Bijna geen tijd meer voor paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:34

Joukje_04 schreef:
mika11 schreef:
Hoelang is het dan fietsen naar stal?
Zijn het dan donkere landweggetjes waar je langsmoet?
Muziek helpt vaak wel, maar dat zal je al wel hebben denk ik.

Dat is een goede tip :j doe muziek in. Heb ik ook naar school (12 km heen, 12 km terug) en dan gaat de tijd veel sneller door je daarop te concentreren :)

Het gaat me er niet echt om dat ik lang moet fietsen, maar meer dat het donker is..

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:36

Dess schreef:
Joukje_04 schreef:

Dat is een goede tip :j doe muziek in. Heb ik ook naar school (12 km heen, 12 km terug) en dan gaat de tijd veel sneller door je daarop te concentreren :)

Het gaat me er niet echt om dat ik lang moet fietsen, maar meer dat het donker is..

Door de stad kan ik me dat wel voorstellen.. Ik moet meestal ook door het donker in mijn eentje, maarja, moet toch naar school, dus veel keuze heb ik niet :P
Ik moet 12 km heen naar school, 12 km van school naar stal (andere kant uit) en 6 km van stal naar huis :j eerste en laatste is dus vaak in het donker.
Moet ik wel zeggen dat vaak of mijn moeder 's ochtends uitmest (rijdt zelf ook) of mijn vader uit zijn werk mijn pony en mn moeders paard uitmest. Als ik op stal kom ga ik altijd direct trainen. Scheelt wel tijd :j

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:39

Kun je niet afspraken maken met je moeder en een bijrijder? Bijrijder komt op vast dagen, hoef jij niet naar je paard en die dagen help jij je moeder (huishouden, wassen, eten koken, boodschappen). Andere dagen helpt je moeder jou door je naar je paard te brengen.

Het vermoeide zal hopelijk overgaan als je aan de nieuwe thuis situatie gewend bent. En het donker, tja, dat heb je in de winter. Anders moet ik me toch aansluiten bij de rest: paard verkopen.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:41

Het wordt straks alweer lichter hea, morgen is de kortste dag :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:43

Ik snap het wel, eerlijk gezegd heb ik mijn paard al meer dan 3 week niet meer gezien Schandalig? Nee. Ik heb invallers geregeld :) t is meer vervelend voor mij dan voor hem; staat 24/7 buiten en 2 keer per dag komt er iemand langs om te voeren en te controleren. Dus hij redt zich prima gelukkig.
Als je zelf niet kunt, zul je toch iemand anders moeten regelen die je paard wel even volledig controleert en even aandacht geeft. Maar goed, als de stalhouder of een stalgenoot er af en toe een borstel over haalt moet het geen probleem zijn toch? Want je paard komt veel buiten, dus beweging krijgt ie wel.

Soms lopen zaken nu eenmaal anders dan je van te voren had gedacht.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:45

vuurneon schreef:
Ik snap het wel, eerlijk gezegd heb ik mijn paard al meer dan 3 week niet meer gezien Schandalig? Nee. Ik heb invallers geregeld :) t is meer vervelend voor mij dan voor hem; staat 24/7 buiten en 2 keer per dag komt er iemand langs om te voeren en te controleren. Dus hij redt zich prima gelukkig.
Als je zelf niet kunt, zul je toch iemand anders moeten regelen die je paard wel even volledig controleert en even aandacht geeft. Maar goed, als de stalhouder of een stalgenoot er af en toe een borstel over haalt moet het geen probleem zijn toch? Want je paard komt veel buiten, dus beweging krijgt ie wel.

Soms lopen zaken nu eenmaal anders dan je van te voren had gedacht.

Al die tijd kon ik het ook wel, maar er is nu ineens zoveel veranderd en dat maakt het moeilijk..

vuurneon

Re: Bijna geen tijd meer voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:47

Je moet wennen aan de verandering, is niet zo gek. Je moet eerst weer je eigen ritme vinden. Je paard krijgt zijn eten en beweging wel. Dat scheelt :j

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:49

Ik kan me best voorstellen dat je 'bang' bent om te fietsen in het donker hoor!
Ik heb zelf ook al eens iets heel vervelends meegemaakt alleen op de fiets in de polder...

Ik neem aan dat je paardje gewoon uitgemest wordt, binnen en buiten gezet etc?
Ook neem ik aan dat je geen paard hebt wat iedere dag MOET bewegen?

Dan zie ik het probleem niet zo hoor.
Ik denk wel dat je inderdaad een soort routine moet zien te krijgen dat je van te voren al weet hoe je week eruit ziet maandag niet, dan ga ik dinsdag, woensdag kan ik niet dan ga ik toch donderdag..
Je paard krijgt echt geen fobie als je er 1 dag niet bent.

