Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:35

Liesje1611 schreef:
En dan nog het feit dat in de topsport vaak met behoorlijk wat hulpmiddelen wordt gereden.
Jonge kinderen zien dat vaak als simpelweg 'meer riempjes om het paard'. Wat ze vaak mooi vinden.
Conclusie: het wordt normaal, en ze staan er niet bij stil dat die riempjes ook een doel en consequentie hebben. Kinderen krijgen een verzorgpony, and there you go.

Ja inderdaad! Ik wou vroeger dat mijn paard op een beroemd spring paard leek! Dus hup , bontje onder het zadel , martigaal om , oornetje er op , peesbeschermers om , springschoenen om , mexicaanse neusriem om het af te maken en klaar . Haha arm beest achteraf := En zo heeft ze weken dagelijks door de bak moeten lopen :')

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:35

MaritAriel schreef:
oooolalaaaa schreef:
ik doe mijn best om zo veel mogelijk juist bij te leren , met een verzorgpaard vind ik dat je er ook wat uit leert , later moet je ook niet alleen rijden maar ook de verzorging doen :)

Tuurlijk , van een verzorg pony leer je veel! Maar even een voorbeeldje . Ik had net een meisje van 12 die mijn shet wilde verzorgen . Nou prima .. Laat maar zien wat je kan . Dus ze moest alles zelf doen , en dan zie je ineens zoveel dingen die je nu zielig vind en vroeger eigenlijk op dezelfde manier deed :=

:') Kaching, eyeopener.
Maar mooie uitdaging om haar wat meer te leren, jatoch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:36

MyrtheJ schreef:
Tigra_ schreef:

Maar het is het algemene beeld wat je krijgt. Bedoel veel lopen met sporen, paarden lopen rond. Dat wil jij ook dat is ook een beetje het stoer doen inderdaad. Het is niet goed maar als je niet beter weer en zovele doen het ook.
Nu hebben we het voornamelijk over het basispaard rijden. Maar kijk eens in de topsport, die paarden lopen goed maar toch loopt een overgroot deel in training te diep, mond open end. Als hun het doen waarom zou het dan slecht zijn ik kan me best vinden in jonge kinderen die niet anders zien en vooral niet ander leren. Sla In De Strengen eens open, ik kan eerlijk gezegd niet vrolijk worden van de meeste foto's die daar instaan. Nu weet ik dat het niet het beeld is dat ik wil. Maar als jong kind dat nooit iets ander gedaan heeft of anders geleerd heeft niet vreemd dat ze denken dat het zo hoort.

Is zo. Maar ik denk dat er een hoop verkeerde kennis wordt aangeleerd op maneges. Iedereen moet ergens beginnen natuurlijk, maar ja, die meiden hebben toch wel een stukje gemist met betrekking tot, bijvoorbeeld, dat een paard ook gevoel heeft. En welzijn van het paard staat voorop... Daarnaast ben ik het ook zeker met je eens dat het beeld van de topsport voor die jonge meiden belangrijk is. Doordat ze het niet goed leren, leren ze ook niet zíen dat het fout is.

Ik vind het alleen heel erg jammer dat er een hele hoop mensen door schade en schande wijs moeten worden.

Dat is zeker ontzettend jammer, maar dat kan alleen maar beter worden als de kwakzalvers stoppen met wat ze doen. En we echt goede instructeurs krijgen die ook echt kunnen uitleggen waarom je iets moet doen, mensen ook de theorie bijbrengen en niet alleen de praktijkhandelingen. En maneges zijn daar een zeer groot onderdeel van.
Maar ook Jury's zouden hier wat aan kunnen doen, mensen diskwalificeren als ze zien dat het totaal fout gaat of mensen dus geen winstpunten geven zodat ze ook echt opzoek gaan naar een oplossing als wedstrijden zo belangrijk vinden.
Als ik terug kijk op mijn manege tijd ja vraag ik me soms ook af wat ik daar geleerd heb behalve het blijven zitten op een paard en de 3 basisgangen. Maar ook dat was eigenlijk maar minimaal als ik terug kijk. Toen ik op de manege reed en verzorgpaarden had ging mijn verstand ook niet verder dan het doen wat ik op de manege deed. Pas sinds ik een eigen pony kreeg ging ik daar veel meer over nadenken wat goed is voor hem, en hoe ik het moet doen. Je hebt dan meer verantwoordelijkheid en in mijn geval was ik er ook meer mee bezig om het goed te doen dan toen ik naar verzorgpaarden ging.
In de loop der jaren boeken gelezen, dingen veranderd, privélessen gehad. Verschillende meningen gelezen en dan vindt je pas wat bij je past.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:37

