Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal kies jij?

Stal A
83 (14%)
Stal B
497 (85%)

Totaal aantal stemmen: 580

deruijter

Re: Extreme luxe of het beste voor je paard, wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:24

Stal A met de weien van stal B.
En als ik die weien niet zou mogen hebben dan nog stal A.
Je kan je paard echt wel langer dan een uur de paddock ingooien.
Onze stal is trouwens stal A met de weien van B.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:28

RT-D >> PP

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:31

deruijter schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:57

twinducklin schreef:
De meeste zullen wel voor stal B kiezen, net als ik.

Wat als jullie kunnen kiezen tussen een stal met zomers 24uur weidegang, in de winter max 1 uur paddock of een stal waar ze het hele jaar door 8 uur buiten komen?

Ik kies uiteraard voor stal B.

De vraag hier boven dan ga ik voor de stal waar ze zomer en winter 8 uur per dag buiten komen. Ten eerste omdat de overgang van 24/7 wei naar 23/7 stal echt niet gezond kan zijn voor een paard. En ten tweede de sociale contacten onderling zijn ook niet geweldig in de winter.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:57

Ik zou stal A kiezen en een weide in de buurt huren :+

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:00

Ik sta op stal A, alleen zijn de boxen wat groter dan wat jullie ruim noemen ( 3,3 x 4) en staan ze op veel hectare land in groepjes en worden altidj voor de nacht binnen gehaald.

Het kan wel veel beter dan TS oppert in de openingspost.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 06:26

deruijter schreef:

Dat langer dan een uur n de paddock is helaas op erg veel stallen niet mogelijk :Y)
Ik heb zelf dus op twee verschillende A stallen gestaan en als ik mijn paard los zette kwamen ze op beide stallen al na een kwartier vragen wanneer de volgende er in mocht. Dan kan je dus gewoon niet langer dan een uur blijven staan want dat wordt geheid ruzie.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 06:35

Ik heb laatst berekend dat ik gemiddeld 10 procent van mijn paard zijn 24 uur aanwezig ben en met hem bezig ben. Dat betekend dat hij gemiddeld 90 procent op zichzelf en andere paarden aangewezen is...

En dan durven mensen nog te zeggen dat stal A hun eerste keuze zouden zijn 8)7

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 06:40

Ik ga ook voor stal B. Ik vind dat een paard in een weiland en gras moet kunnen eten en met andere paarden contact kan hebben ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:26

Stal B. Buitenbak vind ik geen probleem, lekker in de frisse lucht rijden doe ik toch al liever dan in de binnenbak. Paardje kan lekker naar buiten, warm water heb ik nu ook niet (zijn slobber maak ik door de waterkoker te gebruiken...). En een bos naast de deur is ook heerlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:42

Mijn ruin moet je niet in een kudde gooien en ook niet 24/24 buiten, die is dan de hele dag op zijn hoede en teert voor je ogen weg. Stal A dus. Maar ik heb ze lekker aan huis, kan hij een deel van de dag alleen of met de merrie wat buiten of ik laat de boxdeur open als er geen ander paard buiten is en dan moet hij zelf maar zien. De ene keer staat hij de hele dag binnen, de andere keer ligt hij de hele middag languit in het warme zand te slapen omdat hij op zijn gemak is.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:45

die van mij staan gewoon lekker aan huis, nieuwe stallen, ruime boxen, wasplaats met warm water, wei+paddocks, 2 buitenbakken. Vind het super zo, zou voor geen goud meer op een pension stal willen staan

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:51

Ik heb een paard om op te rijden. En ik ga niet in het donker, zeikregen, sneeuw enz rijden. Dus een binnenbak met goede bodem is voor mij een eis. Ik ga dus zeker niet mijn paard ergens op een drassig weiland met alleen een schuilstal en verder niks neerzetten. Dus als ik uit deze twee MOET kiezen, dan kies ik stal A.

Maar gelukkig voor mijn paard staat ze op een stal met een binnenbak, waar ze de hele dag op het land kan, en eventueel in haar box ook nog makkelijk contact kan hebben met haar vriendje naast haar.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:58

Zoals zovelen: stal B
Ik heb zelf op zo'n stal gereden (en mijn pony heeft er enkele weken gestaan, in de vakantie) en zag daar alleen maar ontzettend gelukkige en blije paarden. Geen gefrustreerde trappers of wat dan ook. Op een manege waar ik eerder reed en waar de omstandigheden voor de paarden minder gunstig waren (wel een stúk beter dan stal A), hadden veel paarden toch meer kuren zoals bijten, trappen of hun kont naar je toedraaien.
Nee, dan kies ik liever stal B. Sowieso voel ik mezelf veel meer thuis op een stal waar de mensen wat meer down to earth zijn, en volgens mij vindt je die een stuk sneller bij B dan bij A.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:09

