Discussie: een kreupel paard heeft altijd pijn!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:10

Dan zou ik ernstig gaan twijfelen aan mijn manier van training als mijn paard iedere dag moeite heeft met normaal lopen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:36

Reageer je nu op mij? Verward Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:41

Een paard dat iedere dag stijf zijn stal uit komt wordt op een verkeerde manier gehouden of verkeerd getraind.(tenzij we over een erg oud dier praten) Veel mensen vergeten dat een paard gemaakt is om heel erg veel te lopen. Sommige eigenaren zijn bang dat hun paard een schrammetje oploopt als ze hem buiten laten terwijl het echt niet gezond is om hem 23 uur per dag in het hok te alten staan. Daarbij vind ik dat nog zielig ook. (nee, ik ben geen Pennymeisje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:45

ellenlouise schreef:
Reageer je nu op mij? Verward Verward

Ik reageer in het algemeen op iedereen die het normaal vind dat een paard de eerste 10 minuten nadat ie van stal komt stijf is.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:55

Dames en heren, er wordt over twee verschillende dingen gediscusseerd:

1. heeft een paard wat kreupel loopt pijn of niet?

2. kan je met een kreupel paard wel rijden?

Merk dat beide in vele antwoorden doorelkaar wordt gebruikt.

Ja, een paard wat kreupel loopt heeft pijn. Maar juist door te trainen kan het paard sterker worden om zo de zwakke punten te verbeteren en minder pijn te hebben. Dus, paard met pijn moet je niet per definitie stil zetten. Ja, een paard die uit zijn box komt en eerst kreupel loopt heeft pijn, maar wil niet betekenen dat je er niet mee mag rijden. Dat is aan jou, fysio en dierenarts te beslissen. Als ik stram me bed uit kom voel ik dat wel degelijk en zal dat weg gaan met beweging, zo is het soms ook bij paarden. Trouwens heb ik geloof ik nog niet beweert dat het normaal is dat een paard in het begin vanzelfsprekend stijf is. Zou dan zeker de training of bewegingsprogramma van het paard gaan bekijken of daar niet iets aan verbeterd zou kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:58

ellenlouise schreef:
Ook ik kom zeer rottig mijn bed uit. Maar misschien als ik vaker zou sporten en daardoor leniger zou zijn dat ik 's morgens wat soepeler met m'n verkeerde been uit bed zou stappen?? Knipoog
(..)

Vooropgesteld dat eventuele medische oorzaken al zijn uitgesloten.

Helaas, maar bij mij is er echt niks meer aan te doen .

Maar nogmaals, als je paard elke dag rottig zijn stal uit komt, dan doe je iets niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:58

Eleonoor schreef:
Dat is aan jou, fysio en dierenarts te beslissen. Als ik stram me bed uit kom voel ik dat wel degelijk en zal dat weg gaan met beweging, zo is het soms ook bij paarden.

Heel goed dat je dit opnoemt, natuurlijk zou ik het met de DA overleggen. Als een paard kreupel loopt ben ik sowieso de eerste die er de DA bij gaat halen. Ik zou in ieder geval niet zelf gaan knutselen aan zo'n dier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:01

Katja schreef:
Een paard dat iedere dag stijf zijn stal uit komt wordt op een verkeerde manier gehouden of verkeerd getraind.(tenzij we over een erg oud dier praten) Veel mensen vergeten dat een paard gemaakt is om heel erg veel te lopen. Sommige eigenaren zijn bang dat hun paard een schrammetje oploopt als ze hem buiten laten terwijl het echt niet gezond is om hem 23 uur per dag in het hok te alten staan. Daarbij vind ik dat nog zielig ook. (nee, ik ben geen Pennymeisje)

Hoeveel paarden zullen er echt zijn die elke dag stijf hun stal uitkomen? Maar net als wij mensen kunnen paarden toch ook spierpijn hebben? En daardoor wat minder makkelijk lopen?