MaritAriel schreef:
Liesje1611 schreef:
En dan nog het feit dat in de topsport vaak met behoorlijk wat hulpmiddelen wordt gereden.
Jonge kinderen zien dat vaak als simpelweg 'meer riempjes om het paard'. Wat ze vaak mooi vinden.
Conclusie: het wordt normaal, en ze staan er niet bij stil dat die riempjes ook een doel en consequentie hebben. Kinderen krijgen een verzorgpony, and there you go.

Ja inderdaad! Ik wou vroeger dat mijn paard op een beroemd spring paard leek! Dus hup , bontje onder het zadel , martigaal om , oornetje er op , peesbeschermers om , springschoenen om , mexicaanse neusriem om het af te maken en klaar . Haha arm beest achteraf := En zo heeft ze weken dagelijks door de bak moeten lopen :')

Ahahaha ja wat wij vroeger onze pony's allemaal hebben aangedaan..
Maar dat hoort meer onder het topic 'ex-pennymisdadigers' :') Waar jullie trouwens ook mijn 'criminele praktijken' kunnen lezen, mochen jullie geinteresseerd zijn *\o/*

*En weer offtopic, ik ga het ook nooit afleren*

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:42

Mijn verzorgpony moest ik van de eigenaar ook met hulpteugel rijden. Hij vertelde mij dat dat was omdat ze headshaking heeft en dan kan ze haar hoofd niet omhoog doen. Ik vond het maar een raar ding en heb het er zo snel mogelijk afgehaald.
Hij zat niet strak, hij hing redelijk los, maar ik vind het een onding en heb hem terug in de kast gegooid.

In die tijd reed ik nog op een manege. In totaal rijd ik ongeveer 8 jaar, waarvan ik er 6 verpest heb met slechte maneges.
Sinds 2 jaar heb ik echt goed les en ben ik serieuzer gaan rijden en me meer gaan verdiepen in rijden ed.
Ik heb ook veel geleerd hier op bokt (ik lees voornamelijk mee), maar ook gewoon boeken en internet.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:44

Zoals de moeder van mijn beste vriendin altijd zegt :" je hebt tegenwoordig overal een bewijs voor nodig behalve als het gaat om dieren maar ook het krijgen van kinderen! dat mag iedereen maar gewoon hebben!"
En dat is zo waar je kan maar gewoon een beest kopen en daar dan mee doen wat je wil eigenlijk!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:45

Defenitie van goed rijden is ook bij veel mensen al anders.

Als een paard rare sprongen maakt en de ruiter blijft zitten en toont lef vinden veel mensen al dat je een goede ruiter bent.
Als een paard met zijn hoofd naar beneden loopt is het al gauw mooi( Even niet gekeken naar de rest van het lichaam)

Er moet al binnen korte tijd resultaten geboekt worden anders koop je of een ander paard of gaat naar een andere instuctie die wel mee doet met het commerciele paardensport van tegenwoordig.

Personeel in ruitersport zaken hebben tegenwoordig ook niet alle wijsheid in pacht.
Zelfs dierenwinkels verkopen paardenspullen en verkopen is verkopen.

En niet alleen jongere doen hieraan mee.
De hele paarden maatschappij draait meer om presteren dan om de daadwerkelijke lol met je knol.
Of draait om het mode plaatje....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:46

Barcelano schreef:
De hele paarden maatschappij draait meer om presteren dan om de daadwerkelijke lol met je knol.
Of draait om het mode plaatje..
..

Klopt helemaal en ik vind het verschrikkelijk om te zien .

