Paarden hebben geen buien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:01

Ik denk wel dat ze de ene dag beter presteren en makkelijker in hun vel zitten als andere dagen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:01

Nu licht het uiteraard ook aan mij, maar vaak genoeg is paardlief actief, maar vaak genoeg hoef je maar te kijken en ze is al rustig. De enedag blijft ze lekker staan op de gang, al ben ik meters van haar vandaan, de andere keer loopt ze al weg als ik maar mn rug om draai. Paarden hebben zeker buien, net als wij. Soms zijn ze lui, soms hebben ze een overdosis energie (zonder verandering in weer, weidegang, voer ed) , volgensmij hebben alle dieren dit :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:18

Mijn ruin heeft degelijk ook wel last van buien.
Soms is hij heel aanhankelijk, loopt hij de hele wei achter je na, maar soms moet hij gewoon niks van je hebben. Dan kan ik hem zelfs niet bekoren met een goede krabbel onder zijn kin of buik (vind hij anders helemaal geweldig). Tijdens het rijden merk ik het ook wanneer hij goed- of slechtgezind is.

Daarnaast heeft stal of weide niet veel effect op zijn humeur. Als hij enkele dagen op stal staat word hij er wel wat slecht gezind van. Maar een dag alleen op stal. Daar kan hij wel van genieten. Dan hoeft hij natuurlijk niet alle ruzies gaan oplossen - en uitlokken ;) Grote baas zijn is een zeer zware taak.

Maar hij doet dit gedrag ook naar andere paarden. Hij heeft zo zijn vriendinnetje waar hij altijd bij is... Nuja moeilijk verhaal, Ze waren met 4, 2 merries 2 ruinen. 1 van de ruinen is overleden en mijn paard heeft zich dus ontfermt over het vriendinnetje van de overleden ruin. Nu alle paarden bij elkaar staan is hij niet meer bij zijn vriendinnetje maar bij het ander. Gisteren liepen ze nog schouder aan schouder te grazen terwijl hij vandaag niets van haar moest hebben, hij ging helemaal alleen in de wei staan en als zijn vriendinnetje kwam liet hij duidelijk weten dat hij alleen wou zijn. Tegen mij deed hij ook zeer afstandelijk. Dusja dan ga ik er vanuit dat hij niet zo'n goeie bui heeft. Met verkeerde been uit stal gestapt ;)

Maar of een paard je zou treiteren... dat weet ik niet. Denk dat ze dat alleen zouden doen als jij eerst wat vervelend hebt gedaan. Zo is die van mij toch.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:26

Ik geloof nooit dat een paard je met opzet treitert. Een paard is, net als wij wel een levend dier (dus geen robot) dus het kan op sommige momenten wel minder goed in z'n vel zitten. Dit kan zijn door gedonder in de wei, spierpijn of andere oorzaken die het ons niet duideljk kan maken. En natuurlijk kan een paard, net als wij, soms een slechte dag hebben. Als je het gevoel hebt dat het paard tijdens de training dwars is, zul je toch eerst de schuld bij jezelf moeten zoeken. Het kan ook zijn dat je onduidelijke hulpen geeft, waardoor het in verwarring raakt of er kan lichamelijk iets dwars zitten. Ik merk zelf vaak dat het rijden niet goed gaat wanneer ik een rotdag heb gehad. Ik denk dat ik dan ongemerkt toch ongeduldiger ben en dat mijn paard aanvoelt dat ik niet zo als anders ben. Ik kies dan vaak voor een ontspannende buitenrit waarin het hoofddoel ontspanning voor paard en ruiter is. Vaak is er dan niets meer van dwarsheid te merken. De oorzaak van dwarsheid ligt in 9 van de 10 gevallen zeker bij mij. En in het tiende geval weet ik zeker dat mijn paard een goede reden heeft voor het dwarse gedrag. En het is mijn taak om erachter te komen waar dat gedrag vandaan komt. Gelukkig is een paard niet slim genoeg om wraak te nemen en je terug te pakken of om zonder reden een protestactie te beginnen. Ik denk wel dat je, als je geen duidelijke (consequente) leider bent, problemen tegen kunt komen. Maar ook deze problemen veroorzaak je zelf, het paard reageert alleen maar op signalen die het ontvangt van jou.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:31

[/quote]Maar alsnog zal je dochter toch duidelijk moeten zijn in wat ze wil, als je een paard de ruimte geeft om te "klieren" is het logisch dat hij die gebruikt.
Je kan wel zeggen het moet het accepteren dat is zeker zo maar dan moet je dochter daar wel de leiding nemen als dat niet voldoende doet kun je dat het paard niet kwalijk nemen toch?[/quote]

Dat klopt ook zeker... maarja een meisje van 6? Die net met dr beentjes onder het zweetbald van dr zadeltje uitkomt? Die de kracht niet heeft om zijn hoofd omhoog te trekken, als hij zijn neus tussen zijn benen zet?
Hij moet daar maar een beetje respect voor gaan krijgen, voor zo'n kleintje op zijn rug... dat vind ik!
Maar het komt helemaal goed! Mijn dochter vind het super leuk, gelukkig.... en niet bang, dus over een jaar of twee is ze hem helemaal de baas, hihi

Geryon

Re: Paarden hebben geen buien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:06

De shetlander die bij ons staat die heeft ook wel eens buien hoor, wel erg grappig. Super lief beest, staat al 9 jaar bij ons maar moet jammergenoeg weg wegens nieuwe pony. Bij een kleine ruitertje kan ie onder het rijden soms wel eens zijn hals naar onder doen, en weet precies wat ie dan moet doen om het ruitertje over zijn nek naar beneden te laten glijden, doet ie echt wel expres hoor! Andere keren is ie super lief :D Net als dat je hem altijd gewoon kan pakken als hij los staat, maar soms dan wilt ie ineens niet en krijg je hem echt niet te pakken.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:23

Tuurlijk hebben paarden ook buien! Zelf loop je toch ook niet altijd goedgezind? hahaha :d

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:57

Ik denk zeker wel dat een paard buien heeft!!
Soms zijn ze hyper soms sloom
Soms zijn ze geconcentreerd en soms snel afgeleid.
Soms speels soms braaf.
Hoe ga je dat anders verklaren??

