Het sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:40

Electra63 schreef:
deruijter schreef:
Sundral, ik geloof er vrij weinig van maargoed. Valt niet te bewijzen.

Sjef en Anky zitten 'savonds na de koffie gewoon een uurtje te bokken hoor. Is het niet op de Ipad, dan wel op de Iphone of andere smartphone :D
Dat heet je vakliteratuur doornemen ;)

En dan zitten ze besmuikt te lachen om zo'n bewierrookte, geitenwollen mafkees op een harige pony die uit een modderpoel getrokken is, die zo'n idioot verhaal optekent over sportpaarden....

Electra63

Re: Het sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:43

Of ze denken, waar zijn wij aan begonnen. Waren we maar boekhouder en lerares en hadden we de paarden maar als hobby/recreant aan huis, lekker ongeschoren, zonder dekens en ijzers in een weitje. Wel met bomen om te schuilen tegen de regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:44

Ninx schreef:
Bizzybijtje schreef:
Dat het stuk van Electra toch met een beetje een sarcastische ondertoon is geschreven, en de OP een over-een-kam-scherende tekst is. Zoiets denk ik ;)

En vergeet niet: bloedstollend serieus ook nog eens!!!! ;) :D

Ongeveer zo serieus als een iemand die vindt dat zij alles zelf heel goed weet, maar toch zo nu en dan een ziek paard heeft. Ziek door de goede bedoelingen van zijn baasje wellicht.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:48

ik werk in de vakanties wel eens op een dressuurstal.. en ik kan je wel vertellen dat de paarden daar genoeg beweging krijgen..

je wilt niet weten hoe hard dat werken is.. dat is wel wat anders dan voor 1 of 2 paarden zorgen..
daarnaast zijn er genoeg paarden die het na een halfuurtje alweer beu zijn.. en de paarden die niet in de wei komen, worden in de zomer ook wel aan de hand gestapt, en dan kunnen ze ook gras eten.. dus ik vind dat je niet zomaar zo'n conclusie kunt trekken..
vooral echte professionele paardenmensen, weten zeker wat goed voor hun (sport)paarden is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:52

Candeletta schreef:
ik werk in de vakanties wel eens op een dressuurstal.. en ik kan je wel vertellen dat de paarden daar genoeg beweging krijgen..

je wilt niet weten hoe hard dat werken is.. dat is wel wat anders dan voor 1 of 2 paarden zorgen..
daarnaast zijn er genoeg paarden die het na een halfuurtje alweer beu zijn.. en de paarden die niet in de wei komen, worden in de zomer ook wel aan de hand gestapt, en dan kunnen ze ook gras eten.. dus ik vind dat je niet zomaar zo'n conclusie kunt trekken..
vooral echte professionele paardenmensen, weten zeker wat goed voor hun (sport)paarden is.

Het gaat vooral om de hobby-ist, die denkt dat hij/zij een sportpaard heeft en daarom zijn/haar paard niet 24/7 op de wei laat lopen, zonder dekens en ijzers. Kort samengevat. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:58

Electra63 schreef:
Candeletta schreef:

Het gaat vooral om de hobby-ist, die denkt dat hij/zij een sportpaard heeft en daarom zijn/haar paard niet 24/7 op de wei laat lopen, zonder dekens en ijzers. Kort samengevat. :D

Jep! Zo is dat!
Want ook ik heb mijn brood een poos verdiend met werkzaamheden die samenhangen met 'paarden/ paardensport' en ben daar absoluut niet wars van.
Af en toe heerlijk van je af 'pennen' en hier en daar flink chargeren is gewoon erg leuk!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:18

Bizzybijtje schreef:
Verto schreef:

Ik heb je stuk ook met bewondering gelezen, erg leuk geschreven, doeltreffend en toch luchtig.

Ik zag laatst een filmpje van Anky v. Grunsven; dat haar Bonfire ook amper in de wei komt... 't Beestje heeft haar naar de top gebracht, maar mag om
bepaalde redenen niet naar buiten.

En nee dit laatste zeg ik ook niet om een discussie te openen, maar meer om mijn verontwaardiging erover te uiten... Hoe ver kun je gaan...

Pardon? Dan heb jij niet goed geluisterd op het filmpje hoor :) Bonfire komt wel degelijk veel buiten, maar is het na een paar uur beu en gaat staan drammen o.i.d. bij het hek. :) En dan mag hij dus weer naar binnen.

