rijden op een 2-jarige..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:09

@ zaartje..je spoort gewoon niet als je zo'n jong paard naar zijn grootje werkt, er zijn mensen die er een moord voor doen om een jong paard te mogen zien opgroeien tussen soort genootjes.
mensen zoals jij verdienen echt geen paarden.
en wat er tussen jou en je vriendin speelt heeft niets te maken met op een jong paard gaan zitten of gaan zitten longeren.
je bent gewoon dom bezig , of je nu wel of niet je paard stil laat staan omdat het slecht weer is of je er geen tijd voor hebt, je hebt een begin gemaakt op een hele jonge leeftijd.
erg onverantwoord vind ik dit, en ik kan me geen DA voorstellen die gaat zeggen dat je paard zo ver in ontwikkeling is dat je maar moest gaan longeren of erop moet gaan zitten, want elke DA weet dat een paard op zo'n jonge leeftijd nog lang niet uitgegroeid is en dat zijn rug niet sterk genoeg is en zijn groeischijven niet dichtzitten.
voor mensen zoals jou zou ik echt de dierenbescherming op af sturen.
ik vind dat TS helemaal gelijk heeft en dat staat buiten een dergelijke vriendschap.
het gaat om het welzijn van een paard.
Laatst bijgewerkt door my_precious op 03-10-11 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:15

my_precious schreef:
je spoort gewoon niet als je zo'n jong paard naar zijn grootje werkt, er zijn mensen die er een moord voor doen om een jong paard te mogen zien opgroeien tussen soort genootjes.
mensen zoals TS verdienen echt geen paarden.
en wat er tussen jou en je vriendin speelt heeft niets te maken met op een jong paard gaan zitten of gaan zitten longeren.
je bent gewoon dom bezig TS, of je nu wel of niet je paard stil laat staan omdat het slecht weer is of je er geen tijd voor hebt, je hebt een begin gemaakt op een hele jonge leeftijd.
erg onverantwoord vind ik dit, en ik kan me geen DA voorstellen die gaat zeggen dat je paard zo ver in ontwikkeling is dat je maar moest gaan longeren of erop moet gaan zitten, want elke DA weet dat een paard op zo'n jonge leeftijd nog lang niet uitgegroeid is en dat zijn rug niet sterk genoeg is en zijn groeischijven niet dichtzitten.
voor mensen zoals jou TS zou ik echt de dierenbescherming op af sturen.

Uhm, my_precious; TS is degene die het juist niet vind kunnen, beter lezen.. %)
Dit is gewoon een reltopic geworden en over het onderwerp op zich bestaan al diverse topics. Ik tem daarom even..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:17

Ma_ris_ka schreef:
my_precious schreef:
je spoort gewoon niet als je zo'n jong paard naar zijn grootje werkt, er zijn mensen die er een moord voor doen om een jong paard te mogen zien opgroeien tussen soort genootjes.
mensen zoals TS verdienen echt geen paarden.
je bent gewoon dom bezig TS, of je nu wel of niet je paard stil laat staan omdat het slecht weer is of je er geen tijd voor hebt, je hebt een begin gemaakt op een hele jonge leeftijd.
voor mensen zoals jou TS zou ik echt de dierenbescherming op af sturen.

Dit is gewoon een reltopic geworden en over het onderwerp op zich bestaan al diverse topics. Ik tem daarom even..

ohw chips ik bedoelde idd Ts helemaal niet maar die vriendin hahaha zal het even aanpassen als dat nog kan, zat denk ik een beetje frutie te typen geloof ik.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:18

Eigenaar is sowieso niet goed bezig, dat is wel duidelijk. Als je geen geduld hebt moet je geen jong paard aanschaffen of hem anders verkopen.

En verder, vecht dit onderling uit. Een topic erover openen is behoorlijk triest en als eigenaar zijnde zou ik nu ook niet meer reageren maar de eer aan mezelf houden.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:19

Citaat:

Citaat:
ohw chips ik bedoelde idd Ts helemaal niet maar die vriendin hahaha zal het even aanpassen als dat nog kan, zat denk ik een beetje frutie te typen geloof ik.