Zeker weten B. Mijn paard is belangrijker. En daarnaast ik ben toch geen bakrijder, en mijn paard vind dat ook niet leuk. Dus een bak en longeerpiste en ga zo maar door is niet belangrijk voor mij:D

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:12

Anoeska schreef:
Ik heb een paard om op te rijden. En ik ga niet in het donker, zeikregen, sneeuw enz rijden. Dus een binnenbak met goede bodem is voor mij een eis. Ik ga dus zeker niet mijn paard ergens op een drassig weiland met alleen een schuilstal en verder niks neerzetten. Dus als ik uit deze twee MOET kiezen, dan kies ik stal A.

Maar gelukkig voor mijn paard staat ze op een stal met een binnenbak, waar ze de hele dag op het land kan, en eventueel in haar box ook nog makkelijk contact kan hebben met haar vriendje naast haar.

Jij hebt een paard om op te rijden, maar dat paard heeft zeker weten niet jouw gekozen. Vind dat echt een vreselijke zin van jou. Ik denk dat 9 van de 10 mensen hier op bokt een paard heeft om op te rijden. Maar ik wil graag plezier met mijn paard, lekker buitenrijden etc. Maar!! Dan moet mijn paard het ook goed hebben en wil ik hem zoveel mogelijk zijn natuurlijke aspecten geven. Soortgenootjes, wei en noem maar op..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:16

Ik zou kiezen voor de stal waar ik ook wedstrijden kan rijden.
Dan wel op het terrein zelf als ''om de hoek'', aangezien ik geen trailer heb.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:24

Hoe krijg je stalgebreken.. laat je paard naar Stal A gaan!

Vind dat zoooo zielig he.. stel je eens voor. Je staat de hele dag in je eigen badkamer. Je hebt een raampje waardoor je naar buiten kan kijken. In een hoekje ligt je rauwkost. 3 Keer per dag doen ze je deur open, gooien ze je bord vol en doen ze deur weer netjes dicht..

Om 2 uur is het dan zover!! Je mag naar buiten!!! Joepiieeeeeee lekker de benen strekken, socializen.. ben benieuwd wat Bertha heeft meegemaakt!

:\ naar buiten? Nee ik mag in een paddock.. Maar waar is Bertha?

Na 2 uur mag je weer 'lekker' naar binnen! En sta je te wachten op je baasje.. 'Wanneer komt ze nou langs?'

Deur gaat open, je kijkt! Is ze het???

pfff, nou als ik zo toch zou moeten leven.. maak me dan maar meteen af :n -:(-
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 06-04-12 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:25

stal A , paardlief springt na 2 uur uit de wei ;)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:29

JNY024 schreef:

Hogere omheining bouwen misschien?

'Mijn paard springt uit de wei, dus hij mag nooit meer naar buiten zonder mij'...

ik mis hier écht de logica!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:29

Of te weinig gras.. en weinig ruwvoer?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:33

Calypso84 schreef:
JNY024 schreef:

Hogere omheining bouwen misschien?

'Mijn paard springt uit de wei, dus hij mag nooit meer naar buiten zonder mij'...

ik mis hier écht de logica!

nou beetje onzin wat je zegt he , maar de meeste pensieon eigenaren gaan geen paard vangen die er elke dag uitspringt
hogere omheining doet pensieoneigenaar niet en op de stal waar we staan mogen ze maar 2 uurtjes naar buiten

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:39

Als ik met de pony die ik nu heb zou kiezen voor stal A zou ze dood ongelukkig worden,
hoef haar echt niet een dag in haar stal te zetten .. dan is ze niet te genieten :P
voor mij dus B,
toch zijn er genoeg mensen die voor A kiezen.. en het lijkt mij ook wel heerlijk.. maar ik zou voor mijn pony/paard kiezen en lekker in de drek rijden als dan niet anders kan :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:42

JNY024 schreef:

Dan heb je neem ik aan ook een stal waar geen deur in zit? Gezien die toch graag binnen staat?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:02

Heel makkelijk.

Bij stal A zal mijn paard alleen maar van achteruit gaan vooral als ik haar daar langere jaren laat staan.
Ze zal over actief raken en of verstijft raken omdat ze niet langer dan een uur naar buiten mag.
Gevolg is voor mij alleen maar extra frustratie voor het gezondheid van mijn paard.

Geef mij maar liever een stal met een rijbak waar je op kan rijden en waar ze gewoon elke dag een aantal uren als een groepje naar buiten gaan.
Ook dat er gevoerd en gemest wordt.

Voornamelijk ben ik nog blijer als andere op de gezondheid van alle paarden let en de belletje rinkelt als er iets is.