Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:16

Ik herken me er niet in, maar ik wil wel even zeggen dat je het geweldig geschreven hebt _/-\o_ :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:27

Ja hoor eindelijk lotgenoten gevonden, al ben ik heel blij om te lezen dat het dan nog wel mee valt bij me.

Ik heb een eigen pony, welsh arabier. Ik ben altijd wel voorzichtig geweest ook in mijn nog jongere jaren. Ben nooit een held geweest en keek altijd de kat uit de boom. Buitenrijden is altijd een moeilijk punt geweest, bang om te gaan. Weet ook niet waar ik precies bang voor ben. Nooit echt wat gebeurd dus daar kan het niet aan liggen. Maar stel dat! Dan is wel weer het stomme dat ik het liefst alleen ga zonder andere paarden erbij. Want tja andere paarden zouden wel eens gek kunnen gaan doen, ruiter die mee gaat zou wel eens harder willen dan ik. Als ik alleen ga dan kan ik mijn tempo doen, afstappen als ik even angst krijg enz enz enz.
Monty heeft me nooit een moment het gevoel gegeven dat ik hem niet kon vertrouwen, telkens als ik wat banger erop zat en me toch een schop onder de kont gegeven had om naar buiten te gaan was hij altijd poeslief. Langs de drukke weg keek hij niet op of om van grote vrachtwagens, tractors of wat dan ook. Langs een grote haspel waar ik vooraf dacht van oooo jeeee nog geen knipper met de ogen. Als er een vogel opvliegt is het alleen even boem ho en we gaan rustig verder. Maar hij kan nog het ergste reageren op mensen die in de verte lopen, hij doet zijn hoofd dan omhoog en zit dan als een hobbelpaard. Tja dan krijg ik weer de kriebels. Als hij eens opgefokt doet dan stap ik af, loop even erlangs (als we andere paarden moeten passeren in de wei of zo) en stap dan gerust weer op na een aantal meter en dan is hij ook weer rustig.

Ik rij de enkele keren dat ik nog rij in de wei thuis, ben niet bang voor galop of zo maar zodra ik spanning voel denk ow ow daar komen de bokken. (kan hij nog wel eens doen maar eerder nooit vanaf gevallen).

Stomme is als ik eenmaal weer naar buiten ben geweest denk ik potverdomme stomkop waarom doe je nou zo moeilijk. Ben trouwens wel met mijn vriend mee geweest met de manege op buitenrit en dan cross ik gezellig mee in volle galop door het bos (en dan wel het liefst op kitty de beginners nepfries). Dan ben ik ook wel zenuwachtig en gespannen, maar vindt het ook weer heerlijk.

Nu ben ik weer terug op de manege gaan rijden omdat ik thuis te weinig doe, door het weer trouwens ook en als je dan niet naar buiten durft dan is het beperkt rijden. Daar heb ik een lekker jong ding onder me waar ik een giga klik mee heb in de bak, maar zet me er niet buiten op want daar is het een kijkdoos van eng eng. Ik stap op redelijk elk paard op de manege en dat gaat dan eigenlijk ook wel goed.

Wat ik dan wel heel gek vind is dat ik een aantal jaar geleden het ruiterbewijs gereden heb met mijn eigen pony. Elke les was hij knettergek, ontzettend voorwaarts (thuis altijd rustig) de ene keer was het een bokrondje, dan was het een keer steigeren, dan was het ineens vooruit schieten. Maar wat heb ik van die lessen genoten, ik voelde me op een of andere manier veilig op hem en had het gevoel dat ik hem onder controle had.

Met op zoek gaan naar een eigen paard had ik het liefst eentje die je vooruit moest duwen, tja die zijn tenminste niet zo gek. Ik ben op Monty gestapt en hij was zo ontzettend gevoelig op mijn been, schoot gelijk naar voren, was ontzettend voorwaarts maar ik kon hem gelijk terugnemen en ik voelde me veilig.

Gelukkig weet ik ook wel het zit tussen je oren, maar ik weet ook dat het juist daarom ook weer het moeilijkste is.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:32

Hey Nathalie, dacht al komt me iets bekend voor aan je naam ;)
Geweldig geschreven (als ik zo goed had kunnen schrijven had het "mijn" stukje kunnen zijn _O-

