Verzorgers te veel eisend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verzorgers te veel eisend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:09

Maar als verzorger reageer je toch enkel op advertenties die bij je passen? Als je enkel een kwpn wilt rijden, dan ga je toch niet op een advertentie met een fries af, als je niet wilt betalen reageer je toch niet op dat soort advertenties? Als je iets dicht bij huis wilt, dan kies je toch niet voor een paard 10 km verderop?
Maw als je reageert op een advertentie dan snap ik de eisen idd niet, waarom reageer je anders op een advertentie als het allemaal niet bevalt.

Als eigenaar moet je maar afwachten wie er zoal op je advertentie reageren. Je krijgt vaak prachtige verhalen over hoe goed met wel niet is en dat valt in de praktijk nogal vaak tegen. Dus als een eigenaar een lijst met eisen op stelt, wees er blij om, dan kun je als verzorger prima reageren op welk paard je wilt reageren of niet. En van de eigenaarskant, ik stel ook eisen, want ik geef mijn dure bezit over in handen waarvan ik nog maar moet afwachten of ze capabel zijn of niet. Voor een eigenaar is wat dat betreft de gok veel groter.

raketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:18

Mindim schreef:
Maar als verzorger reageer je toch enkel op advertenties die bij je passen? Als je enkel een kwpn wilt rijden, dan ga je toch niet op een advertentie met een fries af, als je niet wilt betalen reageer je toch niet op dat soort advertenties? Als je iets dicht bij huis wilt, dan kies je toch niet voor een paard 10 km verderop?
Maw als je reageert op een advertentie dan snap ik de eisen idd niet, waarom reageer je anders op een advertentie als het allemaal niet bevalt.

Als eigenaar moet je maar afwachten wie er zoal op je advertentie reageren. Je krijgt vaak prachtige verhalen over hoe goed met wel niet is en dat valt in de praktijk nogal vaak tegen. Dus als een eigenaar een lijst met eisen op stelt, wees er blij om, dan kun je als verzorger prima reageren op welk paard je wilt reageren of niet. En van de eigenaarskant, ik stel ook eisen, want ik geef mijn dure bezit over in handen waarvan ik nog maar moet afwachten of ze capabel zijn of niet. Voor een eigenaar is wat dat betreft de gok veel groter.

Ik ben het helemaal met je eens! :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:13

Mindim schreef:
Joycebunny schreef:
Ik heb ook enkel maar wensen. Ik zocht een paardje waar ik mee kon rijden op regelmatige basis (dus bak aanwezig of in de buurt) en evt les.
Dan waren er extra's die ik erg leuk gevonden zou hebben, zoals wedstrijden. Was eigenlijk op zoek naar een 'gratis' verzorgpaard maar indien wedstrijden een optie waren was ik zeker bereid om daarvoor te betalen. Verzorgers die betaald worden vind ik gewoon ronduit belachelijk. Het is hier in de buurt al een hele opgave om een gratis bijrijdpaard te viden, laat staan dat verzorgers dan ook een vergoeding moeten krijgen :=

Ik heb nu een superleuke pony gevonden. Geen wedstrijden, pony kan bijna niets, enkel recreatief gereden maar ik ben super tevreden daar. Dat ik geen wedstrijden kan rijden ondanks ik dat wel 'wilde' maakt me niet echt meer iets uit. :)

Edit : ik merk inderdaad dat eigenaars vaak ook veel eisen stellen.. Ik zie vaak advertenties met 18+ want 'een jongere kan geen verantwoordelijkheid opbrengen', nou nou bedankt! Of eigenaars die eisen dat je wekelijks les volgt bij hun instructeur (die vervolgens ook 40 euro vraagt voor een uurtje les).

Misschien dat mensen die dit in hun advertentie zetten iets minder goede ervaringen hebben met iemand jonger dan 18? Je laat een volwassene iets sneller een verantwoording na dan een kind, bijvoorbeeld.

