Kruinen en karakter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:46

Mijn paard heeft ook 3 kruinen op zijn voorhoofd, maar gevaarlijk en onbetrouwbaar is hij zeker niet, dat is echt regelrechte lariekoek. Kruinen onder de voorpluk tellen trouwens niet mee als ze bij de inplant van de voorpluk zitten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:50

ow, daar heb ik dan overheen gelezen, dat ze bij de haarimplant zaten,

maar het karakter is afhankelijk van de rest van de kenmerken,
je hebt het topic duidelijk niet goed doorgelezen, want mijn paard heeft een grilligheidsbult maar omdat de andere kenmerken overheersen telt hij niet,
beter lezen dus,
en heb je wel een hengst? of is het een merrie of een ruin?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:54

Nee, alleen de vierde kruin zit bij de haar inplant..
De drie kruintjes zitten echt in een driehoekje op haar voorhoofd.
Ik vond het wel; bijzonder.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:55

is het ook dan hoor, is idd zeldzaam, toevallig dat er hier ineens 2 zijn,

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:01

of heb je misschien een ijslander? dan geldt het namelijk ook niet.
Die vierde kruin bij de haarinplant telt volgens mij niet mee.
En wat Roos zegt, het gaat om de combinatie van factoren en niet alleen om de kruinen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:03

ijslanders hebben altijd meer kruinen, er staat in het boek wel iets over, zal zo is ff kijken, dan typ ik het hier wel even,

heb jij het boek ook ellenlouise?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:06

het is een lang stuk, maar het komt er iig op neer dat ijslandse paarden altijd meer kruinen hebben, maar dat dat niet betekend dat ze emotioneler, of complexer zijn dan andere paardenrassen,
'bij deze paarden lijkt het aantal kruinen niet in dezelfde mate te corresponderen met de complexiteit van het paard als bij andere rassen,

justem, haha

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:07

Nee ze is geen Ijslander, ze is een KWPN van CocktailxMichelangelo dus een hoop Trahkener bloed erin.
Ik zal kijken of ik straks een foto vanhaar kan maken, die duidelijk is (van haar koppie).
Mijn vorige pony (New Forester) had een hoop kruinen op zijn voorbenen. Had ik ook nooit eerder gezien. Nu moet ik eraan wennen dat ik gewoon rechtuit kan borstelen op de benen Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:09

leuk, foto's foto's
kan ik misschien de rest van haar ook een beetje proberen te evalueren, als je dat wilt tenminste Lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:10

Lijkt me leuk, ben haar nog echt aan het leren kennen.
leuk om later erbij te pakken en om te kijken of het allemaal klopt....

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:11

oops zie nu pas dat dit topic 3 pagina's heeft! Ehh over welk boek gaat het? ik neem aan het TTeam boek?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:11

ja, haha hoop het voor je,
of te schrikken van wat voor paard je hebt gekocht,
haha, ney hoor, ik plaag je maar,
en trouwens, is helemaal leuk om nu foto;s te maken en over een jaar te vergelijken,
ik wedt voor 100 gulden (bestaat toch niet meer, haha) dat dr profiel helemaal verandert en dat ze heel anders kijkt,
een paard spiegelt zn eigenaar namelijk,
is echt mooi om te zien als je er op gaat letten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:13

http://members.lycos.nl/dennishengst/DennisPad.jpg

http://members.lycos.nl/dennishengst/Dennis.jpg

http://members.lycos.nl/fotosvanciska/showhalster1

http://members.lycos.nl/fotosvanciska/showhalster2

Kan iemand hier wat van breien? Hij heeft trouwens niet zo veel kruintjes. Ik dacht uit m'n hoofd zelfs maar 1 op z'n hoofd. Recht op z'n voorhoofd, ter hoogte van de boven kant van zijn ogen.
Het valt niet extreem op op deze foto's maar hij heeft een heel grof hoofd(zeg maar kop Bloos! ). Zeker als je z'n manen en voorpluk weg werd dmv een vlechtje oid.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:15

juist, het tteam boek:
de persoonlijkheid van uw paard,

begrijpen en beinvloeden met de ttouch methode
door linda tellington jones
in samenwerking met sybil taylor,

zozo,haha

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:17

Ik heb het meegemaakt met mijn vorige pony, was heel introvert en afstandelijk, beetje onverschillig ook.En ik heb hem zien veranderen (na een hele hoop geduld en liefde) in een pony die heel gezellig werd en zelfs om aandacht vroeg. En het ook heel leuk vond om in de belangstelling te staan (wakker en vrolijk op wedstrijd).
Toch heel bijzonder, vooral omdat het vooral te maken had met, accepteren van hoe een dier is, en daar van houden en dan blijkt dat het toch veranderd en dichter bij je komt te staan...

