rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:33

Ik kijk graag naar springen op TV.
Je ziet alleen maar paarden die er heel goed uitzien, in topconditie zijn, er ook niet depressief of lusteloos uitzien. Het zijn paarden die zijn gefokt en getraind om te springen en dat doen ze ook graag.
Een paard die niet goed gereden, getraind, behandeld en verzorgd wordt, zou nooit zo'n parcours kunnen springen.
Dat wil niet zeggen dat de ene ruiter niet beter rijdt dan de andere, maar dat heb je overal.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:34

SusanH schreef:
Jeetje wat voelen mensen zich aangevallen zeg :=

Imo gaat het niet perse ten koste van het paard, bij ons op stal lopen alle oude toppaarden van de staleigenaar nog gewoon vrolijk op de wei en zijn supergezond. Als ze stuk gereden waren had dan niet gekund.

Tussen helemaal stuk rijden en schade aanrichten die niet direct te ondervinden is, zit nog wel een heel groot verschil.
Waarom zou je je paard pijn willen doen?
Er is bijna geen sensitiever dier dan een paard waarbij het ook nog eens legaal is om die met een zweep te slaan en met sporen in zijn lijf te porren, dat moet je eens bij een hond proberen!!!
Dan krijg je een hele grote boete.
Maar ik zie geen verschil, want het is beide mishandeling en toch blijven we onze paarden martelen.
Misschien ben ik degene die het niet snapt... :?

Anne_GTI schreef:
:evaw: Droom lekker verder, zaterdag ligt de nieuwe penny weer in de bus.

Helemaal goed, dat is tenmiste het betere vermaak! :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:36

Mika jij verwoordt het precies zoals ik het ook bedoel!

Miska: tussen martelen en een fikse ophouding geven omdat het op dat moment nodig is is een heel verschil. Ik vind het erg overtrokken zoals jij het stelt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:37

mika11 schreef:
Je ziet alleen maar paarden die er heel goed uitzien, in topconditie zijn, er ook niet depressief of lusteloos uitzien. Het zijn paarden die zijn gefokt en getraind om te springen en dat doen ze ook graag.Een paard die niet goed gereden, getraind, behandeld en verzorgd wordt, zou nooit zo'n parcours kunnen springen.
Dat wil niet zeggen dat de ene ruiter niet beter rijdt dan de andere, maar dat heb je overal.

Dat vind ik nu de reinste onzin die er bestaat!
Maar ik kijk dan ook door andere ogen dan jij en dat is het verschil.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:38

mika11 schreef:
Je ziet alleen maar paarden die er heel goed uitzien, in topconditie zijn, er ook niet depressief of lusteloos uitzien. Het zijn paarden die zijn gefokt en getraind om te springen en dat doen ze ook graag.
Een paard die niet goed gereden, getraind, behandeld en verzorgd wordt, zou nooit zo'n parcours kunnen springen.

Natuurlijk zijn ze ervoor 'gemaakt', die springpaarden. Dat is logisch.

Maar mij kun je niet wijsmaken dat die paarden het niet erg vinden dat er zo aan ze getrokken en gehangen wordt,
dat kun je er namelijk niet dmv fokken inkrijgen. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:39

mika11 schreef:

Precies :)

Zoals ik al zei springen die paarden echt niet zo'n parcours als zij zich niet lekker voelen, of geen plezier hebben of niet echt willen of wat je er ook voor kan verzinnen. Een paard die dat niet heeft, doet het niet en is ook niks waard in de springsport.. ;) Ook als het dier pijn heeft, springt ie echt niet zo'n parcour. En als dat rukken en zagen en weet ik veel echt zo'n pijn doet denkt het paard wel even na voordat ie weer zo heet word dat er gerukt moet worden in zijn mond en doet ie het gewoon niet, of helemaal niks meer. Die paarden zijn wat waard hoor.. Dus daar zijn de ruiters echt wel zuinig mee.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:40

SusanH schreef:

Miska: tussen martelen en een fikse ophouding geven omdat het op dat moment nodig is is een heel verschil. Ik vind het erg overtrokken zoals jij het stelt.

Jij vindt een fikse ophouding die behoorlijk wat pijn geeft geoorloofd dan?
Dat heeft jouw paard verdiend voor al het werk dat hij voor -jou- doet?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:41

Miska schreef:
SusanH schreef:

Jij vindt een fikse ophouding die behoorlijk wat pijn geeft geoorloofd dan?
Dat heeft jouw paard verdiend voor al het werk dat hij voor -jou- doet?

Geoorloofder dan dat het paard in de hindernis valt en afgemaakt moet worden omdat ie anders eventjes pijn in zijn mond had, terwijl hij al dat werk voor -jou- doet :)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 15-09-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:41

Geryon schreef:
mika11 schreef:

Precies :)

Zoals ik al zei springen die paarden echt niet zo'n parcours als zij zich niet lekker voelen, of geen plezier hebben of niet echt willen of wat je er ook voor kan verzinnen. Een paard die dat niet heeft, doet het niet en is ook niks waard in de springsport.. ;) Ook als het dier pijn heeft, springt ie echt niet zo'n parcour. En als dat rukken en zagen en weet ik veel echt zo'n pijn doet denkt het paard wel even na voordat ie weer zo heet word dat er gerukt moet worden in zijn mond en doet ie het gewoon niet, of helemaal niks meer. Die paarden zijn wat waard hoor.. Dus daar zijn de ruiters echt wel zuinig mee.

