schuimen --> goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:31

EmMilla schreef:
Oke, er klopt echt niets van dat een paard met een bit in moeilijker slikt! Mits het bit niet te dik is!
Ik heb zelf net een nieuw bit gekocht en daarvoor een hele zoektocht gedaan om erachter te komen wat het beste bij mijn pony zou passen. Toen kwam ik een studie tegen over bitten. En zij hebben onderzocht of paarden dus moeite hebben met slikken als ze een bit in hebben en dat is dus niet zo.

Dat klopt inderdaad, dit is het onderzoek die je bedoelt: http://journals.cambridge.org/action/di ... aid=793396

Ik heb hem ook helemaal voor mensen die belangstelling hebben. Ik vind het nog altijd jammer dat dit soort informatie dan weer niet op de bitloos gedoe website staat. Don't get me wrong ik rijd zelf ook bitloos maar ik heb een hekel aan alle subjectieve websites over welk onderwerp dan ook. Die zou veel waardevoller zijn als er gewoon alle informatie die er te vinden is over dit onderwerp op staat. Dan zou ik het zelf ook gelijk veel serieuzer nemen.

Maar goed het blijft natuurlijk ook niet leuk om toe te geven dat het met sommige dingen blijkbaar wel mee valt.

Sanne94

Re: schuimen --> goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:26

Schuimen kan bestwel goed zijn, maar als het paard niet schuimt, hoeft niet meteen te betekenen dat hij/zij niet ontspant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:30

ach die stomme links over bitloos hoofdstel willen alleen maar verkopen!
Ze hebben er alleen nooit aan gedacht wat voor gevolgen het heeft om zonder bit te rijden en druk op de neus te leggen!!
Ik moet er van op de pot

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:33

Of het paard ontspannen is, dat voel je als ruiter het best. Dat heeft lang niet alleen te maken met of het paard wel of niet schuimt.
Als ik met mijn paard op buitenrit ga en het waait behoorlijk, dan kom ik wel eens terug met een paard dat een half witte hals heeft. Bij mijn paard werd het op een gegeven moment wel een storende factor overigens, meneer schuimdde zoveel dat hij zijn mond er niet meer van dicht kon houden...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:37

Schuim is gewoon opgeklopt eiwit. Eiwit zit in speeksel. Het opkloppen kan door ontspanning komen (paard neemt bit aan) of bv. doordat je 'zaagt'. Het is dus niet per definitie door ontspanning. En slikken gaat met sporten idd moeilijker, ga zelf maar eens hardlopen; dan slik je ook moeilijker. Veel hardlopers zie je daarom speeksel spugen ipv slikken.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:48

Een beetje schuimen = Ontspanning, actief en opgelet doorgereden.
Hevig schuimen (beland op de borst e.d) = Gestrest, hoop getrek in de mond
Geen schuim = Rustig gereden

Zo is het volgens mij :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:06

Friezuhn schreef:

Niet mee eens, zelfs als ik paardlief aan een lang teugeltje doorrij schuimt hij hevig. Ik denk niet dat er écht een goede regel voor kan worden gestelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:08

[naam] schuimt tussen d'r billen :P
Maar in d'r mondje niet echt, ik rijd haar ook niet maar longeer haar met bit.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:10

RusselNuwell schreef:
Friezuhn schreef:

Niet mee eens, zelfs als ik paardlief aan een lang teugeltje doorrij schuimt hij hevig. Ik denk niet dat er écht een goede regel voor kan worden gestelt.

Mhh, ik hou me er meer aan een beetje schuimen is goed,
Hevig schuimen niet :P

@_Pretty
Dat herken ik wel, ziet er zo raar uit :')

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:39

Slofje schreef:
Als iedereen het artikel zou lezen dat hier is neergezet, zou men een stuk wijzer worden :) Mijn paard schuimt nauwelijks tot niet en daar ben ik blij mee, soms heeft hij een heel licht schuimrandje om de lippen, meer niet.
Schuimen vind ik (en IS dus ook eigenlijk zo) een slecht teken.

@Suus, nee, dat zeggen ze niet.
Ze zetten zichzelf natuurlijk wel on top, maar dat doet de "andere kant" evengoed,
die duwen zichzelf omhoog en halen het hele bitloos idee naar beneden.

Het gaat er om dat een paard dat (flink) schuimt, geen goede mogelijkheid heeft om te slikken.
Als ik mijn ijsco mét bit rijd heeft hij een heel licht schuimrandje, en bitloos ook.

Alleen zul je paarden bitloos nooit overmatig zien schuimen, want dat word veroorzaakt door het bit die dan de tong in de weg zit.

Dat is de conclusie uiteindelijk, en daar zal toch echt niemand omheen kunnen.
Zijn gewoon harde feiten, als een paard flink schuimt kan het paard niet goed slikken en heb je dus een incorrecte hand (immers kan mijn paard wel licht schuimen met bit, maar heb ik een zo zacht mogelijke hand), geen goed bit of gebitsproblemen, of een andere oorzaak.

Niet dat hij ontspannen is etcetera, bij flink schuimen is dat dus absoluut niet waar.

