Een paard of E- pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovehannah

Re: Een paard of E- pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:59

Ik begrijp persoonlijk niet waarom je niet gewoon een paard koopt. Omdat je 14 bent zou je een e-pony kopen? Wie weet groei jij zo opeens nog 15 cm, wat nog goed mogelijk is en dan ben je misschien alweer te groot. Dus ik zou zeker een paard kopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:05

meestal na de eerste menstruatie ben je als meisje ver uitgegroeid,dus ts zal zelf wel weten of ze dan al ver uitgegroeid is.
zelf ben ik 167cm en kan zelfs nog met gemak op een d pony van 145cm,dus denk niet dat ts uit gaat groeien op een grote e pony.dus ts dan hoef je deze ook niet te verkopen
lovehannah schreef:
Ik begrijp persoonlijk niet waarom je niet gewoon een paard koopt. Omdat je 14 bent zou je een e-pony kopen? Wie weet groei jij zo opeens nog 15 cm, wat nog goed mogelijk is en dan ben je misschien alweer te groot. Dus ik zou zeker een paard kopen.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:15

keona schreef:
meestal na de eerste menstruatie ben je als meisje ver uitgegroeid,dus ts zal zelf wel weten of ze dan al ver uitgegroeid is.
zelf ben ik 167cm en kan zelfs nog met gemak op een d pony van 145cm,dus denk niet dat ts uit gaat groeien op een grote e pony.dus ts dan hoef je deze ook niet te verkopen
lovehannah schreef:

Ik heb t zien gebeuren bij vriendinnen van mij. Maar waarom moeilijk doen als t makkelijk kan, als de ts wedstrijden wil starten kan ze met een paard gewoon direct bij de paarden starten. Ik snap de keus voor een e-pony in dit verband niet?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:31

ik wel ze is pas 14jr en bij de paarden is het minder leuk als bij de pony's voor de meeste jongeren.ook zijn pony's leuker,vaak ook wendbaarder/makkelijker bij elkaar te rijden en noem maar op.ik zou voor een e pony gaan.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:41

Ik denk dat het handig is om je keuze te overwegen naar aanleiding van wat je er mee wilt doen. En welk doel je er mee wilt bereiken. En het ligt er ook aan wat voor ras je aan zit te denken. Persoonlijk zou ik kiezen voor een paard want daar groei je niet meer van af. Maar als je bereid ben en de mogelijkheid hebt om eerst een pony te kopen en hem dan te kunnen verkopen als je te groot wordt om dan een paard te nemen dan zou ik voor een pony gaan.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:48

keona schreef:
ik wel ze is pas 14jr en bij de paarden is het minder leuk als bij de pony's voor de meeste jongeren.ook zijn pony's leuker,vaak ook wendbaarder/makkelijker bij elkaar te rijden en noem maar op.ik zou voor een e pony gaan.

Waarom is het bij de pony's leuker? Onderlinge strijd en gebitch is er even hard als bij de paarden, als het daarom gaat. En als ze een niet te jong paard koop zal het wenbaar zijn en makkelijk bij elkaar te rijden ook prima gaan en dit verschilt ook per paard. Er zijn ook pony s die van geen kant bij elkaar te rijden zijn. Qua mogelijkheden zullen paard en pony vergelijkbaar zijn, t ligt er maar aan wat zij wilt. Als zij uiteindelijk bij de paarden gaat starten is ze toch in het nadeel met haar pony, omdat alles op paarden gericht is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:06

wat een onzin een e pony zou in belgie al een paard zijn ,alleen in nl hebben we e pony's.dus dan zouden deze paarden/pony's van e maat in andere landen dus in de problemen komen.en ja paarden zijn vaak langer waardoo lastiger bij elkaar te rijden(heeft niks met leeftijd te maken).maar ga hie niet verder over paten ts weet wat ik vind en onder bouw mijn mening ook met feiten
lovehannah schreef:
keona schreef:

Waarom is het bij de pony's leuker? Onderlinge strijd en gebitch is er even hard als bij de paarden, als het daarom gaat. En als ze een niet te jong paard koop zal het wenbaar zijn en makkelijk bij elkaar te rijden ook prima gaan en dit verschilt ook per paard. Er zijn ook pony s die van geen kant bij elkaar te rijden zijn. Qua mogelijkheden zullen paard en pony vergelijkbaar zijn, t ligt er maar aan wat zij wilt. Als zij uiteindelijk bij de paarden gaat starten is ze toch in het nadeel met haar pony, omdat alles op paarden gericht is.

babyboomzs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:10

Nou ik ben 1,75 volledig volgroeid en erg volwassen (was ik nog maar eens kind) Maar ik heb ook gewoon een epony hoor..

en een paard scheelt met elkaar 4 cm haha maar goed.

