Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:37

shirleyp schreef:
Mooie quote, helemaal eens. Maar toch vind ik dat in de praktijk nog lastig. En inderdaad een vraaggesprek of subtiel verpakken werkt vaak het best!

als iemand zo tekeer gaat dat het jouw woede opwekt, dan gaat die persoon ver hoor!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:37

Citaat:
Citaat:
randie schreef:
Wanneer ik iemand er echt op aanspreek is hij of zij een gevaar voor andere ruiters of paarden. Wanneer ik dingen zie waarvan ik denk, jeetje. Vraag ik meestal schijnheilig of het allemaal wel goed gaat..

Maar over het algemeen heb ik wel geleerd om me niet met andere te bemoeien het word je toch nooit in dank afgenomen ( lees: ruzie)

Als je het dan met een beetje huomr in pakt zoals idd "lukt ie?" of "hulp nodig? " dan wil het nog wel eens meevallen.

Ja precies dat bedoel ik . Maar dat kan ook fout uitpakken :') . NEE HET GAAT NIET &^@$%$@ W**F etc. etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:38

randie schreef:
Ja precies dat bedoel ik . Maar dat kan ook fout uitpakken :') . NEE HET GAAT NIET &^@$%$@ W**F etc. etc.

_O- Dan gewoon blijven lachen en dán zg ik meestal "adem in, adem uit, effe pauzeren, kan ik helpen?" en het zou je verbazen hoe vaak ze me dan al "ja"' geantwoord hebben. :D

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:39

listiglistje schreef:
Ik bemoei me nergens mee, voor mij part zitten ze er achterstevoren op :+ ieder zijn ding...

Ik roep wel eens tegen de kinderen dat ze niet moeten rennen in de stallen en bak, omdat anders de (jonge) paardjes schrikken :D

Ik ga hierin helemaal mee. Heb er een bloedhekel aan als ze zich met mij bemoeien dus doe ik het zelf ook niet.
Bij mijn eigen dochters heb ik alleen maar "commentaar" als ze niet eerlijk tegen mijn paard zijn.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:39

SimoneX schreef:
listiglistje schreef:
Ik bemoei me nergens mee, voor mij part zitten ze er achterstevoren op :+ ieder zijn ding...

Ik roep wel eens tegen de kinderen dat ze niet moeten rennen in de stallen en bak, omdat anders de (jonge) paardjes schrikken :D

Ik ga hierin helemaal mee. Heb er een bloedhekel aan als ze zich met mij bemoeien dus doe ik het zelf ook niet.
Als ik hulp nodig heb dan vraag ik die wel :)
Bij mijn eigen dochters heb ik alleen maar "commentaar" als ze niet eerlijk tegen mijn paard zijn.

SimoneX

Re: Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:40

Oepsie dubbele post! Sorry :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:44

Ik bemoei me met niemand, lekker laten gaan, net of iemand luistert als je zegt dat ze hun paard niet in zn smoel moeten rukken. En zeg nou zelf, ik geloof niet dat er hier iemand zit die zijn paard NOOIT onredelijk heeft behandeld of zijn geduld verloren is.... En daarbij ben ik er ook niet van gediend als iemand zich met mij loopt te bemoeien. Als ik hulp nodig heb vraag ik het wel.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:46

comeclose schreef:
Wat ik overigens wel stront irritant vind is als mensen je der op wijzen dat je je mest nog moet opruimen, dat wordt zo vaak bij ons gedaan. Ik doe het altijd na het rijden omdat ik nogal irritant vind als ik met m'n paard aan de hand de mest moet opruimen.
een erg leuke woordspeling :D
onhoudelijk: heel logisch dat je na het rijden de mest opruimt, alleen de kans is groot dat tegen de tijd dat je eraan toe bent de volgende ploeg al is warmgestapt in de bak.
En gek he... mesten doen ze vrijwel altijd op de hoefslag /3 /3

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:54

Het ligt er wel eens aan. Ik sta op een stal met 60 paarden dus kom elke dag wel iets tegen..
Wel probeer ik het altijd op een subtiele manier te brengen en in mijn achterhoofd te houden dat iedereen wel eens fouten maakt ,dat iedereen moet leren of dat die persoon gewoon niet beter weet. En als ik dat op dat moment niet kan laat ik het bezinken.

