Vallen, teugels los laten of vast houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:34

Buiten idd vast houden!
Ik viel er eens af en dacht alleen maar ik moet vasthouden! Dus toen ik op de grond lag had ik idd de teugels nog vast...
Jammer genoeg rende paard er in galop vandoor dus toch maar losgelaten...

Binnen zal ik het ook proberen denk ik, weet eigenlijk niet.
Buiten schiet er door mijn hoofd zodra ik val VASTHOUDEN!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:17

Brainless schreef:
Ik hield 2x vast... 1x mijn rug op 3 plaatsen gebroken en 1x mijn bekken gebroken.
Tja dan moet je alsnog loslaten en je kan niet meer opstaan.

Ja dat is pech , op zijn zachtst gezegd. Maar hoe bot het ook klinkt , ik heb liever dat de vasthoudende ruiter zijn rug breekt , dan de niets vermoedende fietser waar het paard anders overheen dendert nadat een ruiter denkt : oei ik val , snel de teugels loslaten voordat ik mijzelf bezeer...

Als je per ongeluk loslaat of uiteindelijk loslaat omdat je niet meer vast KUNT houden , dan is het wat anders natuurlijk. Ik ben er ook wel eens dusdanig hard van af getorpedeerd (tegen een stel fietsenstandaards aan...auw) dat de teugels uit mijn handen schoten :P Maar anders hou ik toch echt vast...met een schietgebedje dat de schade mee gaat vallen :=

Nadine_S

Re: Vallen, teugels los laten of vast houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:32

Een ruiter die zijn rug breekt kan ook een dwarslaesie eraan overhouden hè? Dus liever een ruiter die de rug breekt? Hmmm..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:41

Ja , dus ?

Wat denk je dat de overige verkeersdeelnemers allemaal kan overkomen wanneer een ruiter bij een val zijn / haar paard expres niet vasthoudt om zichzelf te beschermen :?

Ik heb dan liever dat de ruiter zelf gewond raakt , dan iemand die er niets mee te maken heeft. Ook al ben IK die ruiter , IK neem het risico om met dat paard op pad te gaan.

Heb jij dan liever dat bvb. jouw oma die daar toevallig langs fietst dat paard in haar nek krijgt , dan de ruiter zelf ? Lijkt me sterk toch :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:44

Is allebei niet ideaal hè?
Sommige paarden raken trouwens juist in paniek als je ze vast blijft houden. Dikke kans dat het paard als hij bij mijn oma is, allang rustig is..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:53

Ik houd mijn pony altijd zoveel mogelijk vast. Binnen ook. Hij doet overal als er iemand valt heel hard rennen. En stopt niet, in de bak alleen als je hem in een hoek drijft zodat hij niet weg kan. Buiten rent ie, springt ie over sloten en hekken en weet ik veel wat allemaal. Is al eens eerder gebeurt, dat hij viel, en ik dus ook, meneer sneller op stond, ik teugels wel vasthad, maar hij trok zo hard dat ik los moest laten. 20min later hadden ze hem pas ingehaald... Dat waren de langste 20min uit mijn leven. Hij was letterlijk de weg kwijt, in willekeurig weilanden gerent, gesprongen en weet ik veel wat nog meer. En niet eens richting huis...

Nu houd ik kostte wat kost vast. Ook in de bak, omdat hij moet leren dat als er iemand valt er niks engs is. En moet zeggen dat het steeds beter gaat. Hij voelt druk op zijn neus, en stopt, staat stil naast je. Ik beloon hem altijd! Geef hem ook een snoepje, ik of verzorgers stappen weer op en rijden verder. Ik heb het ook zo afgesproken met mijn verzorgers, dat als ze vallen ze hem wat moeten geven en belonen wanneer hij naar hun toekomt/blijft staan.

Hij doet trouwens niet doel bewust iemand eraf gooien. Meestal "schrikt" ie, of wend hij te snel, waardoor de meesten gaan glijden, waar hij van in paniek raakt en als een gek gaat rennen..

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:58

In de bak laat ik hem los, omdat meneer zo slim is om mij als een ezel aan te kijken als ik ernaast lig. Hij blijft staan dus :) Buiten zou ik het niet weten, heb nog nooit een buitenrit met hem gemaakt.

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:04

als je in een situatie bent waarin je zeker kunt zijn dat er iets zou kunnen gebeuren bv een buitenrit of springen oid kun je voor de zekerheid een spoorriempje aan teugel en zadeloogje bevestigen.
als je paard dan zonder jou wegloopt kan ie niet in de teugels trappen.
Valtraining is ook een optie, zowel leren ' in de teugels' te vallen als om de nek vast te blijven houden.paard stopt vrijwel altijd als je om de nek kunt blijven hangen,vergt wel training.
verder valtraining voor jezelf voor ' op de grond' schouderrol van judo leren, dat scheelt 90% kans op bovenarmbreuk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:05

pmarena schreef:
Brainless schreef:
Ik hield 2x vast... 1x mijn rug op 3 plaatsen gebroken en 1x mijn bekken gebroken.
Tja dan moet je alsnog loslaten en je kan niet meer opstaan.

