Fjord Ray voor het eerst in HAW, aan het werk in de bak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

Re: Fjord Ray voor het eerst in HAW, aan het werk in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 20:25

Dankjewel!
Dat weet ik niet uit mijn hoofd maar ik ben donderdag weer op stal dus dan zal ik even kijken.
Maar als het hem is, ik vind het zadel heel lekker zitten, ik heb een hele holle rug, maar dit zadel corrigeert dat goed! Je kunt hem ook op maat maken..

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:45

Heleennn schreef:
Leuke fjord :j even off-topic... mag ik vragen of dat een wintec 500 cair dressurzadel is? :) En ben je er tevreden over?

dit is niet de wintec 500 cair. het zadel welke zei nu op heeft is volgens mij 250 alleen is niet meer in de winkel te koop

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:38

:Y) :Y) :Y) :Y)
Hihi wat een spekkie! Zou hem een beetje veel op dieet zetten. Rijden ziet er vriendelijk uit, zou lekker zo doorgaan en zodra zijn lichaam wat meer in shape komt steeds meer van hem vragen, dan beweegt hij zich misschien ook makkelijker...

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:05

Dankjewel! :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:32

In overleg met TS verplaatst naar RIJ-ITP.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:38

Dankjewel! :D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:40

Ik had nog een vraag :) ; Ray word vaak heel sterk met rijden, soms is er echt geen houden meer aan, hij gaat hangen in je handen en je krijgt hem niet meer vanuit de draf naar stap (of hij gaat super hard draven). De laatste tijd gaat het wel goed, maar gister kreeg ik weer een mega bok toen ik aansprong in de galop! Nu wil de eigenaresse een ander bit kopen en ze dacht zelf aan een Pessoa bit. Hij loopt nu op een enkelgebroken trensje. :) Nu wilde ik graag van jullie weten wat jullie vinden wat voor bit handig is?!

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:00

Geen ander bit erin hangen ;)
Probeer hem meer met je zit terug te rijden op zo'n moment en veel overgangen te ridjen zodat hij leert op jou te letten en naar jou te luisteren.
Ik hoop dat je de eigenaar duidelijk kunt maken dat als hij er zo uit ziet dat hij erg ongezond is en dat gewicht zit hem in de weg. plus dat je extra kans hebt op hoefbevangenheid andere problemen.
Met de goede galop heeft de mijne ook regelmatig problemen. Het helpt bij mij om vlak voor de hoek een balk neer te leggen en op de balk aan te galoperen.
ik vind je verder heel vriendelijk rijden en je hebt een leuke fjord onder je kont hebt :D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:08

Bedankt! Ik zal het zeggen tegen de eigenaresse.
Ik ga het proberen met een balk! :D
Dankjewel! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:34

Alles voorwaarts oplossen!!!!!

Dus bokken » Of een schop naar voren, of een tik met de zweep. Hoe dan ook voorwaarts 'straffen'.
Een paard dat zwaar op de hand is, of hangt, is onvoldoende actief en ws doe je op dat moment te weinig. Oplossing» Zelf loslaten, hand naar voor en been! Een paard kan niet hangen als er niks is om aan te hangen, snapje?
Niet terug willen » Zelf je zit vertragen, langzamer lichtrijden hiermee breng je het paard uit het te snelle ritme. Een paard probeert onder het ruitergewicht te blijven dus als jouw gewicht vertraagd in het lichtrijden zal hij het tempo terugbrengen. Dit zul je een beetje moeten oefenen. Verder is het zaak dat je de hulpen niet "vasthoud". Dus niet aan de voorkant remmen en die rem vasthouden, maar remmen: ruimte geven om te reageren: remmen.

En het geeft niet he, als het allemaal niet direct van een leien dakje gaat!

Een scherper bit zou ik niet weten wat dat moest oplossen.

Succes! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:41

Een balk om te leren goed aan te springen? Springt ie dan niet in twee delen aan????

Ik zou op het verkeerde been gaan lichtrijden, dan krijgt het binnenachterbeen al wat meer ruimte (de galop begint met het buitenachterbeen en het binnenachterbeen moet onder de massa (onder het lichaam) grijpen om de galopsprong correct te kunnen maken. Als je op het verkeerde been lichtrijd en je rijd op de volte dan neem je gewoon de tijd voor de overgang. Geeft niks als hij eerst wat sneller draaft, blijven lichtrijden, galop hulp geven met zit en been. Handen moeten toestaan dat hij wat lengte neemt om aan te galopperen. En evt. begeleid je hem met je stem. Als hij dan goed aanspringt doe je een paar passen galop en neem hem dan terug.

Overkruist is meestal een kwestie van onbalans, dus je kunt dan niet verwachten dat hij gelijk een stuk door galoppeert. Dat kost teveel kracht en dan zal hij waarschijnlijk gaan wisselen voor of achter.

Bokken in het aanspringen geven ook aan dat het paard het nog heel lastig vind, ik zou hier dan ook niet boos om worden maar been geven dat hij lekker voorwaarts blijft gaan!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:38

een sterker bit lost de oorzaak van het probleem niet op, kan het hoogstens verdoezelen.

ik las dat je van plan was les te gaan nemen, je zal zien dat het na een paar lessen een stuk beter zal gaan. Als je uitlegt wat de problemen zijn kan je daar in de les aan werken, er lopen een aantal goede instructeurs op stal rond die je zeker kunnen helpen.

gewicht ga ik niet over beginnen, ik weet hoe moeilijk dat is vooral als het je eigen paard niet is.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:11

Echt een fjord! Leuk om te zien. Ik denk dat een fjordenboog hem nét wat pittiger staat waardoor hij nog leuker word. (Ja, ik ben fjordenboog addict haha) :j Het rijden ziet er relaxt en vriendelijk uit. Rijd je er ook wel eens mee buiten?