Maar in sommige gevallen trek ik gelijk mijn mond open omdat dat op dat moment gewoon moet. Zo had ik vorige week een pony door het raam wat godzijdank goed afgelopen was en een puber die een beetje haar geduld verloor met een veulen. Toen heb ik wel even van mij laten horen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:58

Ik bemoei me nergens mee, iedereen moet maar doen wat ie leuk vindt.
Het enige dat ik van een ander verwacht is dat ze mij en mijn paard met rust laten en je blijft met je tengels van mijn paard en mijn spullen af. Verder doet een ander maar wat hem of haar goeddunkt, iemand ergens op aanspreken heeft in 99 van de 100 gevallen of geen nut of een fikse rel als gevolg en is dus verspilde moeite.
Een enkele keer wil ik mijn schoonzus wel eens ergens naar vragen, maar dat is omdat het mijn schoonzus is en niet omdat ze toevallig mijn stalgenoot is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:59

Ik hou me ook meestal afzijdig, ook omdat ik weet dat mijn methode niet de enige is en misschien ook niet van toepassing op een ander z'n paard.
Alleen tegen de kinderen die bezig zijn met de pony's, zeg ik wel af en toe hoe ze het beter doen, want ze zijn nog heel onervaren en kunnen heel veel bijleren. Zo heb ik ze geleerd hoe ze de pony's kunnen longeren etc. Die nemen dat zeker ook in dank af.
Eén keer zat ik in het juryhok tijdens een oefencross. Toen een meisje haar pony zo hard sloeg omdat die niet vooruit wilde heb ik gezegd dat ze meteen af het terrein moest. Zo'n dingen vind ik absoluut te ver gaan.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:00

Als ik tips zou krijgen van iemand met een aantoonbaar niveau en weet hoe het paard beleerd is en alles neem ik het graag aan. Maar ik kreeg een tijdje geleden commentaar van iemand die 10 jaar niet gereden heeft en daarvoor ook alleen maar in het bos gehobbeld heeft, dat ik mn handen niet zo hoog moest houden. Ik moest mn handen bekant op mn bovenbenen leggen en kneepjes geven. Paardje liep prachtig ontspannen lang en laag, is pas 6.. En ik had mn handen niet hoog maar gewoon op de normale hoogte. Dusjaa.. ;)

De beste stuurlui staan aan wal!

En dat over de mest is idd ook heel irritant! Dan staat paardlief ff in de paddock en dan mag ik daarna 5 poephopen opruimen.. >;) Das toch knap van hem he..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:02

Nooit meegemaakt eigenlijk, er rijden veel mensen op stal maar nog nooit iemand vervelend tegen zijn paard zien doen.
En anders...geen idee hoe ik zou reageren. Ligt aan de situatie, en wie het is.

Ik vind het zelf wel fijn als iemand ziet dat ik gefrustreerd ben, en dan probeert uit te leggen hoe ik het misschien anders kan doen. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:03

randie schreef:
Wanneer ik iemand er echt op aanspreek is hij of zij een gevaar voor andere ruiters of paarden. Wanneer ik dingen zie waarvan ik denk, jeetje. Vraag ik meestal schijnheilig of het allemaal wel goed gaat..