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:48

doebidon schreef:
Zoals de moeder van mijn beste vriendin altijd zegt :" je hebt tegenwoordig overal een bewijs voor nodig behalve als het gaat om dieren maar ook het krijgen van kinderen! dat mag iedereen maar gewoon hebben!"
En dat is zo waar je kan maar gewoon een beest kopen en daar dan mee doen wat je wil eigenlijk!

Tja, dat mensen maar allemaal dieren aanschaffen 'voor de leuk' is natuurlijk weer een andere discussie, maar ook slechte zaak natuurlijk.

En toch vraag ik me af of er niet ook een deel van de fout bij de ouders ligt. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een meisje van 9/10 jaar een eigen pony kreeg, met nog amper een halfjaartje les op een manege. Blijkbaar denken ook ouders niet genoeg na over dat een paard een dier is. En niet zomaar een dier, ook nog eens een die veel aandacht, beweging, leiderschap en stabiliteit nodig heeft.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:54

MaritAriel schreef:
Barcelano schreef:
Of draait om het mode plaatje..
..

Klopt helemaal en ik vind het verschrikkelijk om te zien .

Ik heb in een ruitersport zaak gewerkt wat bij een dierenwinkel hoorde.
En dingen die gevraagt werden.....Nou me oren stonden bijna elke dag wel te klapperen

Als je paard niet naar beneden wilt lopen koop je toch gewoon een onderleg trensje een dunne.
Snap je net ingereden 3 jarige de teugelhulpen nog niet ag...daar hebben we toch een slof voor

We hebben het ook niet meer om dieren met gevoel maar een ding om mee te pronken.....

En ik vind dat mensen zoals Instucteurs en jury s een voorbeeld functie hebben.
Maar wel in positieve zin.

Wedstrijden zijn meer soort van circus kunstjes geworden....
Hoe specteculairder hoe beter, rijd jij netjes op een basis manier je rondjes wordt dat bijna niet meer gewardeerd.

Ik denk dat de khns er min of meer mee wat moet gaan doen inplaats mee te lopen met het grote geld en teveel comercieel te denken.

doebidon

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:56

Lies maar dat is dus juist wat ik bedoel, iedereen kan maar een paard kopen en verder zoek het maar uit!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 14:59

doebidon schreef:
Lies maar dat is dus juist wat ik bedoel, iedereen kan maar een paard kopen en verder zoek het maar uit!

Ja hou daar maar over op, voordat ik helemaal uit mn vel spat :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:01

doebidon schreef:

voor 15 euro koop je al een veredelde grasmachine op de paardenmarkt.
Leuk voor de kinderen of klein kinderen.

Hoefsmit? wat is dat?
Wormenkuur? Maar je ziet geen wormen.
Soortgenootje? Hij heeft de kinderen toch...

Een paard en een fiets of een hobbelpaard wat is het verschil.....

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:01

Ik denk dat het een deel ontwetenheid en deel stoerheid is... Maar ook groepsdruk en druk om presteren.

Bij mij werd er de hele tijd (onderhand twee jaar lang) elke keer door een meisje aan mij gevraagt "en, loopt je vp al aan de teugel". Ik had het lef om terug te zeggen "nee, en die van jou??" (weet wel, hele valse knik had dat paard) maar der zijn dan ook genoeg die om 'ja' te kunnen zeggen en laten zien er maar een hulpteugel aan smijten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 15:04

Barcelano schreef:
doebidon schreef:

voor 15 euro koop je al een veredelde grasmachine op de paardenmarkt.
Leuk voor de kinderen of klein kinderen.

Hoefsmit? wat is dat?
Wormenkuur? Maar je ziet geen wormen.
Soortgenootje? Hij heeft de kinderen toch...

Een paard en een fiets of een hobbelpaard wat is het verschil.....