Ja dat is pech , op zijn zachtst gezegd. Maar hoe bot het ook klinkt , ik heb liever dat de vasthoudende ruiter zijn rug breekt , dan de niets vermoedende fietser waar het paard anders overheen dendert nadat een ruiter denkt : oei ik val , snel de teugels loslaten voordat ik mijzelf bezeer...

Als je per ongeluk loslaat of uiteindelijk loslaat omdat je niet meer vast KUNT houden , dan is het wat anders natuurlijk. Ik ben er ook wel eens dusdanig hard van af getorpedeerd (tegen een stel fietsenstandaards aan...auw) dat de teugels uit mijn handen schoten :P Maar anders hou ik toch echt vast...met een schietgebedje dat de schade mee gaat vallen :=

Helaas heb ik in beide gevallen alsnog het paard los moeten laten en doordat ik mij niet kon bewegen kon ik niets meer doen. 1 paard is echt aan de wandel gegaan, maar doordat ik niets kon, kon ik ook niet bellen oid. Dat is in mijn ogen veel gevaarlijker dan loslaten waardoor je een grotere kans hebt om heelhuids de grond te bereiken en je instaat blijft in te grijpen.

Ik ben 1x gevallen buiten en had los gelaten waardoor ik netjes door kon rollen.
Paard stond netjes 10 meter verderop te grazen en ik kon hem gewoon weer pakken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:12

Ik houd mijn teugels normaal altijd vast als ik val, maar in juni ben ik in het midden van het bos letterlijk van mijn paard gekatapulteerd en kwam 3m verder terecht, jah dan heb je echt de teugels niet meer vast.
Hij is even blijven staan en is toen weggerend, (stal was maar 1km verder ofzo maar wel op een baan) en hij stond gewoon aan de stal te grazen :)
Ik daarentegen had een 3 dubbele enkelbreuk waar ik nog van aan het herstellen ben :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:03

Broccoli schreef:
Sommige paarden raken trouwens juist in paniek als je ze vast blijft houden. Dikke kans dat het paard als hij bij mijn oma is, allang rustig is..

Lekker in paniek laten zijn , dat is zo weer over als je gewoon vast blijft houden en het dier gerust stelt :)

Een paard dat op de vlucht is en alleen als een gek over de weg aan het rennen is / verkeer e.d. moet ontwijken.... dàt is pas paniek :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:34

Probleem is dat we vaak dingen niet zo bewust doen en elke situatie uniek is. Je kunt dus eigenlijk niet echt leren van erafgeworpen worden. Of misschien heb ik dat idee om dat het mij zo weinig overkomt. Misschien zijn er volleerde "afvallers" .
Maar, het helpt wel als we dingen in ons achterhoofd hebben. Zo zei een vriendin van mij meer dan 35 jaar geleden tegen mijn zus (Ersina op bokt) en mij:"Ik vind het toch zoooo stom als je eraf valt, je kunt je toch altijd wel ergens aan vasthouden" en dat is ons allebei bijgebleven.
Mijn zus hing eens een paar rondjes naast een paard voordat ze zich, toen hij eenmaal in stap ging, maar heeft laten vallen omdat ze niet meer in het zadel kon komen, en ik heb eens in een beugel gestaan met het andere onderbeen nog net over het zadel, kon nog net een pluk manen grijpen om me weer in het zadel te werken. Ik heb heel erg van "grijp iets". Maar ja, als je voorover getorpedeerd wordt is dat lastig...
Zeker lijkt mij dat hoe meer je spant hoe meer kans dat je wat breekt. Mensen die als een plumpudding vallen zijn vaak beter af.

Maar het blijft altijd een beetje kans berekeken, waar je meestal maar een deel van een seconden voor hebt, en achteraf praten. Ik weet niet of het een beter is dan het ander, er zitten voor en nadelen aan beide. Maar ik vind het niet derden willen betrekken wel een sterk argument.
Het beste probeer je vallen te voorkomen door oa verstandig te rijden op paarden die je aankunt.

(achteraf taalfout verbeterd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-10-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:38

Tuurlijk, rustig op je paard inpraten als je ernaast hangt en je paard lekker doorrent... :x

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:51

Ik weet niet waar je het op je paard inpraten vandaan haalt?