Als iets structureel mis is, denk ik dat het niet bij een beetje stijfheid blijft. Dat gaat dan in de meeste gevallen toch progressief verergeren...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:10

Om het even op mijn eigen situatie te betrekken: mijn paard komt niet stijf van stal. Ze lijkt licht stijf in de schouder, constant. Geen medische oorzaak kunnen ontdekken, second opinion gehad. Het verergert niet door beweging maar verbetert ook niet. Het is begonnen nadat ze langere tijd niet was bereden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:12

ellenlouise schreef:
Om het even op mijn eigen situatie te betrekken: mijn paard komt niet stijf van stal. Ze lijkt licht stijf in de schouder, constant. Geen medische oorzaak kunnen ontdekken, second opinion gehad. Het verergert niet door beweging maar verbetert ook niet. Het is begonnen nadat ze langere tijd niet was bereden.

Maar kunnen geen verklevingen in de schouder de oorzaak zijn, een ontsteking in de spieren? Heb je er al een fysio bijgehad of een osteopaat?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:18

ellenlouise schreef:

Mijn eerste gedachten, een goede fysio erbij halen! Die kan door therapie en misschien rijtechnische adviezen hier wat aan doen. Zou het niet zo maar accepteren dat het er is. Om maar even met mijn zwarte senario door te gaan, licht stijf of kreupel betekend pijn bij het paard. Om die pijn te ontlasten zal ze zich niet natuurlijk gaan beweging met als gevolg dat de kans groot is dat je ergens anders met een overbelasting gaat komen. Ik zou dan zeer voorzichtig zijn om hiermee zomaar door te rijden tenzij je een programma hebt die speciaal voor dit paard is opgezet.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:23

ff een vraagje hoe krijg je dan bij een paard met ernstige artrose weer wat spieropbouw?
Ik ben van mening dat dat niet lukt Verward
Bij mijn paardje is het ook een beetje over en uit want ze heeft al langere tyd artrose(2.5 jaar waarbij de laatste 5 maanden zeer slecht)
De eerste twee jaar na de diagnose ging het super vorig jaar begin zomer ben ik prive les gaann rijden met zeer goede oefeningen recht rijden op vier benen lopen (geholpen door iemand met oog ervoor) en dat ging super
En toen ging het vijf maanden geleden mis en zit ik in twee strijd hoe verder Verdrietig
Nu weet ik dat dat nooit meer kan en aangezien ze langere tyd stil heeft gestaan (3 maanden)is ze ook haar spieren kwijt die ik niet terug kan krijgen bij deze merie ook staat zij op pijnstillers die er niet af kunnen
Dit paardje word elke gereden (buitenritje aan de lange teugel en een mini stukje draf)
DE VRAAG BLIJFT IS DIT EERLIJK Verward

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 18:52

KIDO Ik denk dat je er eens serieus met je DA over moet gaan praten.

EEn paard wat alleen maar achteruit gaat en voortdurend pijnstillers nodig heeft , heeft in mijn ogen geen waardig bestaan meer.
Nu wordt het ook weer winter en ik denk dat dat ook niet echt goed is al die kou.

Ja makkelijk gezegd vanachter de pc he.?

sterkte ermee!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:48

Oneens met de stelling, mijn paard had last van kramperigheid (later ook van ernstige rugproblemen ,maar dat laten we even buiten beschouwing)
Hij liep door de kramperigheid onregelmatig, velen vonden hem kreupel.
Maar hij had hier echt geen last van, het komt doordat de zenuw een te sterk signaal naar het been stuurt, waardoor hij deze hoger optilde dan de andere. Maar hij voelt daar niks van!!!
Hij liep ook zo door de wei te rennen (een paard met pijn doet dat niet) en rollen enz. deed hij ook heel gewoon.
Dus.... je moet kijken wat de oorzaak van de kreupelheid/onregelmatigheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:53

Een krampentrekker is ook heel wat anders als een kreupel paard.