Kan gebeuren, maar niet dat TS er straks op aangekeken wordt :P..
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 03-10-11 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:21

Ma_ris_ka schreef:
Kan gebeuren, maar dacht.. K geef het even aan voor het geval dat mensen die het hele topic niet gelezen hebben, maar jouw post wel gespot hebben, TS er straks op aankijken :')

ja idd je hebt gelijk bedankt daarvoor haha, heb hem aangepast snel.

iedergeval wat die meid doet met dat arme paard kan gewoon echt niet en TS heeft gelijk dat ze dat niet vind kunnen, wat ze onderling hebben moeten ze ook onderling uitzoeken.

Ma_ris_ka

Re: rijden op een 2-jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:26

No problem :P

Nee, echt te vreselijk!! Waarom zo'n haast? Moest Zaartje op haar 8ste ook maar in bouw werken.. met haar onvolgroeide lichaam, gewoon.. omdat het kan?? Of omdat ze zich verveelde?? Kom op zeg; denk aan het welzijn van het dier.. Mijn paard is pas beleerd toen ie 4 was en pas nu op zijn 5de wordt ie verder doorgereden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:35

Als het goed is weet ieder paardenmens dat een paard zich zelf niet bewust is van het werktwat ie doet, wat voor schade dat aan zijn lichaam toebrengt. Aan paardenmens de taak om voorzichtig en verstandig met het paardenlijf om te gaan, soms is dat iets wat zwaar duidelijk ontbreekt bij sommige mensen en ik vind dat als je niet normaal daarmee om kunt gaan en je paard op die manier naar de gallemiezen werkt je geen paard verdient
Daarom denk ik dat het beter is als Zaartje zich beter gaat verdiepen in de groei van een jong paardenlichaam en tot die tijd een ouder paard neemt. Waarom een jong paard beleren als je niet eens weet waar je mee bezig bent.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:39

Feit dat zaartje zo fel reageert geeft denk ik al aan dat ze er geen drol van snapt.. Als ze echt achter de dingen stond die ze deed had ze toch op een enigzins volwassen manier haar mening kunnen onderbouwen. En als daar dan kritiek op komt dan had ze toch een goed onderbouwd standpunt terug kunnen zeggen.. Dit is zoo kinderachtig! Maar goed.. Buiten dat is het altijd weer zonde dat dieren de dupe zijn van zulke trieste mensen die niet verder nadenken dan hun neus lang is

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:52

lowara dank je wel en nee hij is 2,5 geweest.
en nee hoor we hebben er net 1 keer opgezeten.
dat daar al zoon hijza van gemaakt wordt.
eerst mag je ook al niet meer met hem wandelen,longeren,spelletjes wat moet je er dan mee ik ben een drol wat dat betreft ben geen paard waardig volgens de rest.
heb er geen verstand van.
het zegt wel genoeg.
als puntje bij paaltje komt doen we het allemaal.
jammer tinkerfunns zal het allemaal wel beter weten,zoals altijd.
neemt niet weg dat ze dit niet had moeten doen ik vindt het achterbaks en iemand gewoon een trap nageven ze had beter moeten weten.
lowara maak je niet druk als je dit over je heen krijgt dat je ook al met 2,5 jaar begint volgens mij doen ze dat allemaal en wat is er mis mee als ie 1 keer per week een keertje mee gaat en voor de rest lekker zijn eigen ding mag doen.
en wat steld dan dat kwartiertje of 20 minuten dan voor.
en nee hoor hij hoeft niet met 6 jarig leeftijd in de z te lopen we vragen nog niks van hem belachelijk dat ze dat denken,de basis willen we hem alvast mee geven,en een goede basis is volgens mij het belangrijkste.
van de winter mag ie weer lekker niksen,want dat zal wel net zo worden als vorig jaar en dan tegen het voorjaar pakken we het gewoon weer op.
niks meer en niks minder dat tinkerfunns haar idee er anders over is moet ze zelf weten en dat de rest die mening deelt oke eerst dan even naar je zelf kijken want ik weet zeker dat niet iedereen hier een eerlijk antwoord geeft en gewoon mee banketstaaf met de rest.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:07

Zaartje, ik zou het fijn vinden als je wat op je spelling wil letten. Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt.
Maakt het voor ons allemaal wat prettiger te lezen.

