Duurzame paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:54

Leuk ja, die goudvissen!
Dat is wel echt samen met de natuur leven, ik zou me alleen ook weer veel te druk om die visjes maken denk ik..

Darmgassen onstaan vooral bij een slechte vertering, geen goede darmflora of niet geschikt voer.
Mijn luchtzuiger liep vroeger altijd vreselijk te winden, toen dacht ik dat dat ingeslikt lucht was :') , maar het probleem was natuurlijk andersom.
Gevoelig paard- veel last van zijn maag- slechte vertering - veel winden.
Nu hij geen krachtvoer meer krijgt is dat helemaal weg, alleen eet hij de Healthy Herbs brokjes nu helemaal niet meer en moet ik zoeken naar iets wat dat kan vervangen zonder dat hij weer last krijgt.
Voor de probiotica gaf ik ze altijd een Yakult na het ontwormen of medicijnen ed en dat helpt echt goed!
Nu ben ik zelf effectieve micro organismen aan het kweken om over het ruwvoer te doen. 8-)

Hier mogen de paarden zelf de bomen rij snoeien, daar maken ze regelmatig gebruik van en dan zie je ze echt zoeken naar dat ene takje wat ze net willen hebben! :D
Ik kijk er niet naar wat ze eten, er staan geen echt giftige dingen en ik vertrouw er op dat ze dat zelf wel kunnen beslissen omdat ze ruim keus hebben.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:03

Inderdaad leuk dat goudvissenverhaal. Ons water komt uit een ondergrondse bron en stroomt altijd, dus goudvissen hoeven dan denk ik niet. Er zit alleen best veel ijzer in wat gaat vlokken, dus we moeten hem wel leeg halen eens per 2 a 3 weken.

SparklingApp: Gaf je ze echt een gewone 'mensen Yakult'? Grappig! En micro organismen kweken is natuurlijk helemaal stoer. :D

Die wilgentakken vind ik inderdaad ook onduidelijk: Hoeveel is teveel?! Maar ik kan het nergens duidelijk vinden. Hier krijgen ze denk ik 1x per week wat kleine takken die in een half uur redelijk afgegeten zijn, ik ga er vanuit dat dit niet teveel is. Ik wil ze (net als mijn konjijnen :) ) ook wat vaker andere takken gaan geven, maar moet eerst even mijn bomenkennis vergroten.

Onze schrikdraad rond de wei werkt op een accu, die we wisselen als ze leeg raken. Nu zagen we in een folder een apparaatje wat op zonne-energie de accu vult, ideaal natuurlijk, hoef ik niet meer met accu's achterop mijn fiets rond te fietsen. :Y) En toch weer een beetje duurzamer, hebben we geen stroom meer nodig. :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:15

Is dat apparaat van Patura?
Daar heb ik wel eens naar gekeken, idd super idee, alleen werkt ie in de winter in NL niet en moet je dan weer terug op een ander systeem..

Wij hebben ook een eigen bron, maar met een enorme zuiveringsinstallatie, ik heb zelf nl een allergie voor iets wat ze aan het kraanwater toevoegen, kan er wel iets van hebben, maar dit is ideaal!

En idd gewone mensen Yakult, mijn merrie had wel eens last van slappe mest en na het ontwormen altijd, nu ik de dag er na Yakult geef en dan een paar dagen later nog eens heeft ze er nooit meer last van gehad. :D

Een paar takjes een paar keer in de week lijkt mij ook niet teveel.
Hier hebben de paarden dus regelmatig zelf de keus en zie sommige wel regelmatig een takje plukken maar eigenlijk nooit lange tijd alleen boom eten, ik denk dat je het ook op die manier bij kan geven.

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:40

Zietje schreef:
Leuk Chacha1, succes nog met je examens! Mijn nieuwe blog, ditmaal over eco insectenbestrijding is bijna af en ondertussen schrijf ik kleine berichtjes op de site :) bijvoorbeeld over goudvissen in waterbakken: http://ecopaard.wordpress.com/2012/06/1 ... oonmakers/

Dankjewel! De meesten zijn goed verlopen heb ik het gevoel :-)

Ik had een vraagje over die goudvissen, wat doe je daar 's winters mee? Onze bakken vriezen echt dicht en worden dan ontdooit met heet water. Niet zo gezond voor de visjes lijkt me.

En houden die het water echt schoon? Want om die visjes te houden heb je toch al wat grotere bakken nodig?

SparklingApp schreef:
Nu ben ik zelf effectieve micro organismen aan het kweken om over het ruwvoer te doen.

Hoe doe je dit dan? En wat zijn micro-organismen precies en wat doen ze?