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:52

elkee schreef:
Echt een fjord! Leuk om te zien. Ik denk dat een fjordenboog hem nét wat pittiger staat waardoor hij nog leuker word. (Ja, ik ben fjordenboog addict haha) :j Het rijden ziet er relaxt en vriendelijk uit. Rijd je er ook wel eens mee buiten?

Bedankt!! Ja ik rijd voornamelijk buiten! :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:55

ingvdh schreef:
een sterker bit lost de oorzaak van het probleem niet op, kan het hoogstens verdoezelen.

ik las dat je van plan was les te gaan nemen, je zal zien dat het na een paar lessen een stuk beter zal gaan. Als je uitlegt wat de problemen zijn kan je daar in de les aan werken, er lopen een aantal goede instructeurs op stal rond die je zeker kunnen helpen.

gewicht ga ik niet over beginnen, ik weet hoe moeilijk dat is vooral als het je eigen paard niet is.

Hoi, je bent toch Ingeborg van Bolero op stal Baltus?
Bedankt voor je tips!!
Een scherper bit was ook het idee van de eigenaresse! :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:56

Chaos schreef:
Alles voorwaarts oplossen!!!!!

Dus bokken » Of een schop naar voren, of een tik met de zweep. Hoe dan ook voorwaarts 'straffen'.
Een paard dat zwaar op de hand is, of hangt, is onvoldoende actief en ws doe je op dat moment te weinig. Oplossing» Zelf loslaten, hand naar voor en been! Een paard kan niet hangen als er niks is om aan te hangen, snapje?
Niet terug willen » Zelf je zit vertragen, langzamer lichtrijden hiermee breng je het paard uit het te snelle ritme. Een paard probeert onder het ruitergewicht te blijven dus als jouw gewicht vertraagd in het lichtrijden zal hij het tempo terugbrengen. Dit zul je een beetje moeten oefenen. Verder is het zaak dat je de hulpen niet "vasthoud". Dus niet aan de voorkant remmen en die rem vasthouden, maar remmen: ruimte geven om te reageren: remmen.

En het geeft niet he, als het allemaal niet direct van een leien dakje gaat!

Een scherper bit zou ik niet weten wat dat moest oplossen.

Succes! :)

Dankjewel!! :D
Hij loopt eigenlijk juist te hard, en dan krijg je hem dus niet echt langzamer..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:21

Ja, maar dat geeft niet. Vertragen moet hij leren. Op je zit en op ondersteuning van teugelhulpen met het been er waakzaam bij. Schakelen moet hij leren.

Maar foutief gedrag moet je nu eenmaal voorwaarts oplossen.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:24

Haha dat koppie erop, zo innocent O:)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:39

femkesofie schreef:
Bedankt voor je tips!!

klopt, alleen heet mijn paard Billy ;) (toen hij kwam heette hij wel bolero, helemaal fout zit je niet)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 08:32

ingvdh schreef:
femkesofie schreef:
Bedankt voor je tips!!

klopt, alleen heet mijn paard Billy ;) (toen hij kwam heette hij wel bolero, helemaal fout zit je niet)

Oh sorry,! :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:55

femkesofie schreef:
Ik had nog een vraag :) ; Ray word vaak heel sterk met rijden, soms is er echt geen houden meer aan, hij gaat hangen in je handen en je krijgt hem niet meer vanuit de draf naar stap (of hij gaat super hard draven). De laatste tijd gaat het wel goed, maar gister kreeg ik weer een mega bok toen ik aansprong in de galop! Nu wil de eigenaresse een ander bit kopen en ze dacht zelf aan een Pessoa bit. Hij loopt nu op een enkelgebroken trensje. :) Nu wilde ik graag van jullie weten wat jullie vinden wat voor bit handig is?!

Niet blijven hangen aan de teugels, maar een ophouding (beide handen tegelijk dichtknijpen) maken en weer los laten. als jij niet vast houdt kan die ook niet in je handen gaan hangen.
Niet oplossen met een ander bit, verergert de problemen alleen maar.

Even over je foto: de overgang galop-draf valt die uit elkaar. Dit is ook logisch aangezien hij overkruist galoppeerde, maar hou in de overgang je been er goed aan en van voren weer wat proberen te sluiten. (dus kneepje geven met de hand).

Ziet er erg vriendelijk uit hoor, maar zorg dat die niet op jouw handen kan gaan hangen! Want dan ben je spierballen aan het kweken en dat moet je in de sportschool doen en niet op het paard :Y)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:21

suikermeisje schreef:
femkesofie schreef:

Niet blijven hangen aan de teugels, maar een ophouding (beide handen tegelijk dichtknijpen) maken en weer los laten. als jij niet vast houdt kan die ook niet in je handen gaan hangen.
Niet oplossen met een ander bit, verergert de problemen alleen maar.

Even over je foto: de overgang galop-draf valt die uit elkaar. Dit is ook logisch aangezien hij overkruist galoppeerde, maar hou in de overgang je been er goed aan en van voren weer wat proberen te sluiten. (dus kneepje geven met de hand).

Ziet er erg vriendelijk uit hoor, maar zorg dat die niet op jouw handen kan gaan hangen! Want dan ben je spierballen aan het kweken en dat moet je in de sportschool doen en niet op het paard :Y)

Bedankt voor de reactie! Ik ga er zeker aan werken! :)