Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:30

Over hengsten en hengsten...
Geloof het of niet, ik heb op een manege gereden waar een hengst werd gebruikt in de lessen (let wel, ik heb in het buitenland gewoond, daar is het normaler een hengst ook hengst te laten).
Dit was er overigens wel een die geen idee had, wat hij met zijn ballen moest.
Stond rustig met een zeikende merrie voor zijn neus 'wat doet zij toch raar, wat moet ik er mee'.
Echter zeker wel hengstenstreken als hij zo zijn bui had, moest aan de hand soms wel even laten zien dat hij zich toch behoorlijk stoer voelde.
Dit uitte zich in neiging tot steigeren en 'ho' was voor hem niet altijd 'ho' wanneer je er naast stond.
Onder het zadel was hij dan wel weer heel braaf.

Over het algemeen;
Geen hengst voor de dekdienst? Dan ballen er af. Is ook een stuk fijner voor het dier zelf.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:33

Barcelano schreef:
Sommigen hoeven niet te dekken om lastig te worden.
Dan krijgen ze frustraties van het niet mogen dekken.
Soms kan je dan beter de dekhengsten hebben.
Die weten wanneer het tijd is voor de daad en werken :+

daar zit uiteraard ook een kern van waarheid in. Zo zie maar weer elk beestje is weer anders in zijn doen of laten :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:34

Elke hengst is anders, je kunt ze echt niet over 1 kam scheren. We hebben er die gewoon met 5 merries in de vrachtwagen staan, erlangs.. De merries worden gewoon voor zijn neus opgezadeld, kan hem niets schelen.
Vergeet niet dat er echt 1 heeeeel groot verschil is.

De wel dekkende hengst, en de hengst die nog nooit gedekt heeft.
De wel dekkende hengst zal altijd lastiger zijn dan een hengst die nooit gedekt heeft en ook niet in die verleiding gebracht word.
Mijn hengst is nu 3 jaar en staat met een ponyruintje, en dat gaat super. Ook met andere paarden is hij super braaf.
Maar ik ga hem niet in de verleiding brengen door hem met merries te laten snuffelen of de hele tijd met merries voor zijn weiland of stal te lopen. Zo blijft hij heel erg braaf. Ik heb wel veel ervaring met hengsten en weet dat ik hem heel erg concequent moet opvoeden.
En dat gaat aardig goed.

Mijn conclusie, als jij paardvriendelijk een hengst kunt houden, dan moet je op zoek gaan naar een paard dat bij jou past qua karakter. Een rotmerrie kan net zo lastig zijn als een rothengst. Je moet alleen beter uitkijken. Want jij bent op concour altijd fout als er iets gebeurd, zelfs als er iemand een hengstige merrie voor zijn neus parkeert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:35

Ik merk wel dat mijn vzhengst regelmatig "fabt" :') om het maar zo te zeggen. Maar ach, als die daarvan gelukkig word :P moet die het vooral blijven doen :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:37

Barcelano schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb op meerdere stallen gewerkt met ggk hengsten die echt wel heel erg hengst waren. En degene die niet dekten en dat nooit gedaan hadden toch wel veel braver waren.
In mijn post hierboven geef ik wel dat dat ook ligt aan de omstandigheden en verleidelijkheden.
Dekhengsten zijn de hele dag bezig met snuffelen en merries kijken. Met name in de molen en paddock, en ook onder het zadel vlugger afgeleid. Hengsten die nooit gedekt hebben, zijn na mijn ervaring vaak veel en veel makkelijker. Mits concequent opgevoed en niet in aanraking met merries komen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:39

Een hengst hoeft niet gedekt te hebben om te weten waar ze zaakje voor dient ;)
Zoals ik al zei de ene hengst is braver als dek hengst om dat hij mag doen waarvoor hij hengst is.
En de ander wordt wel stont vervelend....andersom net zo goed.

Mijn vorige hengst is mee geschouwd en heeft gesprongen...
En was net zo braaf als daarvoor.

is gewoon paard afhankelijk:)

Ik heb ook stage gelopen op fokkerijen...Het verschilt gewoon per dier...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:41

Het scheelt inderdaad per dier. Maar ik wijt het ook heel erg aan de omstandigheden waarbij een hengst word gehouden. Geen merries in de omgeving houd ze ook echt een stuk makkelijker.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:45

_Zsazsa_ schreef:
Het scheelt inderdaad per dier. Maar ik wijt het ook heel erg aan de omstandigheden waarbij een hengst word gehouden. Geen merries in de omgeving houd ze ook echt een stuk makkelijker.