PS: Suus, jij zegt dat het ene paard meer schuimt dan de ander.. Dat ligt dus aan het bit, de hand en de dikte en vrijheid van de tong ;)

Klopt niet dat dit aan de hand ligt, want mijn paard begint van zo gauw hij een bit in de mond heeft te kauwen en te schuimen. Hij staat er echt mee te spelen met het bit.
Een regel is er dus niet voor volgens mij.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:16

Friezuhn schreef:

Hihi, a.d.h.v. jouw lijstje dan zou ik mijn paard dus in zijn mond trekken en zou hij gestressed zijn. Nee, jouw lijstje gaat dus niet altijd op. Mijn paard loopt heerlijk licht op teugel, neemt heel goed aan, heb veel andere paarden gereden, dus ik heb vrij veel vergelijk. Als hij in een stress situatie komt of we hebben ooit eens ruzie ofzo, wat bijna nooit gebeurd overigens, dan stopt hij gelijk met schuimen... Als hij dan naderhand weer ontstpannen wordt begint hij gewoon weer van voor af aan hoor :) Hij doet het op buitenrit, in de bak, met longeren, gewoon altijd :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:22

X__Trees schreef:
Slofje schreef:
Als iedereen het artikel zou lezen dat hier is neergezet, zou men een stuk wijzer worden :) Mijn paard schuimt nauwelijks tot niet en daar ben ik blij mee, soms heeft hij een heel licht schuimrandje om de lippen, meer niet.
Schuimen vind ik (en IS dus ook eigenlijk zo) een slecht teken.

@Suus, nee, dat zeggen ze niet.
Ze zetten zichzelf natuurlijk wel on top, maar dat doet de "andere kant" evengoed,
die duwen zichzelf omhoog en halen het hele bitloos idee naar beneden.

Het gaat er om dat een paard dat (flink) schuimt, geen goede mogelijkheid heeft om te slikken.
Als ik mijn ijsco mét bit rijd heeft hij een heel licht schuimrandje, en bitloos ook.

Alleen zul je paarden bitloos nooit overmatig zien schuimen, want dat word veroorzaakt door het bit die dan de tong in de weg zit.

Dat is de conclusie uiteindelijk, en daar zal toch echt niemand omheen kunnen.
Zijn gewoon harde feiten, als een paard flink schuimt kan het paard niet goed slikken en heb je dus een incorrecte hand (immers kan mijn paard wel licht schuimen met bit, maar heb ik een zo zacht mogelijke hand), geen goed bit of gebitsproblemen, of een andere oorzaak.

Niet dat hij ontspannen is etcetera, bij flink schuimen is dat dus absoluut niet waar.

PS: Suus, jij zegt dat het ene paard meer schuimt dan de ander.. Dat ligt dus aan het bit, de hand en de dikte en vrijheid van de tong ;)

Klopt niet dat dit aan de hand ligt, want mijn paard begint van zo gauw hij een bit in de mond heeft te kauwen en te schuimen. Hij staat er echt mee te spelen met het bit.
Een regel is er dus niet voor volgens mij.

Inderdaad, die van mij ook. Hij doet het ook met longeren en dan zit ik er niet op. En als ik ernaast sta begint hij er inderdaad al mee. Ik heb verder gewoon een goed passend bit, zijn gebit wordt netjes bij gehouden, dus dan zal het vallen onder andere oorzaak :) spelen met het bit is in ons geval ook een oorzaak.

Overigens, dikte en vrijheid van de tong kan ik me nog wel in vinden, hij heeft een behoorlijk dikke tong, dus daar zou ook een deel van de oorzaak kunnen liggen bij die van mij.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:29

Mijn paard heeft ook vaak een licht schuimrandje. Of dit goed is of niet, geen idee. Ik hoop van wel haha.
Ik doe trouwens grondwerken en longeren met hem aan de kaptoom (dus zonder bit!).

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:19

Mijne schuimt ook ontzettend, na 5 minuutjes stappen al. Ik zie het als een goed teken :j

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:34

Leuk om al die verschillen te horen bij paarden.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:48

xBontfire schreef:

dit lijstje klopt absoluut niet want als ik mijn pony aan alleen een hoofdstelletje longeer doet hij ook heftig schuimen en dan loopt hij altijd te lanterfanten en er is dan natuurlijk geen getrek in zijn mond. Als ik erop zit doet hij dat ook en ik hoef bij mijn pony echt niet in zijn mond te gaan zitten trekken hoor want dan denk hij van bekijk t maar dan lijkt het net een giraffe en gestrest kan hij wel eens zijn maar dat is dan als ik er net opzit omdat hij nog maar net zadelmak is.

Courtisana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:50

Sanne94 schreef:
Schuimen kan bestwel goed zijn, maar als het paard niet schuimt, hoeft niet meteen te betekenen dat hij/zij niet ontspant!

precies mijn gedachte

florence1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:01

omg ik let er niet eens op mijn paar schuimt ik kan aan mijn paard zelf wel merken of ie ontspannen is :D

Hacendoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:39

als paarden schuimen is dat een goed teken . :)
het betekent dat ze je als baasje accepteren en ze zich relaxt voelen bij jou ;)