hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:13

capopjekop schreef:
Zelf Anky van Grunsven heeft nog les om beter te worden, dus om te zeggen dat er geen ruiterfout kan zijn omdat de eigenaresse veel verstand van paarden heeft gaat me wat ver. Ze kan wel gezond zijn, maar als er iets in de rug vast zit oid dan zie je dat niet altijd zomaar meteen. Idem met het gebit, daar moet je echt voor voelen in de mond. Zadel is dus nog nooit naar gekeken?

Als je het perse wilt, ze wordt morgen gechipt, de dierenarts wik haar vást wel even nakijken ...:p

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:13

megasuus schreef:
Ruiterfouten zijn er niet, want die eigenaresse heeft erg veel verstand van paarden en die is er altijd bij met het rijden en geeft altijd tips en uitleg.

Ruiterfouten maakt iedereen.. Ze zijn alleen niet allemaal desastreus.. Maar niemand is perfect, ook jij niet. Zelfs niet als je constant begeleiding krijgt van de eigenaresse. Hoe "perfect" ze ook is.
Als je ietsje scheef zit, je handen ietsje ongelijke druk geeft, ongelijke been druk..etc, etc, etc,
Iedereen geeft onbewuste hulpen die je paard of pony wel opmerkt.. Dus ga er niet van uit dat je geen fouten maakt. Neem eens iemand achter op je fiets en laat die persoon een heel klein beetje naar één kant hellen. Wedden dat je moeite hebt je fiets recht te houden... :D Dit heeft misschien niets met je galop te maken maar ik wil hier mee uitleggen dat kleine dingen wel gevolgen hebben...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 14-06-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:13

Waarom die zucht? Iedereen probeert je te helpen hoor. Dat ze het de ene keer wel doet en de andere keer niet doet wil niet zeggen dat ze niets mankeert, bokken duid op een probleem. Je moet dus kijken wat het probleem is. Nu zeg jij, zonder een da ernaar heeft gekeken, dat ze gezond is. Ok, dan zeg ik nog steeds dat jij te lang bent en daardoor de shetlander in onbalans brengt. Daardoor zal ze waarschijnlijk gaan bokken.

Nogmaals hetzelfde advies: gewoon niet meer rijden.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:15

Citaat:
Ruiterfouten zijn er niet, want die eigenaresse heeft erg veel verstand van paarden en die is er altijd bij met het rijden en geeft altijd tips en uitleg.
Ruiterfouten maakt iedereen.. Ze zijn alleen niet allemaal desastreus.. Maar niemand is perfect, ook jij niet. Zelfs niet als je constant begeleiding krijgt van de eigenaresse. Hoe "perfect" ze ook is.
Als je ietsje scheef zit, je handen ietsje ongelijke druk geeft, ongelijke been druk..etc, etc, etc,
Iedereen geeft onbewuste hulpen die je paard of pony wel opmerkt.. Dus ga er niet van uit dat je geen fouten maakt. Neem eens iemand achter op je fits en laat die persoon een heel klein beetje naar één kant hellen. Wedden dat je moeite hebt je fiets recht te houden... :D Dit heeft misschien niets met je galop te maken maar ik wil hier mee uitleggen dat kleine dingen wel gevolgen hebben...

Ik zeg ook niet dat ik perfect ben. Niemand is perfect. Maar je hebt wel een punt ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:15

megasuus schreef:
capopjekop schreef:
Zelf Anky van Grunsven heeft nog les om beter te worden, dus om te zeggen dat er geen ruiterfout kan zijn omdat de eigenaresse veel verstand van paarden heeft gaat me wat ver. Ze kan wel gezond zijn, maar als er iets in de rug vast zit oid dan zie je dat niet altijd zomaar meteen. Idem met het gebit, daar moet je echt voor voelen in de mond. Zadel is dus nog nooit naar gekeken?

Als je het perse wilt, ze wordt morgen gechipt, de dierenarts wik haar vást wel even nakijken ...:p

Slim! Zeg dan even wat het probleem is en vraag of hij naar de rug en de mond wil kijken. Al kun je rugproblemen vaak echt uitsluiten door foto's te maken. De meeste dierenartsen kunnen het niet zomaar zien als het een kleinigheidje is. Maar je kunt het altijd vragen als hij er toch is.

Verder verwoord Aukelizzy het erg goed.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:15

Wordt er pas morgen gechipt ???
Dus de shet is paspoort loos ??
Hoe oud is de Shet ??

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:16

Ik ken het gedrag :), dit vertoont een pony bij ons die veel moeite heeft met de galop in de bochten. De pony is stijf en heeft veel moeite om te galopperen op kleine voltes of bij krappe bochten. Op lange lijnen is er geen probleem, in korte bochten geeft hij een bokje.