E pony moet makkelijk kunnen en als je een wat stevigere neemt dan (in mijn ogen) lijken ze altijd nog wat groter..
Maar paard kan ook is echt net wat je zelf wilt ga een paar e pony's bekijken en paar paarden en kijk gewoon op welke je verliefd raakt.

Oh en als je bijvoorbeeld nu al weet dat je met de paarden verder wilt met je 18 de kun je ook gewoon voor een paard gaan kijken maakt voor het zicht na mijn mening niet uit .

Ik vind het alleen zelf erg jammer om iedere x op marktplaats te zien
Te koop omdat ik te groot ben.
Te koop omdat ik andere ambities heb etc etc.
Laatst bijgewerkt door babyboomzs op 15-12-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:11

@lovehannah, ik kan me niet voorstellen waarom en 14-jarige graag bij de paarden wil rijden, want je rijdt dan tussen de volwassenen, een groot leeftijdsverschil, dat lijkt me zowieso al minder leuk en gezellig, en mijn ervaring is dat de ponywedstrijden wel degelijk veel gezelliger zijn dan de paarden wedstrijden. Met een e-pony kun je ook gewoon bij een ponyclub gaan rijden en daar rijd je dan tussen leeftijdsgenoten.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:27

@keona Zolang een paard qua bouw in verhouding is hoeft het niet een extra opgave te zijn om te verzamelen/bij elkaar te rijden. Kijk maar eens wat er rond loopt op de olympische spele ;). Als ik de TS was zou ik een paard kopen, tussen de paarden starten is een grotere uitdaging en doordat er meestal strenger gejureerd wordt zal ze ook meer leren. Maar goed, dat is natuurlijk mijn keus, de TS moet zelf maar zien waar zij behoefte aan heeft. En in dat opzicht is ook niet te stellen of een paard of e-pony beter is.

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:40

ik heb hier ervaring mee, ik heb mijn c-pony verkocht en heb nu sinds 2 jaar een paard.
Ik heb eerst ook nagedacht over een e-pony. maar ik was 15 en ja 3 jaar bij de pony's en dan uiteindelijk toch wel een paard kopen.
vooral met het springen is een e-pony en redelijk paard wel een verschil!
Ik had toch wel moeite met de overstap. paard wat ik heb gekocht was ook nog heel groen, alleen redelijk beleerd maar kon verder ook nog niets! dan is het wel altijd even wennen aan elkaar!
Maar goed, het ligt er aan wat je zelf wil!
wil je over een paar jaar toch de overstap maken naar de paarden zou ik het persoonlijk nu meteen maar doen,
Het is tenslotte ook niet leuk om je pony weer te verkopen.
en inderdaad gewoon even rondkijken, er zit vast eentje tussen waar je helemaal verliefd op bent,
En als dat dan net een e-pony is, dan is dat zo!
succes met het vinden van een geschikt paard of pony!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:32

Ik ben 14 en mijn eerste was een paard Balou (1.67). Ben nog steeds heel gelukkig met haar. Wat ik wel merk is dat je een voorsprong hebt,altijd handig. Als je een paard koopt word je ook niet zo snel te groot. Wat wel minder is is dat je bij de volwassene rijdt,bij de pony's is het simpelweg gewoon veel gezelliger!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:42

Ik zou lekker voor een e-pony gaan kijken. Als je er eentje vindt die qua beweging vrij ruim loopt, kom je makkelijk mee bij de paarden. Ken iemand die met haar e-pony ZZ sprong, eerst bij de pony's maar toen ze 18 was bij de paarden.
Lekker kijken voor een grotere e-pony en genieten van je ponytijd :)

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:58

keona schreef:
lovehannah schreef:

Ik groei inderdaar niet zoveel meer.
Denk nog zo´n 2 cm ofzo.
Ben gewoon van mijzelf niet zo groot.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 16:09

Bedankt voor al jullie reacties en adviezen !