Kan ook juist averechts werken.
Ik ben van mening dat een hengst moet wennen aan de routine die op een stal of wedstrijd heerst.
Je zal altijd wel een keer een merrie ergens tegenkomen.
Wil je hem dan van alles afzonderen....daar heb ik weer eikels van zien komen...

Mijn hengst staat gewoon pal naast me merrie....
Me vorige hengst reed ik in groepslessen
Niks aan de hand...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:48

ik heb zelf 2 pony hengsten gehad een c pony deze liep in de wagen samen met mijn merrie.op orientatie ritten wist niemand dat hij hengst was,ontzettend braaf bij ons.maar toen ik hem kocht was hij helemaal niet braaf(maar daar werd hij apart gehouden in een stal met schrikdraad.bij ons 24/7 buiten tussen de dames.wat is hij ontzettend lief geworden.en onze a pony hengst bij ons geboren ook absoluut geen hengsten gedrag,maar om hem thuis te houden moest hij gecastereerd want anders dek hij moeder en half zus en alleen zetten wilde ik niet.met een goede opvoeding en een zo normaal mogelijk leven zijn het hele fijne dieren.

als je ze thuis hebt lopen kun je dan niet gewoon een hengst veulen kopen zodat je hem netjes opvoed en vanaf het begin samen zetten met jou ruin.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

Barcelano schreef:
Ik weet dat er bij de pre ook geen sperma genetische en foto keuring is.
Maar als hengstenhouder/fokker wil je toch verbeteren?
Hoe kan je dat doen als je niet weet hoe de binnekant eruit ziet :+

Ook genoeg stamboeken die wel met goedkeuring werken maar zonder sperma.röntgen onderzoek.. dus tja.

punt op héél veel stallen is dat ze geen hengsten willen, en áls ze al welkom zijn mogen ze niet naar buiten. Alleen daarom zou ik al geen hengst willen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:52

Sorry, maar ook ik zeg niet doen.

Ik ken gevallen van "hij is zoooo lief en braaf/makkelijk" en dan ineens ging het 1 x fout, juist op een moment en of in een situatie dat je het totaal niet verwacht.

Gevolg een vrouw met 1 oog door t leven gaan, want haar oh zo lieve hengst heeft het licht uit dr oog geslagen en dat oog was niet te redden, en verbrijzelde botten in haar gezicht.

En ander geval, een vrouw dat zo ernstig is gebeten, dat ze ervoor naar het ziekenhuis moet en op een arabierenstoeterij (waar mijn paard vandaan kwam) was een man in zijn schouder gebeten en die schouder is verbrijzeld.

Allemaal van oh zo lieve hengsten dat zeer goed opgevoed is en dan ga je minder goed opletten tot zoiets gebeurd, totaal onverwachts.

Ik vind het dan ook niet paardwaardig, voor een hengst, geisoleerd van de merries en alleen staan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:52

stef schreef:
Barcelano schreef:
Ik weet dat er bij de pre ook geen sperma genetische en foto keuring is.
Maar als hengstenhouder/fokker wil je toch verbeteren?
Hoe kan je dat doen als je niet weet hoe de binnekant eruit ziet :+

Ook genoeg stamboeken die wel met goedkeuring werken maar zonder sperma.röntgen onderzoek.. dus tja.

punt op héél veel stallen is dat ze geen hengsten willen, en áls ze al welkom zijn mogen ze niet naar buiten. Alleen daarom zou ik al geen hengst willen

Heb ik mazzel:)
Die van mij kan straks gewoon op de wei.
In de niet zomerseizoen kan hij in de paddock.