Oei klinkt bijna zweverig hè Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:27

kan helaas niet veel an hem zien, omdat zn MOOIE manen ervoor hangen,
maar zo te zien heeft hij wel grote kaken, dat wil zeggen dat hij intelligent is

meer kan ik er zo niet over zeggen, haha lastige foto's

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:29

nney sall, klinkt prachtig, heb een soortgelijk verhaal meegemaakt,

zweverig is ook niet fout, hha

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:31

SuperRoos schreef:
kan helaas niet veel an hem zien, omdat zn MOOIE manen ervoor hangen,
maar zo te zien heeft hij wel grote kaken, dat wil zeggen dat hij intelligent is

meer kan ik er zo niet over zeggen, haha lastige foto's

Sorry, vind het meestal zonde om z'n manen te vlechten voor de foto Schijnheilig .

En dat hij intilligent is klopt volgens mij wel. Hij pikt alles super snel op, leert graag, wil graag nieuwe dingen zien en doen en gaat zelf opzoek naar oplossingen om z'n zin te krijgen(trekt bv de waterslang van de muur zodat d'r nog wat water uit komt zonder hem dit geleerd of voor gedaan te hebben).
Ik ga op zoek naar duidelijkere foto's als ik die heb(Dennis z'n hoofd is niet het mooist van zijn lijf, dus zet hem er meestal helemaal op ipv z'n hoofd).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:36

ok, leuk,
je kan wel aan zn hele uitstraling zien dat ie idd zo is als wat je zegt,
(maar dat vind lovely lariekoek als ik dat zeg, haha)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:46

Hij heeft altijd zo'n blik in z'n ogen alsof hij het allemaal al een keer gezien heeft. En zich echt niet drukker gaat maken dan echt nodig is. Echt als een wijze leermeester. Ik kan dan zo om hem lachen als ik me dan weer ergens druk om sta te maken en hij zo heel rustig naast me staat om te vertellen dat ik me niet zo druk moet maken.

En ik heb helaas geen foto's meer van Dennis z'n hoofd met gevlochten manen, want die bestonden wel. Ik ben bang dat die bij een PC crash verloren zijn gegaan(heb maar zo'n 500 foto's van hem en misschien 10 van z'n hoofd met erg veel manen).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:49

zozo, haha , nouja, geeft ook niet, je hebt zn karakter al helemaal uitgepluisd zo te horen, en het klinkt als een echte schat, hihi

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:50

Ilindra schreef:
Doet me een beetje denken aan de theorie van die Italiaan (ben z´n naam kwijt) rond 1800.
Volgens hem kon je misdadigers herkennen aan zware doorlopende wekbrauwen, brede kaken, stompe neus enz....

Lombroso.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:57

SuperRoos schreef:
zozo, haha , nouja, geeft ook niet, je hebt zn karakter al helemaal uitgepluisd zo te horen, en het klinkt als een echte schat, hihi

Is het ook. Maar af en toe haalt hij juist het bloed onder m'n nagels vandaan omdat hij zo extreem rustig en lief is. Hij is gewoon niet gek te krijgen (tenzij je een hengstige merrie voor zn neus zet, maar dan kan je nog steeds knap met hem blijven werken).
Ik heb niets uitgeplozen hoor, ben gewoon dagelijks met hem in de weer, al meer dan 2,5 jaar. Dan ga je je paardje wel kennen Knipoog .

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:01

Hier een close up van haar kruinen, 1 in haar kolletje, en twee naast elkaar erboven.. Het vormt een V (weet niet hoe je moet tekenen op de computer...)

Afbeelding

Nog een paar van haar hoofd...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:41

SuperRoos schreef:
ow, daar heb ik dan overheen gelezen, dat ze bij de haarimplant zaten,

maar het karakter is afhankelijk van de rest van de kenmerken,
je hebt het topic duidelijk niet goed doorgelezen, want mijn paard heeft een grilligheidsbult maar omdat de andere kenmerken overheersen telt hij niet,
beter lezen dus,
en heb je wel een hengst? of is het een merrie of een ruin?

Uhm, ik heb het boek gelezen voor de neus van het paard en volgens het boek heeft hij alle kenmerken van een bijzonder paard, intelligent, gevoelig, snel van geest en een apart karakter. De grap is dat ik dat al wist zonder dat boek te lezen. Ik vond het boek nogal onzinnig en ik vond het hetzelfde als frenologie, de "leer" die waarden verbindt aan de vormen van de schedel van de mens, ooit waren er mensen die daarin geloofden, maar nu niet meer.

3 kruinen zijn een zeldzaamheid en Sall en ik hebben er eentje. Als Sall toevallig weer een keer op stal is, kan ze wel even kijken, ze weet welk paard van mij is Knipoog. Hij heeft ze ook in een driehoek even uit het midden van zijn voorhoofd Lachen. Hemelsbreed staan die paarden maar een paar honderd meter uit elkaar.

Sall, jouw paard heeft ook een langgerekte kruin onder de kol, dat is ook weer iets bijzonders.