Sorry voor de vragen, ik vrees dat er nog velen zullen zorgen ;-)
Maar ik vindt dit een erg interessant onderwerp.

Ons stuk wei is gelegen naast een prachtig natuurgebied (bos) en we zouden graag willen dat onze wei ook in die sfeer past, dus zoveel mogelijk aan de natuur geeft i.p.v. een afgegeten, qua bodemleven dode, met kunstmest en onkruidverdelging besproeide weide te zijn. Dit is misschien heel extreem gezegd, maar zo zijn er. Daarbij zitten we ook nog met een ZE, dus nog een reden om troep uit de wei te houden.

Ik zag ook iets van wilgen voorbij komen, onze paarden zijn er gek op en in het begin is het aanvallen, maar daarna knabbelen ze er gewoon af en toe van. Ik denk dat paarden heel goed weten wat en hoeveel ze moeten/mogen eten.

Chacha1

Re: Duurzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:50

Op een Belgische zender is er een programma Dieren in Nesten, waar ze ook een rubriekje hadden waarin ze tips gaven om een bepaalde (bedreige/nuttige) diersoort te helpen.

Hier vind je het terug:
http://www.een.be/programmas/tags/list/ ... tuurgebied

Ik ga zeker een paar toepassingen doen waarvan ik denk dat het gaat bijdragen aan onze wei :-)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:16

De bakken moeten inderdaad groot genoeg zijn dat ze niet volledig dicht vriezen in de winter. Als ze deels bevriezen is dat niet erg voor de visjes. Om het vriezen te voorkomen kan je ook bakstenen in de bakken leggen. Wat klinkt jullie plekje fijn zeg! En wat een super leuke site! Die hou ik in gedachten :-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:46

Chacha1 schreef:
SparklingApp schreef:
Nu ben ik zelf effectieve micro organismen aan het kweken om over het ruwvoer te doen.

Hoe doe je dit dan? En wat zijn micro-organismen precies en wat doen ze?

Sorry voor de vragen, ik vrees dat er nog velen zullen zorgen ;-)
Maar ik vindt dit een erg interessant onderwerp.

Het idee van het gebruiken van micro organismen moet je een beetje zo zien; overal zijn micro organismen (bacteriën, virussen, schimmels en gisten) er zijn goede en slechte (die bijv ziekmakend of bedervend zijn) als je normaal bijv. schoon zou maken, dan maak je ze allemaal (zoveel mogelijk) dood, daarna neemt vaak één soort de overhand, als dit slechte zijn krijg je een verkeerde (ziekmakende) leefomgeving.
Als je nou ze niet allemaal dood zou maken, maar telkens de goede blijft toevoegen kan je die voor je laten werken op heel veel vlakken en is de kans klein dat de slechte in grote getalen toe gaan nemen.

Bij het zelf kweken begin je met een soort "slapende" micro organismen en die ga je dan activeren mbv een activator:
Afbeelding

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:02

Gebruik je ook Bokashi? Dat gebruiken wij voor de compost :-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:08

:) Ja, ik gebruik ook Bokashi! Wat leuk dat jullie dat ook doen!
Maken jullie de starter zelf?

Chacha1 schreef:
Op een Belgische zender is er een programma Dieren in Nesten, waar ze ook een rubriekje hadden waarin ze tips gaven om een bepaalde (bedreige/nuttige) diersoort te helpen.

Hier vind je het terug:
http://www.een.be/programmas/tags/list/ ... tuurgebied

Ik ga zeker een paar toepassingen doen waarvan ik denk dat het gaat bijdragen aan onze wei :-)

Wat leuk! *D
Wij hebben ook een paddenpoel laten aanleggen, helaas werkt die niet en staat ie bijna altijd droog.. :')
Verder hebben we een rand van 5 meter breed met verschillende inheemse bomen om het hele terrein en ben ik daar nog een houtwal tegenaan aan het maken, zoiets;
Afbeelding
Ook bladerafval ed gooi ik er in, dus daar kunnen veel dieren weer overwinteren. *D
Het wordt een hele dichte wand (ik moet er alleen nog veel meer paaltjes gaan plaatsen) zodat ook de paarden er keurig achter blijven en er begint al klimop enzo door te groeien en als je genoeg houtafval hebt is het gratis en ben je meteen van het afval af.
De zwaluwen doen het bij ons erg goed, mijn vader telde laatst ruim 30 nesten, ze brengen geluk zeggen ze, dus dat moet helemaal goed komen! :D

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:16

Kan je dat zelf maken? Hoe? :) Wij kopen het nu.....

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:21

SparklingApp: Bedankt voor je uitleg! Ik ga me er eens meer in verdiepen (naast andere honderden dingen hihi).