Daarom ben ik ook zo tegen mensen die hun paard of pony gratis aanbieden 'als grasmaaier'.
Heeft bijvoorbeeld artrose, noem maar iets. Man ziet advertentie, denkt: leuk, gratis pony, voor mn dochter.
Tada.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:08

Dat komt omdat als je tegenwoordig geen bepaald niveau heb gehaald binnen de wedstrijden mensen je al raar aankijken.
Defenitie van goed kunnen rijden is veranderd.
Mensen gunnen elkaar ook niks meer.
Ze snappen niet dat niet iedereen wedstrijd gericht rijd.
En sommigen die geen wedstrijden rijden misschien een veel beter ruitergevoel heeft dan iemand die z is geworden per toeval.

Mijn paard is ingeslapen vanwege artrose.
Had hij geen pijn was hij bij mij gebleven.
Want een mooi paard met een blessure wat misschien soms goede dagen heeft wordt geheid voor meer gebruikt.
Een paard blijft bij mij tot het laaste moment(tenzij er echt rare dingen komen)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:11

Het heeft inderdaad ook met groepsdruk te maken en 'het erbij willen horen'. Zeker ook met de social media en Bokt waarbij iedereen toch een gevoel van eigenwaarde ontleent aan de positieve reacties die men krijgt op de geplaatste foto's (zowel op facebook/hyves/bokt) en men steeds meer en meer die positieve aandacht nodig schijnt te hebben.

Als ik soms foto's op HAW zie dan ben ik soms enorm jaloers op de rijkunst en prachtige paarden van sommige bokkers en wil ik dat ook kunnen presteren en een paar mooie foto's op Bokt plaatsen waarbij iedereen 'AAh en Ooh' roept. Maar goed, feit blijft dat ik na circa 24 jaar nog steeds niet de sterren van de hemel rijd, dus zulke foto's waarbij iedereen 'Aah en Ooh' roept zullen niet voor mij zijn weggelegd ;-).
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 28-12-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 15:11

Ik klets straks weer gezellig mee,
even naar de Albert Heijn om te kijken of ik een baantje kan krijgen,
Want ja zonder geld komt er ook geen slof of pessoabit he. :')

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:12

Die topics die hier vernoemd worden zijn echt zielig voor de dieren... Kom op , ik ben 15 jaar en heb op mijn 12-13 jaar voor de eerste keer een verzorgpony gehad. Toen had ik al redelijk veel besef van wat kon en niet kon , en wist ik het niet , gaf ik even een berichtje ofzo aan de eigenaar , stuurde die niet terug deed ik iets waar ik zeker van was dat het goed was. Als je dan ziet dat zelfs een meisje van 19 (!) nog niet beseft dat haar paarden ongelukkig zijn snap ik natuurlijk dat sommige mensen geen kans meer geven aan jonge mensen om hun paard te verzorgen , als sommige zo een slecht beeld geven van 'ons'...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:17

Ow wat weet ik nog goed dat vroeger toen ik klein was :D Jaar of 10 ik zo graag een eigen pony wilde.
Mijn ouders vonden dat ik zoiezo eerst maar eens moest kijken hoe de middelbare school uitpakte.

Een meisje die ik kon kreeg rond haar 11e een eigen pony.
Samen veel lol beleefd.
Rond haar 13e 14e kreeg ze een jonge sport pony....
En toen kreeg dat meisje intresse in het andere geslacht :D
Pony bleef weleens dagen staan.........En raar vinden dat als ze op hem reed zo gek als een deur was.

Dit soort praktijken zie je nog.
Terwijl er zat leeftijd genoten zijn die dat niet kunnen betalen of zelfs niet op les op een manege.
terwijl die er alles er voor over hebben door weer en wind

Maar sommigen mensen hebben een plaat voor de hersens

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:22

Hier hetzelfde ! Altijd een eigen paard gewild , ouders ook van mening dat we maar moesten zien of ik het niet te druk kreeg met school. Ben zo blij dat ik geen paard heb gekregen ! En ben blij dat ik nu bij iemand verzorg waar ik niet elke week hoef te komen , waar ik gewoon als ik zin heb een belletje aan kan geven... Ik weet van in de tijd van mijn verzorgpony dat ik de verantwoordelijkheid heb om voor een paard/pony te zorgen , maar ik weet ook dat ik school dan links laat liggen ( de periode op school toen was niet zo een succes maar ponylief had wel veer zorg van mij ! ) :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:29

