Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:43

De widia's las je er niet in hoor.
Mijn hoefsmid werkt met warm beslag etc. Als alles exact op vorm is, maakt hij dmv een boor 2/3 gaatjes afh van voor/achter voet en afh van paard (dat glijdende paard heeft er zowiezo 3). Dus eenmaal de boor gaatjes heeft, slaat hij er cilindertjes in van widia (widia is een materiaal zoals je ijzer/plastic hebt, maar die een veel grotere kracht kan opvangen).

Het is iets meer belastend, kijk maar naar voetballers die voetballen met TE sterke kalkoenen... Dan zitten ze té vast en belasten ze hun voeten meer.

[Om de widia uit te halen, legt hij deze 1 minuut in de oven zodat het ijzer uitzet, maar de widia nog niet (doordat het ander materiaal is) als je het telang laat inliggen, dan zit de widia opnieuw vast omdat deze oiv de warmte ook uitzet.]

ik kijk dit weekend eens voor foto's..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:59

108078 schreef:
Duhelo schreef:
rubber zou ik er net niet onder doen, als een paard galoppeert of draaft, schuift het ijzer ietwat over de weg. rubber eronder zorgt dat de hoef bij aanraking van de grond direct stopt, en dat het been een grotere klap moet opvangen ...

Misschien zit ik er naast,
maar als je schuift moet het paard toch ook moeite doen om zijn benen bij elkaar te houden?
en je schuift toch ook niet op alle ondergronden? ja zand, filt daar zak je dan in , maar ik zie niet waarom grip slecht zou zijn. Volgens mij valt dit best wel mee. :o
Ik heb zelf geen ijzers onder mijn knol, dus ik zou het niet weten. :+

In zand schuift je paard ook, juist het abrubte stoppen zorgt voor blessures. Daarom voetballen ze ook met noppen waardoor ze toch een beetje kunnen schuiven anders heb je binnen de kortste keren een paar gescheurde kniebanden...

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:05

Fred_Kroket schreef:
108078 schreef:
In zand schuift je paard ook, juist het abrubte stoppen zorgt voor blessures. Daarom voetballen ze ook met noppen waardoor ze toch een beetje kunnen schuiven anders heb je binnen de kortste keren een paar gescheurde kniebanden...

Dat abrubt stoppen voor blessures zorgt wist ik , maar zoals de politiepaarden gewoon galloperen over de weg lijkt het mij toch juist beter met een laagje rubber onder hun ijzers voor grip, dit heeft toch niets met abrups stoppen te maken ? :)

Voetballers hebben toch juist noppen onder hun schoenen voor grip :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 15:15

drukplekken, ja die heb ik diverse gezien...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:18

108078 schreef:
Dat abrubt stoppen voor blessures zorgt wist ik , maar zoals de politiepaarden gewoon galloperen over de weg lijkt het mij toch juist beter met een laagje rubber onder hun ijzers voor grip, dit heeft toch niets met abrups stoppen te maken ? :)

Voetballers hebben toch juist noppen onder hun schoenen voor grip :+

Inderdaad, maar als ze té lang zijn voor het veld zoals het er op dat moment bijligt, dan hebben ze vlugger blessures, overbelastingen etc.

Het galopperen heeft op zich niets te maken met abrupte stoppen hoor. In deze context is het 1 stapje uit gelijk welke gang die stopt op de grond. Die ene pas stopt echt radicaal zonder nog een klein beetje mee te gaan als je widia's hebt. Als je gewoon draaft zonder extra wrijving, dan schuift de voet nog een heel klein beetje (dan heb ik het over millimeterwerk hoor).

linnnh

Re: Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:27

Dat abrubte stoppen is niet goed. Iedereen schijft iets door. Ga maar eens lopen en dan hele tijd echt dood stil staan, krijg je enorme klappen. Je schijft altijd iets. Denk maar als je je been neer hebt staan, en je andere naar voren, en je tilt je andere been iets op. Als die met rubber vast zit is da nie fijn

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:12

Ik zat net ook de uitzending te kijken! Ik denk dat de paarden wel weten op wat voor ondergrond ze lopen en dat ze zichzelf wel aanpassen qua lopen!