Leuk die houtwal!
Aan de voorkant van onze wei hebben wij ook een kersenbomenrij, heel leuk! En de wei is langs twee zijden begrensd door bos, dus ik vraag me af of het hier zin heeft om een houtwal te maken? Ik denk dat de dieren nu al keuze genoeg hebben, maar misschien helpt alles?

Ik zou ook graag zwaluwnestjes hebben, er zijn hier veel zwaluwen als het slecht weer is maar voor de rest zie ik ze niet heel vaak. We hebben hier wel 3 prachtige buizerds rondvliegen <3

We zouden dan ook nog graag in de weide knotwilgen planten, goed voor de paardjes en natuur en zuigt heel veel water op, wat we wel kunnen gebruiken hier -O- Blijkbaar is de plek waar nu de stallen staan (slimme vorige eigenaar...) en waar altijd modder is, een natuurlijke poel. We zijn nu bezig met schuilhokken op een andere plaats en hopen dan hierna dat stukje af te sluiten en hopelijk terug een mooie, natuurlijke poel vol leven te hebben. We hadden laatst een eend en zelfs eens een reiger op dat nat stuk, niet dat daar veel te vinden is behalve modder :')

Maakt er hier iemand eigen compost voor op de weide?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:34

Zietje schreef:
Kan je dat zelf maken? Hoe? :) Wij kopen het nu.....

Ik heb het nog niet gedaan, maar dit had ik gevonden en wil het binnenkort zelf proberen:
http://www.youtube.com/watch?v=96fSXccQx9Q

Dat klinkt ook gaaf Chacha!
Wij zitten ook aan de bosrand met de houtwal, ik kan me voorstellen dat er op plekken waar geen bos bij is meer behoefte aan is, maar nu hebben ze hier iig ruim keus!
Wij zijn pas net begonnen met de eigen mest te gebruiken, eerder hadden we niet genoeg plek om de mest langer op te slaan, maar echt compost is dat nog niet..
Misschien kan je straks in de nieuwe schuilhokken een nestje voor de zwaluwen ophangen om te zien of er iets in komt?
Ze komen volgens mij elk jaar weer naar hun oude plekje terug, dus ergens zal er een begin gemaakt moeten worden denk ik.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:36

Die houtwal is echt super! :j

Het enige groene dat ik mbt paardjes doe is niks kopen tenzij het echt echt echt heel erg nodig is :Y) en dan inderdaad wel opletten dat je geen sweatshop-rijbroek haalt. Ik sta ook op een pensionstal, het hooi verbouwen ze zelf, dat scheelt alweer!

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:49

Ik zou inderdaad graag zwaluwnestjes plaatsen in de nieuwe schuilhokken. En hopen dat ze er op af komen dan :-)

Wanneer de schuilhokken af zijn wil ik dus ook beginnen met een composthoop en daarmee onze weide te bemesten. Hoe we dat precies gaan doen weet ik niet, want 1,5 ha met de hand doen is vrij zwaar.
Ik zou heel graag dit doen met de paarden, en als onze wei goed groeit zou ik ook heel graag hooien met de paarden. Ik heb 2 tinkers en nog een paard met de kracht van een licht trekpaard, dus wat dat betreft zitten we al goed. Maarja, geen idee of je nog materiaal hiervoor vindt?
Maar dat is nog voor in de toekomst, we moeten eerst nog compost zien te maken ;-).

We zijn ook van plan om een paddock paradise te maken, liefst deze zomer maar dat is nog niet zeker, die schuilhokken hebben ondanks de vele moeite toch ook niet niets gekost.

Nog zoveel plannen :-)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 07:11

Klinkt goed Chacha! Thnx voor de link SparklingApp! Ik ga mij er is in verdiepen :) de vorige keer ben ik met inkopen wat enthousiast geweest dus ik heb nog even ;)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:00

Die site is echt leuk Chacha! Eens kijken of er bij ons ook wat dieren zich thuis gaan voelen. Wij hebben een kleine houtwal aan 1 kant van de wei, maar onze wei is omringd door een sloot en het moet echt aflopen die sloot in, gezien de modder die we nu vaak al hebben. Paddock paradise hebben wij al wel, alleen schuilstal mag helaas niet. Dat is ook de reden dat ik komende winter de mijne ergens anders neer ga zetten, het wordt helaas één grote blubberzooi allemaal. We hadden met containers e.d. een mooie schuilstal gebouwd, maar die is op last van de gemeente weer weggehaald.

Mest composteren wil ik dus ook gaan doen, alleen wij hebben ook niet zoveel ruimte. We hebben helaas ook geen geschikt paard om te hooien en te bemesten, lijkt me wel erg leuk om het zo te kunnen doen.

