Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:57

het punt is dat vervelende of niet opgevoede paarden gewoon niet meer bestaan. Elk paard heeft minstens 6 trauma's en moet eerst nagekeken worden door osteo/fysio/paragnost en weet ik wat nog meer... Terwijl de meeste problemen op te lossen zijn door gewoon consequent op te treden naar je paard

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:00

Mijn paard is niet mishandelt geweest hoor,
Hij is gewoon minder gevoerd omdat hij niks meer hoefde te doen en omdat hij anders misschien te sterk werd voor die oudere mensen, dus vind ik het niet erg, ik voer hem gewoon weer bij :j

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:02

Mijn vorige paard was vanbinnen zo kapot dat ze nooit meer een stap zou kunnen zetten zonder pijn, had een zeer slecht skelet omdat ze waarschijnlijk vanaf veulen af aan nooit goed te eten heeft gehad dus ik denk dat dit wel een gevalletje zeer slechte verzorging was, sowiezo om het feit dat ze toen niet gelijk is ingeslapen.. :n
en ja, we hebben haar door onze eigen DA laten keuren, waren toen al een jaar of 6 klant en die keurde haar doodleuk goed.

Vorige eigenaar van mn vorige pony die had hem in een modderig weitje staan met beschimmeld hooi, dus die hebben we maar direct aan een halster naast de fiets meegenomen :+

Verder waren het eigenlijk vooral lieve mensen die ook het beste voor hun paardje wensten en ook regelmatig nog contact zoeken over hoe het nu allemaal gaat, benieuwd naar fotos enzo :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:05

CoronaLime schreef:
Mijn vorige paard was vanbinnen zo kapot dat ze nooit meer een stap zou kunnen zetten zonder pijn, had een zeer slecht skelet omdat ze waarschijnlijk vanaf veulen af aan nooit goed te eten heeft gehad dus ik denk dat dit wel een gevalletje zeer slechte verzorging was, sowiezo om het feit dat ze toen niet gelijk is ingeslapen.. :

Waarom koop je zo'n paard dan? En wat heb jij ermee gedaan?

CoronaLime

Re: Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:14

Omdat je er niks vreemds aan zag, liep prima, gedroeg zich super en onze eigen DA waar we al jarenlang tevreden klant waren heeft haar goedgekeurd en vond het een erg leuk paard.

Na een maand bleek dat er iets niet heelmaal goed zat en zijn we er langs een heleboel ostheopaten, dierenartsen, paardenfysiotherapeuten, zelfs een zweverig iemand die kon ''voelen'' wat er was met haar. Ze heeft nooit iets heel raars gedaan dat we echt hadden van dat beest is niet goed, maar altijd zo'n klein idee waar je je vinger niet op kan leggen. Na een jaar zijn we naar een of andere ''top ostheopaat'' in duitsland geweest en die wou haar niet behandelen zonder rontgenfoto's te hebben gezien en toen kwam dat alles boven water ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:15

dus hoe kan je dit de vorige eigenaren aanrekenen als jullie er ook pas na heel veel dokteren achter zijn gekomen? Als er aan het paard niks te merken was?
Jullie merkten het zelf ook niet, ze heeft nooit raar gedaan schrijf je...
Beetje laag dit

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:35

Och, als je paard zijn nek op 3 plekken gebroken gehad blijkt te hebben, botverkalking ter grootte van een tennisbal tussen haar nekwervels, zwaar atactisch, waarschijnlijk leven lang ondervoed geweest van veulen af aan is dat zeker perongelijk en valt het ze niet aan te rekenen? Dat atactisch uitte zich overigens pas na ongeveer een week, toen begon ze soms rare bewegingen te maken maar dat was na de keuring van de DA.
Voor de rest was het allemaal van binnen, van de buitenkant zag je er niks van, vandaar dat we pas bij rontgenfoto's erachter kwamen hoe erg het was.

Ik typ ook, nooit iets heel raars, het was nooit echt dat ze totaal flipte oid, maar ze steigerde regelmatig, liep soms heel vreemd met haar achterbenen. Het was zeker wel te zien, maar de DA vermoed dat ze bij de verkoop iets gehad heeft maar vanwege bloedtesten valt dat niet te bewijzen.

