een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:33

ik laat er niet iedereen op maar als ik denk dat ze hem niet in de weg zitten vind ik het geen probleem hoor.
Hij wordt er makkelijker van, hij wilde namelijk niemand anders dan mij op laten stappen in het begin en dat gaat nu beter.
ik geloof niet dat ze hem in één of twee keer verrijden hoor.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:35

alleen ervaren mensen die ik ken, onervaren mogen wel uitstappen maar dan loop ik erbij,
zijn ze ervaren mogen ze (onder toeziend oog van mij :D) best een rondje rijden, als ze zouden gaan plukken mogen ze gelijk afstappen :j Maar goed ik ken de mensen voor ik ze erop laat en weet hoe ze rijden, dus heb geen gepluk meegemaakt :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:35

Om heel eerlijk te zijn heb ik ook liever geen ander iemand op mn paard. :o Op m'n vorige paard is het wel voorgekomen omdat ik er zelf niet uit kwam met haar en ik ben ook wel van mening dat het goed is voor een paard om eens een andere ruiter op de rug te hebben. Maar toch liever niet, haha. Ze is nu zo fijn in haar mond, durft lekker te ontspannen en ben veel te bang dat dat verprutst wordt. :x

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:36

Ik vind het ook erg lastig om mijn paard uit handen te geven aan iemand anders.
Dat is met het rijden zo, maar ook als ik iemand anders mijn paard zie buiten zetten (wordt op stal gedaan voor ons) vind ik het niet prettig om te zien.
Als ik er niet ben en mijn bijrijdster doet haar, vind ik het al minder erg.
Ik weet dat ze in goede handen is en ik hoef niet te zien hoe een ander met haar bezig is.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:44

Ik vind het wel fijn om zo nu en dan een ander op mijn paard te laten rijden. Het is vaak een spiegel voor mezelf. Van de week heeft een bekende erop gezeten, dat wat hij liet zien, kan ik nu weer gebruiken in mijn training.
Een echte beginner mag ook zo.
Enige waar ik moeite mee heb zijn mensen die denken dat ze kunnen rijden, maar geen idee hebben waar ze mee bezig zijn!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:46

Ik denk dat het bij iedereen sterk afhankelijk is van de kunde en onkunde van een ander die met jouw paard aan de gang moet.
En of je diegene werkelijk kan vertrouwen.

Mijn paarden reageren heel sterk op emoties, dus als de ander al iets bang is weet ik gewoon dat het niet gaat werken.
Ze houden mij al een goeie spiegel voor dat ik mijn emoties om moet zetten wanneer ik in een bepaalde stemming ben, laat staan dat iemand die daar niet mee bezig of bewust van is en vindt dat mijn paard dwars doet en vervolgens mijn paard onterecht een mep oid geeft....
Nee, dat gaat gewoon niet gebeuren. :n

En we kunnen nog heel veel van paarden leren.

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:57

Heb er geen moeite mee om mn paard door kinderen die bij ons op stal lopen te laten uitstappen. Ook wil ik nog wel eens kinderen die staan te kijken, een rondje uitstappen terwijl ik er naast loop (wel altijd met cap). Kan me nog goed mn eigen tijd herinneren dat ik smachtend stond te kijken en maar hopen dat iemand eens vroeg of ik er op wilde :D

Verder heb ik een bijrijdster voor een dag in de week, die hem heel netjes rijdt en waar ik dus ook heel blij mee ben!! Voor de rest laat ik eigenlijk weinig mensen op hem rijden, niet omdat ik denk dat ik het beter kan maar het gewoon niet prettig vindt.

Billie1

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:46

Ik wil het ook absoluut niet hebben hoor :n
Iemand mag hooguit een rondje uitstappen, mits de teugels helemaal lang blijven en de benen stil en paardlief in de juiste bui is :+
Klinkt allemaal overdreven misschien, maar ik heb bergen moeten verzetten om te komen waar ik ben met dit paard en nu ik dit bereikt heb zou ik het doodzonde vinden als iemand anders dit verpest, door te trekken, plukken, schoppen of wat dan ook. Het is een gevoelig paard dus het minste geringste brengt hem uit zijn doen... nope, bij mij niet zomaar iemand op m'n paard!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 13:18

hmm, de meningen verschillen dus nogal!

