Wie heeft er nog meer een pony bij voor klein kind?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:06

uryanne schreef:
Dennis schreef:
Zelf ga ik liever voor een shet dan voor een welshje. Shetten passen netjes op zich zelf maar ook op 'hun' kind, mijn ervaring is dat welshjes toch wat explosiever zijn.

En dat is dus helaas de verkeerde indruk die veel mensen hebben :D
Een pony die in de sport geklasseerd is hoeft niet per definitie druk en explosief te zijn. Het bewijs staat bij mij op stal ;)

Ik heb een Z startgerechtigde shet en een ZZ shet (en een aantal niet uitgebrachte pony's) en weet dat een sport geklasseerde pony dus echt geen probleem hoeft te zijn. Die van mij ging rustig de hele week mee op ponykamp om vervolgens in het weekeind de ponykamp begeleiding het na kijken te geven op wedstrijd ;).
Mijn 4 jarige heeft 2 maanden terug met een meisje van net 7 dat net 2 maanden reed een keurige bixie wedstrijd gelopen (een stempel en een 5e plaats van en een stuk of 12 kinderen).

In mijn werk kom ik veel allerlei rassen tegen. Wil je voor iets groters gaan zou ik liever voor een dartmoor kiezen dan voor een welshje. Zeg niet dat alle welshjes gifkikkers zijn, maar mijn ervaring is dat er toch meer coole shetten dan welshjes zijn.

Elma_

Re: Wie heeft er nog meer een pony bij voor klein kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 17:10

De merrie die ik trouwens gezien heb heeft een 3e premie.. Ik ben echt nietzo thuis in de keuringen maar ik hoor dat dit voor een (zwarte) merrie niet zo goed is? Is dat dan puur exterieur?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:13

3e premie is geen hoogvlieger. Correct maar weinig spectaculair.
Bouw en beweging worden mee genomen.

Hoeven zeker geen slechte pony's te zijn, mijn kroon-prestatie-elite merrie is een 2e premie merrie maar heeft ook 3e premies behaald. Mijn prestatie merrie is nog te jong om op 2e premies kroon en elite te worden en heeft ook 3e premies behaald, maar wel een 1e premie kampioen gefokt!
Deze merries zijn ZZ dressuur + Z vaardigheid en M dressuur (Z startgerechtigd) en M vaardigheid. En daarnaast fijne kinderpony's.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:17

Grote voordeel met Welsh vind ik dat kinderen er niet zo snel uitgroeien dan een shet. En het oog wil natuurlijk ook wat! Maar dat is persoonlijke smaak :D

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:21

Hier een moeder met een ZOON met een shet!!! haha, ik lees alleen maar dochters, tja, t blijft een meidensport...Heeft ie later vast profijt van :Y)

anderhalf jaar geleden wilde meneer vanuit t niets een pony. "wat moet jij nou met een pony?" vroeg ik nog, maar in gedachten was ik al aan t zoeken :o "nou gewoon, een rondje rijden", was t antwoord. Eerst maar eens geponystapt op een manege hier in de buurt, en toen maar eens gaan kijken naar een shet die we op marktplaats vonden. "we gaan m niet meteen kopen hoor!", riep ik nog heel stoer voordat we gingen. Een uur later was Wilfried van de Rechte Wal van ons :+ . Aangestoken door zoon's enthousiasme had ik binnen 2 maanden ook weer een paard. En zo maken we met zn 3-en (pa gaat mee om pony vast te houden) regelmatig een buitenritje.

Omdat ik t heel belangrijk vind dat zoonlief ook met vriendjes speelt gaat er regelmatig iemand mee. Verder probeer ik op woensdag te gaan, en natuurlijk zijn de zaterdag en zondag voor hem om met zn pony bezig te zijn. Op donderdag rijdt er een meisje van 10 op, en de rest van de week zorg ik voor de pony, die ik ook wel eens aan de lange lijnen pak of longeer.

Ik zou Bink (dat vonden we toch een iets stoerdere naam dan Wilfried...) dan ook niet meer willen missen!!!