Ook ik vroegah kon het niet gek genoeg, nu 5 jaar geleden weer begonnen, na 18 jaar er tussen uit geweest te zijn mag het allemaal wel een heeeeeel stuk minder :o
Zie ook allerlei beren & leeuwen op de weg, en bakkabouters zie ik ook hoor, vaak al voor dat mijn paard ze ziet >;) Na het overlijden van mijn E-pony, best een nogal pittig figuur, ben ik vorig jaar op zoek gegaan naar een Fries, zijn zo lekker relaxed en koel in het hoofd is mij altijd verteld.
Heb inmiddels idd de Fries, maar dat deel over koel enzo heeft ie duidelijk niet gelezen bij zijn geboorte :Y) Maar goed het is mijn schat en ben gek op hem al heb ik duidelijk ook nog heel wat angsten en soms kan ik die overwinnen (en dat wil dan niet zeggen dat ik hetzelfde de volgende dag weer durf) en soms overwin ik die angsten ook niet.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:36

Oef, heb je het in de OP over mij? :P
Haha ik herken mezelf hier ook echt volledig in!
1 september ben ik in mijn les van mn verzorg fjord afgekiept (op mn hoofd& nogal hard ook!)
Toen even niet gereden, daarna val ik de 15e weer van n paard (manege paard)
Dus ja helemaal in angst, telkens in de galop. En tja eind oktober weer gevallen.
Maar heb vorige week voor t eerst weer gegallopeerd :D
Gelukkig heb ik een hele rustige instructrice wat dat betreft :o
Helaas nog niet op mn verzorgfjord gaan zitten.. Maar stal genootje gaat binnen kort mee en die gaat me helpen :D
Hoop int voorjaar weer heerlijk naar buiten met m te gaan! :D

Vickz

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:09

Wat leuk geschreven :P

Ik herken mij er niet in, maar ik heb een vriendin die weliswaar nog banger is dan jij TS... Ik wil haar helpen, maar ik vind het zooo moeilijk! Ook omdat ik haar denk ik soms gewoon niet begrijp.

Ze heeft een dooooooood braaaaaaaf paard die geen voet verzet. Hij is er gewoon te lui voor ;) En nog is ze bang en nog verzint ze dingen die er helemaal niet zijn,... Als hij met de oortjes naar voor loopt is ze al in paniek want hij is niet met z'n aandacht bij haar, hij kijkt :\ Dan denk ik jeetje wees blij dat hij kijkt, anders knalt ie nog ergens tegenaan :P (zie erg moeilijk voor me om te begrijpen dat zoiets eng kan zijn)
Als hij met z'n hoofd schud, door een vlieg die daar zit, begint ze al te gillen, 'hij pakt z'n bit, hij gaat er vandoor gaan,...' Als ze opstapt en hij loopt eens wat vlotter (is nog steeds een slenterstapje) dan springt ze er meteen weer af.

In haar ogen is haar paard echt zooo wild, terwijl ik denk, je ziet toch dat andere paarden veel "wilder" zijn? Je merkt toch zelf dat je paard echt traag is en niet bokt of wat dan ook?

Hoe help je zo iemand over z'n angst heen? Zeggen dat hij niks doet helpt niet want dat geloofd ze niet. Maar moet ik dan meegaan in haar fantasie?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:14

Bij mij helpt het altijd wel als ik van tevoren eventjes longeer, dan heb ik het idee dat de druk eraf is.
En als er iemand met me mee gaat, dan wil ik me vaak niet laten kennen, en doe toch maar dat galopje!
En als ik dan ga, dan is het geweldig, maar voordat ik erop moet vind ik het wat minder...

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:19

jenn0dv schreef:
Bij mij helpt het altijd wel als ik van tevoren eventjes longeer, dan heb ik het idee dat de druk eraf is.
En als er iemand met me mee gaat, dan wil ik me vaak niet laten kennen, en doe toch maar dat galopje!
En als ik dan ga, dan is het geweldig, maar voordat ik erop moet vind ik het wat minder...

Dat heeft mijn vriendin dus niet, die is zooo koppig dat ze niet wil galopperen, zelf draven is eng. 1st longeren is belachelijk, vind ze. Als ze dan gereden heeft kan ze niet genieten, want nooit ging het eens goed. Hij doet nooit wat ze wil. Terwijl ze niks durft te vragen, stel dat hij aan het kletten gaat als ze duwt, of steigert als ze iets in de mond vraagt, ... Dus loopt hij maar wat te sloffen met z'n hoofd in de lucht. En dan is ze kwaad, want hij maakt haar belachelijk...

Het word ook alsmaar erger. ze durft steeds minder.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:21

Vickz schreef:
jenn0dv schreef:

Dat heeft mijn vriendin dus niet, die is zooo koppig dat ze niet wil galopperen, zelf draven is eng. 1st longeren is belachelijk, vind ze. Als ze dan gereden heeft kan ze niet genieten, want nooit ging het eens goed. Hij doet nooit wat ze wil. Terwijl ze niks durft te vragen, stel dat hij aan het kletten gaat als ze duwt, of steigert als ze iets in de mond vraagt, ... Dus loopt hij maar wat te sloffen met z'n hoofd in de lucht. En dan is ze kwaad, want hij maakt haar belachelijk...