En als ik me vorige ruin nog had gehad...hadden ze gewoon samen gestaan:)

Daarom moet je altijd 100% aanwezig/alert zijn....
Maar aan de andere kant zijn er ook zat merries en ruinen die opeens onbetrouwbaar gedrag laten zien...
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 06-03-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:53

keona schreef:
ik heb zelf 2 pony hengsten gehad een c pony deze liep in de wagen samen met mijn merrie.op orientatie ritten wist niemand dat hij hengst was,ontzettend braaf bij ons.maar toen ik hem kocht was hij helemaal niet braaf(maar daar werd hij apart gehouden in een stal met schrikdraad.bij ons 24/7 buiten tussen de dames.wat is hij ontzettend lief geworden.en onze a pony hengst bij ons geboren ook absoluut geen hengsten gedrag,maar om hem thuis te houden moest hij gecastereerd want anders dek hij moeder en half zus en alleen zetten wilde ik niet.met een goede opvoeding en een zo normaal mogelijk leven zijn het hele fijne dieren.

als je ze thuis hebt lopen kun je dan niet gewoon een hengst veulen kopen zodat je hem netjes opvoed en vanaf het begin samen zetten met jou ruin.

Kijk bij zoiets kan het wel maar het blijft oppassen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:53

_Zsazsa_ schreef:
Barcelano schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb op meerdere stallen gewerkt met ggk hengsten die echt wel heel erg hengst waren. En degene die niet dekten en dat nooit gedaan hadden toch wel veel braver waren.
In mijn post hierboven geef ik wel dat dat ook ligt aan de omstandigheden en verleidelijkheden.
Dekhengsten zijn de hele dag bezig met snuffelen en merries kijken. Met name in de molen en paddock, en ook onder het zadel vlugger afgeleid. Hengsten die nooit gedekt hebben, zijn na mijn ervaring vaak veel en veel makkelijker. Mits concequent opgevoed en niet in aanraking met merries komen.

maar dan nog: de hengst welke ik reed kon door ene tussenluikje in de wand met de merrie naast hem contact maken (aan elkaar ruiken). Als de merrie hengstig was ging ze ook recht voor dat luikje staan pissen, maar ook daar gaf hij niks om.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:55

Niet doen, als je al twijfelt aan jezelf moet je het nooit doen.

En ik vind het ook niet eerlijk tegenover het paard, ik zie liever een ruin die fijn met alle andere paarden kan staan dan een hengst die hooguit even mag snuffelen over het hek.
De kans dat een hengst goed gaat met ruinen is klein.

Wij hebben ook wel een hengst op de wei gehad... Die ging echter dwars door de sloot heen en stond vrolijk bij een merrie :+ gelukkig zagen wij het gebeuren en toen is gelijk besloten 'dit wordt een ruin!'

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:56

Ik heb al 15 jaar een hengst in bezit. Hoewel het heel goed gaat blijft een hengst een beest waar je altijd bij moet opletten en zijn ze als ze de kans krijgen altijd bezig je baas te worden. Alleen als je echt boven de hengst staat kan het volgens mij en dan nog moet je altijd waakzaam zijn. De mijne is ondertussen zover dat ik er een klein kind op kan laten rijden en je er verder niets van merkt. Maar ik heb alleen ruinen, komt er een merrie op het terrein is hij twee keer zo groot en brult en snuift hij als een gek, hij blijft wel braaf maar dat is opvoeding. Verder heeft de mijne nooit gedekt en hij is echt niet gefrustreerd of wat dan ook. Hij staat altijd samen met een ruin en dat gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:02

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (excuses) maar van wat ik in de openingspost heb gelezen, wil je graag een paard met pit. Daar heb je écht geen hengst voor nodig en dat vind ik ook zeker geen reden, om een hengst aan te schaffen en hem hengst te houden.

Of dat je een hengst aan kunt, dat is lastig te beoordelen vanaf een computerscherm. Dat zal afhankelijk zijn van de klik, het karakter van het paard en of jij consequent bent in je doen en laten.. Maar (wat je zelf waarschijnlijk ook weet omdat je al een paard hebt) is het wel zo wijs om met ieder dier dat je hebt, een klik te hebben, dat het karakter van het dier bij je past en is het met ieder dier van belang consequent te zijn.

En tja een hengst en een merrie bij elkaar in de buurt, kán altijd een probleem opleveren, het kán ook probleemloos gaan.