CelesterB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:22

Ik heb mijn dochter (toen wel al 7) eerst een half jaar een pony laten leasen. 3 dagen per week verzorgen en nooit gehoord " ik heb geen zin". Zelfs met -10 liep ze door de sneeuw met pony lief achter haar aan. De wei leeghalen was voor haar erg zwaar ( slanke den van net 20 kilo). Moeders vond het zo leuk om te helpen dat het is gaan kriebelen. Nu hebben we samen een lieve Haflinger van 7. Hij is een beetje een angsthaas dus vliegt er nog wel eens vandoor, maar Fleur rijdt hem heerlijk aan de longe. Mijn jongste dochter (5) vindt het heel leuk om te poetsen, maar erop is wel erg spannend. Zij wordt denk ik geen pony-meisje.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:38

Mijn dochter is nu 10 jaar en heeft een B pony, ze heeft haar eerste shet gekregen met 5 jaar, moest een lieve kinderpony zijn maar helaas trapte hij geregeld, daarna een oude manege a pony gekocht, waar ze echt heel veel plezier mee gehad heeft tot haar 8e jaar toen hebben we hem in moeten laten slapen, mijn dochtertje was echt ontroostbaar ze heeft het er nu nog geregeld over wat ze allemaal met die pony deed dat waren echt zielsmaatjes.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:49

uryanne schreef:
Hier de andere kant van het verhaal;
Ik heb een enorme lieve Welsh pony welke ik alleen naar een geschikt en serieus adres wil verkopen.
Ze is bereden (L1 dress. bij de KNHS geregistreerd) en betuigd.
Hoofdprijs hoef ik niet, alleen een zeer goed tehuis.

Ik adverteer niet, alleen af- en toe reageren op een oproepje. Dan willen ze graag foto's en meer info en vervolgens hoor ik niets. Alleen dat ze later een shet hebben gekocht van €50,- waar de kinderen snel uitgroeien.

Heb je een makke kinderpony, willen ze liever een bijterige shet omdat moeders denkt dat een kind op een shet hoort _-:(

Ik heb ook contact gehad met u, ik mag aannemen dat dit bericht niet op mij slaat?

Ontopic: Persoonlijk kies ik liever voor een iets grotere dan een shet, waar de kinders inderdaad snel uit groeien.
Daarbij vind ik dat welshjes gewoon vele malen mooier zijn, en na de shet komt er zeer zeker een knappe welsh.
Maar anderzijds is een shet(shet-maat) makkelijker voor o.a mijn kleine meisje, ze kan er meer zelf mee doen.
Overigens zijn niet alle shetten etters, ik had zelf voor mijn geboorte een a-welsh en een shet staan, de welsh was braaf maar te groot en de shet was een etter.
De pony's samen zijn ingeruild voor een oerlelijke, ouwe shet waar ik werkelijk alles mee kon.
Die is later nog naar een ander gezin gegaan waar de kinders heel veel plezier van het beestje hebben gehad.
Vervolgens heb ik 2 welshjes gehad, en dat waren behoorlijke etters.
1 die alleen maar steigerde en 1 waarbij ik soms wel 5 keer in een uur zand ging happen.
Met de laatste heb ik trouwens echt een wereldtijd gehad, toen ik eenmaal wat groter was heb ik zo enorm genoten met die gekke witte draak <3

Dat er nu een pony komt voor mijn kleine meid, betekend niet dat zij degene is die er volledig voor moet zorgen en dat ze alleen word gelaten met de pony.
Begeleiding staat voorop, en van zo'n jong kind kun je nog niet teveel aan verantwoordelijkheid verwachten.

Mooi-weer-amazone zal wel meevallen, ze loopt gerust in d'r blote kont met 10 graden buiten in het water te spelen(ff niet opgelet haha, dagen ervoor was het nog heerlijk weer)
En ach, word ze wel mutsig als het kouder word, de pony staat prima z'n werk te doen als gezelschap.
Laatst bijgewerkt door different1 op 19-01-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:55

Ik kon het ook niet laten... :o
Voor mijn zoontje (en voor mezelf natuurlijk ook een beetje ... :D )2 jaar geleden shetje gekocht.
Afbeelding

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:56

Ja leuk mooi die haf met die kleine erop.
Wij hebben de kleinste maat fjord die we konden vinden (ze is 1.35 hoog) erbij gehaald om onze dochter (toen 7) te plezieren zodat ik weer op mijn eigen paard kon :D .
Afbeelding
Is super gegaan wel een eigenwijs ding maar dat is zij ook dus dat klikte en ik rij er zelf ook wel op
Afbeelding
of moet bedoel je nog kleiner

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:42

hihi hier gaan de kids in weer en wind mee, alleen regen natuurlijk niet, en als het koud is en niet te lang.
Poepscheppen vinden ze maar niks, maar dat moeten ze van de zomer eens leren. Momenteel is het hup ponyrijden en dan snel de warme auto in naar huis, anders krijgt de kleinste het gewoon te koud.

