Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Barcelano schreef:Sommigen hoeven niet te dekken om lastig te worden.
Dan krijgen ze frustraties van het niet mogen dekken.
Soms kan je dan beter de dekhengsten hebben.
Die weten wanneer het tijd is voor de daad en werken
Barcelano schreef:Sommigen hoeven niet te dekken om lastig te worden.
_Zsazsa_ schreef:Het scheelt inderdaad per dier. Maar ik wijt het ook heel erg aan de omstandigheden waarbij een hengst word gehouden. Geen merries in de omgeving houd ze ook echt een stuk makkelijker.
Barcelano schreef:Ik weet dat er bij de pre ook geen sperma genetische en foto keuring is.
Maar als hengstenhouder/fokker wil je toch verbeteren?
Hoe kan je dat doen als je niet weet hoe de binnekant eruit ziet
stef schreef:Barcelano schreef:Ik weet dat er bij de pre ook geen sperma genetische en foto keuring is.
Maar als hengstenhouder/fokker wil je toch verbeteren?
Hoe kan je dat doen als je niet weet hoe de binnekant eruit ziet
Ook genoeg stamboeken die wel met goedkeuring werken maar zonder sperma.röntgen onderzoek.. dus tja.
punt op héél veel stallen is dat ze geen hengsten willen, en áls ze al welkom zijn mogen ze niet naar buiten. Alleen daarom zou ik al geen hengst willen
keona schreef:ik heb zelf 2 pony hengsten gehad een c pony deze liep in de wagen samen met mijn merrie.op orientatie ritten wist niemand dat hij hengst was,ontzettend braaf bij ons.maar toen ik hem kocht was hij helemaal niet braaf(maar daar werd hij apart gehouden in een stal met schrikdraad.bij ons 24/7 buiten tussen de dames.wat is hij ontzettend lief geworden.en onze a pony hengst bij ons geboren ook absoluut geen hengsten gedrag,maar om hem thuis te houden moest hij gecastereerd want anders dek hij moeder en half zus en alleen zetten wilde ik niet.met een goede opvoeding en een zo normaal mogelijk leven zijn het hele fijne dieren.
als je ze thuis hebt lopen kun je dan niet gewoon een hengst veulen kopen zodat je hem netjes opvoed en vanaf het begin samen zetten met jou ruin.
_Zsazsa_ schreef:Barcelano schreef:Sommigen hoeven niet te dekken om lastig te worden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb op meerdere stallen gewerkt met ggk hengsten die echt wel heel erg hengst waren. En degene die niet dekten en dat nooit gedaan hadden toch wel veel braver waren.
In mijn post hierboven geef ik wel dat dat ook ligt aan de omstandigheden en verleidelijkheden.
Dekhengsten zijn de hele dag bezig met snuffelen en merries kijken. Met name in de molen en paddock, en ook onder het zadel vlugger afgeleid. Hengsten die nooit gedekt hebben, zijn na mijn ervaring vaak veel en veel makkelijker. Mits concequent opgevoed en niet in aanraking met merries komen.
gelukkig zagen wij het gebeuren en toen is gelijk besloten 'dit wordt een ruin!'
dat is niet echt de bedoeling wat er in dat filmpje gebeurd. Gelukkig hebben dekhengsten hier in nederland over het algemeen een soort van "schema" als ze mogen dekken. Bijvoorbeeld krijgen ze eerst hun hengstenbit in, den zien ze de merrie en dan gaan ze pas dekken. Het moment dat ze dat hoofdstel met speciale bit in krijgen is dus de link met het mogen dekken. Dit is in mijn ogen echt goed want dan zullen ze minder snel de neiging hebben om een merrie zomaar te dekken
Heb dit zelf mogen zien bij een haflinger hengst, onwijs cool beest, staat naast merries op stal en kan ook makkelijk met merries naast zich gereden worden, snuffelen, knuffelen zonder dekneigingen, maar zodra dat hoofdstel en bit kwam... jaaaaa toen werd het een hele vent en sprong die er meteen op
keona schreef:castereren is zo wie zo iets dat hier in nl normaal is.
ga eens kijken in portugal/spanje daar word niet gecastereerd de kinderen daar worden er mee groot getrokken en rijden die ook.in nl is iedereen meteen in paniek als ze het woord hengst horen,dit vind ik best jammer.want de hengsten die ik ken(grote paarden) zijn netjes opgevoed en braver als sommige ruin of merrie.