Goed, dat begrijp ik. Maar ik vind het nogal kort door de bocht om alle kinderen/jongeren over één kam te gaan scheren. Ik ben 16, verschillende bijrijdpaarden gehad en eigenaars waren steeds supertevreden over mijn verantwoordelijkheid en hoe ik met de paarden omging. Ik ken ook een meid van 20 die totaal geen gevoel heeft voor verantwoordelijkheid. Oké als mensen liever iemand 18+ willen, maar ik vind het erg cru om dan maar de lijn door te trekken en in een advertentie te zetten dat jongeren geen verantwoordelijkheid kunnen opbrengen voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:45

Kijk en daar zit je fout met je aanname Joycebunny. Dat mensen liever iemand van 18 plus hebben op hun paard en dat als eis stellen, dat is niet cru, maar hun goed recht. Dat zegt helemaal niet dat men vind dat jongeren geen verantwoordingsgevoel hebben.
Dat jij vind dat jij dat wel hebt, wil niet zeggen dat de meesten van jouw leeftijd dat hebben. Ik heb die ervaring niet. Ik heb niet de ervaring dat de meesten van jou leeftijd vooruit denken en nadenken over de gevolgen die sommige van hun acties hebben. Helaas, ik heb daarom ook leeftijdsgrens.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:48

Ik heb ook geen kritiek op mensen die iemand 18+ zoekt? Heb ik respect voor en dan zoek ik gewoon lekker verder ;)
Ik heb alleen een paar advertenties LETTERLIJK zien staan 'jongeren hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel' en dat vind ik gewoon echt kort door de bocht...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:18

Joycebunny schreef:
Ik heb ook geen kritiek op mensen die iemand 18+ zoekt? Heb ik respect voor en dan zoek ik gewoon lekker verder ;)
Ik heb alleen een paar advertenties LETTERLIJK zien staan 'jongeren hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel' en dat vind ik gewoon echt kort door de bocht...

Misschien hebben ze wel steeds de pech gehad om juist in die leeftijdfase de verkeerde te treffen.
Ik denk als de mentaliteit goed is het een hoop scheelt.

Maar met leeftijden onder de 16 zit je ook vaak met vervoers problemen etc

Ik zelf heb de leeftijd vanaf 13 getrokken.
En vanuit daar zou ik wel zien wat voor verzorgsters er op af kwamen.
heb nu een leuke meid van 13.
Ik vind het ook niet erg om haar op te halen om naar stal te gaan.
Heb nog een Hengst staan dus ben er gewoon elke dag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:57

Tsja, ik vind dat toch een onderscheid gemaakt moet worden tussen de termen"verzorgster" of "bijrijdster".
M/V uiteraard, in de praktijk zijn het echter 99 van de 100 keer meiden.

Een verzorgster is in mijn ogen iemand die poetst, paard buiten en weer binnen zet, dekens op dekens af, er mee wandelt, eventueel longeert, de stal uitmest, etc. etc.kortom: alles met/rond het paard doet wat normaal voorkomende verzorg-werkzaamheden zijn, maar NIET op of met het paard rijdt: dat kan uiteraard ook iemand zijn die niet (meer) kan rijden, of niet op het door eigenaar gewenste niveau kan rijden, maar overigens voor alle genoemde taken perfect geschikt is. Bijvoorbeeld door veel hanteer-ervaring en vastberaden rust uit te stralen.

Een bijrijder/ster, is althans in mijn beleving iemand, die je speciaal hebt aangezocht om je paard meer beweging onder het zadel of voor de menwagen te geven.
Die hoeft niet noodzakelijkerwijze alle bovengenoemde taken ook er bij te doen.
Er ZIJN er natuurlijk wel, die beiden doen, dus zowel verzorgtaken als bijrijden, dat is heel wat aan werkzaamheden, dan komt er ook al gauw een financieel verhaaltje bij kijken, lijkt mij. Ook het uitbrengen op concoursen/wedstrijden dient door de eigenaar betaald te worden, met alles wat daar bij hoort.

Zodra een eigenaar er op staat, dat de bijrijder/ster LES neemt op of met het paard, door een door eigenaar bepaalde trainer/instructeur/trice, dan lijkt het mij dat de eigenaar daarvoor de kosten draagt! De eigenaar laat het paard dan op een eigen gekozen wijze doortrainen, dat dient betaald te worden, en niet door de bijrijder.