Naja, jammer dat er wel paarden zijn die zo behandeld worden. Gelukkig doe ik dat niet met mijn paarden, dus ik ga me hier ook niet druk om maken. Je kunt er nou eenmaal niets aan veranderen als burger.

Een geweldige, paardvriendelijke en paardnatuurlijke oplossing zou dan zijn om de wei zo in te richten dat Bonfire zich niet hoeft te vervelen. Geld zal het probleem niet zijn om een geestelijk- en licht lichamelijkuitdagende weide in te richten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:40

Ninx schreef:
Want neem maar eens de proef op de som: als jij de staldeur open laat staan blijft jouw sportpaard mooi waar het is.... binnen, warm, droog en veilig... en geef hem eens ongelijk!

Moet je een foto van mijn basissportpaard die nu, met een heerlijk zonnetje, droog weer, nog geen vliegen of intense hitte, hooi op het voerplaatsje buiten en een open staldeur naar buiten zodat ie wat kan scharrelen als hij wil..... op stal staat?
Of heb je straks liever een video-opname van een ander paard wat ik vanmiddag buiten ga zetten met bovengenoemd paard en wat na max. 3 uur alweer aan het hek gaat staan bleren om naar binnen gehaald te worden? :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:44

Laat de natural nu de illusie houden, dat hun paard veel gelukkiger, gezonder en vooral ouder wordt

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:02

Toch even reageren...

Ik heb het idee dat paarden gewoontedieren zijn. Als ze zoals Bonfire jaren lang maar even buiten kwamen om dan vervolgens getraind te worden en via het solarium weer naar stal gingen zijn ze dat gewend.

Onze paarden komen in de winter, als het weer het toelaat, van 10-16u buiten gemiddeld. Bij regen niet want dan worden ze chagerijnig. In de zomder gaan ze 24/7 naar buiten. Het is de eerste week dat ze ook 's nachts buiten blijven lachen om het gebrul dat ze naar binnen willen rond 16.00u omdat ze dat gewend zijn en omdat ze dan brokjes krijgen binnen. Als ik ze dan brokjes geef in het land zijn ze al snel tevreden en na een week staan ze niet meer te brullen.

We hebben ze weleens binnen gelaten in zo'n overgangsweek en de staldeur open gelaten, dan eten ze de brokjes op en gaan ze weer het land in.

Zelfde verhaal zo ergens in oktober als ze weer 's nachts naar binnen moeten...de eerste keer dat ze naar binnen komen moeten ze één voor één aan het halster mee, pas na een week lopen ze weer zelf in hun rijtje richting stal.

Denk ik...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:15

Electra63 schreef:
Laat de natural nu de illusie houden, dat hun paard veel gelukkiger, gezonder en vooral ouder wordt

Je hebt gelijk, sorry. Niks gezegd. Ehm... mijne staan nu te verpieteren in hun stalletje in eenzame opsluiting aan het wachten tot ik ze weer onder mijn boomzadel ga afbeulen ~~}> Foto? :+

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:25

Urielle schreef:
Electra63 schreef:

Je hebt gelijk, sorry. Niks gezegd. Ehm... mijne staan nu te verpieteren in hun stalletje in eenzame opsluiting aan het wachten tot ik ze weer onder mijn boomzadel ga afbeulen ~~}> Foto? :+

Niet, jij bent een dierenbeul! Jouw Oo seven staat echt onwijs in de modder in je profiel hoor!!! 8-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:29

Arm babygupje toen he :D :D :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:33

Urielle, ik zie sporen en een bit (zelfs stang), een binnenbak en bandages, dus berg je maar, jouw paarden zijn vast diep ongelukkig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:36

Tjesses, jij r i j d t ook op je paard? En geeft hem een doordachte training?? Arm beest, waarom mag hij niet de hele dag op een grasloos zanderig landje staan dat in de winter lekker pruttig wordt. Je weet toch dat dat is dat jouw paard het liefste wil?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:46

Ik kan niet zien, of je ijzers hebt, maar je gebruikt 's winters vast een deken. Nog meer minpuntjes. ;)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:48

Haha, nou niet de andere kant op overdrijven dames!!