Ik heb verder niks aan deze discussie, ik maak niemand zwart maar ik vind het een beetje vreemde opvatting van je. Wij hebben gewoon keiharde pech gehad dat we erin zijn getrapt, achteraf kwamen we er ook achter dat de verkoper geen beste naam had. Maargoed, dat is achteraf ;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:38

Natuurlijk is het een makkelijk excuus!
Over mijn huidige paard niks dan lof voor haar vorige eigenaar/fokker, ik zie zelden zulke netjes opgevoede en beleefde paarden als mijn merrie (kan het zeggen, ik heb haar niet zelf opgevoed ;) maar ben er wel trots op uiteraard *D ). Ze is alleen nogal weinig gewend en heb dus nog altijd mijn handen vol aan het verkeersmak maken, maar dat wist ik toen ik haar kocht en is ook vrij logisch wanneer je een stal vol hebt staan en erg rustig en afgelegen woont.

Mijn hafje had een wat ingewikkelder verleden met vele eigenaren, paardenmarkten/handelaars etc. Ik heb haar verleden nooit verder kunnen traceren tot voor haar 10e jaar. Ik geloof niet dat ze mishandeld is geweest, ze is wel in een andere stijl behandeld/gereden/gehuisvest dan waar mijn voorkeur ligt, om het even zacht uit te drukken. Maar geloof niet dat ik het ooit als excuus heb gebruikt, moet eerlijk zeggen dat ik met haar ook nooit tegen (gedrags)problemen aan ben gelopen. Op het weven na, wat ontstaan is in een periode zonder soortgenoten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:46

stef schreef:
het punt is dat vervelende of niet opgevoede paarden gewoon niet meer bestaan. Elk paard heeft minstens 6 trauma's en moet eerst nagekeken worden door osteo/fysio/paragnost en weet ik wat nog meer... Terwijl de meeste problemen op te lossen zijn door gewoon consequent op te treden naar je paard

En dat laatste is helemaal waar en heeft niets te maken met een corrigerende tik geven, maar met leiderschap geven!
Stef; Van de andere kan is zo dat heel veel signalen van een paard niet opgepikt worden en daardoor enorm staakgedrag ontstaan. Ook hiermee is je gezonde boerenverstand gebruiken wel van toepassing

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:59

Mijn paardje komt juist bij zo een goede "oude eigenaar" vandaan dat ik soms het idee heb dat ik dat niet kan evenaren. Mede doordat ik weet dat hij het daar zo goed had en dat zij hem heel goed kent heb ik nog contact met haar (ik heb Cos van mei) en is ze twee weken geleden zelfs een weekend komen logeren om samen met hem aan de slag te zijn en mij nog wat tips te geven. (waar ik om gevraagd had ;) ).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:07

Angela_28 schreef:
Mijn paardje komt juist bij zo een goede "oude eigenaar" vandaan dat ik soms het idee heb dat ik dat niet kan evenaren. Mede doordat ik weet dat hij het daar zo goed had en dat zij hem heel goed kent heb ik nog contact met haar (ik heb Cos van mei) en is ze twee weken geleden zelfs een weekend komen logeren om samen met hem aan de slag te zijn en mij nog wat tips te geven. (waar ik om gevraagd had ;) ).

Dit had ik in het begin ook heel erg. Inmiddels heb ik haar meer als een jaar en is dat over. Ze heeft het bij mij minstens zo goed als bij de vorige eigenaresse, besef ik nu :) Voelde me in het begin ook vaak niet goed genoeg voor haar.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:16

CoronaLime schreef:
Och, als je paard zijn nek op 3 plekken gebroken gehad blijkt te hebben, botverkalking ter grootte van een tennisbal tussen haar nekwervels, zwaar atactisch, waarschijnlijk leven lang ondervoed geweest van veulen af aan is dat zeker perongelijk en valt het ze niet aan te rekenen? Dat atactisch uitte zich overigens pas na ongeveer een week, toen begon ze soms rare bewegingen te maken maar dat was na de keuring van de DA.
Voor de rest was het allemaal van binnen, van de buitenkant zag je er niks van, vandaar dat we pas bij rontgenfoto's erachter kwamen hoe erg het was.