Het word ook alsmaar erger. ze durft steeds minder.

Op het moment dat je angst zo erg is lijkt het me beter om of een 100% bomproof paard te kopen of geen eigen paard meer nemen maar vertrouwen opdoen met een verzorg / manegepaard. :o

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:23

Hoe herkenbaar! :oo
Had het zelf kunnen schrijven.
En voor de buitenwereld en voor jezelf maar alles glashard ontkennen :D

Meld me dus :o

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:44

Yep, ik meld me!

Hoewel ik het slechts met periodes heb! In de zomer rijd ik vrij vaak en les ik geregeld en dan is er geen probleem. Maar nu heb ik al bijna een maand niet meer gereden en hoewel mijn paard vrij braaf is, grijp ik toch ieder excuus aan om maar niet te "moeten" gaan rijden. :o
Pff, ik word er moedeloos van!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:50

Ja, ik denk ook dat het beter kan worden als je maar zoveel mogelijk "oefent"
Zou willen dat ik wat meer tijd had om veeeel vaker lekker te touren ! :)

Mijn nieuwe paard is, omdat ik op het moment weinig met hem doe ook wat huppelig.
Daarom longeer ik hem even 5 minuutjes voordat ik erop ga. Dan is dat hele blij gedrag eraf en kan meneer normaal stappen !

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:50

Alleen moet je wel goed kunnen doorzetten om te 'oefenen'.. Die dagen heb ik echt maar zelden. :=

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:53

check!
onee, hij kijkt ergens naar :oo *stress*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:56

hafjesliefde schreef:
check!
onee, hij kijkt ergens naar :oo *stress*

Herkenbaar. :')

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:58

Dat is idd ook weer een probleem, het is slecht weer, ben moe, heb buikpijn, paard is niet lekker blablabla.
Haha wat een gedoe, en toch supergek zijn op je beestjes!
Ik hoop volgend jaar wat meer tijd te hebben, en dan wint mijn nieuwsgierigheid naar de omgeving hier het toch van die scenarioschrijver... en dan ga ik op ontdekkingstocht!

Ik wens jullie allen veel lef en doorzettingsvermogen toe! En natuurlijk is wat geluk ook nooit mis! :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:02

Wow, wat klinkt dit herkenbaar zeg!
Alsof ik mezelf terug zie in de OP
:')

zo heb ik afgelopen september 9 oud stalgenoten gek gemaakt met mijn "gemiep"
toen we een weekend naar Loon op Zand zijn geweest met paard

zodra we gingen draven raakte ik compleet in paniek
ik sloeg op slot
toen het woord galop nog viel kon ik helemaal niet meer ademen
en zat ik half jankend op mijn paard dat ik naar het huisje terug wilde
Gelukkig waren 2 meiden zo lief om stappend verder met me te gaan
mij af te zetten op de stal
en samen nog even het pad op en af te galopperen
want dat had ik echt NIET overleefd anders :')

Nu denk ik... Tsss... Sissy
durfde ik dat niet joh?
Maar toen... toen was ik echt in complete paniek gewoon :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:04

dan meld ik me ook.Ik ben ook een echte angsthaas.weliswaar door een voor mij gegronde reden,maar ik vindt het ook erg vervelend.
ik ben nu sinds een half jaar weer in het bezit van een tinker,daarvoor heb ik al een apaloosa gehad(jong gestorven met bijna 3 jr oud)en een brabander (gestorven op 3 en een half jarige leeftijd).
voor ik uberhaubt mijn eerste paardje kocht had ik nog nooit gereden.ja wel ooit eens in een speeltuin of op een braaf manegepaard een buitenrit,maar verder niet.Toen mijn brabands trekpaard eenmaal 3 jaar was ben ik er wel op gaan zitten.dat ging een paar keer goed,was maar een sloom ding(liever stilstaan dan lopen)maar 1 keer ben ik er zo hard afgedonderd dat ik zelfs nu nog de gevolgen af en toe voel.
en ja sindsdien heb ik moeite met op een paard te klimmen.smoesjes verzinnen om maar niet te hoeven,ook al wil ik wel gekgenoeg.bijkomend feit is dat ik ook last heb van hoogtevrees(yeh right en dan wil je paardrijden op iets wat beweegt)
soms voel ik me zo stom,heb het gevoel dat ik faal en het gekke is gewoon dat ik het wel wil,maar gewoon weg niet durf.Ik probeer me steeds te verzetten en af en toe lukt dat,maar o wee een glibberige bak?o nee liever niet wat wat al ze uitglijdt?
ik ben ook constant bang dat de stalhouder belt dat mijn paardje overleden is(ehm ze is 3,5 jr)telefoon zit altijd in m'n pockets,dit gevoel wil ik t liefste ook een keer kwijt.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:17