Wat ik heel naar vond om te zien hoe ze met die honden omgingen! Die ene kreeg gewoon echt geen adem meer en trok helemaal raar met zijn tong! Vind dat echt niet normaal! Maar goed dat is een ander onderwerp!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:12

Fred_Kroket schreef:
108078 schreef:

Voetballers hebben toch juist noppen onder hun schoenen voor grip :+[/quote]

Ja maar ze glijden juist een beetje door met ijzers, in draf glijd mijn paard ook een beetje door op de weg. Als je dat heel veel keer herhaalt en de druk uitrekent die op de gewrichten komt denk ik dat je veel meer letsel krijgt dan met een beetje glibberen.

En voetballers willen juist een beetje glijden, ga maar eens een sprintje trekken op de weg en in een keer stil staan... Voelt lekker voor je knieën :') Zo heb ik enorm slappe kruisbanden gekregen, ik dacht dat ik door zou glijden in een prachtige sliding actie met voetballen op school maar mijn onderbeen bleef mooi staan... En de druk van mijn lijf wilde wel graag door... = zulke slappe kruisbanden dat ik mijn knie behalve naar voren ook van links naar rechts kan bewegen.

missG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:17

@TS: heb je de aflevering van vorige week gezien? Daarin werd namelijk aan de ruiters in opleiding uitgelegd hoe je moet galloperen op straat. Waar je dat beter niet kan doen, waar wel, hoe je de bochten door moet en omgang met tramrails. Ook werd er veel aandacht besteeds aan het paard zo veel mogelijk zelf de dingen laten doen (zoals traplopen), als jij ze maar begeleid en stuurt als het toch fout dreigt te gaan. Het lijkt heel eng, maar die paarden en ruiters weten wat ze doen. Over het algemeen worden politiepaarden niet voor niets zo oud. Daar wordt goed voor gezorgd door zowel de ruiter als al het stalpersoneel.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:19

Over de pezen: er werd in een aflevering uitgelegd dat de pezen van politiepaarden ijzersterk zijn omdat ze sowieso na iedere training, ook thuis, minstens een kwartier op het harde worden uitgestapt. Ik geloof fat peesblessures de minst voorkomende vorm van blessures was bij politiepaarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:27

Maaike_Ma schreef:
beenbeschermers hebben ze ook niet om ofwel?

Er is geen enkele reden om beenbeschermers bij paarden die rechtuit werk op de weg doen te gebruiken.
Beenbeschermers zijn belangrijk op momenten dat een paard zichzelf aan kan schoppen en dat is met jonge paarden aan de longe en in het begin onder het zadel als ze slungelig zijn, en bij springpaarden in de landing. Paarden die smal staan achter tikken zichzelf nog wel eens bij de kogel aan en daar heb je dan strijkkappen voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:32

Vroeger op de manege waar ik paardrijden leerde hadden we politiepaard Udo. Die was echt oud hoor en die was hartstikke gezond en had nooit iets. Dat paard was voor niemand en niets bang. Hij had alleen een grappig iets namelijk als een paard buiten in de rit liep te vervelen en te kwallen dan had je er opeens helemaal niets meer over te vertellen want dan liep hij er boos naar toe, oren plat en zette dat paard op zijn nummer, (bijten of een lel) maar zo dat met de ruiters niets gebeurde. Als paard dan weer normaal deed liep hij doodgemoedereerd terug naar zijn plaatsje in de rij en kon je weer alles met hem :+

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:36

Ze reden ook gewoon met het paard over het fietspad. Ik dacht dat dat ook niet altijd mocht....(nooit dus) Maar natuurlijk weten zij allang dat je meer ongelukken voorkomt met op het fietspad rijden dan met op de weg rijden.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:44

Ik heb weer even bijgelezen.
Kunststof beslag is de moeite niet waard omdat dat te snel slijt. Deze paarden doen niet, zoals de onze, 6 tot 8 weken met 1 set ijzers. Over het algemeen doen ze daar hooguit de helft mee omdat de ijzers dan versleten zijn.
Rubber als schokdemper wordt bij een aantal paarden wel en bij een aantal niet gebruikt. Puur omdat ze er iets anders door kunnen gaan lopen en dat dus niet altijd gewenst is.