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:15

tair schreef:
Ik denk zeker wel dat een paard buien heeft!!
Soms zijn ze hyper soms sloom Warm weer, fris weer, etc.
Soms zijn ze geconcentreerd en soms snel afgeleid. Onrustige ruiter, of juist niet, bepaalde gebeurtenissen die een mens niet ziet en paard wel.Soms speels soms braaf. Paarden zijn wel vaker speels, maar soms net op het moment dat jij er bent.
Hoe ga je dat anders verklaren??

Een paard is zo'n simpel dier, dat zo vanuit zijn instrinct werkt, dat het niks voor niks doet. Alle gedrag heeft een reden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:33

Dan kan je overal wel een (indirecte) reden voor bedenken.. Dan heeft niets en niemand buien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:34

Tja een paard is nu eenmaal niet zo heel complex. Bij een mens zijn veel dingen denk ik ook wel te verklaren, alleen is dat soms moeilijk uit te zoeken omdat wij liegen en dingen verzwijgen, paarden kunnen dat niet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:37

Natuurlijk heeft een paard wel buien. Een paard heeft ook hormonen, en als van dat ene hormoon net wat meer vrij komt dan normaal... En natuurlijk kan daar een reden voor zijn, als wij pijn hebben zijn we meestal ook niet vrolijk, en dan hebben we volgens andere mensen ook een 'bui', maar als een paard de hele dag bokt omdat hij pijn heeft, zou het ineens geen bui meer zijn?

@Gypsy, je hebt het net over instinct, en nu heb je het over niet kunnen verzwijgen. Een paard zal in eerste instantie nooit aan zijn pijn toegeven, dan moet de pijn wel behoorlijk hevig zijn. Is dat ook niet verzwijgen?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:17

Gezien de tijd die ik nu heb en 3 paarden waaronder een merrie met atitude, praatjes en ronduit afwijkend normaal paardengedrag heb ik mij eens echt verdiept in paardengedrag. Parelli heeft mij enkele jaren geleden hiertoe aangezet en ziedaar: mijn paard is niet normaal of misschien toch wel :D
Paarden hebben mijnsinziens een aantal stappen op ons voor en een van die stappen is zijn lichaamstaal, geen dom geleuter maar to the point. Met welke snaar raak je je paard het best, met welk gedrag van je zelf breng je een paard naar dat punt wat je beoogt. In ieder geval is mijn merrie een kunstenaar in het juist doen van het tegenovergestelde gedrag wat ik beoog :D vroeger werd ik woest en nu lig ik plat op de grond van het lachen en ziedaar dat was de snaar.

Elk paard heeft een ander karakter en elk paard vraagd een andere aanpak want vluchtgedrag lijkt mij niet enkel 200 meter weg rennen omdat het paard schrok van iets.Een paard geeft duidelijk aan dat het iets niet graag doet en dan is het aan ons dit goed te intrepeteren ;)

Een van de belangrijkste lessen die mijn merrie mij gaf was "waarom wil je graag dat ik dat voor je moet doen".

Maykoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:21

Ik ben het er mee eens dat paarden een bui kunnen hebben. Als ze 6 dagen achter elkaar elke dag hebben gereden denk ik dat ze op de zevende dag als het ware wel een rustdag willen XD Dan kunnen ze wel chagrijnig zijn

Romy_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:00

Denk dat ze wel zeker buien hebben. Als ik smorgens of savonds ga rijden, maakt dat echt een heel verschil. Smorgens word paardlief liever gewoon met rust gelaten, net zoals ikzelf :o

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:35

Buien in de zin van treiteren, daar geloof ik niet in.
Maar buien als hengstigheid, en druk zijn door harde wind daar geloof ik wel in.
Ik merk zo'n bui altijd al snel.

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:52

Ik denk dat paarden echt wel buien hebben, net als wij. Soms is de pony/ paard waar ik oprij hartstikke chagrijnig, terwijl hij de andere keer super braaf is.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:22

Ik geloof dat paarden zeker buien hebben, maar dat een paard expres iemand gaat treiteren, denk het niet.
Wat ik wel weet van mijn pony is dat als je haar onder het zadel niet aan het werk zet, zij zich gaat vervelen en dan gaat ze vervelend doen. Maar zet je haar lekker aan het werk is het een heerlijke pony. :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:07

ik denk zeker wel dat paarden buien hebben. vaak merk ik aan mijn eigen paard als er bijvoorbeeld een feestje op stal is geweest dat hij wat chagrijnig is de volgende dag. Ook is hij dan tegendraads.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:20

Die van mij heeft zeker buien. Heel ongeconcentreerd zijn, heel relaxed zijn, veel spanning, geilen op ruinen naast de bak, ga zo maar door. Ik moet eerlijk zeggen dat ze mij ook vaak spiegelt. Als ik in een ongeduldige bui ben, gaat ze vaak lopen etteren. Logisch...