Ik vind het dus geen fijn idee en laat liever niet iemand anders op mijn paard (eventueel uitstappen met lange teugel zou ik niet zo'n probleem mee hebben denk ik). Het maakt mij ook niet uit of iemand goed kan rijden of niet, het is volgens mij meer een soort bezitterigheid van mij... :=

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:53

Is bezitterigheid dan een slecht ding? ;)
Het is immers jouw paard waar jij verantwoordelijk voor bent.

Voor mij is het het absoluut geen bezitterigheid, want ik deel graag alles met iedereen, maar er zijn wel grenzen wat betreft het welzijn van mijn paarden en van daar uit maak ik een keuze.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:59

Ik laat geregeld iemand anders op mijn paard :j . Zoals afgelopen weekend heeft een bokker nog op mijn tinker meegedaan met een tinkerdag (dressuur en springen). Ikzelf heb wedstrijdangst en zal nooit zelf meedoen, maar mijn tink geniet echt van zo'n dag. Dan laat ik rustig iemand anders rijden hoor :D Iedereen weer blij. Als ze maar niet te hardhandig gaan worden, of echt gemeen, want dan mogen ze er ook net zo hard weer af van mij. Dit is eigenlijk nog maar 1x gebeurt.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:41

Bij mij is het zeker geen bezitterigheid :n
Ik ben heel trots op mijn paardje en deel dat het liefst met iedereen, ben ook altijd heel blij als er iemand komt kijken bij les of wedstrijd, maar ben gewoon rete zuinig op hem. Niet dat ik van iedereen denk dat ze hem verkeerd aanpakken, maar we zijn na een hoop gedoe eindelijk op elkaar ingespeeld en vertrouwen elkaar, zou zonde zijn als een ander dit verpest, ook al bedoelen ze het niet zo, een schop op het verkeerde moment kan bij de mijne al genoeg zijn, dus vandaar :)
Als ie overigens niet zo gevoelig had geweest, had ik er ook wel moeite mee gehad denk ik, als uitzondering een keer misschien, maar liever niet :o

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:51

Ik ben van mening dat het wel eens goed is voor een paard/pony dat er iemand anders op zit.
De pony van mijn dochter is altijd alleen door mijn dochter gereden, nu rijd ze niet meer maar is de pony ook niet door iemand anders te rijden ( tenzij het echt een goede ruiter is). Het vervelende is dat de goede ruiters niet voor het oprapen liggen hier ( die hebben zelf een pony).
Dus nu wordt er bijna niets met de pony gedaan, verkopen heb ik geprobeert maar mensen haken af op dat ze zo eenkennig is met rijden!
Dus al mijn andere pony's worden regelmatig(onder mijn begeleiding), gereden door andere.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:55

Billie1 schreef:
Bij mij is het zeker geen bezitterigheid :n
Ik ben heel trots op mijn paardje en deel dat het liefst met iedereen, ben ook altijd heel blij als er iemand komt kijken bij les of wedstrijd, maar ben gewoon rete zuinig op hem. Niet dat ik van iedereen denk dat ze hem verkeerd aanpakken, maar we zijn na een hoop gedoe eindelijk op elkaar ingespeeld en vertrouwen elkaar, zou zonde zijn als een ander dit verpest, ook al bedoelen ze het niet zo, een schop op het verkeerde moment kan bij de mijne al genoeg zijn, dus vandaar :)
Als ie overigens niet zo gevoelig had geweest, had ik er ook wel moeite mee gehad denk ik, als uitzondering een keer misschien, maar liever niet :o

Precies, zo denk ik er ook over.
Jouw paard is overigens niet voor niks jouw paard en ook al kan het geen kwaad dat er eens een ander op rijdt, heeft je paard ook nog een eigen mening en die telt ook mee.

