Help, mijn paard heeft het IQ van een baksteen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Help, mijn paard heeft het IQ van een baksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:50

:D :D :D Leuk geschreven

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:09

Geweldige OP! :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:41

Haha, fijn zo'n paard dat je iedere dag aan het lachen maakt <3 .

Ik heb er eentje die afgelopen week (ik overdrijf niet) 20 minuten lang naar een bakje heeft staan staren :D. Hij stond buiten vast aan het hek en op de hoek van de picknicktafel die aan de andere kant staat, stond ineens een mysterieus broodbakje. Gedurende de hele 20 minuten dat ik aan het poetsen en zadelen was, is hij het bakje niet één keer uit het oog verloren. Je weet tenslotte nooit of het bakje ineens opspringt en je aanvalt :').

Als meneer door een daas wordt lastig gevallen, springt hij gerust een kwartier lang met 4 benen de lucht in alsof hij niet snapt wat de oorzaak is van het geprik. In plaats van het gewoon even op een drafje te zetten ;).

Waar ik ook altijd énorm om moet lachen is als mijn onverlaat tijdens een buitenrit op een onverwacht moment een graspol te pakken krijgt. Die kan hij natuurlijk niet opeten met zo'n kluit eraan tenzij hij stil gaat staan en mijn zijn hoef op de pol gaat staan. Maar daar werkt zijn vervelende vrouwtje natuurlijk niet aan mee met als gevolg dat hij al lopend minutenlang met die pol in zijn mond aan het zwaaien is :') .

Over mijn haf ben ik nog niet uit, die is volgens mij heel slim.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:48

ik heb ook zo`n merrie...ag ik vind het zware humor...en ze maakt me soms echt aan het lachen....daarin tegen heb ik ook een slimme boy staan....soms te slim is ook niet makenlijk geloof mij, dan kies ik liever toch voor de baksteen :j
alles wat ik lees komt me zo bekent voor.....maar maakt het paard en niet slechter op toch ? +:)+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:55

Haha, vorige paard vond hoeven uitkrabben zo geweldig, dat hij niet wist hoe snel hij voetjes moest geven, maar ondanks dat we altijd hetzelfde rondje deden: rechtsvoor,rechtsachter, linksachter, linksvoor, tilde hij gewoon alle benen op in de hoop dat de goeie erbij zat. Stond gewoon te huppelen op de poetsplaats.... :D

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:55

Ik denk dat je er mee moet leren leven ;)

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:41

das toch lachen? :)

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:50

Of als een mini appaloossa veulen van 1 jaar oud. Een grote duitseherder die een stuuk groter is dan haar geeft ze een flinke trap. maar een schaap?? die is doodengg.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:00

Tja, over het algemeen lijkt hij over een normaal IQ te beschikken..... maar het is wél een enorm gewoontedier.
Ik voer altijd eerst de andere paarden en hem als laatste. :o Dacht ik laatst: laat ik eens beleefd wezen, geef ik hem eerst zijn eten. De rest ongedurig natuurlijk. De anderen gevoerd. Staat hij écht met z'n neus tegen de tralies gedrukt: Nou ben ik! Nou ben ik! *\o/*

Zijn voerbak lag natuurlijk al bomvol. Ik er een wortel opgegooid.... trekt hij een gezicht van ooooohhh lekker: eten.....
Pfffff......

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:16

Sees schreef:
Waar ik ook altijd énorm om moet lachen is als mijn onverlaat tijdens een buitenrit op een onverwacht moment een graspol te pakken krijgt. Die kan hij natuurlijk niet opeten met zo'n kluit eraan tenzij hij stil gaat staan en mijn zijn hoef op de pol gaat staan. Maar daar werkt zijn vervelende vrouwtje natuurlijk niet aan mee met als gevolg dat hij al lopend minutenlang met die pol in zijn mond aan het zwaaien is :')

zo kan ik me ook nog een buitenrit herinneren met een dergelijke situatie, waarin paardjelief ook heel lang met een boompje (inclusief de wortels, boopje was ongeveer een halve meter hoog :') ) heeft lopen zwaaien, omdat er een paar kleine blaadjes aan zaten. Wij kwamen ook niet meer bij van het lachen! Hij wilde hem ook NIET meer los laten, je kon eraan trekken wat je wilde, maar het had gewoon geen zin :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:27

Hahaha wat prachtig geschreven! En vreselijk herkenbaar.... Ik zeg altijd dat die van mij een 'klein snappertje' heeft, of grijs pluis tussen zn oren ipv hersens. Struikelen over eigen benen, schrikken van je eigen schaduw, het is meneer allemaal niet vreemd. Hij kan verdwalen in zn eigen paddock.... De raarste dingen zijn eng terwijl enge dingen hem niet boeien. Het eeuwige knorren is ook zo herkenbaar! (zoals een OMG! Baas, help me! Knor knor....vanwege een opvliegend vogeltje of een scheve grasspriet...)

