voor het eerst met een hartslagmeter gereden!!!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:02

callippo schreef:
Kunnen alle hartslagmeters voor mensen omgebouwd worden om op een paard te gebruiken?
Bij die hartslagshop staan ook een heleboel goedkope meters, maar nergens iets kunnen vinden over toepassing paarden...


Of alle hartslagmeters om te bouwen zijn weet ik niet. Ik heb eeens en b-merk meter voor een kennis van me geprobeerd maar dat ging niet. Het complete setje was al niet lekker hoor.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:38

ArwenLune schreef:
Heb je geen klitteband strookje voor onder de singel? Da's het handigst..

je bedoelt een klitteband strookje tussen de twee electroden??? die heb ik maar ik zat al wat te bedenken om het steviger aan de singen vast te maken.... ik heb nu een hartslagmeter gehuurd, maar ik wil er toch zelf een gaan aanschaffen.... wel nog effe sparen ddus ik kan nog even denken.... ik had bedacht om een stuk klitteband aan me singen te naaien en daar de electroden weer aan vast te maken...

maar als er iemand nog meer tips heeft.... zijn ze welkom...

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:48

Westernfreak schreef:
Ik kijk trouwens altijd eerst naar mijn paard en probeer ook af en toe (net als Fasel) om de hartslag te raden.
Je paard geeft immers aan hoe het echt zit!


Als ik met hartslagmeter rijd, druk ik soms ook de hartslag weg (krijg dan horloge of stopwatch) om 'm na een minuut of 10 weer op 'hartslag' te zetten. Ik probeer dan altijd de hartslag te raden, en 9 van de 10 keer zit ik goed (met een slag of vijf speling). Op een gegeven moment leer je het aanvoelen onder welke omstandigheden je paard een bepaalde hartslag heeft. Net als wanneer je in de auto rijdt op bijv. een 80 km-weg. Kijk je na een minuut of vijf op je teller, blijkt dat je exact 80 rijdt. Haha!

Op zich heb je tijdens je eerste wedstrijden geen hartslagmeter nodig, maar in principe heb je die tijdens latere wedstrijden ook niet nodig. Want je leert juist je paard beter aanvoelen naarmate je 'm vaker rijdt. Alleen is een hartslagmeter wel een ontzettend handig hulpmiddel om je paard te leren aanvoelen. Ik ben ook pas gaan durven rijden toen ik met hartslagmeter ging rijden. Vóór die tijd bleek ik veel te voorzichtig te rijden, bang dat ik te veel van hem vroeg, maar ik kon er nog wel aardig wat schepjes bovenop doen om aan nette waarden te komen.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:53

Klopt. Maar ik moet zeggen dat de hartslagwaardes dan ook vrij constant zijn als het paard (mijn paard iig) lekker ontspannen loopt. Zo heeft ze in haar eigen draf een waarde van 129. Als ik er een schepje bovenop doe (of bijvoorbeeld een mul stuk door moet) stijgt dit meestal tot 131/132.

Als ze ontspannen draaft zit ik dan ook bijna altijd goed. In stap wordt het meestal al wat moeilijker. Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 05:19

Karin"]
[quote="Westernfreak schreef:
Ik kijk trouwens altijd eerst naar mijn paard en probeer ook af en toe (net als Fasel) om de hartslag te raden.
Je paard geeft immers aan hoe het echt zit!


Als ik met hartslagmeter rijd, druk ik soms ook de hartslag weg (krijg dan horloge of stopwatch) om 'm na een minuut of 10 weer op 'hartslag' te zetten. Ik probeer dan altijd de hartslag te raden, en 9 van de 10 keer zit ik goed (met een slag of vijf speling). Op een gegeven moment leer je het aanvoelen onder welke omstandigheden je paard een bepaalde hartslag heeft. Net als wanneer je in de auto rijdt op bijv. een 80 km-weg. Kijk je na een minuut of vijf op je teller, blijkt dat je exact 80 rijdt. Haha!