Flint05 schreef:
Ik ben van mening dat het wel eens goed is voor een paard/pony dat er iemand anders op zit.
De pony van mijn dochter is altijd alleen door mijn dochter gereden, nu rijd ze niet meer maar is de pony ook niet door iemand anders te rijden ( tenzij het echt een goede ruiter is). Het vervelende is dat de goede ruiters niet voor het oprapen liggen hier ( die hebben zelf een pony).
Dus nu wordt er bijna niets met de pony gedaan, verkopen heb ik geprobeert maar mensen haken af op dat ze zo eenkennig is met rijden!
Dus al mijn andere pony's worden regelmatig(onder mijn begeleiding), gereden door andere.

Wanneer een pony eenkennig is, heeft dat meestal een goeie reden en als dat anderen afschrikt zijn ze imo die pony gewoonweg niet waard.
Omdat ze dan niet naar het dier luisteren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:01

zie trouwens ook nog mijn OP: het betreft een moeder van een schoolvriendinnetje van mijn dochtertje. Ik ken haar dus verder helemaal niet! No way dat ik haar op mijn paard laat (ook al kan ze nog zo goed rijden)!

Als het nu een goede vriendin was.... maar dan nog zou ik er moeite mee hebben denk ik

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:09

Pfoe... de dochter van mijn collega zit sinds kort op paardrijden (is nu 5x geweest) en toen kwam ook de vraag vanuit collega of haar dochter een keer mee mocht, eh... 'zal ik je bellen als ik een keer overdag ben?' en daar heb ik het tot noch toe bij gehouden.
Mijn buurmeisje is ook zo, die roept al 2 jaar: 'ik mocht van jou een keer mee naar je paarden!', nou nee hoor... haar vader heeft eens gezegd: 'je mag van Diane vást wel een keertje mee'. Ik voel daar ook weinig voor :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:29

herkenbaar ja. Ook allemaal vriendinnetje van mijn dochter willen mee (en rijden), daar heb ik dus echt geen trek in!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:41

Mijn ruin kan ik iedereen op laten. Die past zich feilloos aan op het nivo van de ruiter. Bij mensen die te harde handjes hebben of niet kunnen rijden wordt ie oostindisch doof en flegmatiek. Bij mensen die leuk kunnen rijden en vooral zijn voorkant loslaten kan hij heel leuk lopen.

Mijn merrie gaat niemand op. Die heeft een gebruiksaanwijzing die op DVD-serie is uitgekomen omdat het boek te dik werd ;-)

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:42

Ik ben ook wel een pieperd met mijn paard, maar minder dan sommigen die hier reageren zie ik. En ik vond mezelf al zo'n zeurpiet! Ik heb een verzorgster voor 2 a 3 dagen in de week omdat ik het anders gewoon qua tijd niet red en de paarden bij ons niet door anderen op de wei gezet kunnen worden. Ik wil wel graag dat zij minimaal 1x per maand (liever 1 x per week, maar kan ook niet in andermans portomonnee kijken) lest met mijn paard. Welke instructie, dat mag ze zelf weten, als zij zich er prettig bij voelt vind ik het prima.

Mijn eigen instructrice mag ook op mijn paard, maar eigenlijk gebeurt dat bijna nooit. Als ik eens ergens moeite mee heb wil zij er weleens opstappen om te proberen of het haar lukt, en als ik op vakantie ben vind ik het fijn als zij haar eens per week even bijrijdt om haar 'te onderhouden' om het zo maar te zeggen. Verder rijdt er een vriendin van me soms op naar buiten. Zij vind dat heel leuk, ik minder, mijn paard vind het wel heel leuk en ik weet zeker dat dat meisje niet schopt, trekt, plukt, etc. Dan nog af en toe, als de gelegenheid zich voordoet, een andere vriendin, maar dat is eigenlijk maar heel sporadisch (als dat eens per half jaar is, is het veel).