Vol verbazing zit ik jouw post te lezen.... :oo

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:42

inderdaad miska...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:43

Geryon schreef:
Geoorloofder dan dat het paard in de hindernis valt en afgemaakt moet worden omdat ie anders eventjes pijn in zijn mond had :)

Serieus?! :oo
Als die springsport zo gevaarlijk is dat we onze paarden niet onder controle kunnen houden, waarom zijn we er dan in hemelsnaam mee bezig?!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:44

Hier word ik een beetje pissig van. En dan doel ik op Geryon.

Paarden zijn van nature hard. Dit komt omdat als ze dat niet zouden zijn, zouden ze niet overleven. Ze miepen dus niet om ieder wondje, iedere harde ruiter of iedere pijnlijke kies! Als een paard dus aan geeft dat hij pijn heeft, ben je dus al heel ver van huis. Ook een springpaard is een paard, dus die is net zo goed verhard. Als een ruiter trekt, sjort, hangt etc. aan de teugels en het paard reageert niet vreselijk veel, dan betekend dit dus absoluut niet dat hij of zij geen pijn heeft! ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:45

Miska schreef:
Geryon schreef:
Geoorloofder dan dat het paard in de hindernis valt en afgemaakt moet worden omdat ie anders eventjes pijn in zijn mond had :)

Serieus?! :oo
Als die springsport zo gevaarlijk is dat we onze paarden niet onder controle kunnen houden, waarom zijn we er dan in hemelsnaam mee bezig?!

Wie zegt dat de paarden niet onder controle gehouden kunnen worden? Met een goede ophouding blijf je de nodige controle houden. Dat een paard heet wordt, en dus vaak de ophouding nodig heeft, is juist handig voor het paard, springt het veel fijner etc.

Barbulet

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:47

En wat versta jij onder 'goede ophouding' ?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:47

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:48

ElineB schreef:

Paarden zijn van nature hard. Dit komt omdat als ze dat niet zouden zijn, zouden ze niet overleven. Ze miepen dus niet om ieder wondje, iedere harde ruiter of iedere pijnlijke kies! Als een paard dus aan geeft dat hij pijn heeft, ben je dus al heel ver van huis. Ook een springpaard is een paard, dus die is net zo goed verhard. Als een ruiter trekt, sjort, hangt etc. aan de teugels en het paard reageert niet vreselijk veel, dan betekend dit dus absoluut niet dat hij of zij geen pijn heeft! ;)

Precies! :j
En een paard dat afgemat wordt, stompt af en zal ook steeds harder behandeld moeten worden, terwijl je juist naar verfijning wil toch?!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:48

ElineB schreef:

Dat ben ik ook wel met je eens, maar als een paard daadwerkelijk zoveel pijn heeft in zijn mond komt dat er op de een of andere manier er echt wel uit. Hoeft niet zo te zijn dat ie dan niet wilt springen, maar dat is dan wel ten nadele van iets, en dat zou de ruiter dan echt wel voelen. En ze weten wel waar ze mee bezig zijn hoor. Als er geld te winnen valt en je kan het geld winnen dan ga je niet zo om met je paard met het grotere risico dat er iets gebeurd en je het geld mislooopt.

Barbulet

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:50

mitex dat filmpje heb ik al weleens gezien... Die man heeft been protheses toch ? Goed kunnen rijden... hm.... Heb er wel respect voor en vind het erg knap, maar ik vind het er niet erg fijn uitzien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:52

Miska sorry hoor maar ik ben het echt niet met je eens. Maar goed, ik denk dat we er niet uit gaan komen. Ik vind een fikse ophouding, zo nodig, geoorloofd ja. Evenals een tik met de zweep, of een spoortje als dat hetgene is wat nodig is om het beste eruit te halen en te zorgen dat het paard goed aan de hulpen staat. Maar belonen vind ik zo mogelijk nog belangrijker, het einddoel is voor mij altijd dat het paard in ontspanning en fijn aan de hulpen rond gereden kan worden. Daar is soms (lees: SOMS) wel een iets hardere inwerking van de hulpen voor nodig ongeacht op welk niveau je rijdt. Maar het einddoel is altijd ontspanning.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:52

Wat ik opmerkelijk vind, is dat er vaak over de fijngevoeligheid van t paard wordt gesproken. Een vlieg kan hem in beweging krijgen en het mondje is o zo gevoelig. Waarom eet een paard dan zonder te verblikken of blozen; brandnetels, distels, van die struiken waar grote doornen aanzitten(weet de naam niet) enz enz. Zo gevoelig blijkt dat mondje dus niet zo te zijn...