Ik merk dat het echt van de opvoeding van de shet afhangt. Dit waren eerst ook 2 monster shetten, bijten schoppen, staken alles! Nu: Netjes meelopen, knuffelen, mennen, rijden, helemaal geweldig. :)
Gewoon door meer met ze te doen, en daar consequent bij te zijn. Ze willen heel graag voor je werken, en zijn leuk bezig met de kids. Heel voorzichtig, maar ook eerlijk. Jij mij schoppen alsof ik een manegepony ben? Ik jou eraf bokken. Basta. :+ En ik geef ze geen ongelijk, kun je shettenstreken noemen, maar als je het een kind al meerdere keren hebt uitgelegd, dan... Wie niet horen wilt moet maar voelen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:46

Leuke berichten allemaal :) Geweldig om te zien, die kinders met hun ponys!
Ik ben echt al de hele dag aan het brainstormen :+ Lijkt wel of elke pony ineens net niet goed genoeg meer is :') Zal wel moeder instinct zijn? :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:53

Haha zeker een moeder instinct. Vriendlief vind het alleen maar grappig als de pony's eens niet perfect luisteren, ik vind het doodeng. Ergste is, de kids zelf vinden het ook hilarisch...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:21

svdijk schreef:
Ik heb ook contact gehad met u, ik mag aannemen dat dit bericht niet op mij slaat?

Wanneer er inmiddels een bijterige shetlander van €50,- is gekocht slaat mijn bericht ook op u :D

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:23

onze dochter was 1,5 toen ze haar eerste shet kreeg
Afbeelding

helaas is deze na een koliekoperatie overleden.

daarna hebben we een A-pony voor haar gekocht

Afbeelding

nu staat de A-pony te koop en zoeken we een brave D-pony voor haar.(als iemand nog iets weet hoor ik het graag :D )

ze helpt zelf mee met de verzorging en loopt met haar kleine kruiwagen te mesten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:25

Wat leuk zeg! Dat blije koppie helemaal geweldig :D
Die palomino is ook errug leuk!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:04

uryanne schreef:
svdijk schreef:

Wanneer er inmiddels een bijterige shetlander van €50,- is gekocht slaat mijn bericht ook op u :D

Hahaha, nee dat is niet het geval :)

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:23

Mijn dochter was 4 jaar toen ze haar eerste pony kreeg, een ontzettende brave bomproeve B pony, we hebben heerlijke stapritjes op hem gemaakt, en toen ze kon draven mams met de fiets en dochterlief op de pony.
Toen ze ruim 5,5 was, is ze aan de lounge gaan rijden, stap, draf, galop, en de basishulpen aangeleerd, ze kreeg er nooit genoeg van, dit deden we 2 x in de week zowat, en dan een kwartiertje.
Toen ze 6 werd ging ze bij de ponyclub, 2x per week rijden.
Met 6,5 jaar bixie gestart en daarna wedstrijdjes in de BB, deze pony heeft ze gereden tot ze 8 was.
Nu heeft ze een C pony, waar ze in april CM2 mee gaat starten, ze is net 10 jaar geworden.

Paarden zijn haar alles, we hebben ze aan huis lopen, als mijn dochter opstaat, kleed ze zich aan, snijdt een appeltje in tweeen, en loopt naar de stallen waar de ponies een megaknuffel krijgen, en een stukje appel, zo begint ze haar dag, echt heel erg leuk allemaal.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:28

Wat een leuk topic!!!

Wij hadden ook een shetlander voor onze dochter. Ze was 3 toen ze m kreeg. Hij stond op de manege waar ons paard ook gestald was en daar werd hij ook af en toe in de lessen gebruikt. Het was wel een druk ponietje dus ze kon er niet veel mee. Helaas hebben we hem afgelopen zomer moeten laten inslapen omdat zijn benen niet meer konden.

