Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:49

Ik eet ook geen paardenvlees, tenminste niet bewust. Ik check niet of het ergens in zit. Voor mij is een paard geen slachtdier, maar een huisdier zoals een hond of kat. Ook konijn smaakt me om die reden niet, teveel huisdier en m'n maatjes als klein kind.
Wat een ander doet, mag hij helemaal zelf weten. Ik doe het niet. Mijn paarden -ook de handelspaarden- gaan niet naar de slager maar laat ik thuis inslapen. Wat er daarna met het lichaam gebeurd, maakt me niet uit. De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer. Vechten tegen een spuitje hoeft echt niet, in 1x de dodelijke injectie en het is gebeurd. Soms alleen een heftig gezicht, maar het paard voelt er helemaal niks meer van.
Met het schieten is een paard niet dood, hij is verdoofd en gaat dood door het leegbloeden maar dat ter zijde. In Frankrijk worden er paarden gefokt en geslacht voor het vlees. Niet elk paard dat geslacht wordt, heeft een goed leven gehad. Da's wel erg rooskleurig gedacht. Koop biologisch of scharrelvlees en ook koeien, varkens en kippen hebben een redelijk goed leven gehad.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:49

xxMaxx schreef:
Maar mensen, dat ligt eraan waar het vlees vandaan komt. Er is ook paardenvlees VERWERKT in producten, dit vlees komt vaak van buitenaf. Die paarden zijn niet zo juist behandeld, let erop waar het vandaan komt al je het eet

Juist!
En dat is het probleem. Als je er zeker van bent dat het een in Nederland geslacht paard is geweest, dan is het beter om dat vlees te kopen, dan welk ander vlees dan ook.
Maar mocht je dat niet zijn, dan komen die paarden vaak uit Zuid-Amerika en staan ze urenlang, broodmager, zonder voedsel en water op transport. Deze paarden hebben alles behalve een goed leven gehad. Vaak wordt dit vlees verkocht in Nederland, vanwege de prijs. Deze zijn ook verwerkt in snacks en worst!
Onze paarden, goed verzorgd en gevoed, worden vaak getransporteerd (dood of levend) naar Frankrijk etc. Waar mensen nog wel willen betalen voor hun vlees.

Dat een kip, koe, varken enz. in Nederland de prijs betalen voor het vlees, vind ik absurd!
Ik ben zelf geen vegetarier, maar eet ook niet elke dag vlees. Toen ik nog in Nederland woonde kocht ik het liefst de groene pakjes vlees bij AH, zodat het beste dier (waarschijnlijk)nog heeft mogen genieten van de groene weide.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:52

jenn0dv schreef:
xxMaxx schreef:
Maar mensen, dat ligt eraan waar het vlees vandaan komt. Er is ook paardenvlees VERWERKT in producten, dit vlees komt vaak van buitenaf. Die paarden zijn niet zo juist behandeld, let erop waar het vandaan komt al je het eet

Juist!
En dat is het probleem. Als je er zeker van bent dat het een in Nederland geslacht paard is geweest, dan is het beter om dat vlees te kopen, dan welk ander vlees dan ook.
Maar mocht je dat niet zijn, dan komen die paarden vaak uit Zuid-Amerika en staan ze urenlang, broodmager, zonder voedsel en water op transport. Deze paarden hebben alles behalve een goed leven gehad. Vaak wordt dit vlees verkocht in Nederland, vanwege de prijs. Deze zijn ook verwerkt in snacks en worst!
Onze paarden, goed verzorgd en gevoed, worden vaak getransporteerd (dood of levend) naar Frankrijk etc. Waar mensen nog wel willen betalen voor hun vlees.

Dat een kip, koe, varken enz. in Nederland de prijs betalen voor het vlees, vind ik absurd!
Ik ben zelf geen vegetarier, maar eet ook niet elke dag vlees. Toen ik nog in Nederland woonde kocht ik het liefst de groene pakjes vlees bij AH, zodat het beste dier (waarschijnlijk)nog heeft mogen genieten van de groene weide.

Zo gaat het bij ons ook. Tja, het meeste vlees wat hier is uit nederland van paard, is meestal het stuk vlees zelf. Paardenvlees uit Nederland wordt vrijwel niet toegevoegd aan andere producten, daarvoor is er te weinig. Vaak zijn paardenbiefstukken e.d. uit nederland. Maar als ik het koop vraag/kijk ik nadrukkelijk waar het vandaan komt.

Heleennn

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:55

Ik eet het gewoon hoor, is ook best lekker. Ik weet dat het niet mijn beeste zijn die erin zitten, dus kan het me eigenlijk niet echt schelen. Ik zou het natuurlijk ook gwn uit principe kunnen laten liggen maar ja, zo iemand ben ik niet...

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:04

Ik zal nooit paarden vlees eten ik word al ziek als ik er aan denk bahbah %)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:12

Ik vind het hypocriet om een paard als meer waard te beschouwen dan een ander dier.
Varkens zijn er alleen maar omdat we ze opeten. Paarden hebben tenminste vaak nog een leuker leven dan dat.
Over de omstandigheden in slachthuizen en de afschuwelijke praktijken in de vleesindustrie zal ik het maar niet hebben, maar ik kan je zeggen dat als jij je paard in de consumptie laat, het er heel wat minder wreed aan toe gaat.