Neemt niet weg dat ik een hekel aan geruk heb. En met in de mond rukken bedoel ik dan een grote boog in de teugels laten komen en er dan een geweldige ruk aan geven. Minder moeite of geen moeite heb ik met een stevige/forse ophouding. En dan bedoel ik met contactteugel (dus géén boog er in) de druk opvoeren. Ipv met 1 kg als gevoel in je handen te rijden de druk verhogen naar 10 kg oid.

Mochten deze paarden zo erg geplaagt worden as TS beweert, dan zouden hun mondhoeken allang tot aan hun oren ingescheurt zijn. En das dus echt niet zo.

Ik hou ook van de springsport en zeker op top niveau. Die paarden hebben zo'n groot hart (zijn gruwelijk dapper), een ijzersterke wil en doen er alles aan om naar de sprong toe te komen en erover heen te willen. En ja dan heb je wel druk nodig om het paard passend bij de sprong te krijgen.

Neemt niet weg dat er ook op topniveau verschil zit in de kundigheid van de ruiter/amazone. Ik kijk idd ook liever naar de ene ruiter dan naar de andere.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:54

ElineB schreef:
mitex dat filmpje heb ik al weleens gezien... Die man heeft been protheses toch ? Goed kunnen rijden... hm.... Heb er wel respect voor en vind het erg knap, maar ik vind het er niet erg fijn uitzien.

Ik heb geen idee, dat het eerder een grap is oid, dat bedoelde ik met hij moet kunnen rijden lijkt me anders kun je dat toch niet uitzitten? talent op zich :')
Er staan meer van dat soort filmpjes op, ga je wel afvragen hoe kan dat??/ Nemen ze 1 rijles, fles drank voor de moed en dan gaan ofzo?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:55

Famke: mooi geschreven!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:55

Geryon schreef:
ElineB schreef:

Dat ben ik ook wel met je eens, maar als een paard daadwerkelijk zoveel pijn heeft in zijn mond komt dat er op de een of andere manier er echt wel uit. Hoeft niet zo te zijn dat ie dan niet wilt springen, maar dat is dan wel ten nadele van iets, en dat zou de ruiter dan echt wel voelen. En ze weten wel waar ze mee bezig zijn hoor. Als er geld te winnen valt en je kan het geld winnen dan ga je niet zo om met je paard met het grotere risico dat er iets gebeurd en je het geld mislooopt.

En stel je voor dat het geld gaat kosten in plaats van dat het geld oplevert... ;)
Ik weet dat er altijd verdeeldheid in de wereld zal blijven, maar zou jij bereid zijn om het anders te doen wanneer je weet dat het wel degelijk verschil maakt voor je paard (dus pijnloos het parcours rond) en het niet ten koste gaat van de prestatie die hij levert?
Zou je dat doen of blijf je het op dezelfde manier aanpakken?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:56

Misschien moet de discussie niet gericht zijn op de tak van sport in zijn geheel, maar op het karakter en de instelling van mensen die die tak van sport bedrijven. Want of het nu springen, dressuur of iets anders is: er zullen vriendelijke en minder vriendelijke ruiters zijn. De vraag is dan dus denk ik: hoe kijken mensen tegen hun paard aan, wat verwachten zijn van hun paard, welke methoden vinden zij toegestaan en waarom, etc.

Zowel in het springen als in de dressuur zie ik zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Als je personen hierop zou aanspreken, zouden zij die mening uiteraard niet met je delen. Interessanter is dus mijns inziens waar dat verschil in opvattingen over goed en kwaad vandaan komt. Zal er ooit overeenstemming komen? Of is er een essentieel verschil in denkwijze over hoe je met paarden dient om te gaan?

Ik heb afgelopen weekend op de Hippiade in Ermelo naar het springen gekeken, klasse ZZ. Ik zag daar ook hele grote verschillen in rijstijl. Mij viel op dat de ene ruiter een klopje op de hals geeft als het paard door de sprong gaat ipv eroverheen, terwijl de andere ruiter de zweep in 1 hand neemt en met op elkaar geklemde kaken erop los begint te rammen (minimaal 10x).
Ook liepen sommige paarden tijdens het inspringen fijn over de rug en ontspannen, terwijl meerdere anderen in de staak gingen.

Datzelfde zie ik echter bij dressuur ook gebeuren. Het zit em dus denk ik niet in de discipline van sport, maar in de persoon die op het dier zit.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:57

mltex schreef:
Ik heb geen idee, dat het eerder een grap is oid, dat bedoelde ik met hij moet kunnen rijden lijkt me anders kun je dat toch niet uitzitten? talent op zich :')
Er staan meer van dat soort filmpjes op, ga je wel afvragen hoe kan dat??/ Nemen ze 1 rijles, fles drank voor de moed en dan gaan ofzo?

:')

Haha, nou ik denk niet dat het een grap is maar het inderdaad wel erg knap... Ik vind het voor het paardje gewoon niet zo fijn... Maarja :P