Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:09

Dat paard is 8 jaar en kost 8000 euro.
daar heb ik al naar gebeld ;)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:45

AxS136 schreef:
Bon_ita schreef:

Het enigste waar ik tegen aan liep was dat eigenaren niet eerlijk zijn. Ik ben zat leuke paarden in mijn zoektocht tegengekomen, maar uiteindelijk blijken ze toch een stalondeugd te hebben of andere dingen die eigenaren liever verzwijgen. Altijd doorvragen dus...

Denk dat ik echt wel het toppunt heb meegemaakt,

Meerdere keren ook oneerlijke verkopers gehad,
Voor een Friese hengst wezen kijken, had een bijna blind oog, waar hij wat minder mee zou zien.Was op foto's ook te zien dat hij een dood oog had.
Wij wezen kijken, hij liep overal bij op, staldeur, bakrand.
Wij heel lief paard, alleen hoe wil je op een vrijwel blind paard rijden.
Die man had overigens ook nog het lef 12.500 voor hem te vragen!

Zelf hebben we een keer een merrie met een kolder in de kop gekocht, kleine fries op papier 1,58 na gemeten 1,52. Bij het proefrijden in een longeerbak gereden, mochten haar mee nemen voor 2.000 zonder garantie, waarom zouden we garantie willen?Was gekeurd door een dierenarts, ander paard, die wel gezond was. Onder haar naam gekeurd, ze chipnummer stond er op, ze bijna zelfde nummer, 1 cijfer was anders.
Die is na 3 maanden weg gegaan, die viel je echt aan door de kolder in de kop.

Tja, omdat het zolang duurde kreeg ik een kwpner te rijden, ze stond te koop. Was van een kennis zijn dochter keek er niet meer naar om.
Heel beschadigd paard, was bang voor alles waar mee geslagen kon worden, sociaal gestoord. Je keek naar haar en ze had de oren plat in de nek. Half zus van Numbro ono (ofzoiets?) heel mooi, alleen voor je er wat mee kon duurde even.
Tja ze is blijven hangen, sinds 2007 ,Ze heeft nu atrose in de knieen, en ze was een soort van mij en dat blijft ze ook gewoon.
Ze is dus letterlijk een soort van vergeten want er word toch wel voor gezorgd.

Ja je kan wat meemaken in de paardenwereld.. Zelf niet zo extreem meegemaakt. Maar ik had een leuk paard gevonden, bleek lucht te zuigen. Volgens de advertentie viel het heeeeel erg mee en deed hij het bijna nooit. Contact opgenomen met de eigenaar, puntje bij paaltje bleek het dus wel erg te zijn.

Ik heb trouwens wel van een kennis gehoord, die ging voor een paard kijken bij een stal hier in de buurt. Man verkoopt veel goede paarden, stond goed aangeschreven ect. Kennis rijd het paard op de proef, super braaf lekker te rijden. Paard komt bij hem thuis te staan, leek wel een dolle stier. Uiteindelijk bleek het paard dus verdoofd te zijn geweest tijdens het proefrijden.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:51

Ik meld me ook weer. En vandaag met een verliefd gevoel in mijn buik. Het is eindelijk gebeurt! :o

Het is 1 van de Friezen van mijn instructrice. Ik vond haar kwa uiterlijk alnhet meest aansprekend. Mooi stevig en compact. Vandaag voor het eerst erop gereden, heel even stappen in de bak en toen lekker het bos in. Heb echt heerlijk gereden. Ze is nog jong, maar ze was super raaf en reed echt heel fijn. Morgen ga ik haar in de bak proberen. Maar ik ben echt enthousiast. Wie had dat gedacht.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:56

Is dit topic alleen voor paarden of ook voor pony's?
(voor ik zomaar ongewenst kom binnenvallen..)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:04

Ook voor pony's! Welkom!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:07

Ik lees hier ook graag mee, ben nu nog niet fanatiek op zoek maar wel binnen 1 a 2 maanden zoals het er nu uitziet.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:11

Oke, in dat geval kan ik een heel verhaal neertypen van mijn zoektocht van het afgelopen jaar :+
Maar laat ik jullie dat besparen..