Als het iemand is die nog niet eerder op mijn paard heeft gereden dan ben ik er wel altijd bij en ook van mijn verzorgster wil ik graag wel weten hoe alles gegaan is. Mensen waarvan ze min of meer bekend staan om hun ruk-en-pluk werk komen niet op mijn paard en mensen die ik zelf niet ken al helemaal niet. Maar iemand die ik wel ken en weet dat ze rustig zijn en zacht in de hand, die mogen er best wel eventjes (geen uur rijden) op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:46

Bella, ik heb voor mijn paard ook een bijrijdster, vind ik geen enkel probleem, want het is een geweldige meid en die 2 zijn echt gek op elkaar. Maar... ook zij komt niet op mijn pony hoor, die is heilig :D
Maar Jan en alleman erop? Nee... Hoewel ik wel denk dat zoonlief straks op school veel vriendinnetjes heeft, want 'de mama van Kian heeft paarden' :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:48

Maar aan de andere kant.. misschien wil die vrouw alleen maar méé, is ze op zoek naar nieuwe vriendinnen, of wat dan ook :).

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:48

Op m'n éne paard komt niemand anders op. Enkel m'n lesgever. M'n vriend is ook ruiter (springruiter :D) maar die mag er van mij zelfs niet op :D
Met m'n ander paard ligt dat anders, daar mag m'n vriend wel op, maar dan ook enkel maar om een wandeling te maken ofzo. Rijden niet. Dat doe ik zelf en er kruipt dus niet zomaar iemand op zonder dat ik er goed over nagedacht heb :D

Klinkt misschien bezitterig maar de paarden kosten veel te veel geld en ik steek er véél te véél tijd in om er dan zomaar iemand anders op te zetten vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:50

Plezier is een van de weinige dingen die groter worden als je het deelt.
Ik heb dus geen enkel probleem met iemand anders op mijn paard.
Als ik nou op Olympisch niveau zou rijden zou het wat anders zijn. Maar op het kneuterniveau waar 99% van Bokt zich begeeft moet ik alleen maar heel had lachen om het "verpesten" van paarden en andere excuses die vaak aangedragen worden.
Waarmee ik overigens niet zeg dat iedereen maar een ander op z'n paard moet laten hoor, dat moet iedereen lekker voor zich weten.
Maar IK moest het vroeger ook van een ander hebben om op leuke paarden te zitten, en NU kan ik het "teruggeven" en doe ik dat ook graag. Daar haal ik een stukje lol uit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:51

max66 schreef:
ik dacht dat hier al een topic over was, maar kan het niet vinden, vandaar dit (nieuwe?) topic:

Toen vanmiddag een moeder van een vriendinnetje van mijn dochter zei dat ze graag een keer mee wilde naar mijn paard wist ik eigenlijk niet wat ik moest zeggen. Ik weet namelijk dat zij gek van paarden is en zelf ook een paard heeft gehad. Ik weet niet wat haar bedoeling is: zou ze denken dat ze op mijn paard mag rijden? Of wil ze gewoon mee om het paard te zien of mij te zien rijden?

Ik ga haar natuurlijk vragen wat de bedoeling is, maar ik realiseerde me dat ik gewoon niemand anders op mijn paard wil! Herkennen jullie dit? Ben ik nou zo bezitterig? Mijn paard is geen manegepaard en dit wil ik ook graag zo houden. Ik wil niet "jan en alleman" op mijn paard.

De enige die op mijn paard mag rijden (lees: uitstappen) is mijn dochtertje, hier heb ik geen problemen mee. Ik wil ook geen vriendinnen van mijn dochtertje op mijn paard, zelfs niet voor een rondje. Is dit overdreven vinden jullie?

Ik denk dat je al twee stappen te ver bent :)) Ze wil gewoon mee naar je paard. Wat rondkijken, praatje maken. Als je vragen hebt over wat haar bedoeling is dan vraag je dat toch gewoon?
Er zijn al zo vaak mensen mee geweest naar mijn paard zonder dat ze erop zaten.

Als ik wil dat iemand erop komt dan zeg ik wel dat ze rijkleren mee moeten nemen :))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:51

-> PP

Gezien de vraag in de openingspost verplaats ik het naar PP.