Zo dra een bijrijder op eigen merites wil gaan rijden op andermans eigen paard, mag er daarvoor door de eigenaar een vergoeding gevraagd worden, aangezien ook alle faciliteiten en het harnachement, tevens ook alle DA-kosten en ga zo maar door voor de eigenaar komen.

Zodra een bijrijder betaalt, moet je als eigenaar toch enigzins op gaan passen: dat betekent namelijk niet dat bijrijder met en rondom het paard dan maar kan doen wat die wenst, terwijl de volledige verantwoording nog steeds bij de eigenaar ligt. Ik heb dan ook steeds mijn bedenkingen als ik wel eens lees, dat bijrijdsters "nieuwe/andere zadels" of andere delen van het harnachement voor hun bijrijdpaard aanschaffen. Dan geef je als eigenaar toch wel erg veel uit handen....

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:24

Ik hoor ook wel steeds vaker dat verzorgsters/bijrijders steeds veeleisender worden!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:29

Ik merk helaas wel dat kinderen van 16 vaak minder verantwoordelijk zijn en gevolgen van acties kunnen inzien als iemand van 20 :) Dus ik snap heel goed dat iemand 18+ wil. Daarbij kan het ook met verzekeringen te maken hebben dacht ik? Als je een minderjarige op je paard laat en die krijgt een ongeluk, kan de verzekering moeilijk doen dacht ik, weet het niet zeker :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:34

Hier in de buurt merk ik dat mensen vooral willen rijden. Ik heb een advertentie gezet voor mijn shetlanders, omdat het mij gezellig lijkt om met iemand anders te mennen (ik met mijn welsh die dinsdag voor de wagen gaat en de verzorgster met (een van) mijn shetten. Maar nog geen reactie gehad tot op heden. Het is niet dat ik perse een verzorgster zoek, maar het leek me wel leuk om iemand de kans te geven om te leren mennen en lekker met pony's bezig te zijn, maar blijkbaar rijden ze liever. Toen mijn shet als bijrijdpony werd aangeboden kreeg ik veel meer reacties.

Gelukkig is mijn bijrijdster helemaal niet veeleisend, ze vindt het harstikke leuk dat ze op mijn pony's mag rijden en ik vind het super dat zij het zo leuk vindt.

terpentijn schreef:
Zodra een eigenaar er op staat, dat de bijrijder/ster LES neemt op of met het paard, door een door eigenaar bepaalde trainer/instructeur/trice, dan lijkt het mij dat de eigenaar daarvoor de kosten draagt! De eigenaar laat het paard dan op een eigen gekozen wijze doortrainen, dat dient betaald te worden, en niet door de bijrijder.

Maar dat de eigenaar wil dat de bijrijder les neemt wil niet meteen zeggen dat het paard ook daadwerkelijk doorgetraind wordt. Als een bijrijder het paard echt beter maakt dan vind ik dat wel een bijdrage van de eigenaar waard, maar de meeste bijrijdsters die ik hier in de omgeving tegenkom (vooral de jongere) hebben nog niet voldoende kennis en ervaring om het paard ook echt door te trainen. Daar is het meer investering in de combinatie, want de eigenaar wil wel dat het paard correct gereden wordt. De ruiter leert er ook veel van en mag gratis gebruik maken van het paard, dan vind ik het niet meer dan schappelijk dat de ruiter zelf de les betaald.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:09

Dat laatste is van mij uit door de laatste poster dan even niet goed begrepen: als eigenaar diens paard laat rijden door een bijrijder, maar onder auspicieen van een door de eigenaar zelf uitgezochte instructeur, met uiteraard als doel, het paard beter te doen lopen/opleiden, "doorrijden" zo het heet, vind ik dat de eigenaar de leskosten moet dragen.
OOK heb ik aangestipt, dat als je bijrijder "gewoon zelf" op het (de eigenaars) paard wil rijden en dat de bijrijder zelf daarbij een instructrice zoekt/heeft, dat die in dat geval wel zelf de lessen betaalt.