Afgezien van de enorme lol die ik om hem kan hebben, vind ik vooral zijn bereidheid tot werken erg prettig. Hij denkt niet zelf na (wel erg lastig met nieuwe dingen leren...) maar doet simpelweg wat hem gevraagd wordt. Onlangs heeft hij eindelijk geleerd dat het bokje van de smid hem niet aanvalt maar dat zn voet daar op moet staan. Nu begint meneer dus al zn voet erop te maaien zodra je dat ding neerzet :-) echt TE schattig zoiets!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:56

Over knorrende paarden... ik heb ooit eens meegemaakt dat de DA een stagiaire mee nam. Klein vrouwtje. En toen ze de merrie moest opvoelen, knorde ze (de merrie :') ), en toen zag ik dat vrouwtje meteen 5 stappen naar achteren nemen met de mededeling dat "knorrende paarden levensgevaarlijk zijn"... Ahjaa... 8)7

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:19

Ik heb geen eigen paard, maar de manegepony waar ik meestal op rijd vond ik laatst erg slim.
De manegemedewerkers hadden haar per ongeluk in de paddock gezet met een stuk of 10 andere pony's, terwijl ik les op haar had.
Eén van de medewerkers ging met een halster de paddock in om haar te halen en zie: de enige die wegliep was zij! Zeker de helft van de andere pony's kwamen gezellig naar ons toe, worteltje halen, maar al toen ze ons vanuit de verte zag, ging M ervandoor! }:0

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:30

Als het paard het IQ heeft van een baksteen, dan lijkt het me dat hij/zij zich aanpast aan de ruiter ???
:= := _O-

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:03

Mijn paard stond laatst met zijn voorbeen in zijn mond. Niet met zijn mond naar zijn voorbeen, maar zijn voorbeen dus omhoog in zijn mond...en maar kijken: hoort dat ding echt bij mij, goh?!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:18

Behoorlijk lenig paard dan :=

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:30

Euh ja , inderdaad en dat terwijl hij een Groninger van 1.70 is en zo'n 700 kilo lichaamsgewicht mee te zeulen heeft. Hij wringt zich in bochten waarvan ik niet wist dat dat kon. Hij is raar, maar wel heeeel erg leuk :D
Hij kan ook met zijn ene voorbeen op de andere staan en dan proberen te lopen. Of zijn voorbenen kruislings zetten en dan in de knoop blijven staan en maar kijken.......hoe ga ik dit weer terug zetten?! Bij de vorige eigenaar heeft hij dat eens tijdens een proef gedaan. :+ Zowel de jury als zij zelf hebben helemaal in een blind gelegen.
Overigens ben ik er wel van overtuigd dat hij niet echt dom is, maar op de een of andere manier weet hij met zijn gespeelde dommigheid hoge ogen te gooien :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:33

Hahaha Lol, Sterkte met je iq loze paard :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:34

Sees schreef:
Haha, fijn zo'n paard dat je iedere dag aan het lachen maakt <3 .

Ik heb er eentje die afgelopen week (ik overdrijf niet) 20 minuten lang naar een bakje heeft staan staren :D. Hij stond buiten vast aan het hek en op de hoek van de picknicktafel die aan de andere kant staat, stond ineens een mysterieus broodbakje. Gedurende de hele 20 minuten dat ik aan het poetsen en zadelen was, is hij het bakje niet één keer uit het oog verloren. Je weet tenslotte nooit of het bakje ineens opspringt en je aanvalt :').

Als meneer door een daas wordt lastig gevallen, springt hij gerust een kwartier lang met 4 benen de lucht in alsof hij niet snapt wat de oorzaak is van het geprik. In plaats van het gewoon even op een drafje te zetten ;).

Waar ik ook altijd énorm om moet lachen is als mijn onverlaat tijdens een buitenrit op een onverwacht moment een graspol te pakken krijgt. Die kan hij natuurlijk niet opeten met zo'n kluit eraan tenzij hij stil gaat staan en mijn zijn hoef op de pol gaat staan. Maar daar werkt zijn vervelende vrouwtje natuurlijk niet aan mee met als gevolg dat hij al lopend minutenlang met die pol in zijn mond aan het zwaaien is :') .