Ik ben van mening dat een paard lekker jong moet kunnen zijn en ben er voorstander van pas op 3,5 jarige leeftijd in te rijden. Dat voorop gesteld.

Over de kwestie hier: Zaartje, jij zet je zelf ongelooflijk te kakken hier. Jij maakt je zelf bekend terwijl TS een vrij anoniem verhaal plaatst.
Je zegt dat het paard zich verveelt? Heeft ie je dat zelf verteld ofzo? Zolang een paard lekker in de wei kan met soortgenootjes lijkt het me onwaarschijnlijk dat ie zich verveelt.

Laat dat beestje lekker uitgroeien, puppypaard zijn. Over een jaartje heb je dan een goed paard, in plaats van dat je hem nu al zo gaat verpesten.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:00

Jeetje 2 jaar!!

Ken wel mensen die met 2 jaar met longeren aan het halster en zonder longeersingel beginnen.
En dat vind ik gewoon kunnen.

3 jaar vind ik persoonlijk ook nog vroeg.
Maar het verschild eigelijk ook per paard.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:25

Lowara schreef:
is de pony net 2 jaar, of ana het eind? vind dat namelijk best een verschil
ik zal gegarandeerd half bokt over mij heen krijgen nu, maar ikzelf beleer hier alles ook altijd rond de 2.5 jaar.
als ik kijk wat ik hier nu heb rondlopen, oudste is nu 22 jaar en jongste 6.5 jaar oud, geen enkel dier heeft ooit lichamelijke of ( voor zover ik weet) geestelijke klachten gehad vanwege het feit dat ze met 2.5 werden ingereden.
het gaat erom wat je ermee doet en hoe zwaar je de training maakt.
als je gelijk L oefeningen gaat doen, en met krap 3 jaar fanatiek begint met springen, en met 6 jaar in het Z wil laten lopen etc, mjah.. dan vraag je erom.

maar gewoon rustig opbouwen met twee keer per week erop en de basis erop zetten? Ik heb nog nooit gehoord dat dit mis ging.
dan is er of wat lichamelijk mis met het desbetreffende paard, of je hebt een verdomd onkundige ruiter

Ik ben het hier wel mee eens, eerder zal ik het zeker niet doen maar je weet ook wel hoe een paard is en etc. Als je het idee heb dat je paard er nog niet klaar voor is wacht je nog een maar t ligt aan t paardje!

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:31

Zaartje,; Ik vind wel dat je je een beetje voor gek zet, de mensen die hier op reageren , die weten niet over wie het gaat,dat zal je eigenlijk zo moeten laten,en wat je er van vind lekker voor je zelf houden,en er misschien wat mee doen,nu maak je jezelf behoorlijk minder waardig ,terwijl TS er niet mee kan zitten. Zonde hoor!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:54

zaantje:
belachelijk gwn, :(
ja stoer hoor als je er voor uit durft te komen dat je al op een van 2 hebt gezeten.
je bent per echt stoer als je nu gwn toe zou geven dat je paardje
gwn veelste jong is, je excuses zou aanbieden,
en het een leer zou laten zijn voor een volgende keer..................
en niet je grote waffel op zou zetten hier op bokt.

eigenlijk heeft het wijnig zin om dit te schrijven want
je weet het toch allemaal beter....

zonde van je paardje.....
je verdiend geen paardje als je er zo mee om gaat...
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 03-10-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:56

Baily12 schreef:
ik vind het ook te vroeg hoor! ik moet wel eerlijk zeggen dat ik toen mijn pony bijna 3 was heb ik er zonder zadel op gezeten en geen stap gezet. 4 maanden later was ze 3 :P

me 2 _/-\o_

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:25

zaartje, je roept maar dat bokkers veel zeggen maar ondertussen..... nou ik ben 1 van de bokkers die heeft gezegt dat je niet op een pard van 2,5 gaat zitten en met net wel/geen 2 jaar ook niet gaat longeren. dat je paard zich niet hoeft te vervelen en je zat dingen kan doen die je pony niet belasten.
nou ik denk dat jij je flink vergist met je ondertussen... ik zou nooit en te nimmer de dingen doen die jij je 2 jarige haf aan doet. mijn paardje is met 3 jaar ingereden en achteraf vind ik dit al te jong laat staan wat jij doet! hoe krom is het om te denken dat half bokt op 2 jaar zijn of haar paardje al naar de kl*te helpt? dat is namelijk wat jij suggereerd