Op zich heb je tijdens je eerste wedstrijden geen hartslagmeter nodig, maar in principe heb je die tijdens latere wedstrijden ook niet nodig. Want je leert juist je paard beter aanvoelen naarmate je 'm vaker rijdt. Alleen is een hartslagmeter wel een ontzettend handig hulpmiddel om je paard te leren aanvoelen. Ik ben ook pas gaan durven rijden toen ik met hartslagmeter ging rijden. Vóór die tijd bleek ik veel te voorzichtig te rijden, bang dat ik te veel van hem vroeg, maar ik kon er nog wel aardig wat schepjes bovenop doen om aan nette waarden te komen.
[/quote]


Hmmm, ik denk dat hij bij latere wedstrijden onmisbaar is juist. Want hoezeer je ook je paard aanvoelt, je kan door vele omstandigheden er net even naast zitten. En dat kan dramatische gevolgen hebben. Ken er wel gevallen van. Was met hartslagmeter zeker voorkomen geweest.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:46

ik ben juist ook voor het gebruik van je hartslag meter!! Er kunnen op een wedstrijd altijd andere omstandigheden voordoen dan thuis in een training. En daarbij rij ik nu klasse 3 met Uck, die afstanden rij ik thuis echt niet. Dus mijn hartslag meter gaat altijd om! Geeft vaak gewoon een bevestiging van wat ik al weet, maar soms ook een waarschuwing.. 1 keer gehad dat paard zo goed liep, maar zijn waardes lagen 20 a 40 hoger dan normaal (geen zwaarder terrein) en op eens moest ik 1 keer aandrijven, geen goed teken voor Uck. Zonder hf meter zou ik wellicht zeggen, ach een keer aandrijven (normaal loopt hij zonder te drijven) maar in combi met de hoge waarden toch terug getrokken. En zeg eens eerlijk wie kan hier nou echt voelen of je paard met 130 of 150 loopt? Ik weet het in de training redelijk te schatten maar ookniet altijd exact hoor!

Natascha

Berichten: 6855
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:10


Snozzie

Berichten: 237
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:04

Fasel,

Ik vraag me alleen af of die sensorband van een humanemeter niet te dik is om onder de singel te doen? En die elastieke band, doe je die dan onder je pad/sjabrakje? Ik ben altijd zo bang voor drukplekken.
Ik heb een keer de meter van mijn vader geprobeerd (alleen toen Oscar stilstond), maar kreeg niks door. Dacht dus dat een humane niet werkte bij paarden. Kan ook zijn dat ik iets niet goed deed, dus als je meer uitleg of foto's hebt, heeeeeeeeeeeeeeeeeel graag!!!!! Die Run Tec van de Hartslagmetershop vind ik wel wat!!!

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:09

gerritje schreef:
ik ben juist ook voor het gebruik van je hartslag meter!! Er kunnen op een wedstrijd altijd andere omstandigheden voordoen dan thuis in een training.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat mijn reactie niet helemaal duidelijk was. Ik bedoelde te zeggen dat-ie in alle klassen van nut is, alleen is-ie dat op de lagere niveaus op een andere manier dan op de hogere niveaus. Als je redeneert dat je 'm op de lagere niveaus niet nodig hebt omdat je dan je paard moet leren aanvoelen, dan kun je 'm vanuit diezelfde redenatie net zo goed op de hogere niveaus ook niet gebruiken omdat je tegen die tijd je paard wel zo goed hoort aan te voelen dat je zo'n hartslagmeter daarbij niet nodig hebt. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Knipoog

Bij mij heeft-ie z'n nut inmiddels goed bewezen. En ik gebruik 'm inmiddels standaard op wedstrijden en maar af en toe in de training, alleen als ik 'anders dan anders' train (vreemd terrein, met anderen erbij etc.).

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:17

Snozzie. Tja, beide onze paarden hebben er geen last van. Nooit gehad ook. Dus volgens mij kan het heel goed. Alleen, ja garanderen kan je het nooit.