Wat pik je van je paard en wat niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijnluxor

Re: Wat pik je van je paard en wat niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:23

ik ben best relax, maar een aantal dingen ben ik wel streng op, maar dat moet ook, heb een 3.5 jarige en ben de 5e eigenaar..

maar die van mij snuffelt regelmatige in mijn jaszakken, en kriebelt heel vaak in mn nek bij het hoeven uitkrabben, en ze bemoeit zich ermee als ik haar bandages omdoe noem maar om.
iedere borstel die uit de poetskoffer komt moet eerst bekeken worden.

dat bovenstaande is ook een teken van dominantie, maar omdat ik het ook zo schattig vind,
straf ik dat niet af..

en ze mag ook absoluut niet naast of voor me lopen, daar ben ik echt heel streng op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:51

mijnluxor schreef:
en ze mag ook absoluut niet naast of voor me lopen, daar ben ik echt heel streng op.

Waarom niet naast? Mijn paard moet naast mij lopen en helemaal niet achter mij en voor mij ook niet natuurlijk. Ik loop altijd schouder aan schouder met mijn paard vindt ik persoonlijk het veiligste.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:58

Tigra, helemaal niet zo veilig. Op het moment dat de schouder van je paard naast jou of je zelfs al voorbij is, heb je 0,0 meer in te brengen al een paard schrikt/andere plannen heeft. Bovendien, als jij naast de schouder van je paard loopt, loop je op de plek van de ondergeschikte. Ik straf paarden altijd heel streng af als ze proberen met hun neus voor mijn schouder te komen, levensgevaarlijk en dominant, wil het niet hebben. :n

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:09

Die van mij moet blijven staan als ik dat zeg. Hij staat altijd los en dat gaat eigenlijk altijd goed. Alleen heeft hij nu een nieuwe weg naar de wei ontdekt, en die moest ie dus van mij vandaag achterstevoren teruglopen. Zoiets pik ik niet twee keer, een keer is leuk dan kan ik er nog om lachen. Maar twee keer, dan is de lol ervan af.

Hij mag ook absoluut niet schuren. Doet hij ook niet. En hij mag niet bokken, doet hij alleen als ik niet eerlijk tegen hem ben...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:28

Gypsy schreef:
Tigra, helemaal niet zo veilig. Op het moment dat de schouder van je paard naast jou of je zelfs al voorbij is, heb je 0,0 meer in te brengen al een paard schrikt/andere plannen heeft. Bovendien, als jij naast de schouder van je paard loopt, loop je op de plek van de ondergeschikte. Ik straf paarden altijd heel streng af als ze proberen met hun neus voor mijn schouder te komen, levensgevaarlijk en dominant, wil het niet hebben. :n

Ik vindt het wel veiliger mijn paard weet dondergoed wie de baas is waar zij ook loopt. Ik hou er totaal niet van als paarden achter me lopen zal niet de eerste zijn die een paard in z'n nek krijgt om dat het paard zich wezenloos schrikt. Mijn paard blijft naast me en ik heb controle over waar we naar toe gaan ook los. Echt helemaal niet gevaarlijk als je je paard goed opvoed, daarbij mocht mijn paard zich nu helemaal wezenloos schrikken houdt ik haar toch niet en ja dan liever naast mij dan achter mij en ik zie bovendien achter mij niet wat zij aan het doen is en dus ook niet of iets spanning oplevert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:47

Waarom zou een paard dat schuin achter je loopt op je springen? Uit schrik? Dan moet het wel goed mis gaan.
Kans is groter dat paard bv bij in de wei zetten zich sterk maakt, jou voorbij gaat, al bokkend, en je daarbij raakt of omverduwt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:53

Mijn paard mag veel bij mij zoals schuren na het rijden en achter me lopen. Ik wordt alleen een beetje boos op haar als ze me bijv met poetsen ondersteboven loopt als ze iets uitgebreid wil bekijken in de verte en haar hele lichaam mee gaat draaien waar ik dan net sta :') Het is lompheid maar dat corrigeer ik wel! Verder is het een heel lief dier wat niets geen kwaad in zich heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:15

Hoe wil je als een paard niet voor je mag lopen dan in hemelsnaam lange teugelen bijvoorbeeld?

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:18

@ tigra nou eigelijk wat gypsy zegt, het is heel simpel, wie voorrop loopt is de leider.
nouwja ik dus..
als ik haar hoor dribbelen dan blijf ik vooruit lopen, en doe ik met me stick achter me zwaaien, en
loopt ze niet tegen me op.
een paard want naast je loopt, kan je ook opzei duwen als hij schrikt..
maakt niet uit waar je paard loopt..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:26

mijn paard mag vrijwel alles,

schuren doet hij niet gelukkig.
bokken mag van mij hij is ook wel is blij ik rij hem zelden en dan geeft hij wel is een vreugde bok met oortjes naar voren. daar ga ik hem niet voor afstraffen.
verders doet mijn paard eigenlijk nooit iets wat niet mag.
zijn staldeur staat altijd open als ik er ben en hij loopt er alleen uit als ik het zeg hij mag ook los over het terrein lopen hij wat waar hij wel en niet mag komen.
dus wat dat betreft heb ik een geweldig braaf paard :D <3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:02

Gypsy schreef:
Waarom zou een paard dat schuin achter je loopt op je springen? Uit schrik? Dan moet het wel goed mis gaan.
Kans is groter dat paard bv bij in de wei zetten zich sterk maakt, jou voorbij gaat, al bokkend, en je daarbij raakt of omverduwt.