Ik zoek al tijden een veulen/jaarling bonte pony, ergens in de maat A t/m C, lekker stevig gebouwd
Koel in het hoofd maar ondeugend op de wei

Zelfs met het enorme aanbod shetten heb ik nog niet gevonden wat ik zoek, mijn merrie is toch wel kieskeurig als het op weidemaatjes aankomt.
Dus als ik daar in de toekomst een andere pony bij wil zetten moet het wel aan 'haar eisen' voldoen.
Zelf wil ik ermee gaan mennen, beetje NH en VD

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 15:23

Jammer dat je een bonte zoekt :P

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:25

nou, heel kieskeurig ben ik nou ook weer niet hoor, kleur maakt geen paard (of pony) ;)

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:23

hoihoi,
Ik lees al een tijdje mee, maar ik ben in april klaar met mijn opleiding. Wil dan op zoek gaan naar een paard voor mij. Ben me nu aan het oriënteren.
Wat ik zoek is een groot recreatiepaard(vanaf 1.68m), ben zelf 1.84m. Moet wel verkeersmak zijn en braaf.
Geslacht en kleur maakt niet uit, ras ook niet maar geen trekpaard ofzoiets. leeftijd tussen 6 en 15 jaar.
oja en paard moet wel beleerd zijn niveau maakt niet zoveel uit. Mijn budget is 3000 euro.

groetjes karin

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:29

Karin, leuk hoor! al aansprekende beestjes gezien?

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:41

Jawel maar dan is er wel iets en heb zelf niet zoveel kijk erop dus ben bang dat ik een miskoop aanschaf.
Het word mijn eerste eigen paard, dus vind het wel spannend.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:44

Dan is het zeker spannend, laat je hem/haar keuren? (als het wat wordt)
Heb ik bij mijn eerste niet gedaan maar dat kwam omdat het een veulen was, daar kan je zo weinig aan zien.
Ik had wel mijn stalhouder laten komen, die had immers al vele paarden gekocht en er wel een goede kijk op.
Een risico blijft het altijd.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:49

ja keuren sowieso, in ieder geval klinisch. Ja idd een risico blijft het altijd, het is een natuurlijk een levend wezen. bij mij is er ook niemand in de familie paardrijd of er gek op is, dus aan hun kan ik het ook niet vragen. maar het komt goed, heb absoluut geen haast.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:50

@wreckh in welk gebied woon je?
het lijkt mij ook super een fries en heeft hoe lesgever een handelstal?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:53

Karin, in mijn familie net zo...

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:00

Dat is zo lastig als je een paard wilt aanschaffen, en het interesseert je familie geen klap.
Het eerste wat mijn vader zei was, Waarom een paard kopen, weet je wel niet hoe duur dat is en je rijd toch al dus blablabla. zo lastig

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:02

Heb je geen bekende paarden-kenner in je vriendenkring?
ik wil je niet bang maken, maar er lopen veel leugenaars rond in paarden-verkoop-land.
en die worden er door een klinische keuring niet uitgehaald.

dat is de reden dat ik nu een nieuw paard zoek, zeg maar.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:09

ja precies daar ben ik ook een beetje bang voor heb ook bij zo iemand paard gereden. Ik kan mijn instructrice van de manege vragen.

Ow balen zeg.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:10

Karin, klopt, ik was destijds zo druk dat ik het helemaal vergeten was aan mijn ouders te vertellen.
Mijn verjaardag kwam eraan en mijn vader vroeg wat ik wilde hebben, waarop mijn moeder hem onderbrak met 'oh die wil toch alleen maar een paard'
Toen floepte er bij mij uit, 'neuh ik heb er al 1' :')
Heel komisch eigelijk, had toen alleen nog geen foto's want ik had hem net een paar weken.

Was later wel gestopt met manegelessen, met alle lidmaatschappen e.d. die eraan vast zaten betaalde ik daar meer aan dan aan mijn eigen paard.
Dat werdt mij wel een beetje te gek voor dat ene uurtje rijden...

En uiteindelijk rij ik toch wel weer, mijn paard geruild voor een 'projectje'
Maar zo gaat het altijd bij mij, een huis vol projectjes, ik kan er gewoon geen 'nee' tegen zeggen...