Ik typ ook, nooit iets heel raars, het was nooit echt dat ze totaal flipte oid, maar ze steigerde regelmatig, liep soms heel vreemd met haar achterbenen. Het was zeker wel te zien, maar de DA vermoed dat ze bij de verkoop iets gehad heeft maar vanwege bloedtesten valt dat niet te bewijzen.

Ik heb verder niks aan deze discussie, ik maak niemand zwart maar ik vind het een beetje vreemde opvatting van je. Wij hebben gewoon keiharde pech gehad dat we erin zijn getrapt, achteraf kwamen we er ook achter dat de verkoper geen beste naam had. Maargoed, dat is achteraf ;)

Ik nam wel een andere da in de arm, als hij/zij een paard als bovenstaande door een keuring laat komen, heeft ie misschien niet helemaal goed gekeken. Een botverkalking tussen de nekwervels en die niet voelen, vind ik wat vreemd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:59

Ik kreeg laatst een berichtje van een van de oude eigenaren van een van mijn pony's (niet uit vorige post) dat ik wat beter voor haar lieve pony moest zorgen want ze is mager en zit slecht in haar vacht.

Joh. Beest is 28. :')

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:29

mijn pony had het absoluut niet slecht bij zijn vorige eigenaren alleen werd er niks met hem gedaan alleen af en toe over het strand crossen waardoor de basis in het begin ver te zoeken was :') maar totaal geen slecht woord over de vorige eigenaren hoor ! :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:33

Vraag het mij ook af! Ik vind zeer veel mensen (zeker wat ik hier lees op bokt) grote piepers. Denk ook dat het een excuus is om te gebruiken. Ik houd niet zo van dat pieperige...
Ik ken ook iemand, die vindt werkelijk waar alles zielig, en ik vind dat paarden wel paarden moeten blijven. Het zijn geen mensen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:36

Ik weet niet helemaal het verhaal achter mijn pony, heb hem van een handelaar gekocht, maar óf hij is heel erg verwend door zijn vorige eigenaren óf hij was een flessenveulen. Hij is namelijk vreselijk brutaal, en als je hem een keer een klap verkoopt dan is hij dat na 1 seconde alweer vergeten :=

Maar er zijn idd wel mensen die het allemaal naar de oude eigenaren schuiven, soms is het echt zo, en soms is het gezeur..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:53

Niets dan lof over de vorige eigenaren van mijn paard! Ik heb hem bij een fokkerij / handelsstal gekocht waar hij prima behandeld, opgevoed en ingereden is. Nadat ze hem hebben geimporteerd, hebben ze hem eerst langere tijd laten staan (meerdere maanden, denk zelfs meer dan een half jaar) omdat ze vonden dat hij er nog niet klaar voor was. Ik heb er nu een geweldig paard aan!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:57

Ik had/heb juist een goeie indruk van de vorige eigenaren van mijn paard. Sterker nog, als ik een hele foute indruk had gehad zou ik het paard niet gekocht hebben, ik was namelijk op zoek naar een goed opgevoed, goed verzorgd, zeker niet getraumatiseerd paard! De manier waarop zij met het paard omgingen was vergelijkbaar hoe ik het doe, en aangezien het bij hen een fijn paard in de omgang was, nam ik aan dat ze dat bij mij dan ook zou zijn. En dat klopt ook :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:00

Mijne is 'n manegepaard geweest,daarover ben ik niet te spreken.
Daarvoor was hij van een kerel die hem schitterend heeft opgeleerd qua springen & crossen.
Dressuurbasis is minder maar daar werken we aan :)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:06

die van mij heeft in heel veel verschillende kuddes gestaan toen ze bij de vorige eigenaar stond dus is ze een echt ''baasje'' ze overal en altijd de leiderin over de groep :p
en voor de rest ben ik blij met de vorige eigenares, me paard is nergens bang voor omdat ze veel dingetjes zoals schriktraining heeft gedaan met haar. en vooral vaak als veulen samen met haar moeder op de trailer :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:07

Alani schreef:
stef schreef:

