Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xxMaxx schreef:Maar mensen, dat ligt eraan waar het vlees vandaan komt. Er is ook paardenvlees VERWERKT in producten, dit vlees komt vaak van buitenaf. Die paarden zijn niet zo juist behandeld, let erop waar het vandaan komt al je het eet
jenn0dv schreef:xxMaxx schreef:Maar mensen, dat ligt eraan waar het vlees vandaan komt. Er is ook paardenvlees VERWERKT in producten, dit vlees komt vaak van buitenaf. Die paarden zijn niet zo juist behandeld, let erop waar het vandaan komt al je het eet
Juist!
En dat is het probleem. Als je er zeker van bent dat het een in Nederland geslacht paard is geweest, dan is het beter om dat vlees te kopen, dan welk ander vlees dan ook.
Maar mocht je dat niet zijn, dan komen die paarden vaak uit Zuid-Amerika en staan ze urenlang, broodmager, zonder voedsel en water op transport. Deze paarden hebben alles behalve een goed leven gehad. Vaak wordt dit vlees verkocht in Nederland, vanwege de prijs. Deze zijn ook verwerkt in snacks en worst!
Onze paarden, goed verzorgd en gevoed, worden vaak getransporteerd (dood of levend) naar Frankrijk etc. Waar mensen nog wel willen betalen voor hun vlees.
Dat een kip, koe, varken enz. in Nederland de prijs betalen voor het vlees, vind ik absurd!
Ik ben zelf geen vegetarier, maar eet ook niet elke dag vlees. Toen ik nog in Nederland woonde kocht ik het liefst de groene pakjes vlees bij AH, zodat het beste dier (waarschijnlijk)nog heeft mogen genieten van de groene weide.
PriscaZ schreef:Ik eet alleen paardenvlees als het ergens in verwerkt zit. Niet gewoon zo, vind het gewoon niet lekker. Ik eet alleen vlees dat ik lekker vindEet ook veel runds en varkensvlees niet, omdat ik het niet lekker vind. (en ander runds en varkensvlees dus weer wel
)
Marion71 schreef:Ik eet ook geen paardenvlees, tenminste niet bewust. Ik check niet of het ergens in zit. Voor mij is een paard geen slachtdier, maar een huisdier zoals een hond of kat. Ook konijn smaakt me om die reden niet, teveel huisdier en m'n maatjes als klein kind.
Wat een ander doet, mag hij helemaal zelf weten. Ik doe het niet. Mijn paarden -ook de handelspaarden- gaan niet naar de slager maar laat ik thuis inslapen. Wat er daarna met het lichaam gebeurd, maakt me niet uit. De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer. Vechten tegen een spuitje hoeft echt niet, in 1x de dodelijke injectie en het is gebeurd. Soms alleen een heftig gezicht, maar het paard voelt er helemaal niks meer van.
Met het schieten is een paard niet dood, hij is verdoofd en gaat dood door het leegbloeden maar dat ter zijde. In Frankrijk worden er paarden gefokt en geslacht voor het vlees. Niet elk paard dat geslacht wordt, heeft een goed leven gehad. Da's wel erg rooskleurig gedacht. Koop biologisch of scharrelvlees en ook koeien, varkens en kippen hebben een redelijk goed leven gehad.
Marion71 schreef:De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer.
xxMaxx schreef:PriscaZ schreef:Ik eet alleen paardenvlees als het ergens in verwerkt zit. Niet gewoon zo, vind het gewoon niet lekker. Ik eet alleen vlees dat ik lekker vindEet ook veel runds en varkensvlees niet, omdat ik het niet lekker vind. (en ander runds en varkensvlees dus weer wel
)
Eww... Dat vlees komt niet uit nederland
c_alsemgeest schreef:En mijn paard is het geheel met mij eens!Hij steelt namelijk nog weleens een broodje frikandel of kroket uit een voorbijgaande kinderhand
Lara_Silver schreef:Wat een experts hier zeg.... Mag ik de bronnen van jullie info over de herkomst van vlees vragen?