Dat is wel echt samen met de natuur leven, ik zou me alleen ook weer veel te druk om die visjes maken denk ik..
Darmgassen onstaan vooral bij een slechte vertering, geen goede darmflora of niet geschikt voer.
Mijn luchtzuiger liep vroeger altijd vreselijk te winden, toen dacht ik dat dat ingeslikt lucht was
, maar het probleem was natuurlijk andersom.Gevoelig paard- veel last van zijn maag- slechte vertering - veel winden.
Nu hij geen krachtvoer meer krijgt is dat helemaal weg, alleen eet hij de Healthy Herbs brokjes nu helemaal niet meer en moet ik zoeken naar iets wat dat kan vervangen zonder dat hij weer last krijgt.
Voor de probiotica gaf ik ze altijd een Yakult na het ontwormen of medicijnen ed en dat helpt echt goed!
Nu ben ik zelf effectieve micro organismen aan het kweken om over het ruwvoer te doen.
Hier mogen de paarden zelf de bomen rij snoeien, daar maken ze regelmatig gebruik van en dan zie je ze echt zoeken naar dat ene takje wat ze net willen hebben!
Ik kijk er niet naar wat ze eten, er staan geen echt giftige dingen en ik vertrouw er op dat ze dat zelf wel kunnen beslissen omdat ze ruim keus hebben.
) ook wat vaker andere takken gaan geven, maar moet eerst even mijn bomenkennis vergroten.
En toch weer een beetje duurzamer, hebben we geen stroom meer nodig. 

Blijkbaar is de plek waar nu de stallen staan (slimme vorige eigenaar...) en waar altijd modder is, een natuurlijke poel. We zijn nu bezig met schuilhokken op een andere plaats en hopen dan hierna dat stukje af te sluiten en hopelijk terug een mooie, natuurlijke poel vol leven te hebben. We hadden laatst een eend en zelfs eens een reiger op dat nat stuk, niet dat daar veel te vinden is behalve modder