Je valt niet zomaar als je ernaast hangt. Er zijn er die dan nog pijl en boog kunnen hanteren... :D
Je moet je echt bewust losmaken en waarom zou je dat zomaar doen? Je kunt gewoon wachten tot je paard afremt (ze gaan maar zover) of tot je een zachte landingsplek hebt (of bij een smalle doorgang komt- is me ook eens overkomen;)
Heb je weleens naast een paard gehangen?
Wij oefende vroeger met onze ponies zweepje van de grond rapen zonder af te stijgen...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:00

pmarena schreef:
Broccoli schreef:

Lekker in paniek laten zijn , dat is zo weer over als je gewoon vast blijft houden en het dier gerust stelt :)

Een paard dat op de vlucht is en alleen als een gek over de weg aan het rennen is / verkeer e.d. moet ontwijken.... dàt is pas paniek :)

Hiervandaan misschien?

En als je dit topic even terugleest vindt je antwoord op je vraag...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:05

Als ik naast mijn paard hang en die er vervolgens in volle galop vandoor gaat val ik er toch wel af...
Ik denk dat je er wel van kunt leren als je eraf valt Ik noem mezelf dan maar een volleerd afvaller := 15 x...

Ik heb me ook wel eens laten vallen, als ik er toch niet meer opkwam laat ik me maar vallen.
Ik heb nog nooit wat gebroken en ik ben een paar keer toch echt raar gevallen, gelanceerd tegen de boarding en met mijn rug ertegenaan geknald... maar behalve spierpijn en dat ik even geen lukt kreeg verder niks. Misschien valt de een 'natuurlijker' dan de ander? En als je dus al eens gevallen bent weet je wat het is, en span je minder spieren aan dus een betere landing om het zo maar te noemen

Vallen kun je nooit helemaal voorkomen, je kan zo vaak blijven zitten maar je hoeftmaar 1 moment niet op te letten, losse teugels, paard schrikt draait om en rent weg, geloof me dan blijf je niet zitten...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:06

Zelfs al heb je wel gewoon je teugels op maat e.d. Iedereen valt wel eens van zijn/haar paard...

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:12

Vroeger is het 'altijd vast blijven houden' er zo ingeprogrammeerd dat ik dat ook deed.... tot het paard in paniek op mijn been ging staan en ik een zwaar gekeusde schouder en been aan over hield... Sindsdien laat ik los als ik val.

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:15

Als ik in de bak rij dan laat ik de teugels los, hij kan toch niet ver komen, en kan ik mij zelf bij de paardenbenen weg houden

zelf ben ik er gelukkig nog nooit tijdens een buiten rit er af gevallen, maar ik denk dat ik dan mocht het gebeuren toch probeer om de teugels vast te blijven houden, zodat hij niet weg kan rennen en verdere schade kan aanrichten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:17

Broccoli schreef:
Hiervandaan misschien?

Dat was dus geen reactie op mijn post. Het was duidelijker geweest als je even gequote had waarop je reageerde, omdat ik nu dacht dat het om mijn post ging omdat je daar onder stond. :D

Maar santos_05, loslaten is toch ook geen garantie dat je niet onder de achterhoeven komt of ongelukkig terecht komt ? Of doe je het nu automatisch zodner nadenken?
Een omprogrammering zeg maar? Lijkt ook logsich.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:23

Ik heb altijd geleerd: loslaten!
Maar in de praktijk houd ik altijd vast. Gewoon een reflex. De vorige keer stonden de teugels in mijn hand van het verkrampen. Ik heb dan ook niet meer het vermogen om erover na te denken los te laten. Het gaat gewoon te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:25

Als ik eraf donder probeer ik het maar meestal mislukt het :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:26

Ik houd automatisch vast, is niet erg, want ik rijd toch bitloos. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:42

Broccoli schreef:
Tuurlijk, rustig op je paard inpraten als je ernaast hangt en je paard lekker doorrent... :x

Ernaast hangt :?

Ik dacht dat het we over een ruiter hadden die er af gevallen was , als je er nog min of meer op zit dan is het niet echt een punt van discussie of je de teugels los laat of vasthoudt , lijkt mij...

Ik heb het dus over van je paard af vallen. Dan hou ik dus liever de teugels vast om schade aan anderen zoveel mogelijk te voorkomen. Dat je dan vanaf de grond tegen een paard aan kijkt dat even heel erg geschrokken is door de gebeurtenis dat vind ik niet zo erg , gewoon vast blijven houden en het dier laten merken dat het okee is , en hij kalmeert. Je kunt op dat moment in plaats van het dier vasthouden en kalmeren , het natuurlijk ook weg laten rennen en hopen dat hij zelf op een gegeven moment kalmeert.... maar ik vind de kans te groot dat hij dan juist door het wegrennen in die paniek blijft hangen en onderweg nog meer paniek en schade aanricht bij anderen :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:43

Sodeletuut schreef:
Ik houd automatisch vast, is niet erg, want ik rijd toch bitloos. :)

Ruk op de neus is heel prettig....