Neemt niet weg dat het ook prima pijn, niet passend zadel o.i.d. kan zijn.

Ariebren schreef:
Hoe oud is de Shet ??

Doet er toch niet toe wat betreft dit topic :)?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:19

Ik vind het heel goed van je dat je toch naar onze adviezen luistert en er nu voor openstaat.. Top +:)+ .

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:20

Ariebren schreef:
Hoe oud is de Shet ??

Ze is 6 jaar oud, dat ze niet gechipt is komt omdat ze van de markt komt. Ik weet niet waarom ze niet eerder is gechipt, ik heb begrepen dat het al wel op de planning stond maar dat dr eigenaresse weinig tijd had en dat het er bij in schoot ...

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:22

Aukelizzy schreef:
Ik vind het heel goed van je dat je toch naar onze adviezen luistert en er nu voor openstaat.. Top +:)+ .

Dankje, maar eerst waren het meer adviezen zoals; stop met rijden, enzo. Nu komen er meer goede adviezen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:23

Officieel mag een pony niet van de plaats af of verkocht worden als ze niet gechipt zijn. Maar je ziet het vaker, mijn shet was ook niet gechipt toen ik hem kocht. Maar goed dat doet er nu niet zoveel toe in dit topic.

En sorry dat ik het zeg, maar op pagina 1 zijn er veel meer goede tips gegeven, ik heb hetzelfde gezegd als wat er nu gezegd wordt ;)

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:23

Mjetterd schreef:
Ik ken het gedrag :), dit vertoont een pony bij ons die veel moeite heeft met de galop in de bochten. De pony is stijf en heeft veel moeite om te galopperen op kleine voltes of bij krappe bochten. Op lange lijnen is er geen probleem, in korte bochten geeft hij een bokje.

Neemt niet weg dat het ook prima pijn, niet passend zadel o.i.d. kan zijn.

Deze pony bokt ook op rechte stukken ...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:24

megasuus schreef:
Ariebren schreef:
Hoe oud is de Shet ??

Ze is 6 jaar oud, dat ze niet gechipt is komt omdat ze van de markt komt. Ik weet niet waarom ze niet eerder is gechipt, ik heb begrepen dat het al wel op de planning stond maar dat dr eigenaresse weinig tijd had en dat het er bij in schoot ...

Er zijn veel eigenaren die niet de moeite nemen hun shetje te chippen en een paspoort aan te vragen. Kost vaak meer dan het hele shetje en dat hebben ze er dan niet voor over... Mag niet natuurlijk, maar ja..

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:27

capopjekop schreef:
Officieel mag een pony niet van de plaats af of verkocht worden als ze niet gechipt zijn. Maar je ziet het vaker, mijn shet was ook niet gechipt toen ik hem kocht. Maar goed dat doet er nu niet zoveel toe in dit topic.

En sorry dat ik het zeg, maar op pagina 1 zijn er veel meer goede tips gegeven, ik heb hetzelfde gezegd als wat er nu gezegd wordt ;)

Ja over het laten nakijken van de pony, en aangezien meerdere mensen zoiets hebben kan ze misschien wel nagekeken worden aangezien de arts toch al komt.
Maar die adviezen over filmpjes maken enzo komen niet van jou ;p
En dat over filmpjes maken sta ik wel 100% achter...

capopjekop

Re: hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:29

Oh dus alleen tips waar je zelf achter staat zijn nuttig :')

Maar goed, top dat je nu wel open staat voor tips en ik hoop dat je de oorzaak snel gevonden hebt.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:38

Ik had toen ik de eerste pagina's las zoiets van: je wilt niet luisteren, volg gewoon het advies. Nu doe je het gelukkig wel, ook al wordt hier alleen maar meer motivatie gegeven waarom je je paard en je eigen rijkunsten juist moet laten checken. Gelukkig dat je het nu wel inziet, ik weet dat het moeilijk is om te accepteren dat je zelf iets fout doet. Mijn eerste rijtechnische topic was eigenlijk ook nutteloos, ik dacht dat het aan mijn paard lag maar het lag gewoon helemaal aan mezelf. Als ik niets doe dan gaat mijn paard gewoon een loopje met mij nemen, dus het enige wat hielp was gewoon blijven rijden en hem blijven corrigeren.
Ik dacht eerst toen je zei dat je shet het uit protest deed: hé, dat ken ik. Maar toen ik zag dat ze het vaker deed is er inderdaad wat meer loos. Mijn paard bokt wel uit protest, maar dat doet hij eigenlijk zelden. Af en toe neemt hij een loopje met me en als ik hem dan corrigeer gaan de oren soms in de nek en krijg ik een kleine rodeo. Dan is hij echt nijdig. Daar ging mijn eerste rijtechnische topic trouwens over, dat mijn paard gewoon af en toe sterk is en een loopje met me neemt. Nu is dat ook veel minder.