Maar over het algemeen heb ik wel geleerd om me niet met andere te bemoeien het word je toch nooit in dank afgenomen :) ( lees: ruzie)
pfff in wat voor wereld ben ik beland.... ;( het lijkt wel op het dagelijks verkeer.. daar mag je ook niemand meer ergens op aanspreken of je krijgt vrijwel 99x direct een grote muil terug..
Voorbeeldje:
"Meneer: u staat op een invalide parkeerplek (plek zat, maar hij is te lui om met leeg kratje bier te lopen) : meteen: "rot op joh anders sla ik je invalide" -:(-
Op zo'n moment valt daar geen eer meer te halen... dit type verdient uit de winkel te komen en hup: suvvje in beslag genomen :P alleen helaas zo werkt het hier niet in ned.

Heb tot nog toe mazzel gehad denk ik, want iedereen die ik tegenkom tussen de paarden reargeert enthousiast als je wat vraagt (hoe dom de vraag ook is) en wil van alles met je delen.
Durf dus gerust om hulp of tips te vragen of met iemand in discussie te gaan, en omdat je op een manege de paarden deelt praten we onderling ook over de manier van aanpak bij paardje x of Y.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:06

Niet, mits diegene open staat voor kritiek. Een handje helpen vanaf de grond wordt het vaak wel in dank afgenomen.
Maar we hebben ook iemand die gewoon niet open staat voor kritiek, waar je een behoorlijke mond van krijt. Of ik loop weg als ze rijd, of ik probeer er zo min mogelijk naar te kijken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:10

Ja er zijn nu eenmaal mensen die absoluut niet leuk met hun paard om gaan.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:16

Iedereen doet wel eens iets fout en als iedereen nou eens eerst na zich zelf gaat kijken voordat ze zich met een ander bemoeien. Iedereen heeft een eigen mening over omgang met het paard. En als er mensen zijn die hulp of kritiek willen dan komen ze je wel vragen.

GamblersCup

Zonnetje81 schreef:
Ik bemoei me met niemand, lekker laten gaan, net of iemand luistert als je zegt dat ze hun paard niet in zn smoel moeten rukken. En zeg nou zelf, ik geloof niet dat er hier iemand zit die zijn paard NOOIT onredelijk heeft behandeld of zijn geduld verloren is.... En daarbij ben ik er ook niet van gediend als iemand zich met mij loopt te bemoeien. Als ik hulp nodig heb vraag ik het wel.

Oh zeker dat iemand hier luistert als er gezegd wordt dat het paard niet in z'n bek gerukt mag worden. Toch doorgaan en je er niets van aantrekken? Ik trek je zo van je paard. ;) Als jij vindt dat je dat mag, je paard pijn mag doen, onredelijk mag zijn, unfair tegenover het dier, dan zou je hier op de verkeerde stal staan en beter een nieuwe stal kunnen zoeken. :) Dierenmishandeling wordt hier niet geaccepteerd gelukkig.
Ik verlies m'n geduld niet als ik op m'n paard zit. En als ik merk dat ik mezelf niet in de hand ga houden, stap ik zelf af of ga wat anders doen met paardlief. Paardrijden moet leuk zijn, voor mens en dier. Een gevecht aangaan is geen hobby meer, en geen samenspel tussen paard en mens. Dat is je paard koste wat het kost willen dwingen, desnoods met pijn, om te doen wat jij wilt. Leuk joh, paardrijden...

Langcara

He Gamblers, ik mag jou wel!
Zo moesten er meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:17

Ik spreek nooit iemand aan. Heb zelf een gruwelijke hekel aan ongevraagd 'advies'.
Als iemand mijn mening vraagt, dan zal ik deze geven. Dan is het aan de ander om er iets mee te doen of niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:18

Ik trek mn mond open als het slechte gedrag van een ruiter mij agressief gaat maken. Als een (bijna altijd jonge) ruiter zijn paard blijft slaan of in de mond rukken, vraag ik of ze misschien even normaal kan doen, krijg ik een grote bek, dan geef ik een grote bek terug en meld ik dat ze op deze manier niets op lost, en het probleem alleen maar erger maakt. ik stap ook gerust naar de ouders, maar vaak zijn deze nergens te bekennen. vaak zijn dit ook de kinderen die geen les hebben maar wel na 1- 2 jaar manege ervaring van mams en paps een pony krijgen.
Als het gaat om een manegeruiter die een pony gehuurt heeft doe ik hetzelfde, maar vaak willen die nog wel luisteren en probeer ik ze te helpen. willen ze niet luisteren dan hoort de manege eigenaar er van. Hij weet dat ik eerlijk ben en het beste met de pony's en paarden voor heb en geeft na mijn opmerking vaak een waarschuwing aan desbetreffende ruiter.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:19

