Voor manege-paard-verzorgers: Echt belachelijk!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:00

Jemig! ik zie hier nu getallen voor bij flitsen....

De paarden en pony's op onze manege mogen NIET MEER dan 2 uur op een dag lopen, meestal ook niet achter elkaar.
Op zondag hebben ze altijd rust, behalve met een wedstrijd.
De oudere paarden en pony's lopen zelfs maar 1 uur per dag en een beetje versprijt hebben ze hier en daar allemaal wel eens een rust dagje!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:43

Dunja, 5 uur bij de pony's is niet echt 5 uur, want de lessen duren maar 50 minuten op zaterdag bij depony's dus dat scheelt dan al weer bijna een uur.
En wat vinden jullie dan van een enduranceruiter, die 100 km of meer per dag (wedstrijd) aflegd? Hebben die het dan niet zwaar?
Of als je 's zomers zelf lekkr een buitenrit gaat maken van 4-5 uur? Die haflingerrit in Ermelo afgelopen zondag was bijvoorbeeld ook 6 uur achter elkaar. Is dat niet zielig?
Ik denk dat menig manege-paard het beter heeft dan van een willekeurig pensionklantje dat zijn paardje 1 uur per dag laat lopen en de rest van de dag op stal.
Ben gister toevallig met iemand de stalllen van de pony's bij ons doorgelopen (doordeweek lopen ze 1 a 2 uur per dag, woensdag 2 of 3 en zaterdag kan het voorkomen dat ze 4 uur lopen, die 5 uur van de week was een uitzondering, omdat ik Jip meehad op wedstrijd en hij dus niet mee kon lopen), maar we vonden allebei, dat de pony's er op twee na heel goed uitzien, goed in het vlees, mooi glanzend velletje, enz. Er zijn er 2 te mager, maar die lopen ook het minst en krijgen wel het meeste voer, dus waarschijnlijk komt dat ook nog goed.
Zondags hebben de pony's meestal vrij, behalve als er ponydressuur of springen is, dan moeten een aantal wel lopen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:03

Marije_jiplover schreef:
En wat vinden jullie dan van een enduranceruiter, die 100 km of meer per dag (wedstrijd) aflegd? Hebben die het dan niet zwaar?
Of als je 's zomers zelf lekkr een buitenrit gaat maken van 4-5 uur? Die haflingerrit in Ermelo afgelopen zondag was bijvoorbeeld ook 6 uur achter elkaar. Is dat niet zielig?
Ik denk dat menig manege-paard het beter heeft dan van een willekeurig pensionklantje dat zijn paardje 1 uur per dag laat lopen en de rest van de dag op stal.

Hier struikel ik behoorlijk over. Een endurance paard loopt wel lekker in de buitenlucht, door het bos. Die wordt elke zoveel km gecontroleerd op ATP en als dat niet goed is mag ie niet verder. De meeste manege paarden komen niet eens door een eenvoudige klinische keuring heen. Puur omdat ze kapot gelopen zijn op dat eeuwige rondje in de binnen bak. Met kinderen op hun rug die wordt verteld dat je moet schoppen als ie moet lopen en trekken als ie moet stoppen. (een endurance ruiter mag niet eens een zweep gebruiken, en de teugels zijn meestal slap...) Hoe veel van die kinderen zie je wel niet de pony slaan als ie lelijk kijkt, en hoeveel hebben er wel niet een grote mond tegen elke pony die ze tegen komen? Nee naar mijn mening zijn de manege pony's die elke dag meer dan 2 uur moeten lopen in een hel beland. Niks meer geworden dan vermaak voor kinderen, en inkomen voor de eigenaar, dit alles tenkoste van de pony's. Jullie vinden ze er goed uit zien? Heb je wel eens naar de gallen op de benen gekeken? of naar het zweefmoment in draf en galop? Die zijn er meestal niet meer. En laat je een da of een kraker naar de paarden kijken, krijg je hoogst waarschijnlijk te horen dat de pony aan een vakantie to eis, en alleen met rust en een goede begeleiding en oefeningen weer geheel gezond kan worden. Na gedane arbeid in de manege gaat 90% van deze paarden naar de slacht.
Nee hoor, een pension paardje heeft het beter. Ik zeg niet dat ze het altijd goed hebben, mar zeker beter dan een doorgedraaide manege pony die 4 uur of meer op een dag loopt.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:13

Marije_jiplover schreef:
Dunja, 5 uur bij de pony's is niet echt 5 uur, want de lessen duren maar 50 minuten op zaterdag bij depony's dus dat scheelt dan al weer bijna een uur.
Ben gister toevallig met iemand de stalllen van de pony's bij ons doorgelopen (doordeweek lopen ze 1 a 2 uur per dag, woensdag 2 of 3 en zaterdag kan het voorkomen dat ze 4 uur lopen, die 5 uur van de week was een uitzondering, omdat ik Jip meehad op wedstrijd en hij dus niet mee kon lopen), maar we vonden allebei, dat de pony's er op twee na heel goed uitzien, goed in het vlees, mooi glanzend velletje, enz. Er zijn er 2 te mager, maar die lopen ook het minst en krijgen wel het meeste voer, dus waarschijnlijk komt dat ook nog goed.
Zondags hebben de pony's meestal vrij, behalve als er ponydressuur of springen is, dan moeten een aantal wel lopen.