Mglii____ schreef:
Hier hetzelfde ! Altijd een eigen paard gewild , ouders ook van mening dat we maar moesten zien of ik het niet te druk kreeg met school. Ben zo blij dat ik geen paard heb gekregen ! En ben blij dat ik nu bij iemand verzorg waar ik niet elke week hoef te komen , waar ik gewoon als ik zin heb een belletje aan kan geven... Ik weet van in de tijd van mijn verzorgpony dat ik de verantwoordelijkheid heb om voor een paard/pony te zorgen , maar ik weet ook dat ik school dan links laat liggen ( de periode op school toen was niet zo een succes maar ponylief had wel veer zorg van mij ! ) :')

Ik rond me 17e me eerste paard zelf gekocht.
Ik kwam van de middelbare school af wilde heel graag militair worden.
Nou keuring gedaan, afgekeurd op een ziekte aan me darmen.
En toen ben ik paardenhouderij gaan doen.....Op me stage adres vol met arabische volbloeden ben ik me 1e maatje tegen gekomen.

Ben gaan werken.
Ging minder vaak stappen en winkelen.
Dat zijn bepaalde keuzes.

Inmiddels 26 en in het bezit van 2 arabieren :D
Ik koop alleen iets als ik het echt nodig heb.
handig is tijdens bijv aanbieding weken/dagen zoals tenten kamp/

Toen ik me 1e paard had werkte ik in de ruitersport.
Ik had toen zeker wel 40 dekjes :o met bijhorende kleding

En toen leerde ik me vriend kennen en die zei: Je kan toch niet met alle 40 dekjes tegelijk rijden :D :D
En of me paard wat kon schelen of hij een blauw dekje of geel dekje ophad :+

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:35

helemaal met TS eens en tja waar ligt de fout toch ook een stukje bij de begeleiding denk ik.
Ik geef iemand les die bijrijder is. De eigenaresse had begin dit jaar voor het eerst wedstrijd en een winstpunt nu mocht ze gaan springen, Zegt mijn lesklantje nu mag ze haar mexicaanse neusriem aan.......... ik zeg waarom dan antwoord DAT VINDT ZE MOOI zucht ik heb even heel duidelijk gezegd wat ik daar van vind. Paard is super lief en wil heel graag meewerken geen enkele aantoonbare reden om neusriem te wisselen behalve dat het mooi is.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:40

@Barcelano : Ik hoop ook ooit op mn eigen paardje , maar eerst zien dat ik een diploma haal en centjes kan verdienen om mn paardje te kunnen geven wat ie nodig heeft. :) Ben momenteel blij met de situatie , enige nadeel vind ik dat ik nu een beetje aan het flippen ben omdat de eigenaar van mn huidige verzorgpaardjes met vakantie is en ik dus al erg lang niet meer gereden heb :) Maar begin januari komt ze terug *\o/* Ok dit is wel effe heel erg offtopic ! sorry ...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:41

RM94 schreef:
helemaal met TS eens en tja waar ligt de fout toch ook een stukje bij de begeleiding denk ik.
Ik geef iemand les die bijrijder is. De eigenaresse had begin dit jaar voor het eerst wedstrijd en een winstpunt nu mocht ze gaan springen, Zegt mijn lesklantje nu mag ze haar mexicaanse neusriem aan.......... ik zeg waarom dan antwoord DAT VINDT ZE MOOI zucht ik heb even heel duidelijk gezegd wat ik daar van vind. Paard is super lief en wil heel graag meewerken geen enkele aantoonbare reden om neusriem te wisselen behalve dat het mooi is.

Mensen kijken niet naar de gebuiksaanwijzing maar of het stoer staat of mooi.
Het zelfde als die bontjes onder het zadel, dat was echt een hype.
Gingen als warme broodjes over de toonbank.
Dat hierdoor de boel smaller wordt gemaakt....

bandages hetzelfde........er wordt zo slecht gebandangeerd en dan nog zonder onderlappen.
maar al die kleurtjes zijn zo mooi.....