GamblersCup schreef:
Zonnetje81 schreef:

Oh zeker dat iemand hier luistert als er gezegd wordt dat het paard niet in z'n bek gerukt mag worden. Toch doorgaan en je er niets van aantrekken? Ik trek je zo van je paard. ;) Als jij vindt dat je dat mag, je paard pijn mag doen, onredelijk mag zijn, unfair tegenover het dier, dan zou je hier op de verkeerde stal staan en beter een nieuwe stal kunnen zoeken. :) Dierenmishandeling wordt hier niet geaccepteerd gelukkig.
Ik verlies m'n geduld niet als ik op m'n paard zit. En als ik merk dat ik mezelf niet in de hand ga houden, stap ik zelf af of ga wat anders doen met paardlief. Paardrijden moet leuk zijn, voor mens en dier. Een gevecht aangaan is geen hobby meer, en geen samenspel tussen paard en mens. Dat is je paard koste wat het kost willen dwingen, desnoods met pijn, om te doen wat jij wilt. Leuk joh, paardrijden...

Ik ben blij dat jij zo heilig bent en nog nooit te hard geschopt/getrokken of whatever hebt gedaan :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:21

ik trek ook wel eens mijn mond open.
maar dan moet het wel een moment zijn dat diegene ECHT doordraaid en agressief gedrag op zijn paard gaat uitoevenen of als een persoon echt verre van eerlijk is tegen zijn/haar paard.

toen ik een jaar of 15 was reed ik op een manege,een meisje huurde een leuke maar drukke pony,pony staat er om bekend dat zij druk is/was.

dit meisje is op een gegeven moment zo boos geworden op deze pony dat ze is afgestapt en met een zweep voor het hoofd van de pony stond om haar in elkaar te meppen.
dit heb ik toen niet geaccepteerd..

ook een meisje meegemaakt die zo boos werd op een shetlander dat zij hem beet,ik hoefde niks te doen want de shet beet haar terug :D (daarna ben ik wel naar de eigenaar gestapt,meid heeft flink op haar donder gekregen)

zo kan ik nog veel meer bedenken wat ik heb meegemaakt en waar ik op gereageerd heb..maar ik hou het voor nu even hierbij :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:22

suze, dat ligt er dus aan in wat voor situatie. Althans, hier op mijn stal. "Advies" is voor mij een tip om het beter te kunnen doen (volgens adviseur)... paard pijnigen omdat je jezelf niet in de hand hebt of omdat je het met je rijvaardigheden niet op kunt lossen, is een dikke vette no-go. Dan krijg je geen "advies", dan krijg je een waarschuwing. Maar da's hier. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:24

Zonnetje81 schreef:
Ik ben blij dat jij zo heilig bent en nog nooit te hard geschopt/getrokken of whatever hebt gedaan :)

Ik ben niet heilig. Ik ben gewoon eerlijk tegenover mijn paarden. Da's een heel verschil. Ik rij niet omdat ik alles uit mijn paard wil halen wat mogelijk is, ik rijd omdat ik graag met paarden omga. Rijden is daar een onderdeel van. Ik heb denk ik een iets andere instelling dan veel ruiters hier. Die dat dus niet begrijpen en me "heilig" noemen :')
Tuurlijk heb ik wel eens te hard getrokken, of geschopt, of whatever. Maar ik kan heel eerlijk zeggen: niet bewust. Dat zal altijd per ongeluk gaan.