Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
; Ray word vaak heel sterk met rijden, soms is er echt geen houden meer aan, hij gaat hangen in je handen en je krijgt hem niet meer vanuit de draf naar stap (of hij gaat super hard draven). De laatste tijd gaat het wel goed, maar gister kreeg ik weer een mega bok toen ik aansprong in de galop! Nu wil de eigenaresse een ander bit kopen en ze dacht zelf aan een Pessoa bit. Hij loopt nu op een enkelgebroken trensje.
Nu wilde ik graag van jullie weten wat jullie vinden wat voor bit handig is?! 

Het rijden ziet er relaxt en vriendelijk uit. Rijd je er ook wel eens mee buiten? ingvdh schreef:een sterker bit lost de oorzaak van het probleem niet op, kan het hoogstens verdoezelen.
ik las dat je van plan was les te gaan nemen, je zal zien dat het na een paar lessen een stuk beter zal gaan. Als je uitlegt wat de problemen zijn kan je daar in de les aan werken, er lopen een aantal goede instructeurs op stal rond die je zeker kunnen helpen.
gewicht ga ik niet over beginnen, ik weet hoe moeilijk dat is vooral als het je eigen paard niet is.
Chaos schreef:Alles voorwaarts oplossen!!!!!
Dus bokken » Of een schop naar voren, of een tik met de zweep. Hoe dan ook voorwaarts 'straffen'.
Een paard dat zwaar op de hand is, of hangt, is onvoldoende actief en ws doe je op dat moment te weinig. Oplossing» Zelf loslaten, hand naar voor en been! Een paard kan niet hangen als er niks is om aan te hangen, snapje?
Niet terug willen » Zelf je zit vertragen, langzamer lichtrijden hiermee breng je het paard uit het te snelle ritme. Een paard probeert onder het ruitergewicht te blijven dus als jouw gewicht vertraagd in het lichtrijden zal hij het tempo terugbrengen. Dit zul je een beetje moeten oefenen. Verder is het zaak dat je de hulpen niet "vasthoud". Dus niet aan de voorkant remmen en die rem vasthouden, maar remmen: ruimte geven om te reageren: remmen.
En het geeft niet he, als het allemaal niet direct van een leien dakje gaat!
Een scherper bit zou ik niet weten wat dat moest oplossen.
Succes!

femkesofie schreef:Ik had nog een vraag; Ray word vaak heel sterk met rijden, soms is er echt geen houden meer aan, hij gaat hangen in je handen en je krijgt hem niet meer vanuit de draf naar stap (of hij gaat super hard draven). De laatste tijd gaat het wel goed, maar gister kreeg ik weer een mega bok toen ik aansprong in de galop! Nu wil de eigenaresse een ander bit kopen en ze dacht zelf aan een Pessoa bit. Hij loopt nu op een enkelgebroken trensje.
suikermeisje schreef:femkesofie schreef:Ik had nog een vraag; Ray word vaak heel sterk met rijden, soms is er echt geen houden meer aan, hij gaat hangen in je handen en je krijgt hem niet meer vanuit de draf naar stap (of hij gaat super hard draven). De laatste tijd gaat het wel goed, maar gister kreeg ik weer een mega bok toen ik aansprong in de galop! Nu wil de eigenaresse een ander bit kopen en ze dacht zelf aan een Pessoa bit. Hij loopt nu op een enkelgebroken trensje.
Niet blijven hangen aan de teugels, maar een ophouding (beide handen tegelijk dichtknijpen) maken en weer los laten. als jij niet vast houdt kan die ook niet in je handen gaan hangen.
Niet oplossen met een ander bit, verergert de problemen alleen maar.
Even over je foto: de overgang galop-draf valt die uit elkaar. Dit is ook logisch aangezien hij overkruist galoppeerde, maar hou in de overgang je been er goed aan en van voren weer wat proberen te sluiten. (dus kneepje geven met de hand).
Ziet er erg vriendelijk uit hoor, maar zorg dat die niet op jouw handen kan gaan hangen! Want dan ben je spierballen aan het kweken en dat moet je in de sportschool doen en niet op het paard