Officieel moet je met paard op de weg. Zelf rijd ik ook op het fietspad, juist om ongelukken te voorkomen. Niemand die daar iets van zegt.
Bedenk daarbij wel dat de politie uitzonderingen hebben. Waar ik mij niet hoef te laten zien op het winkelcentrum voor de deur, mogen zij dat weer wel.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:41

echt waar, mag je niet op het fietspad met je paard??
Nooit geweten, maar als ik kiezen moet: fietspad!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:13

haha, ja de politie mag alles.....haha
Die paarden krijgen geloof ik zelfs elke week nieuwe ijzers! Is ook een ker bij dat programma geweest!
Maar ze kunnen net zo goed als een "normaal" paard uitglijden natuurlijk!

Heeft niet zoveel met een training te maken.
Gladde, natte klinkertjes, zijn glad.klaar!

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:25

Ik vind het ook altijd erg eng..
Gelukkig zijn de paarden er wel op getraind, zoals de ruiter ook.
Een ongeluk kan altijd gebeuren!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 22:44

oh als ik dat zie al galoperend over de grachten.... niets voor mij
Niet omdat het slecht zou zijn voor het paard, maar gewoon het lijkt me echt gevaarlijk....
Dan kunnen de paarden er inderdaad wel voor getraind zijn, maar toch!

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:05

Ik werk zelf als politieruiter, maar een bocht om galopperen doen we niet hoor. Rechtuit geen probleem, maar bochten zijn gevaarlijk..
Dan liever overgaan naar draf. Ligt er ook wel aan wat voor ondergrond er is, want met gladde klinkers gaan we niet eens in galop.
Rubberen ijzers hebben we wel eens gehad, maar die sleten toch wel heel snel.
En de paarden gaan echt niet iedere week naar de smid, dan zouden er geen hoeven meer over zijn om de nagels in te slaan. Meestal doen ze een week of 6 met de ijzers. Ligt wel aan het paard natuurlijk...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:12

Ziezo, hieronder de beloofde foto's, bij dit paard zitten er 2 widia's, 1 aan elke kant. Bij het paard met 3 widia's zit er nog eentje extra vooraan.
Je kan ook nagels hebben met een widia kopje, maar deze zijn niet herbruikbaar natuurlijk en je paard verandert ook iets meer van stand.

Afbeelding

Afbeelding

(PS, comments op het zand/manier van hoefbeslaan heb ik niet nodig, alles heeft z'n reden)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 13:31

Dank je Inesje, interessante foto's, nooit geweten.
En deze puntjes zijn dan voldoende om je paard niet te laten glijden op harde ondergrond?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:37

Ja, deze zijn veel steviger dan je ijzers zelf, je krijgt zo een stuk meer grip op de weg. Ik weet wel dat dit niet zo goed is voor de pezen, maar veiligheid is ook wat je in de plaats krijgt. (Zoals ik zei zijn wij al eens onderuit gegaan.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:40

Ik ga het nu terugkijken :):)
Het lijkt me best kunnen, als een paard weet hoe die ondergrond is zegmaar..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:12

Oh Inesje, ben je met paard en al onderuit op de straat gegaan?
Hoe is het afgelopen? Heb je dan de schrik niet te pakken?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:26

Ja, was een warme dag en het asfalt was precies gladder dan anders daardoor. Gelukkig zijn onze paarden schatjes en bleven ze nadien stilstaan. Is al een 4 jaar geleden of zo. Geen gewonden(we gingen gewoon traag in draf), maar kon evengoed anders afgelopen zijn. Sindsdien gaan we steeds met widia's op stap, elk weekend, en soms glijdt 1 paard nog eens met de achterbenen bij het stoppen (moet soms eens in het verkeer), de andere zelden.