Laten we de gulden middenweg kiezen en geen onderscheid maken tussen verschillende types of rassen. Een paard is een paard en een paard dat regelmatig mee op concours moet heeft nou eenmaal training nodig en moet schoon blijven. Elk paard houd ervan om even zn benen te strekken, gras is heerlijk en met mate gezond en het ene paard is het gewend om meer buiten te staan dan het andere paard en daarom hoeven ze niet minder gelukkig te zijn.

Mijn toekomstige 'sport' kwpnpaard heeft witte vlekken en zoekt het smerigste stukje land op om te rollen maar toch zal ik haar zolang ik haar heb zoveel mogelijk buiten laten. Hoewel het op sommige pensionstallen vooral in de winter niet mogelijk is helaas...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:50

De meeste naturals houden ook niet van KWPN en zeker niet van vossen en bruinen, die zijn zo gewoon :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:54

Mijn paarden zijn beiden beslagen, lopen met een regendeken wanneer het regent, gaan 's nachts op stal, en zijn geschoren...
Je begrijpt: toen ik het woord KNIPOOG toevoegde deed ik dat niet voor niets, ik had wellicht een groter font moeten gebruiken.

Ik heb slechts een bonte verzameling stellingen en uitspraken bijeen gesprokkeld die ik in de loop van de afgelopen jaren heb gelezen op Bokt (waarvan ik er vele zeer vermakelijk vond), ik zou een zelfde betoog over de 'andere' zijde van het spectrum kunnen schrijven...

Enfin, het was luchtig bedoeld... maar wordt niet als zodanig opgepikt. Geeft niks...
Ik laat dergelijke schrijfsels voortaan wel veilig in een word documentje staan.

Fijne dag allemaal!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:56

Ninx schreef:
Mijn paarden zijn beiden beslagen, lopen met een regendeken wanneer het regent, gaan 's nachts op stal, en zijn geschoren...
Je begrijpt: toen ik het woord KNIPOOG toevoegde deed ik dat niet voor niets, ik had wellicht een groter font moeten gebruiken.

Ik heb slechts een bonte verzameling stellingen en uitspraken bijeen gesprokkeld die ik in de loop van de afgelopen jaren heb gelezen op Bokt (waarvan ik er vele zeer vermakelijk vond), ik zou een zelfde betoog over de 'andere' zijde van het spectrum kunnen schrijven...

Enfin, het was luchtig bedoeld... maar wordt niet als zodanig opgepikt. Geeft niks...
Ik laat dergelijke schrijfsels voortaan wel veilig in een word documentje staan.

Fijne dag allemaal!

Mijn opmerkingen zijn net zo luchtig bedoeld hoor :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:58

Electra63 schreef:
Ninx schreef:

Fijne dag allemaal!

Mijn opmerkingen zijn net zo luchtig bedoeld hoor :D

Top! :D ;) Met een zonnetje door het raam, en bloemetjes op tafel heb ik ook alleen maar zin in happy stuff!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:01

Nou, dan hebben we nog meer gemeen: ik heb net bloemen gekocht en in vazen gedaan. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:03

Electra63 schreef:
Nou, dan hebben we nog meer gemeen: ik heb net bloemen gekocht en in vazen gedaan. :D

:D Ook al lentekriebels?!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:04

Electra63 schreef:
Ik kan niet zien, of je ijzers hebt, maar je gebruikt 's winters vast een deken. Nog meer minpuntjes. ;)

Jaja zelfs op de foto gezet (die in dat blubberig landje, toen was ie twee dus niet eens in het werk :P ) En ik scheer :P Momenteel twee van de drie op blote voeten maar de andere vierkant in de ijzers }> En ja, twee donkerbruine typische warmbloeden en een spikkel (maar die staat dan weer op ijzers en mag niet met vriendjes buiten, dus dat maakt niks goed zeker :+ )

Ninx, ik zit er ook mee te lachen hoor :D
(en heb gisteren een hortensia geplant :+ )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 13:11

Urielle schreef:
Ninx, ik zit er ook mee te lachen hoor :D
(en heb gisteren een hortensia geplant :+ )

Goedzo *\o/*
(iedereen heeft 'plantdrang' dus... niet te verwarren met voortplantingsdrang... al krijgen sommige mensen daar ook alweer last van... *toet toet toet* busjes!)