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:12

Hier nog iemand zonder paarden familie, helaas. Mijn ouders vinden het allebei niks. Ik heb wel een oom en tante en neefje en nichtje die het heel leuk vinden en ook 2 paarden hebben, maar om nou te zeggen dat ze er écht verstand van hebben....
Ik had zo bedacht(ookal is een paard kopen voorlopig echt nog niet aan de orde) dat als ik echt fanatiek zou gaan zoeken ik eerst is met me instructrice over leg wat zij me aan zou raden voor paard, en dan mijn ideen met haar bespreken. Dan zelf gaan zoeken en met een vriendin die er ook wel verstand van heeft gaan kijken. En als het paard dan aan spreekt en ik nog een keer wou willen kijken dan me instructrice mee vragen. Die heeft er namelijk echt zoveel kijk op! Daar zou ik bijna blind op vertrouwen. En als zij dan dus ook niks opmerkt dan over gaan op keuren en kopen zegmaar... even kort zwart-wit gezien :) (en natuurlijk gaan mijn ouders waarschijnlijk ook wel mee kijken, maar meer voor de leuk :P )

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:12

Lees ook al even een tijdje mee en zit al heeeeeel lang na te denken of ik een eigen paard zou kopen. Vanaf mn 13e al, maargoed toen was het gewoon niet realistisch want ik mocht het gewoon niet van mijn moeder, punt. Maar nu ik 18 ben zit ik er serieus over na te denken. Ook mijn familie maakt het niks uit. Evenals mijn ouders die zeiden net als karinsd, dat het veel ste duur is, dat ik ook al rijd etc. Vind ik ook erg lastig, het is maar net hoe duur je het maakt.

Heb al een leuk plekje gevonden waar ik waarschijnlijk 'gratis' kan staan in ruil voor dat ik hun paarden beweging geef, hier werk ik tevens ook al dus ben er al bekend. Ik ben van plan dat het paard 24/7 op de weide staat bij 2 shetjes.

Dan nu het paardje, een hengst/merrie maakt totaal niet uit. Liefst een koudbloed, heb nu vooral mijn oog op de fjorden laten vallen, evenals de hafjes. Een kruising vind ik ook erg leuk, en vrijwel alles staat open. Ben zelf 178 cm, dus de bedoeling is dat het paard niet te klein is, en ook stevig is gebouwd zodat je niet mijn benen er onder uit ziet slungelen later haha.
Leeftijd vanaf 0 tot 2 jaar ongeveer. Ben niet druk opzoek, gewoon lekker rustig en dan volgendjaar zomer hopen dat ik dan mijn eerste eigen paard heb.
Heb al een aantal fokkers gemaild over fjordjes, en mocht vrijblijvend komen kijken, dat gaf me wel een goed gevoel :)

Hihi heel verhaal, excuses! :o

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:14

Ik lees ook weer even mee... :)

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:15

Tjah, ach mijn vader vind totilas de mooiste fries die hij ooit heeft gezien, dus dat verklaard ook wel hoeveel hij ervan weet. Mijn moeder weet al het verschil tussen een fjord en een haflinger dus veel beter is dat ook niet. Maar heb als kerstcadeau wel nieuwe rijlaarzen gekregen, die ik zelf had uitgezocht. :')

maar ach het komt wel goed, denk ik. :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:18

Ik meld mij ook hier!
Ik ben voor vrienden opzoek naar een nieuw paard!

Hun vorige paard is helaas afgemaakt vanwege attaxie, ik was hun vaste ruiter die hun paard minimaal 2x per week reed. Ze hoefde mij maar te bellen en ik ging naar hun paard, en ondertussen mijn maatje....
En dan is van het ene op het andere moment over.... ik mis hem nog elke dag!

Nu hebben ze mij gevraagd om te helpen zoeken naar een paard, en ze willen liever niet proefrijden zonder dat ik erbij ben. Begrijpelijk, ze weten verder niet waar ze naar moeten kijken, en ik heb daarin gewoon meer kennis. Hun vorige paard kwam bij de handelaar vandaan. Ze zijn verliefd geworden op het koppie, zonder verder te kijken. Ik wil hun nu voor die fout behoeden.

Maar vind maar eens een paard!
Sjeminee... wat een gedoe....
Al bij 3 paarden wezen kijken, eentje zo onder onze neus verkocht, andere te duur en te onervaren, en bij het 3e paard hebben ze een bod gedaan die niet werd geaccepteerd.
Ik vind dat er op het moment paarden tekoop staan voor waanzin bedragen! 3 jaar en 10.000 euro en dat in deze tijd!

Nu is dit het "verlanglijstje"

4 tot 10 jaar oud.
Geen vos of schimmel (tenzij een heel bijzonder paard)
minimale stokmaat 1.69.
Braaf paard, waar ze wat van kan leren.
max prijs 9500 (dit zijn de paarden waar naar kijken, hogere bedragen worden niet eens bekeken)

Het liefst een M of Z paard,
En prijs natuurlijk naar niveau.

Ik hoop dat ik voor hun een leuk paard kan scoren, heb hier en daar wel contact met verkopers.