Het zou toch wel fraai worden, als ik morgen mijn paard door een door mij uitgezochte instructeur van enige (door mij gewaardeerde) statuur en kunde laat doorrijden, neem ik aan dat mijn paard daar beter van wordt en betaal ik dat als eigenaar ook zelf. Dus ook als een door mij gewaardeerde en kundige bijrijder mijn paard ONDER INSTRUCTIE van de door mij verkozen instructeur rijdt. Dat zou ik ook moeten betalen als ik zelf reed bij die instructeur.

Dat paard wordt dan opgeleid, getrained met een bepaald doel.

Maar als een bijrijder gewoon een paard wil "om te rijden", of indien zelf een paard, om een betere te kunnen "bij rijden", dan zie ik geen reden voor een financiele vergoeding van de eigenaar uit.

En tussen al deze mogelijkheden, is er nog van alles mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:25

Ik ga de lessen van mijn bijrijder betalen. Jong paard en een leuke bijrijdster, waarvan ik hoop dat ze nog even blijft. Dan wil ik daar graag iets aan bijdragen.

_Monii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:31

Ik heb zelf bij bijna al mijn verzorgponys moeten betalen.. :=
En het waren shetjes en een kleine pony..
(De kleine pony was wel gratis van een vriendin van mn moeder)
Ik wil er nog steeds één maarja,
mijn moeder en ik hebben het een betje gehad met al dat gezeik van sommige mensen ;(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:20

Tsja, goed onderhandelen is er ook nog eentje, hahaha.

Maar even serieus, stel dat ik "iets krijg" en ik zelf mijn Jaopie niet meer daardoor onder het zadel zou kunnen nemen
Wat doe ik dan?

In dat geval moet ik toch ook een bijrijder zoeken.
Mijn instructeur: eens per week op woensdag middag, als hij Mark van de Donk hier in het Noorden zijn lesklanten bedient.
Okee, hoe moet dat verder: longeren, de stapmolen, dat is allemaal leuk en aardig maar geen WERK voormiojn Jaopie.
Gelukkig is dat allemaal het geval niet, maar het is wel iets om over na te denken.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:45

Joycebunny schreef:
Of eigenaars die eisen dat je wekelijks les volgt bij hun instructeur (die vervolgens ook 40 euro vraagt voor een uurtje les).
Dat kan ik best begrijpen, de instructeur kent het paard ook en kan de verzorgster/bijrijdster helpen om het paard op de goede manier te rijden. Als je niet eens lessen wil betalen weet ik het ook niet meer, daar word je zelf toch alleen maar beter van. Als je op de manege rijd betaal je ook voor les om beter te leren rijden waarom dan niet op je verzorgpaard?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:05

terpentijn schreef:
Dat laatste is van mij uit door de laatste poster dan even niet goed begrepen: als eigenaar diens paard laat rijden door een bijrijder, maar onder auspicieen van een door de eigenaar zelf uitgezochte instructeur, met uiteraard als doel, het paard beter te doen lopen/opleiden, "doorrijden" zo het heet, vind ik dat de eigenaar de leskosten moet dragen.
OOK heb ik aangestipt, dat als je bijrijder "gewoon zelf" op het (de eigenaars) paard wil rijden en dat de bijrijder zelf daarbij een instructrice zoekt/heeft, dat die in dat geval wel zelf de lessen betaalt.

Het zou toch wel fraai worden, als ik morgen mijn paard door een door mij uitgezochte instructeur van enige (door mij gewaardeerde) statuur en kunde laat doorrijden, neem ik aan dat mijn paard daar beter van wordt en betaal ik dat als eigenaar ook zelf. Dus ook als een door mij gewaardeerde en kundige bijrijder mijn paard ONDER INSTRUCTIE van de door mij verkozen instructeur rijdt. Dat zou ik ook moeten betalen als ik zelf reed bij die instructeur.

Dat paard wordt dan opgeleid, getrained met een bepaald doel.

Maar als een bijrijder gewoon een paard wil "om te rijden", of indien zelf een paard, om een betere te kunnen "bij rijden", dan zie ik geen reden voor een financiele vergoeding van de eigenaar uit.

En tussen al deze mogelijkheden, is er nog van alles mogelijk.