Heh, jammer.
Ik hoopte dat dit topic zou gaan over paarden angsthazen :')
WANT GELOOF ME die verzorgfries van mij.. Pff. Wat een angsthaas.
Maar blijkbaar zit ik nog in de 'ik spring 1 meter zonder zadel achterstevoren, donder eraf, begin keihard te lachen en zo nog veel meer voorbeelden' fase.
Dus bij deze: nee, sorry, ik herken me niet in je verhaal :D
Maar wat heerlijk geschreven, enneh.. sterkte met je reiger-angst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:44

Maare dames (en heren?) wat DOEN jullie eraan om die angst binnen de perken te houden??

Het gaat er niet om dat je je angst ontkent, maar dat je de kern, de werkelijke reden ervan kent en daarmee omgaat.
Ik zie iedereen hier schrijven in termen wat ze NIET doen, maar vrijwel niemand heeft het erover wat ze nog WEL doen!

Ik was op en zeker moment ook het vertrouwen in een paard kwijt en ik heb dat paard verkocht.
Hallo, paardenrijden is mijn ontspanning! Dat paard bood mij geen ontspanning; weg ermee. Prima paard maar blijkbaar niet voor mij. Hij heeft het goed nu.
Ik ben op zoek gegeaan naar een ander paard en ben uiteindelijk blijven plakken aan een chacherijnige bitch, maar die met rijden superbraaf is! Zeer verantwoordelijk naar de ruiter; ze zorgt ervoor dat je boven blijft, ook als het mis dreigt te gaan.

Ooit heeft de NVVR een angst-word-moed-weekend georganiseerd. De eerste keer was dat best een succes maar een tweede weekend kwam niet echt uit de verf; terwijl daar dus blijkbaar best "een markt" voor blijkt te zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:46

Door zoveel mogelijk te doen en dan te zien dat het niet erg is als je paard schrikt en 500 meter verder gallopeert en dan stopt. :j Ook moet je je goede dag hebben om dit te doen.

Alleen op het moment dat je erop zit en er gebeurd wat komt die angst vanzelf en weet je dat niet binnen no time om te zetten.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:00

ikke schreef:
Maare dames (en heren?) wat DOEN jullie eraan om die angst binnen de perken te houden??

Door in elk geval een paard te zoeken wat bomproof en superbraaf is, een paard wat mij vertrouwen geeft. En van daaruit verder gaan. Blijven rijden, maar niet teveel tegelijk willen. Stapje voor stapje en dan hopen dat dat meer zelfvertrouwen geeft.
Zo probeer ik het in elk geval te doen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:04

Hier nog een angsthaas, met een paard wat dankbaar misbruikt maakt van mijn angst :+ . Hij wil niet voorwaarts, en als je hem dwingt gaat hij flink lopen bokken }:0 . En ook ik ben goed in het bedenken van allerhande doemcenario's :+ .
Maar vandaag kan ik trots op mezelf zijn, hij heeft het eerste kwartier alleen maar lopen bokken, maar ik heb doorgezet *\o/* . Dit ondanks dat hij benen 2 rondes zijn achterbeenbeschermers af heeft gebokt, en ik de aarde tegen het dak van de binnenbak hoorde tikken := . Mijn instructrice drilt mij momenteel echt met:"wat er ook gebeurt, VOORWAARTS blijven denken ~~}> ". Ik heb dus met 7 kleuren str*nt in mijn broek mijn handen naar voren gedaan, en ben gewoon door gegaan met aandrijven en waar nodig een tik ~~}> . En ja, paardlief is pas helemaal nagekeken, gemasseert en het zadel is ook weer helemaal passend gemaakt voor hem, dus ja, hij is gewoon aan het klieren :+ . Op het laatst had ik drilpudding in mijn benen waar normaal spieren zitten en mijn buikspieren gierden ook al van de pijn, maar hij ging wel weer echt fijn lopen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:13

Knap hoor Ilonka! :j Ik doe het je niet na. :=

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:20

Thanx :o
Ik heb ook het vermoeden dat er heel wat dapperdere personen dan ik al geen zin meer hadden om er op te gaan zitten als ze hem bezig hadden gezien := . Maar mijn verstand weet gewoon dat we hier doorheen zullen moeten, voor ons allebei :o :o .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:21

Maar dan nog, je maakt die stap wel en dat is al een hele grote. Als ik die verhalen van jullie soms zo hoor. := Nou mij niet gezien hoor! :P