Het is goed dat je de dierenarts ernaar laat kijken er kan echt iets mis zijn met zijn rug. Wel raar dat ze niet gechipt is, maar ik weet ook wel dat het niet gebeurd. Ik ben benieuwd wat de dierenarts ervan zegt.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:42

capopjekop schreef:
Oh dus alleen tips waar je zelf achter staat zijn nuttig :')

Maar goed, top dat je nu wel open staat voor tips en ik hoop dat je de oorzaak snel gevonden hebt.

Dát zeg ik ook weer niet want misschien is het wel een handige tip om haar na te laten kijken maar hélemaal zeker weet ik niet. Ik ben trouwens niet bij het chippen dus ik hoop dat de eigenaresse jullie tip nuttig vind en de pony laat nakijken :p

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:43

Dat is het nadeel van verzorgster zijn, de eigenaar beslist. Maar het is iig goed dat je het even aankaart bij de eigenaresse.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:38

megasuus schreef:
Ariebren schreef:
En de onervarenheid van de jonge meiden doet meer kwaad dan goed.

Shetjes zijn hele slimme pony's :7

De eigenaresse en ik weten heus wel wat we doen hoor!
Aan deze mening heb ik niks!
Ik zoek tips voor de galop en GEEN meningen over gewicht lengte en onervarenheid!!!

Misschien moet je eens leren LEZEN!!! je krijgt van alle kanten tips, maar wil ze niet aan nemen omdat je dan niet meer kan rijden!
Als jij en de eigenares het zo goed weten waarom is het dan nog niet opgelost?
Ik haak ook af..... ZUCHT ( weer een paardje dat door eigenwijsheid steeds slechter zal worden)
Sterkte paard!!

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 09:47

Citaat:
Misschien moet je eens leren LEZEN!!! je krijgt van alle kanten tips, maar wil ze niet aan nemen omdat je dan niet meer kan rijden!
Als jij en de eigenares het zo goed weten waarom is het dan nog niet opgelost?
Ik haak ook af..... ZUCHT ( weer een paardje dat door eigenwijsheid steeds slechter zal worden)
Sterkte paard!!

Nou er zijn ook tips waardoor ze wel nog steeds gereden kan worden. En je krijgt je zin als je dat soms nog niet gelezen hebt. Morgen wordt ze gechipt en dus heb ik de eigenaresse gevraagd of de dierenarts dan ook naar dr kan kijken, zoals jullie zeggen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:48

Vandaag toch?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 10:02

capopjekop schreef:
Vandaag toch?

O grapje ja klopt inderdaad vandaag ;)
Maar ze zou 's ochtends gechipt worden en de ochtend is al bijna voorbij en ik heb nog geen reactie van de eigenaresse...

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:38

ze is vandaag gechipt maar voor zo ver ik weet verder niet meer na gekeken.
heb samen met de eigenarresse wel goede plannen bedacht om haar probleem aan te pakken.
Waarschijnlijk gaan we met haar met lange lijnen werken zodat ze alle gangen op commando kan. dan als ze dat kan kan er wel een kleiner iemand op rijden, met mij ernaast zodat ik zorg dat ze zich nog steeds netsjes gedraagt. verder is dat met die filmpjes maken en vergelijken ook een goede. Bedankt voor de hulp en als iemand nog een tip wil toevoegen hoor ik het wel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:39

Dat is een goed idee. Aan de lange lijnen beleer ik mijn shetlanders altijd voordat er een ruitertje opgaat. En je kunt zo ook al aan de soepelheid enz werken van de pony. Ik zou ook eens kijken of je eens een longeerlesje kunt krijgen, dan kun je de pony aan de longeerlijn trainen en sterker maken zodat ze meer balans en kracht krijgt.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 18:29

capopjekop schreef:
Dat is een goed idee. Aan de lange lijnen beleer ik mijn shetlanders altijd voordat er een ruitertje opgaat. En je kunt zo ook al aan de soepelheid enz werken van de pony. Ik zou ook eens kijken of je eens een longeerlesje kunt krijgen, dan kun je de pony aan de longeerlijn trainen en sterker maken zodat ze meer balans en kracht krijgt.

Waar zou je longeerles kunnen krijgen dan?