Over mijn haf ben ik nog niet uit, die is volgens mij heel slim.

Heerlijk zo'n paard

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:40

Geweldig topic, dit! _/-\o_

Ik heb juist een heel slim paard: maakt zelf hekken open, ze draait kraantjes open met haar mond en ritsen van jassen zijn ook heel leuk. Als je haar staldeur open zou laten staan, zou ze er niet over na hoeven denken om zelf op onderzoek uit te gaan (naar eten, wel te verstaan!). Hoewel 1 keer iemand het hek van de paddock vergeten was goed dicht te doen en toen had ze nog geen 10 stappen gelopen, want er ligt een strook gras voor de paddock. Eten heeft nog altijd de prioriteit!
Ze is ook nog eens super nieuwsgierig en wil gewoon alles zien en/of besnuffelen.
En ze is eigenwijs: soms vraag ik mij af of ze ook zo eigenwijs geweest zou zijn als ze niet zo slim was! :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:52

Hier ook, het pad rondom de wei waar ze altijd op mogen lopen, heeft nu een open hekje naar de achterste wei zodat ze daar lekker kunnen grazen :9 Maar die opening zit dus helemaal aan de achterste buitenkant van dat weitje , terwijl ik aan de voorkant 100 meter verderop sta te roepen als ik brokjes of een appeltje ofzo voor ze heb.

Ze komen dan in mijn richting gelopen....maar ze moeten natuurlijk juist eerst naar achteren toe, het hekje door zodat ze op het pad komen en dàn kunnen ze omlopen naar me toe.

Resultaat: er staan er 2 te hinniken *javrouwtjewewillenwelkomenmaartluktniet!!*SOS*HELP*PIEP*

Kortom: Allerlei onrust :P

Totdat die van mij toch maar eens even die grijze massa aanslingert, er een lampje boven haar kersenpit aan gaat....ze zich omdraait, en ze met de oortjes erop naar het hek loopt, het pad op...en naar voren. Terwijl de Fjord nog wat in de wei langs het hek heen en weer aan het wandelen is....en dan ineens Rena langs ziet lopen aan de andere kant van het draadje :') waarna de paniek natuurlijk toeslaat en ze nog wat harder langs het hekje heen en weer gaat lopen, alsof dat gaat helpen :=

Rena is op een gegeven moment al halverwege, Fjord overweegt om dan maar dwars door de draden heen te gaan....en om 1 of andere rare reden bedenkt ze ook ineens waar de uitgang zit blijkbaar :') , rent naar de andere kant van de wei, scheurt het pad op en komt met een t*eringvaart achter Rena aan waardoor ze uiteindelijk nog bijna gelijk arriveren :P

Waarom dan eerst dat moeilijke gedoe...zucht, paarden :n :+

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:01

GamblersCup schreef:
Heleenzz2 schreef:
Al is aan authisme gedacht? :') Klinken toch als behoorlijke authistische trekjes :j

Dat zeg jij wel met een leuke smiley erachter, maar in principe is ieder paard autistisch ;)

Dat moet je je afvragen... autisme houdt o.a. in dat je moeite hebt je te verplaatsen in anderen en moeite hebt met het lezen van emoties van anderen. Ik denk dat paarden dat nog altijd beter aanvoelen bij mensen dan andersom.... ;)

Maar ik zal ook even een duit in het zakje doen. Mijn paard heeft ofwel het IQ van een halve baksteen.... óf ze heeft ons allemaal in het ootje...

- Bij de hoefsmid tilt ze standaard haar linkerachterbeen op terwijl hoefsmid staat te trekken aan het rechterachterbeen....
- Als ik aan het rijden ben en mijn trui/jas uitgooi op de grond en ik kom er het volgende rondje langs wil mevrouw er pertinent NIET langs.... heb je haar eindelijk zover, ga je van hand veranderen en tadaa...... weer een HELE enge trui!
- Is een wortel in haar wateremmer gevallen, zie ziet dat en wil deze pakken. Steekt haar neus onder water, komt ze halverwege de drinkemmer erachter dat er toch ineens wel heeeeeel veel water in dr neus loopt.... haha poging gestaakt...
- Klooit altijd met het touw als ze vast staat, liefst neus er half onder door, zit ze met haar oor vast in de lus van de knoop... staat echt zo te kijken van he? Hoe kan dit nou? Help!
- Klooit dusdanig met het touw dat ze vast zit aan de drinkemmer... rukt zich los en trekt zo de hele emmer (vol!) over zich heen! Haha en dan nog zo kijken van he? Wat doet die emmer??? brrr!
- Tikkend geluid bij een omheining? Zonder twijfel, das stroom!!! (instructrice stond te prutsen met een los stukje hout aan de bakrand....)