En dat laatste is helemaal waar en heeft niets te maken met een corrigerende tik geven, maar met leiderschap geven!
Stef; Van de andere kan is zo dat heel veel signalen van een paard niet opgepikt worden en daardoor enorm staakgedrag ontstaan. Ook hiermee is je gezonde boerenverstand gebruiken wel van toepassing

Dat bedoel ik ook.
Mijn shet heeft er een handje van zodra ze gras onder dr voeten voelt met dr neus naar beneden te gaan staan. Voor mij niet zo'n probleem, voor mijn verzorgster van 7 wel (die wordt gewoon mee gesleurt). Pony heeft nu dus ook strafkamp waarbij ik bewust langs plekken met gras ga lopen zodat ik haar kan corrigeren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:04

Mijn paard heeft het altijd prima gehad. Laatste eigenaar voor ik hem kocht was een manege en daar is het gewoon geen paard voor. Altijd in de wei mogen lopen en nooit heel veel lessen, toch heb ik daar echt stuk vandaan gehaald. (kende hem ook voor hij daarheen ging dus kan goed vergelijken ). Helemaal mentaal gebroken. Geen slecht woord voor deze mensen, maar gewoon niet geschikt voor het paard

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:09

Mijn pony had het best goed, veel liefde genoeg eten en leuk aandacht.
Stond alleen onderaan de kudde en was daardoor een beetje een bangerikje met andere paarden. Maar na nu 2 jaar hier met onderdanige paarden samen kan ze met heel veel paardjes leuk spelen!
Ze waren super lief voor haar (liever dan ik ;)) en wilde al het beste voor haar.

RENEEAMOR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:18

Mijn paard is niet mishandeld, maar hoefde geen arbeid te verrichten en is daardoor op stal gezet ivm een litteken... En kreeg daardoor niet zo vaak te eten. Daardoor was ze erg mager en had ze een schimmelinfectie opgelopen. Omdat ze zo'n slechte weerstand had. Maar op de foto's zag ze er prima uit, maar in het echt wat minder. Maar rustig aan is ze opgeknapt. En voor zover ik weet heeft ze er niks aan over gehouden :+ . En dat is geen mishandeling.

En ik denk dat sommige mensen dan wél over mishandeling praten als dat bij hun paard gebeurd.
Ik snap ook heel goed dat mensen 'trots' zijn dat als ze een paardje hebben 'opgelapt'. Maar om dan dingen te gaan verzinnen, om zelf beter in het daglicht te staan.. Dat vind ik niet kunnen..
Laatst bijgewerkt door RENEEAMOR op 20-09-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:24

Altijd makkelijk om een ander (lees: vorige eigenaar) te bekritiseren en jezelf dus juist the picture te zetten ;)

Heb het me ook wel afgevraagd, waarom er zo'n groot aantal ruiters o.a. hier op bokt zijn te vinden met gekochte paarden die zielig waren en door de eigenaar opgeknapt zijn. Van die 'hij is extreem moeilijk en lastig dus het is al super dat ik zover ben'. Stiekem toch een beetje strelen van de ego van de nieuwe eigenaar ofzo. En daarnaast neem ik aan ook gestuurd door centen, de 'probleem'-paarden in de handel zullen allicht goedkoper van de hand gaan. En niet iedereen heeft de hoofdprijs te besteden..

Maar af en toe zijn de verhalen over paard en combinatie ruiter en niet meer weten wat te doen en wat een drama maar ze hebben gelukkig doorgezet wel heel extreem. De ene ruiter is gewoon handiger dan de ander, maar als je als matige ruiter zo'n project kiest en er jaren voor moet knokken. Zijn die maanden van miscommunicatie dan echt de moeite waard, zal dat het beestje echt meerwaarde en plezier geven in zijn werk of is het dan uiteindelijk tot een acceptabel en niveau gebracht dat er mee door kan en het paard het maar over zich heen laat komen?

Ach ja, ieder zijn ding :) Ik denk ook dat mensen regelmatig de omschakeling van bv. de ene ruiter naar de andere ruiter en het worden van een combinatie met een nieuw paard met bijbehorende miscommunicatie vaak verwarren met echt aangeleerde fouten van een eerdere eigenaar/ ruiter.