Ik vraag me echter alleen wel af, wat voor jou de toegevoegde waarde is, om een hengst aan te schaffen die je (zoals het op mij overkomt) alleen aanschaft omdat je wat meer pit wil.. Daar staan genoeg paarden van hoor, en dan nog geeneens hengsten, genoeg merries en ruinen die heel wat pit hebben.. Je moet dan alleen even de juiste tegen komen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:03

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:06

castereren is zo wie zo iets dat hier in nl normaal is.

ga eens kijken in portugal/spanje daar word niet gecastereerd de kinderen daar worden er mee groot getrokken en rijden die ook.in nl is iedereen meteen in paniek als ze het woord hengst horen,dit vind ik best jammer.want de hengsten die ik ken(grote paarden) zijn netjes opgevoed en braver als sommige ruin of merrie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:09

poeh he :') dat is niet echt de bedoeling wat er in dat filmpje gebeurd. Gelukkig hebben dekhengsten hier in nederland over het algemeen een soort van "schema" als ze mogen dekken. Bijvoorbeeld krijgen ze eerst hun hengstenbit in, den zien ze de merrie en dan gaan ze pas dekken. Het moment dat ze dat hoofdstel met speciale bit in krijgen is dus de link met het mogen dekken. Dit is in mijn ogen echt goed want dan zullen ze minder snel de neiging hebben om een merrie zomaar te dekken :j Heb dit zelf mogen zien bij een haflinger hengst, onwijs cool beest, staat naast merries op stal en kan ook makkelijk met merries naast zich gereden worden, snuffelen, knuffelen zonder dekneigingen, maar zodra dat hoofdstel en bit kwam... jaaaaa toen werd het een hele vent en sprong die er meteen op :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:10

Hengsten zijn juist vaak lui...wanneer het hun uitkomt :+
Over dat filmpje tja....door domme acties krijgt de hengst de schuld...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:14

ik denk dat het gewoon verschilt per hengst, ik ken hele makkelijke en brave, maar ik ken ook echte relschoppers. Je zult er altijd wel iets meer rekening mee moeten houden dan met merrie's of ruinen, maar daar kies je dan zelf voor. Ik weet niet of jij een hengst aankan, dat moet je echt voor jezelf en voor de hengst die je op het oog hebt beslissen.
Mijn ruin is erg vroeg geruind maar vertoond ook veel hengsten gedrag, brullen, maaien, paraderen en enorm aan merrie's plakken. Hij klimt er gelukkig niet op, ook niet als hij met een merrie in het weiland staat, maar hij maakt wel heel duidelijk naar andere ruinen dat het 'zijn' merrie is. Het is een lief dier, maar ik moet wel consequent zijn.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:14

Ik heb er zelf voor gekozen mijn haflinger hengst te laten. Hij is nu 3 en ik ben hem aan het beleren en ik heb nog nooit zo'n snel lerend paard meegemaakt. Hij probeert me soms wel uit en is megasterk, maar hij weet ook goed de grens. De eerste keer dat ik er iemand op heb gelaten leek hij bijna trots, hij was met zijn oren naar voren parmantig rondjes aan het stappen en terwijl hij normaal als ik hem longeer nog wel eens een gekke sprong wil maken was hij nu echt heel braaf. Er zal een tijd komen dat ik hem toch moet laten castereren omdat we ook een merrie heeft die net geveulend heeft. Die staan nu nog apart, maar het is wel de bedoeling dat het hele zooitje weer een keer bij elkaar dan. En 1x een veulentje is leuk, maar als hij de kans krijgt springt hij er zo weer op en dat is niet de bedoeling. Hij staat nu samen met een ruin waar hij de hele dag mee speelt, zo zie ik hengsten wel het liefst, die kan je niet alleen maar op stal laten staan, dan creëer je zelf de problemen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:17

Mijn merrie heeft een moeilijker karakter dan me hengst.
Maar de merrie heb ik sinds vorig jaar.
En mijn hengsten altijd vanaf de leeftijd van 1,5 en 2 gekocht...
Misschien zit daar een verschil.
Mijn merrie krijgt dezelfde behandeling als me hengst :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:23

keona schreef:
castereren is zo wie zo iets dat hier in nl normaal is.

ga eens kijken in portugal/spanje daar word niet gecastereerd de kinderen daar worden er mee groot getrokken en rijden die ook.in nl is iedereen meteen in paniek als ze het woord hengst horen,dit vind ik best jammer.want de hengsten die ik ken(grote paarden) zijn netjes opgevoed en braver als sommige ruin of merrie.

tja, in spanje e.d. worden merries ook alleen maar voor de fok in gezet. Die zijn te min om mee te rijden....