Ik zal heel eerlijk zijn ikzelf rijd in de winter ook beduidend minder. Mijn paard staat 3km verderop en ik kan dan gewoon met de auto, maar wij hebben geen licht bij de bak dusja ik ga hem wel poetsen op stal en een klein stukje wandelen, maar verder staat hij overdag met zijn vriendje buiten en mijn vader zet hem binnen en buiten.. Hij komt niets tekort!
Het weekend is wel voor hem!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:52

Dess schreef:
Al die tijd kon ik het ook wel, maar er is nu ineens zoveel veranderd en dat maakt het moeilijk..

Ik denk dat dat ook je probleem is. Klinkt als depressiviteit (daar kan je ook heel vermoeid en lusteloos van zijn). Maar je bent al bij een psychiater dus die zal dat wel herkennen. Ik denk dat je toch een oplossing moet vinden voor je paard. Beweging is zo essentieel en zeker als hij niet buiten kan lopen, kun je hem niet laten staan. Een verzorger of twee die hem elke dag beweging geven, zodat jij als je komt hem alleen maar extra beweging moet geven. Zo staat er geen druk op of het gevoel dat je moet, voel je je niet schuldig dat je je paard tekort doet en kun je het even loslaten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:55

Kun je geen 1 dag in de week inplannen in het weekend voor je paard?
Je paard ver zakt zich echt wel in de wei, maak je daar maar geen zorgen om.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:56

Ts je hebt een moeilijk jaar achter de rug, je ouders gescheiden dat brengt veel emotie en zorgen met zich mee. een nieuwe school, nieuwe opleiding, nieuwe klas, voor het eerst echt stage lopen, voor het eerst dagen werken volgens mij vergeten de volwassenen in dit topic dat die omschakeling heel veel energie kost!
na je eerste blok stage ben je gewoon kapot! dat ben je nog niet gewend, er worden andere dingen van je gevraagd dan op school dus daar mag je ook moe van zijn!

Alleen heb jij daarnaast nog een paard! en voor dat paard moet je wel kunnen zorgen anders kun je hem niet houden zo simpel is het maar dat weet je zelf ook wel!
dus heb je op stal niet een vriendinnetje? loopt er op stal niet iemand rond zonder eigen paard maar die al wel andere helpt?
als je goede vriendinnen hebt die jou snappen willen ze vast wel een keer longeren, als je een ander vind die dat ook doet, en je moeder jou 3x per week of 2 (want zondag kun je zelf) brengt dan rij jij je paard 3 x per week. tot dat het allemaal weer wat makkelijker gaat!

ik heb in zo zelfde situatie gezeten met 5 uur reistijd per dag naar mijn hbo en ook stage en moe zijn.
toen heb ik tegen mijn zin in toch maar een bijrijder gezocht!
je wilt er misschien niet aan denken maar het idee dat er iemand naar je paard omkijkt terwijl je loopt te zwoegen met je studie is echt heel fijn!

Succes en kop op!

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:08

Ts, wat een reacties allemaal, een beetje medeleven zou wel fijn zijn (ondanks dat er natuurlijk een kern van waarheid in zit). Ik heb het op het moment ook nogal druk, 5 dagen (HBO)stage van half 8 tot half 7 (inclusief reistijd), een avond en de zaterdag werken, een huishouden, een vriend en paard natuurlijk. Nu heb ik altijd al een bijrijdster voor twee dagen in de week, sinds mijn stage heb ik er een tweede bij. Mijn paard wordt hierdoor 4x in de week verzorgt en gereden, de andere 3 dagen doe ik hem zelf. Ik vind het echt niet altijd leuk hoor (niet alles gaat zoals je zelf wilt..), en ook 'oneerlijk' tegenover mijn paard dat anderen hem het grootste deel van de week verzorgen, maar op het moment is het even niet anders. Na mijn stage ga ik hem weer 5 dagen doen. Ik moet zeggen dat ik het nu heerlijk vind om niet meer elke dag die verplichting te hebben (ik denk dat ik daar niet de enige in ben).

Ja. Ik denk dat een bijrijder jou ook heel goed zou kunnen helpen! En net als Jenny_B zei; een deal sluiten met je moeder?

Succes ermee!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:13

esmee_stip schreef:
Ts, wat een reacties allemaal, een beetje medeleven zou wel fijn zijn (ondanks dat er natuurlijk een kern van waarheid in zit). Ik heb het op het moment ook nogal druk, 5 dagen (HBO)stage van half 8 tot half 7 (inclusief reistijd), een avond en de zaterdag werken, een huishouden, een vriend en paard natuurlijk. Nu heb ik altijd al een bijrijdster voor twee dagen in de week, sinds mijn stage heb ik er een tweede bij. Mijn paard wordt hierdoor 4x in de week verzorgt en gereden, de andere 3 dagen doe ik hem zelf. Ik vind het echt niet altijd leuk hoor (niet alles gaat zoals je zelf wilt..), en ook 'oneerlijk' tegenover mijn paard dat anderen hem het grootste deel van de week verzorgen, maar op het moment is het even niet anders. Na mijn stage ga ik hem weer 5 dagen doen. Ik moet zeggen dat ik het nu heerlijk vind om niet meer elke dag die verplichting te hebben (ik denk dat ik daar niet de enige in ben).