Ik ga zowiezo bij paarden en e-pony's kijken..
Eerst wou ik op mijn 18e naar een paard.
Maar denk nu wel van , als een E pony ook tussen de paarden kan springen .
Dan kan ik ook wel 4 jaar van mijn ponytijd genieten en daarna tussen de paarden.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:44

Ik zou als ik jou was dan een grote E kopen... Het lijkt me voor jou niet zo leuk als je bij de paarden moet starten, dan rij je ook tegen veel oudere mensen enzo. Maar als je een paard hebt waar je een hele goede klik mee hebt zou ik wel voor die kiezen :)

Ess_Ramona schreef:
Als je een D hebt niet, maar als je een grote pony/klein paard hebt word het wel werken, maar als je een paard dat het kan en leuk vind kan je er wel ver mee komen hoor

kan met een D opzich ook wel hoor, mijn moeder springt soms bij de paarden met mijn D en daar rijd ze bijna L mee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:27

Daantje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:31

Ik ben 17 jaar en heb op mijn 13e verjaardag inderdaad voor een E-pony gekozen, het scheelt zo weinig qua hoogte, en dit is een schat!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:38

al weer een tijdje geleden dat je gevraagd had om springfoto's je hebt al wat voorbeelden gezien maar ik kom mn beloftes altijd na (haha al duurt t dan wel een beetje lang :$ sorry)
hier wat springfoto's:
Afbeelding
Afbeelding

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:44

Ik zocht een paardje en kwam uit bij een e-pony.... Geen spijt van gehad :)

Maar in jouw geval:
Wat wil je met de pony/het paard gaan doen? Bij het springen zie je vaak dat e-pony's net iets te "korte" passen hebben. Maar ook dat is per paard/pony heel anders. Voor de rest zijn er denk ik "weinig" verschillen.... (Ja, je hebt natuurlijk de "paarden zijn vaak rustiger en minder eigenwijs"-verhaaltjes, maar dat gaat ook niet altijd op ;))

Gewoon naar allebei kijken en dan kom je vanzelf wel wat leuks tegen? Of het nu een paard of een pony is moet toch niet veel uitmaken? Zolang jij het beestje zelf maar leuk vindt toch? :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:52

mijn dochter (nu 12 jaar) is vorig jaar zomen van een Welsch K over gestapt naar een 3,5 jarige friese merrie van 1.63 mtr. Het gaat niet zo zeer om de hoogte van een paard maar meer nog of het karakter van het paard goed is.

FellowH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:17

ik piep ff tussendoor. :oo
ik ben vorige week 14 geworden en ik rijd al langer op een paard.
het paard is dan ook wel wat ouder, en ik heb voordat ik op dat paard reed ook op een e-pony gereden.
tjaa.. t'is maar wat je fijner enzo vind, denk ik?
x

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:17

je kunt verschillende dingen gaan zoeken. Meestal vind je geen pony in wat je van te voren had bedacht maar een pony wat bij je past. Soms zie je een hele lelijke wat je niety ou maar ben je helemaal verliefd en dat is iets wat je graag wilt. Dus zoek een pony wat bij je past en een band gelijk een beetje mee hebt.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:48

ik zou voor een grote e pony gaan, ik vond zelf de wedstrijden tussen de pony's veel leuker, betere sfeer, ed. en bij ons in de buurt vinden de meesten dat. hoe jij dat ervaart weet ik natuurlijk niet.

en met een grote e pony kan je makkelijk bij de paarden springen. let ook op de gangen en de bouw van de pony, heeft ie grote gangen? dan kan het echt makkelijk, ik zie bij ons op de manege alleen al genoeg voorbeelden. veel jonge meisjes die erg groot zijn en een grote pony hebben, kunnen ze straks zo mee verder. en een vriendin van mij (boven de 18) springt ook met haar e pony bij de paarden in het L en dat gaat prima!

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:42

celine14 schreef:
al weer een tijdje geleden dat je gevraagd had om springfoto's je hebt al wat voorbeelden gezien maar ik kom mn beloftes altijd na (haha al duurt t dan wel een beetje lang :$ sorry)
hier wat springfoto's:
Afbeelding
Afbeelding

Dankjewel ! :D
Mooie foto's trouwens !