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:26

amanda1980 schreef:
zaartje, je roept maar dat bokkers veel zeggen maar ondertussen..... nou ik ben 1 van de bokkers die heeft gezegt dat je niet op een pard van 2,5 gaat zitten en met net wel/geen 2 jaar ook niet gaat longeren. dat je paard zich niet hoeft te vervelen en je zat dingen kan doen die je pony niet belasten.
nou ik denk dat jij je flink vergist met je ondertussen... ik zou nooit en te nimmer de dingen doen die jij je 2 jarige haf aan doet. mijn paardje is met 3 jaar ingereden en achteraf vind ik dit al te jong laat staan wat jij doet! hoe krom is het om te denken dat half bokt op 2 jaar zijn of haar paardje al naar de kl*te helpt? dat is namelijk wat jij suggereerd

+:)+

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:29

overigens vind ik het net zo schandelig om met 2,5 jaar in te gaan rijden bij de andere forumster die dit in dit topic melden. mijn paardje is nu 5,5 en pas nu gaat hij echt getraint worden. afgelopen 2 jaar zijn we bezig geweest met balans, rechtrichten, ontspannen en reageren op mijn hand been en zit.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:33

Mijn twenter is van april 2009 , die staat nog steeds gras te maaien en af en toe een borstel erover heen en wat aan de hand stappen maar meer is het ook niet.. :Y)
Laat hem nog maar groeien, de laatste tijd is zijn kont weer de hoogte ingeschoten en dus nu weer overbouwd.. Zou wat zijn als ik daar nu al op zou gaan zitten :=

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:39

mieske schreef:
Mijn twenter is van april 2009 , die staat nog steeds gras te maaien en af en toe een borstel erover heen en wat aan de hand stappen maar meer is het ook niet.. :Y)
Laat hem nog maar groeien, de laatste tijd is zijn kont weer de hoogte ingeschoten en dus nu weer overbouwd.. Zou wat zijn als ik daar nu al op zou gaan zitten :=

dan ben je anderhalf jaar te laat met longeren en een jaar te laat met rijden. zoals zaartje suggereerd zeg jij dit nu allemaal wel maar onder tussen maak je al uren lange buitenritten en bakhobbel je al heeel lang. ;)

mieske, zo hoort het ook. laat je paardje lekker uit groeien

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:11

oef... 2 jaar is ook echt veels te jong
snap niet dat mensen daar over na willen denken... om op een puppypaardje te gaan zitten
wat is dat nou voor fun?
Wacht daar gewoon nog minimaal een jaar (liefst nog wat langer mee)
Des te leuker wordt het in de toekomst voor paard zelf :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:26

wow! Dat vind ik wel héél erg vroeg!

Er staat nu bij ons ook een twee jarige op het land, die halen we straks, eind oktober, op om een beetje weer te laten wennen en dergelijke.

Maar zeker weten dat ik er niet voor april volgend jaar op stap..
Alles moet gewoon rustig gebeuren en je moet zowel het paard als de toekomstige ruiter/amazone de tijd gunnen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:35

wat dachten jullie van een slotje want vind het enigszins uit de hand lopen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:38

Ik las ergens dat ie in mei 2 is geworden? Dan is t beessie nog niet eens 2,5.. Mijn uk van mei 2009 staat lekker hengst te wezen en is daarnaast vooral showbeest.. Ja, heeft al 3x aan de longe gestaan van de zomer (rondje om me heen stappen en klaar), heeft al 3x tuig op gehad (10 min door de bak sturen en klaar), ik verklaar mezelf heus niet heilig. Maar de afgelopen 2 maanden is ie zeker in zn hoofd weer erg gaan ontwikkelen en heb ik me lekker bezig gehouden met wandelen en poetsen, gewoon dingen die hij leuk vindt en aan kan nu hij mentaal weer zo aan het groeien is. Hoe dan ook geen haar op mn hoofd om dr iemand op te zetten op deze leeftijd :n Is ie nog veel te puppy voor. Zelfs longeren zie ik niet echt meer gebeuren deze winter, eerst groot en stabiel worden :)