Discussie: elk werkwillige paard kan naar het m2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:36

Doe niet zo eng
dadelijk ga ik nog langs mijn schoenen lopen, brrr

Als ik het kan, kan iedereen het.
Geef wel toe dat je dan wel een lief paardje als Kawa nodig hebt om je te helpen
Zonder zijn karakter was het me nooit gelukt, want karakter lijkt me in de basis sport genoeg om Z te kunnen halen.
Daarna heb je karakter plus goede beweging nodig, imo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 07:41

Lepeltje schreef:
En, ik vind het een beetje cru een paard te dwingen zijn dressuuroefeningetjes te doen als hij het echt geen zak aan vindt. Ik weet niet of het dan wel paardvriendelijk is om daarmee door te gaan tot je in het Z zit. Scheve mond Het kan natuurlijk wel, maar je doet je paard er niet bepaald een plezier mee.

Ik denk dat het wel een voorwaarde is dat je paard mee wil werken. Als een paard echt niet wil, dan haal je daar nooit het Z mee, ook al rij je oefeningen tot je een ons weegt. In de ring is het de bedoeling dat je een redelijk ongedwongen en harmonieus beeld laat zien, of je nu L of Z rijdt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:30

Of het paard het voor je wil doen ligt aan de combinatie, aan het karakter van ruiter en paard. Het paard moet verder lichamelijk gezond zijn, anders haalt hij het natuurlijk nooit.
Tinkers (en soort gelijke rassen) hebben lichamelijke tekortkomingen, dat uit zich vooral in het niet kunnen verruimen. Maar ook heeft het zo zn voordeel ze zijn kwa karakter vaak rustiger op vreemd terrein en het valt minder snel op als de stelling en buiging niet genoeg is (de achterhand zal minder snel uitzwaaien). Uiteindelijk zullen ze het niet redden in de hogere dressuur omdat dan de gangen (schakelen)steeds meer benadrukt gaan worden.
Mijn instructrice ridjt nu met haar tinker L2 en heeft in 3 wedstrijden (6 proeven) 8 winstpunten gereden. Voor de middendraf haalt ze 4en omdat ze niet verruimt maar versnelt, maar dit haalt ze op door heel secuur te rijden en te zorgen dat de andere onderdelen wel voor elkaar zijn.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:57

er zijn veel paarden die er niet meer zullen geraken, bv manegepaarden.
op manege staat een paardje dat ik regelmatig rijdt, en zij heeft enorm veel karakter, bij mij, niet bij anderen. zij wil heel graag voor me lopen, maar Z? no way. ze is niet uitzonderlijk slecht gebouwd. maar ook niet heel mooi.
ik denk niet dat zij Z aankan. maybe, maar niet zeker.... twijfel steeds meer.

correctie?

elk correct gebouwd gezond werkwillig paard kan van nature naar het Z komen, dwz hij is niet verreden, al te oud en stijf, oid.