Waar komt het 'kloppen' op de hals vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:15

papagroom schreef:
bron:wikigroomia

Halskloppen,of tewel het kloppen op de hals bij wijze van beloning,vind zijn oorsprong bij de neanderthalers.
De mannelijke neanderthalers klopten de vrouwelije zachtjes op de hals als bedankje voor bewezen diensten.
Hier uit kan ook het huidige woord dienstklopper worden af geleid.
In het geval,dat de bewezen dienst echt van een bijzonder hoog niveau was,ging dit soms nog wel eens vergezeld,van een kneepje in het bil.
Dit kloppen op de hals zien we heden ten dage nog steeds terug in verschillende hypische disiplines.
Hier wordt het echter maar zelden gecombineerd met een kneepje in het bil,daar dit vrij zware gymnastische eisen van de ruiter vraagd.

haha :') _/-\o_

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:33

HAHAHA...wat een leuke vraag! Dat verhaal van de Neanderthalers vind ik wel grappig, maar die moeten het dan toch ook weer ergens vandaan hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:35

daffodil schreef:
Nou ik ging er eergisteren van aan de hol omdat een stalgenoot dacht op die manier haar paard te belonen, ze klapte m zo hard op de hals dat mijn paard dacht dat het wéér oud en nieuw was.....

zo zag ik een aantal jaren terug een ruiter na de proef wat achterover leunen en het paard met de hand kloppen op de billen als beloning, paard had dat niet verwacht geloof ik, ze gingen ineens heel hard :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:13

aerdenhout1 schreef:
HAHAHA...wat een leuke vraag! Dat verhaal van de Neanderthalers vind ik wel grappig, maar die moeten het dan toch ook weer ergens vandaan hebben.

Ja er moet toch een Neanderthaler geweest zijn die daar mee begonnen is. Die heeft vast nooit bedacht dat wij, door hem, nu onze paarden op de hals meppen als beloning.. _O-

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:58

Captain schreef:
Zoek schreef:
Hoe weet je nu of ze de klopjes (en bij sommige mepjes :( ) zo aangenaam vinden??

Mijn paard gaat er helemaal voor staan, zodra de teugels losgaan en ik ga kloppen gaat zijn hoofd schuin, lipje naar voren, oren naar voren en genieten maar. :D

Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat een paard het nooit aangenaam kan vinden, elk paard is verschillend.
Ik geloof best dat de meeste het van nature niet lekker zullen vinden en dat dit aangeleerd gedrag is. :j

Die van mijn doet dat dus ook en vind het heerlijk om geklopt te worden,ook op d'r kont en daarna draait ze haar hoofd om en moet ik nog even haar voorpluk en oren kriebelen,mevrouw verwacht dus een heel beloningsritueel. :+