Als je vlees eet, eet je alle vlees.
Als je geen paardenvlees eet, eet je geen vlees. Punt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:16

Ik eet gewoon paardenvlees. Er gaat niets boven een saignant paardensteak bestreken met een beetje Café de Paris en dat samen met frietjes. Heeeeeerlijk! Ik eet toch ook alle andere soorten vlees? Dan wil ik voor mij persoonlijk niet hypocriet doen. Zeker niet omdat het ook nog eens heel gezond is.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-01-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:19

Ik zou best paardenvlees eten als ik het zou lusten... vind het echter wat te zoetig/weeïg van smaak.
Daarbij denk ik ook dat het gemiddelde nederlandse paardenbiefstukje een beter leven heeft gehad dan een gemiddelde koe of varken.
En mijn paard is het geheel met mij eens! :j Hij steelt namelijk nog weleens een broodje frikandel of kroket uit een voorbijgaande kinderhand :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:19

Ach ik ben er niet op tegen, ik eet het eigenlijk nooit vindt het niet bijzonder om te eten maar als het lekker is zal ik het niet laten staan, hondenvlees daar in tegen zou ik nooit op eten waarom weet ik niet maar vindt ik net een stap te ver eigenlijk, of kattenvlees. Nee dat dan weer niet.
Maar weet wel dat ik me paard nooit naar de slacht zal brengen. Maar dat is een gevoelenskwestie niet zo zeer omdat ik tegen de slacht ben.

Nu zie ik mensen zeggen als je vlees eet dan eet je alle vlees eten dus jullie zouden wel hondenvlees, kattenvlees of waterkonijn eten?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:21

Ik eet alleen paardenvlees als het ergens in verwerkt zit. Niet gewoon zo, vind het gewoon niet lekker. Ik eet alleen vlees dat ik lekker vind :) Eet ook veel runds en varkensvlees niet, omdat ik het niet lekker vind. (en ander runds en varkensvlees dus weer wel ;))

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:23

PriscaZ schreef:
Ik eet alleen paardenvlees als het ergens in verwerkt zit. Niet gewoon zo, vind het gewoon niet lekker. Ik eet alleen vlees dat ik lekker vind :) Eet ook veel runds en varkensvlees niet, omdat ik het niet lekker vind. (en ander runds en varkensvlees dus weer wel ;))

Eww... Dat vlees komt niet uit nederland :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:27

Marion71 schreef:
Ik eet ook geen paardenvlees, tenminste niet bewust. Ik check niet of het ergens in zit. Voor mij is een paard geen slachtdier, maar een huisdier zoals een hond of kat. Ook konijn smaakt me om die reden niet, teveel huisdier en m'n maatjes als klein kind.
Wat een ander doet, mag hij helemaal zelf weten. Ik doe het niet. Mijn paarden -ook de handelspaarden- gaan niet naar de slager maar laat ik thuis inslapen. Wat er daarna met het lichaam gebeurd, maakt me niet uit. De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer. Vechten tegen een spuitje hoeft echt niet, in 1x de dodelijke injectie en het is gebeurd. Soms alleen een heftig gezicht, maar het paard voelt er helemaal niks meer van.
Met het schieten is een paard niet dood, hij is verdoofd en gaat dood door het leegbloeden maar dat ter zijde. In Frankrijk worden er paarden gefokt en geslacht voor het vlees. Niet elk paard dat geslacht wordt, heeft een goed leven gehad. Da's wel erg rooskleurig gedacht. Koop biologisch of scharrelvlees en ook koeien, varkens en kippen hebben een redelijk goed leven gehad.

Wat een onzin zeg :o . Mijn pony huppelde vrolijk de trailer in in de veronderstelling dat we iets leuks gingen doen en dat heeft ze tot ze op de grond lag daar ook gedacht. Dus de rit lijkt me niet aan de orde! Daar krijgt het paard niks van mee :n

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:28

Waarom zijn paarden wel zielig en koeien niet? Ze hebben evenveel pijn hoor ..
Omdat de voorouders hard voor ons gewerkt hebben? Naja eigenlijk dwongen we ze .. Als we ze daarvoor willen bedanken, zouden we ze gewoon met rust moeten laten en ze weer laten verwilderen .

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:30

Marion71 schreef:
De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer.

Rit naar het slachthuis hoeft niet traumatisch te zijn hoor. Ik heb Winand gewoon met een zweetdeken om in de trailer gezet waar een goedgevuld hooinet in hing. Niets anders dan reguliere uitstapjes. Staleigenaar en mijn zusje hebben hem weggebracht. Paardlief heeft geen seconde laten merken dat hij vermoedde dat er iets vreemds aan de hand was.