Ik zal wel afgeleid zijn door de lastige woorden. Maar ik vind wel dat ik als eigenaar invloed mag hebben op de instructeur van de bijrijder. Je wilt immers dat het dier gereden wordt op een manier die je aanstaat. Echter moet dit ook wel in het budget van de bijrijdster passen, het niet niet redelijk om te verwachten dat ze diep in de buidel moet tasten. Dus dan zijn we het eigenlijk wel redelijk met elkaar eens :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:06

zó ondankbaar! je moet blijzijn met wat je kúnt krijgen!
ik ben ontzettend blij met m'n verzorgpaardje, en de eigenaar met mij & m'n zus dus :D
ik ben blij met wat ik kan krijgen :D

boesalfa48

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:55

Dat vind ik echt raar! Ik ben 13 jaar en ook op zoek naar een verzorgpony, maar ik zou er inderdaad al blij mee zijn als ik uberhaupt mocht rijden.. Ik ziet het meer dat de eigenaar jóu een dienst bewijst in plaats van jij hem?

boesalfa48

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:56

Waar staat je paard dan? :')

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:11

Ik heb bijna geen eisen als verzorgster. Ben alleen vorige week gekapt met een paardje dat ik mijn verzorgpaard noemde, maar waar ik eigenlijk alleen maar bij in de wei mocht om haar te aaien. Verder mocht ik niks met haar doen, eigenaresse in 2 maanden een keer gezien. Dat vind ik toch wel een beetje raar...

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:57

Ik denk dat een beetje eisen stellen niet raar is, aan beide kanten niet. Het lijkt me meer dan logisch dat de eigenaar eisen stelt aan de bijrijder/verzorger, maar ik denk dat de bijrijder/verzorger ook best eisen mag stellen aan het paard, de eigenaar en de accommodatie. Of deze reëel zijn en je kans vergroten of verkleinen dat je een paard vindt is een tweede. Maar als je als bijrijder/verzorger een paard zoekt waarmee kunt lessen en wedstrijden kunt starten, waarom het niet in je advertentie zetten. Dan hoeft de eigenaar met de bejaarde knuffel-shet ook niet te reageren. Ik denk dat een hoop verzorgersleed bespaard kan blijven als beide partijen van te voren eerlijk zijn over wat ze verwachten, welke eisen ze stellen en waar ze bereid zijn compromissen te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:57

Je bedoeld dat bijrijders met hun eisenpakket gericht in de advertenties kunnen zoeken?

Een bijrijder die hier niets hoeft te betalen, hoeft ook niets te eisen wat betreft accomodatie en dergelijke.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 06:00

Ja, ben ik met Mindim eens.

Maar ik vind wel dat als eigenaar er op staat dat de bijrijder/ster op een door eigenaar uitgekozen (dure) instructeur lessen laat nemen, dat eigenaar die lessen zelf betaalt. Wellicht anders bijrijder/eigenaar ieder de helft van die (kwaliteits!) lessen.

Er zijn natuurlijke vele constructies en afspraken mogelijk.

Is inderdaad voornamelijk een kwestie van heldere communicatie over wederzijdse verwachtingspatronen.

Een verzorgster schreef hierboven dat zij van de eigenaar alleen maar in de wei een beetje mocht aaien (poetsen misschien ook?), maar verder helemaal niets, dat is uiteraard niet leuk, kan me dan ook voorstellen dat ze er als verzorgster mee is opgehouden.
Dat stel je je als verzorgster ook anders voor, als je ook helemaal NIETS mag, is de aardigheid er ook gauw af.....

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:51

het is toch te gek voor woorden
ik was vroeger allang dol gelukkig toen ik een shetje alleen mocht poetsen :P
( wel stop gezet vanwege geen klik met het shetje :( )
maar ik vind dat ze best wat dankbaarder mogen worden... ze mogen allang blij zijn
als je je paard daarvoor uberhaupt wil uitlenen :3

en idd wat mindim zegt van beide kanten mogen wel eisen gesteld worden
maar sommigen vragen zeer onrealistische eisen :3

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:14

Dat vind ik dus echt belachelijk terpentijn, het paard van een ander een aantal dagen in de week gratis rijden en dan ook nog is willen dat de eigenaar de lessen van de verzorgster betaalt.. :?