Ja mijn paard heeft dat ooit weleens gedaan een eng iets aan haar kant en ze springt schuin naar voren, is niet zo fijn een paard op je hielen. Als zij naast me loop zie ik aan haar orenspel, ogen, neus end wat zij ziet/voelt als ze achter me loopt heb ik daar geen zicht op en kan ik ook nooit op tijd ingrijpen. Tegen de tijd dat ik dan door heb dat er iets engs is is ze me al lang voorbij als ik haar zie weet ik van te voren wat er gaat gebeuren en kan ik wel iets doen. Verder met het in en uit de wei halen zelfde verhaal, ik wat ze gaat doen mocht ze een wat rare bui hebben kan ik nog ingrijpen voor ze de wei in gaat en haar draaien, stil zetten of wat er ook nodig is als paardlief achter me aan huppelt en zich ineens bedenk de wei! is het allemaal al lang gebeurd voor ik er erg in heb.

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:58

hmm ik heb ook altijd geleerd dat je pony netjes naast je moet lopen, met zijn/haar schouder naast de jouwe. Voor je lopen is niet goed en achter je ook niet schrikt ze rent je paard je je zo omver is mij altijd verteld, :j

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:16

Ik pik best veel van ze al weten ze wel heel goed waar de grens ligt.
Schuren mag niet tegen mij aan, en op een een of andere manier proberen ze het ook helemaal niet meer sinds ik zwanger ben := .
Mijn paard heeft een keer uitgehaald toen hij het ergens niet mee een was, hij kreeg meteen een rotshop voor zijn kont van me terug en sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.
Mijn 1,5 jarige (puber)shet wil nog wel eens een poging tot bijten doen, en dan heeft ze toch echt een elleboog tegen haar kaak := .
Ze mogen meer dan genoeg maar grenzen moeten er zeker zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:19

volgens mij is er nogal wat verwarring over wat mensen hier met schuren bedoelen :+ sommige bedoelen schuren tegen mensen aan, andere schuren over paardenbeen andere schuren tegen andere dingen aan :+

Mijn paarden mogen schuren, alleen niet tegen mij aan :+ zoals al eerder gezegt dat betekend dat ze geen respect hebben voor mij. Je ziet paarden toch ook niet tegen elkaar aan schuren in de wei oid? Omdat ze indd. respect hebben voor elkaar en dat dus niet doen. Doet hij 't wel dan geef ik 'm ook op z'n kop.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:03

marleen_usar schreef:
Schuren is dominantie dus dat wil ik niet.

Niet altijd dominantie, maar wel een teken van weinig respect als ze je als schurpaal durven gebruiken :)
Onze merrie mag altijd eens zachtjes haar hoofd langs mijn rug halen, die doet dat zachtjes en voor een beetje contact, dus na het rijden/werken mag zij dat, die schuurt ook niet echt.
De ruin mag het absoluut nooit, voor je het weet springt ie bovenop je, een echte stoere vent :)

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:14

Als m'n paard gaat tegen me aan gaat schuren, z'n stal inloopt zonder dat ik zeg dat het mag en als hij dramt met wandelen en rijden. Dat zijn dingen die ik echt niet van hem pik. Zullen vast anderen dingen zijn die ik niet pik, maar daar kan ik zo 1,2,3 niet opkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:52

Daar heb ik geen vaste set regels voor. Dat ligt maar net aan het paard. Ik pas alles af per paard. De een krijgt een koekje uit de hand, die wordt er niet warm of koud van, ziet me ook niet als wandelende snackautomaat, de ander is daar een stuk gevoeliger voor en gaat lopen schoien, dus die krijgt niets of wat uit een emmer. De een mag dus misschien wat een ander niet mag, ligt maar net hoe ze zijn en op bepaalde situaties reageren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:55

Mijn paard moet met zijn hoofd naast mij lopen. Hij mag al zeker niet achter mij lopen want als hij schrikt vliegt hij op mij. En al heb je een hengst die kan wel eens klauwen

kimberly1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:17

Ik had gister les en we gingen weer eens springen normaal spring ik iedere week maar van wege zijn longen hadden we al 8 weken niet gesprongen.
Dus gaat hij super enthousiat op de hindernis af met zijn hoof in de nek of hij gin er keihard soort van gillend erlangs uit eindelijk ben ik met hem in stap op de hindernis afgegaan en ging het wel weer maar de laatste keer ging hij er weer gillend vandoor en toen zei mijn instructrise dat we r echt over moesten omdat hij dat anders heel vaak ging doen uit eindelijk wel gelukt:)

Dioo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:33

Schuren mag mijn paard ook niet zonder toestemming, hij mag het wel als ik een handdoek er speciaal voor pak. Nou is mijn paard ook erg groot en heb ik blauwe plekken als hij is even lekker gaat schuren aan mijn schouders en ik daar niet op bedacht ben.