Ja. Ik denk dat een bijrijder jou ook heel goed zou kunnen helpen! En net als Jenny_B zei; een deal sluiten met je moeder?

Succes ermee!

super opgelost! helemaal mee eens!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:19

Even topic helemaal doorgelezen en een bijrijder is voor jou wel goed :).

Ik ken het, ik heb nu de mazzel dat ik een lief vriendje heb die mee gaat paardrijden, maar anders had ik ook moeten fietsen tussen de landweggetjes.
Voor een meisje is in het donker fietsen helemaal niet fijn, en je bent 17 toch? Dan mag je beginnen met autorijden, op je 18e examen doen en mag je onder begeleiding rijden ;).
Dan kan je je mama mee meenemen, en ze hoeft je nieteens te brengen!

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:24

Wij hadden dezelfde situatie een beetje. 2 paarden bij huis staan, ouders gingen scheiden, mijn zus en ik het huis uit. Door de studie hadden we weinig tijd voor de paarden. De één kon toen bij een kennis van ons in de wei staan met haar paard en zij gebruikte hem om op te rijden. De ander kon bij een manege in bruikleen; kon daar gratis staan en in de lessen meelopen. Misschien kun je ook zoiets vinden voor tijdens je studie?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:30

Ik heb een advertentie geplaatst op bokt! Voor een bijrijder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:31

Goed zeg! :j

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:33

Wauw super van je!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:34

Super, zo los je het ook op een fijne manier op. En je doet er nog iemand een groot plezier mee omdat ze op een leuk paard mogen rijden ook.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:34

goed zo +:)+ en nou maar hopen dat je iemand kan vinden met wie het klikt, zowel met jou als met je paard.
Dan krijg je in ieder geval wat meer rust in je hoofd totdat je alles op de rit hebt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:02

Ik denk niet dat het probleem is dat je paard weinig beweging krijgt, maar dat jij geen zin hebt om naar je paard toe te gaan.
Belangrijk in het begin is een stok achter de deur, tot de routine ingebakken is. Maak een contract met je moeder, dat je moet gaan of dat je anders je paard verliest.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 12:04

Pentax schreef:
Ik denk niet dat het probleem is dat je paard weinig beweging krijgt, maar dat jij geen zin hebt om naar je paard toe te gaan.
Belangrijk in het begin is een stok achter de deur, tot de routine ingebakken is. Maak een contract met je moeder, dat je moet gaan of dat je anders je paard verliest.

Nou mijn moeder begrijpt mij wel, dus dat zou ze nooit doen. Ook betaal ik zelf voor mijn paard.
Ik heb wel zin om heen te gaan maar wat ik al zei ben vaak vermoeid en lusteloos.
Maar heb al een advertentie geplaatst voor bijrijder gezocht.

BoDerek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:14

Ik kan het snappen dat je veel moe bent. Veel veranderingen zoals die scheiding. Heftig. Verder lijkt het mij ook niet fijn om in het donker een eind te moeten fietsen. Misschien maakt een brommer het fijner, heb je toch wat meer snelheid en ben je iets minder kwetsbaar. Toch is het misschien fijn om het paard iets dichter bij te krijgen. Ook kan een bijrijder wat verlichting geven. Nu zie ik dat jouw paard dagelijks op de weide komt, dus ze komt niet per se iets tekort. Vooral als je het met zn tweeen kunt gaan doen kun je het weer als een hobby gaan zien en kun je er lekker tot rust komen.

Succes met het zoeken van een oplossing.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:40

Ik ben erg benieuwd of je een bijrijder kunt vinden!
Kan je vriendje niet mee naar stal, 1 of 2 keer per week? Hoef je er iig niet alleen naar toe :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:24

3 kwartier fietsen is ook een pittig eindje en ik kan mij (zelfs al ben ik 36) best voorstellen dat het niet prettig is in het donker en al helemaal niet als het klote weer is.

Ik moet ong 15 minuten fietsen en ook over een weg waar weinig huizen zijn en amper verlichting. Ik ben daar laast al van mijn fiets gereden (dikke buil op mijn kop en 2 beurse knieen waardoor ik ruim 2 weken amper kon lopen) en dat was gewoon overdag.
Ben daar dus ook niet altijd blij mee.

Ik zou toch eens met je moeder gaan praten over een brommertje. Scheelt je al de helft van de tijd en je word niet moe :D
Gaat er misschien een bus richting stal?

De zoon van mijn stalhouder is ook 17 en die heeft laatst zo'n invalide autootje gekocht. Hij crosst er overal mee heen en als ie naar school gaat haalt hij eerst zijn vriend op :D en gaan ze samen naar school. Misschien ook wat voor jou :)*