Mijn shet daarentegen.... hoogbegaafd!

- Ruikt of er stroom op de draad staat! Zo niet, dan kan je er best wel tegenaan en onderdoor! Zo wel? Eh ja gewoon niet proberen......
- Had slokdarmverstopping gehad (ja das weer niet heel handig) en moest daarom 24 uur vasten en dus ook op een kale box. We hadden het strooisel in een hoek geveegd, pallets ervoor en voor de stevigheid kuilpakjes ertegen aan. Komen we een uurtje later weer.... heeft mevrouw heel efficient een gaatje van 2x2 cm gemaakt in een kuilpakje en stond mooi sprietjes te trekken! grr... kuilpakjes maar weer weggehaald...

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:11

gelukkig ben ik niet de enige met een dom paard. Hier op stal staat er namelijk één, dat hou je gewoon niet voor mogelijk. Ik denk echt serieus dat zij het syndroom van down heeft (want daarbij is ze eigenlijk ook nog best wel misvormt). Ze heeft echt ontelbaar domme acties, maar deze overtreft echt alles als je het mij vraagt. Als we namelijk de stal uitlopen naar buiten, moeten we een stukje door het gangpad van de stal (heel logisch). Maar bij ons zijn de stallen niet zo heel hoog, en om de zoveel meter zit er dan een balk van het dak. Overgens kan een fries van 1,75 gewoon door de gang lopen zonder z'n hoofd te stoten. Maar wat doet mevrouw met dr 1,45, precies als ze onder zo'n balk doorlopen gooit ze d'r hoofd omhoog, en stoot dus vervolgens keihard d'r hoofd. Vervolgens schrikt ze zich dood omdat het pijn doet en gaat gaat dan altijd bijna onderuit door de spastische bewegingen die ze gaat maken. En echt elke dag doet ze toch weer d'r hoofd onder een balk omhoog gooien he. En elke dag schrikt ze weer dat ze d'r hoofd stoot.
T is echt heel sneu, maar hoe leg je dat in hemelsnaam uit dat daar een balk zit :P

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:24

JuliaaahX schreef:
Je bent niet de enige :(:) Paard hier was vijf jaar geleden nog hengst en stond in de hengstenstal: verhoogde deur, drie schuifdingen én nog een extra hek om de manegekindjes weg te jagen. Zijn vorige eigenaar had álle schuifdingen, de deur en het hengstenhek open laten staan en was toen weggegaan.. Royal heeft vervolgens de hele dag vrolijk in de stal gestaan :D

Ook snapte hij na drie maanden pas hoe de slowfeeder werkt.. Achja, je moet er maar mee leren leven :D

Herkenbaar!

Ik had m'n 2 paarden in de stapmolen gezet. Om vervolgens een uurtje later weer terug te komen om ze eruit te halen. Bleek dat ik het hek helemaal open had laten staan.. Maar mijn twee goedzakken liepen nog steeds trouw hun rondjes! :+

Maar de ene heeft soms wel een intelligente bui :j Jaren geleden had ik nog een staldeur die naar binnen open draaide. Dus als ik nog niet klaar was, zette ik het paard erin en trok alleen de deur dicht, zonder op slot te doen. Vervolgens werd mijn vader midden in de nacht wakker van het geblaf van de hond. Hij snel een mes gepakt in de keuken, dacht dat er een inbreker was!
Dus mijn vader het erf op en de stallen controleren.. blijkt mijn paard z'n stal weer in te willen, maar dat lukte hem niet goed zonder herrie te maken :+

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:29

Haha die van mij is soms ook best wel dom. Vorig jaar liet ik hem na het rijden ´s avonds nog even grazen en ging ik op een picknicktafel zitten. Meneer loopt op een gegeven moment straal tegen die picknick tafel op.
Als we de rijbak inlopen lijkt het standaard alsof het de eerste keer is dat we hier komen. Meneer loopt dan te snurken en gaat dan de eerste paar rondjes lopen showen. (Hij staat er al 2 jaar )