Maar dat even terzijde, het is denk ik niet de bedoeling om het topic deze wending te geven, excuus!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:35

Ik eet gewoon paardenvlees :j alleen vaak is een paardenbiefstuk wel taaier dan een runderbiefstuk dus dan gaat mijn voorkeur naar de rund :j Ik houd van alle dieren, maak geen onderscheid tussen paard, koe, schaap of varken :n Maar ook ik vind dat je beter paardenvlees kan eten dan varken omdat een paard een beter leven heeft gehad dan wel ander bio-dier ook :j paarden worden niet gefokt voor het vlees (in nederland dan) en hebben meestal veel beweging gehad, zelfs liefde gekend en gaan voor een reden naar de slacht. Ik heb zelf ook de excursie bijgewoond op de paardenslachterij in Nijkerk. Ik vind, persoonlijk, dat als je iets eet, je ook echt moet weten waar het vandaan komt, hoe het heeft geleefd en hoe het leven is beëindigd :j Dan heb je meer respect voor hetgeen dat op je bord ligt :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:37

Ik eet ook geen paardenvlees. Om hyprocriete redenen, dat geef ik direct zelf toe :)
Maar ik wil en kan het gewoon niet.

Ik dacht dat ik ook nog nooit paardenvlees had gegeten. Totdat ik erachter kwam dat het overheerlijke frietje stoofvlees van de snackbar gemaakt is van paardenvlees. Daarna, tot mijn spijt, nooit meer genomen.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:37

Ik vind paarden niet meer of minder dan koeien, varkens en kippen. Maar toch eet ik zowel geen konijn als paard. Gewoon omdat het me te erg aan mijn eigen huisdieren laat denken, dan smaakt het niet meer. En dat is misschien hypocriet maar dat is dan maar zo. Ik eet overigens sowieso niet veel vlees, vegetarisch is net zo lekker of zelfs lekkerder!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:40

xxMaxx schreef:
PriscaZ schreef:

Eww... Dat vlees komt niet uit nederland :n

Waar heb ik dat staan dan? Niet in mijn antwoord hoor. Ook vlees wat verwerkt wordt, daar kan de herkomst gewoon Nederland van zijn. Beetje kort door de bocht...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:44

c_alsemgeest schreef:
En mijn paard is het geheel met mij eens! :j Hij steelt namelijk nog weleens een broodje frikandel of kroket uit een voorbijgaande kinderhand :')

Dierenbeul! Jij kanniballiseert je paard :=

Nee uhm om die reden ben ik dus vegetariër! O:) Je kan in de supermarkt er nooit zeker van zijn of je dier een goed leven heeft gehad, dus ja. Ook als ik een eigen paard zou hebben zou ik hem denk ik niet naar de slacht kunnen brengen als het zijn tijd is.. Nope :n doe mij die crematie dan maar. Kan ik hem/haar tenminste nog een beetje bij me houden en uitstrooien op een weilandje :)
Dat andere mensen het doen vind ik prima :j des te minder vlees hoeft er geimporteerd te worden..!

Maar vind het wel een beetje hypocriet van sommigen hier hoor.. En 'eren van de paarden in de oorlog', laat me niet lachen, dat is voor ons een geruststelling, niet voor die paarden, die merken er toch niks meer van :=

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:44

Ja maar paardenvlees uit nederland wordt bijna nooit verwerkt in andere producten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:47

Wat een experts hier zeg.... Mag ik de bronnen van jullie info over de herkomst van vlees vragen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:48

Lara_Silver schreef:
Wat een experts hier zeg.... Mag ik de bronnen van jullie info over de herkomst van vlees vragen?

Algemeen bekend..

Edit: van een slachter zelf.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:50

Ja en de bronnen van deze algemene bekendheid? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:50

Lara_Silver schreef:

Er was laatst een filmpje over hier ergens over Argentinië, die werd erg snel verwijderd alleen.

Wat ik bedoel is dat ik wel eens wat hoor over dat biologisch soms ook niet helemaal zuivere koffie is, denk aan het beperkt antibiotica gebruik, ja leuk dat ze niet preventief gespoten mogen worden maar als een koe vaak ziek wordt mag ze het op een gegeven moment niet meer. Dus dan moet die maar rond blijven lopen met een fijne infectie.
Of 'scharrel'vlees wat bij nader onderzoek van dieren blijkt te komen met minimaal 4m2 loopruimte per dier :j Yeah! Daar schiet je dus niet zoveel mee op :n Ik ben nogal lui, vegetarisch worden is dan een makkelijke oplossing :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:51

Naast de Nederlandse paarden wordt zeer veel paardenvlees uit het buitenland verwerkt. Nederland is een spil in de internationale paardenvleeshandel. Als vijfde grootste importeur van paardenvlees ter wereld, koopt Nederland vooral paardenvlees uit Zuid Amerika. In Nederland worden het paardenvlees verwerkt, de duurdere delen (biefstuk en rookvlees) naar voornamelijk Zuid Europa geëxporteerd en de restdelen in Nederlandse snacks gestopt. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 0.6 kilo paardenvlees, grotendeels zonder dit te weten in de vorm van snacks. Op www.wakkerdier.nl is het gehele onderzoek geplaatst en is een folder te downloaden met merken snacks die paardenvlees bevatten.