Nu zijn we op zoek naar een leuke A/B pony. Zaterdag gaan we weer bij een pony kijken *\o/*
Het is zoooo gezellig. Ze rijd nu 1 x in de week op een manege (ponyhobbelen) Ze is nu bijnaaaaa 6 (volgende week) en we zoeken een bijrijdstertje zodat de pony lekker zijn beweging krijgt. Ik kan natuurlijk ook longeren dus dat komt goed. We hebben het geluk dat de pony bij ons aan huis komt te staan met mijn paard. (over een week is de boel klaar) :D :D

Het is wel heeeeel leuk om te zien al die kindjes op hun pony hier !!!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:50

Ik heb een het andersom gedaan.

Een kind gekregen voor mijn pony, pony heb ik namelijk al even. :D :P

hahahah.

Ik heb dus een shetlander (2003) die ik heb vanaf dat hij een paar maanden oud was.
Zelf opgevoed en hij heeft altijd in een kudde gelopen met bazige oudere merries, prima opgevoed.
Pony heeft voor de kar gelopen en is bereden. Goed verkeersmak.
Mijn dochter van 3 gaat meestal 1 a 2 keer per week mee, ook als het koud is, skipak aan en hup!
Vanaf een paar weken wil zij er ook echt op rijden, dan maken wij korte stap-ritjes.

Maar als ik zelf een groot paard had gehad zou ik denk ik nog niet een echte eigen pony voor haar kopen, want ik moet haar met alles begeleiden en dat wil ik ook, want hoe braaf en eerlijk hij ook is het blijft wel een beest. En zij ziet helemaal geen gevaar en denkt dat alles kan.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:52

We hebben sinds 2 weken een shetlander voor onze dochters. Het is tevens ook een gezelschapspony voor
onze fjord, dus mochten ze ooit geen interesse meer hebben, dan kan hij nog altijd dienen als gezelschapspony.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:07

de laatste alinea van toverbal herken ik bij onze dochter ook. ondanks dat ze al flink gebeten en keertje geschopt is . dit was door eigen toedoen. bijten zat ze te klieren en schoppen was gelukkig niet hard. maar toch je moet altijd alert blijven.

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:10

Haha ik heb dan ook een dochter van 4 jaar helemaal gek van paarden, ik heb geen eigen pony voorde gekocht maar ik heb wel het luxe dat ze 2 verzorgshetlanders heeft.
1 tje is al een ouwetje van 25 jaar en aan 1 oog blind maar door hem heeft ze er super plezier in.
2de os een 3,5 jarige hengst waar ik dus ten alle tijden bij moet blijven omdat die niet te vertrouwen is
Een voorbeeld met die 25 jarige doet ze rennen enzo aan halster, als ze dat met hengst doet gaat die bij haar in de rug zitten en wil dan happen, echt een hengst haha.
Ik wil zelf een eigen pony kopen een mooie e lieve tinker.
Mijn dochter rijd ook op een haflinger die nu z mag starten en daar rijd ze helemaal los op

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:48

@Toverbal: Ik moet toegeven dat de jongste hier ook niet altijd perfect gaat. Ze is erg druk en wild van karakter, schop schop (heeft ze door een pony die flink bokt op schoppen lekker al afgeleerd) maar sturen is nog steeds een kwestie van ruk ruk, en maar boos zijn dat de pony's zo druk doen. Ja duhhh maddammetje, pony's zijn net zo druk als jij bent. :=
De oudste is juist heeeeel rustig, heel beheerst, heeft echt controle over haar ledematen zegmaar. Mischien de jongste eens aan de longe pakken en zo een beetje aan een onafhankelijke zit te werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:29

Zelf heb ik nog geen kids. Ik hoop dat als ik ooit kinderen krijg dat mijn pony's er ook nog zijn. Mijn welsh heeft een gouden karakter, zeker voor kinderen is ze erg lief (al is ze bij mij met rijden wel erg pittig en snel). Mijn shetten doen wel hun eigen ding bij kinderen, maar ze zijn wel goed opgevoed, dat ze dat niet echt proberen als ik erbij ben, dus hier wordt enkel gereden onder mijn toezicht. Alhoewel Hans soms wel een boksessie kan geven tijdens het rijden. Maar mijn 10 jarige bijrijdstertje kan dat inmiddels wel handelen. Bij zijn vorige bijrijdster was ie overigens wel een stukje braver, maar dat meisje vroeg qua rijden ook niets van hem. Dat was enkel rondhobbelen in stap. Dus ik ben van mening dat opvoeding een grote rol speelt naast het karakter. Ieder ras kent goede en slechte kinderpony's.