BTW, kawa rende ook door de wei en ook rollen enz, maar toch was hij niet helemaal goed.
Voor mij een reden om hem niet te rijden, ongeacht wat hij in de wei ook doet.
Het is alleen fijn om te weten dat de pijn nog niet zo erg is, dat het zijn leven heel erg beinvloed.
Maar pijn heeft hij niet voor niets, dus je moet dan toch de oorzaak gaan zoeken.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:58

Een paard dat echt niet zonder pijnstillers kan, als je het mij vraagt ben je dan verkeerd bezig. Maar ik weet dat dat makkelijk praten is vanaf hier. We hebben er eentje op stal staan... schouders compleet naar de klote, flink op de pijnstillers. Eigenaar is er nooit, maar hij 'kan de merrie nog niet missen'. Als je die door de wei ziet strompelen breekt je hart.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:07

Volgens mij gaan we hier niet uitkomen. Er is sowieso veel verwarring over kreupel zijn, niet rad of stijf zijn. Ik denk dat het heel belangrijk is om in zulke gevallen een medische oorzaak uit te sluiten.
Eeuwige vraag blijft dan of de da toch niet iets over het hoofd heeft gezien.

En of je dan toch op de rug van zo'n dier moet gaan zitten?
Misschien niet. Misschien wel. Maar rust roest. Wie weet hoe leuk je paard het vindt om af en toe eens een rustig buitenritje te maken.
Laten we zeggen dat je het van de aard van je paard af laat hangen en van hetgeen hij je aanbiedt.

Misschien voelt je paard zich tussen de oren wel beter als je af en toe met hem 'werkt' dan wanneer je hem probeert te sparen en op het weiland laat staan. Ook al zou dat betekenen dat ie een paar jaar eerder op is.
Vinden jullie dit te ver gaan? (of is dit een nieuw topic? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:15

Zolang iedereen zichzelf maar voor de gek blijft houden dat een paard geen pijn heeft als ie kreupel heeft, is het toch goed??? Houd je zelf lekker lol aan dat dier, en tja......dat ie er last van heeft???? Zolang jij er maar geen last van hebt he!!

Struisvogelpolitiek heet het geloof ik!!

( ook een algemeen bericht trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:17

OK dan!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:32

Ik ben het ermee eens hoe jullie er over denken maar ja gevoel is moeilijk en nee ik denk niet aan me mezelf denk ook aan paardje maar het is en blijft moeilijk

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:59

Pipo schreef:
Zolang iedereen zichzelf maar voor de gek blijft houden dat een paard geen pijn heeft als ie kreupel heeft, is het toch goed??? Houd je zelf lekker lol aan dat dier, en tja......dat ie er last van heeft???? Zolang jij er maar geen last van hebt he!!

Struisvogelpolitiek heet het geloof ik!!

( ook een algemeen bericht trouwens)

Tjongejonge, vind je dit echt nodig zo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:48

Margreet schreef:
Denk dat er een aantal criteria in dit topic niet helemaal duidelijk zijn.

Kreupel/onregelmatig of niet rad/licht onregelmatig?
Rustig doorrijden (quote Elles) of driftig de sport in (quote Jantien)?
Scheelt nogal wat namelijk.

dat scheel idd alles. Met een paard dat licht onregelmatig is door een botprobleem kan best nog wel eens recreatief gereden worden.... Misschien lekker stukjes stappen door het bos???? kan best. natuurlijk ga je niet op een paard dat op drie benen loopt een z parcours springen. Daar tussenin zit nog een hele boel. Ik denk dat het er alles mee te maken heeft waar de kreupelheid vandaan komt en wat er vervolgens mee gedaan word.

Ik kan me voorstellen dat ik voor Sanne een paard zou hebben dat misschien licht onregelmatig is, waar verder geen bestemming meer voor is dan bijvoorbeeld de slacht, zodat Sanne leert zitten en sturen wat ze over het algemeen toch in stap doet....... ik vind dat dat best kan, zolang het paard daar ook plezier in heeft natuurlijk, kijk gaat het pijn doen of gaat zo een dier meer kreupelen dan moet je natuurlijk keuzes maken.