voorzichtig langs hoor!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:47

Goh, zijn dan alleen de Gelderse wielrenners goedgemanierd? Wij rijden en lopen hier met de paarden over het fietspad of in de berm pal ernaast. En als er een club wielrenners over het fietspad komt aangereesd hoornje ze van een afstand al "paard, paard" naar elkaar roepen. Vervolgens gaan ze in single file, of i.i.g héél dicht naast mekaar erlangs en gaan paard en ruiter zoveel mogelijk aan de kant. Zijn wij hier in Gelderland de enige ruiters en wielrenners die in goede harmonie gebruik kunnen maken van hetzelfde stukje asfalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:48

Ik heb mijn paard voldoende in de hand. Was ik afhankelijk van andere weggebruikers, tot mn paard bang werd? Het paard werd niet bang van het verkeer.

@NeverGiveUp, precies. Dat gel*l dat paarden geen vluchtdieren zijn. Ze kunnen altijd schikken, waar dan ook,wei, bak, buiten.
Als ze gewoon wat rustiger was gaan fietsen, er achter langs was gefietst, en me niet had uitgescholden, was er niets aan de hand geweest.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:48

Doma_clasica schreef:
Als je je paard onvoldoende in de hand hebt staan, en dat is bij de meeste ruiters het geval dan moet je gewoon de weg niet op gaan. Je kan en mag niet afhankelijk zijn van andere wegebruikers en dus zul je je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en niet de weg op moeten gaan.

Hoe heb jij dan je paarden VERKEERSmak gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:49

Wat de wielrenners bij ons doen, of je nu fietst, loopt, of paardrijdt, is keihard roepen:
AAN DE KANT!!!!! AAN DE KANT!!!!! GA WEG, WE MOETEN ER LANGS!!! AAN DE KANT!!!
Lekker vriendelijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:50

NeverGiveUp schreef:
En daarbij maak jij mij niet wijs dat jij je paard wel onder controle hebt, het blijven vluchtdieren.

:roll:

Lévensgevaarlijk dat vrijwel totale gebrek aan fundament onder de básis bij de ruiterij.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:50

amykimmie schreef:
Ik heb mijn paard voldoende in de hand.

Blijkbaar niet.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:51

Alvaron schreef:
Goh, zijn dan alleen de Gelderse wielrenners goedgemanierd? Wij rijden en lopen hier met de paarden over het fietspad of in de berm pal ernaast. En als er een club wielrenners over het fietspad komt aangereesd hoornje ze van een afstand al "paard, paard" naar elkaar roepen. Vervolgens gaan ze in single file, of i.i.g héél dicht naast mekaar erlangs en gaan paard en ruiter zoveel mogelijk aan de kant. Zijn wij hier in Gelderland de enige ruiters en wielrenners die in goede harmonie gebruik kunnen maken van hetzelfde stukje asfalt?

Goh! 'Onze' wielrenners kunnen hier nog veeeeeel van leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:51

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:
Ik heb mijn paard voldoende in de hand.

Blijkbaar niet.

Okee, ik verbeter.
ik heb mijn paard voldoende in de hand. Als het paard schrikt, ben ik eventjes de controle kwijt.
Daarna heb ik mijn paard weer voldoende in de hand.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:52

amykimmie schreef:
Wat de wielrenners bij ons doen, of je nu fietst, loopt, of paardrijdt, is keihard roepen:
AAN DE KANT!!!!! AAN DE KANT!!!!! GA WEG, WE MOETEN ER LANGS!!! AAN DE KANT!!!
Lekker vriendelijk...

Dat klinkt idd meer als 'onze' wielrenners!