SparklingApp: Hoe doe je dat dan met die micro-organismen als je ze eenmaal gekweekt hebt? Zet je ze er dan gewoon neer, of hoe moet ik dat zien?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:26

Die micro organismen kweek je in water, bij gebruik verdun je het met nog meer water en vernevel je het op de plekken waar je het wilt.

Jammer Diane dat je er geen schuilmogelijkheid mag hebben!
Ook jammer dat gemeentes en dierenwelzijn vaak zo weinig op 1 lijn zitten..

De boer waar wij ons bedrijf ooit van hebben gekocht deed alles nog met paarden, wat niet kon deed de loonwerker, maar zelf heeft hij nooit een traktor gehad.
Helaas waren alle spullen die hij daarvoor had helemaal vergaan, volgens mij heb ik wel een paar paarden die dat leuk zouden vinden. :)

De eco stallen gaan tot nu toe aardig goed, als ik nog meer stallen zo ga doen begin ik met een dikkere laag vlas, de onderlaag is iets te dun en het stro ligt er een beetje los op om een echte laag te vormen, maar als je er in schept ruikt het naar mijn idee minder sterk.
Het is geen wereld van verschil, maar als ze er lekker bij staan en ik houd er goed bruikbare mest aan over is het voor mij prima!

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:50

Diane_ schreef:
Hallo allemaal! Leuk dit topic tegen te komen. Binnenkort moet ik nieuwe laarzen of chaps oid, ik ga me vantevoren dan wel in de productiemethodes verdiepen.

Ik heb nog wel een set chaps voor je. Voor nop en weinig gebruikt. Denk jouw maat. Ook duurzaam, toch? ;)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:01

Het topic valt toch niet stil he? :) Iemand nog leuke duurzame tips? Duurzaam gebruik van regenwater wat niet in deze tijd van het jaar hoort te vallen? -O-
Zag ook weer leuke nieuwe dingen op de Ecopaard blog!

Probleempje met mijn composthoop. Ik geloof dat je dit dingen af en toe om moet scheppen? Nu schepte ik een stuk weg, zat er een heel mierennest onder. Vind het zo zielig voor die mieren als ik alles overhoop ga halen, haha. Zou het ook goed composteren als ik het gewoon zo laat en voorlopig niet omschep?

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 08:03

Op de site staat een stukje over hoe je zelf een regenton kan maken :) of een deurmat van strotouwtjes, leuk als binnenactiviteit ;)

Momenteel ben ik me aan et verdiepen in ecologisch weidebeheer, het volgende onderwerp voor de blog!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:18

Zag ze staan ja! Regenton wordt lastig, bij ons huis vangen de buren het al op en bij de paarden hebben we alleen weiland, dus ook niks op te vangen, haha.

Klinkt leuk, ben benieuwd!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:33

De mesthoop moet je idd een keer keren zodat de buitenkant binnenin komt te liggen, zo gaan eventuele wormeitjes allemaal dood en composteerd het beter.
Misschien kan je het stuk met de mieren voorlopig laten liggen?
Ligt er ook aan wat voor mieren het zijn, die kleine zwartjes heb je geen last van.. :o

Bij ons komt het land echt veel meer tot leven nu er alleen organische mest op is gegaan, leuk om te zien!
Waarschijnlijk zijn er meer insecten, want ik zie veel meer vogels dan normaal en ook meer konijnen en hazen.

Wij hebben hier nog grote lege oude mestkelders, helaas hebben we daar nooit wat mee gedaan om regenwater op te vangen, mochten we hier blijven zou dat wel iets zijn om eens naar te kijken, eigenlijk zonde!

Zietje ik ben benieuwd naar je nieuwe onderwerp!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:42

je eigen deurmat maken dat is een leuk idee,
leuk en informatief topic trouwens ;)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 20:35

Iemand nog tips om water te besparen? Ik heb er een aantal verzonnen/gelezen en op de blog gezet maar meer tips zijn natuurlijk welkom! Dit weekend ga ik aan het stuk over biologische weidegang. Hebben jullie ervaring met het duurzaam maken van jullie weide?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:53

Leuke nieuwe items weer op je blog! Duurzaam maken van de weide.. Ik denk dan aan een duurzame omheining (voor mijn gevoel is hout het meest duurzaam, maar of dat ook echt zo is?) en duurzaam bemesten en dergelijke. Misschien ook duurzaamheid in de zin van het land niet kapot laten lopen door de paarden zodat er minder gezaaid hoeft te worden? Echte ervaring heb ik niet, behalve het duurzamer gebruik van bemesting en zaadjes. Ben benieuwd naar je stuk erover! :)