Marije, ik vind dat toch wel heel lang voor die ouwe beesies hoor
maar wie ben ik om te oordelen, en het was een klein beetje
warm zaterdag en zondag hadden ze nog wedstrijden ik vind het iets te.
maar dat is mijn mening.

je hebt absoluut gelijk wat betreft de pensionpaarden die maar 1 uurje naar buiten mogen dat vind ik echt super zielig, probeer hem zoveel mogelijk te 'entertainen' heel de dag in de wei of lekker los in de bak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:45

sherwood schreef:
Nee naar mijn mening zijn de manege pony's die elke dag meer dan 2 uur moeten lopen in een hel beland. Niks meer geworden dan vermaak voor kinderen, en inkomen voor de eigenaar, dit alles tenkoste van de pony's. Jullie vinden ze er goed uit zien? Heb je wel eens naar de gallen op de benen gekeken? of naar het zweefmoment in draf en galop? Die zijn er meestal niet meer. En laat je een da of een kraker naar de paarden kijken, krijg je hoogst waarschijnlijk te horen dat de pony aan een vakantie to eis, en alleen met rust en een goede begeleiding en oefeningen weer geheel gezond kan worden. Na gedane arbeid in de manege gaat 90% van deze paarden naar de slacht.
Nee hoor, een pension paardje heeft het beter. Ik zeg niet dat ze het altijd goed hebben, mar zeker beter dan een doorgedraaide manege pony die 4 uur of meer op een dag loopt.

Ik ben er zeker van dat je nog nooit de pony's bij ons op stal hebt gezien.
Meerdere pony's bij ons bereiken een leeftijd van over de 30 jaar, zonder dat ze echt afgestompt zijn. We hebben op dit moment Albany, die is ruim boven de 30 volgens de tandarts, hij heeft nog 4 kiezen in zijn mond (ipv 24, de rest is er in zijn hele leven al uitgesleten) hij krijgt speciaal aangepast voer (hoezo, bezuinigen, die pony heeft dat nodig dus dat krijgt hij) en de tandarts vond het verbazend hoe goed de pony er uit zag voor een manege-pony van die leeftijd met zo weinig werkende tanden. Deze pony loopt momenteel nog fulltime mee en dat is hem niet aan te zien, hij heeft afgelopen weekend nog een springwedstrijd gewonnen, hoezo niet fit?
Verder zijn er al meerdere pony's van ons, op het moment dat ze het nodig hadden naar een weiland vertrokken om van hun pensioen te genieten. We hebben een aantal jonge pony's, maar de leeftijd van boven de 20 is echt niet abnormaal en zowel hoefsmid als dierenarts vinden dat ze het prima maken.
We hebben niet alleen maar van die oude pony's, de leeftijd varieert momenteel van 5 tot en met boven de dertig en niet elke pony hoeft evenveel te lopen, dat wordt echt wel per pony bekeken.
Na gedane arbeid in de manege gaan ze bijons dus indien mogelijk nog met pensioen, daarna beanden ze wel in het slachthuis ja, maar daar belandt menig 'sportpaard' al op 8 jarige leeftijd en onze pony's eignelijk niet voor hun 30e.
Kortom, ik denk dat je in dit geval je conclusies te snel getrokken hebt, maar goed, ieder heeft zijn eigen mening, en kennelijk delen wij die niet.

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:06

Er is wel verschil in de ene en de andere manege, een goeie manege met goeie instructie en veel verscheidenheid (buitenritten, springlessen, spelletjes) daar kan een pony best wel meer uren lopen, helemaal als elke pony/paard zowel bij beginners als bij gevorderden meeloopt. Een pony die enkel en alleen in de beginnerlesjes in de binnenbak meeloopt, tja je kunt mij niet vertellen dat zo'n beestje een leuk leven heeft, maar als de pony's variatie hebben en er goede begeleiding bij is, dan lopen ze met gemak 4 uren (5 vind ik wel veel). Dit wel mits ze goede verzorging genieten (regelmatig buiten, gezonde hoeven, goed voer, etc.).

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:14

Dat zijn echt veel uren, bij de manege waar ik eerst reed liepen de meeste pony's en paarden gewoon 1 uur op een dag en degene die het aankunnen 2 uur maar langer meestal niet, alleen bij hoge uitzondering, zo 5 uur zeg, weet je hoeveel voor elke week, die beeste moeten al zoveel verdragen en dan 5 uur op een dag, oke, ze weten denk ik niet beter ofzo maar ik vind het toch wel heel erg veel.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:25

bij ons lopen ze niet meer dan 2-3 uur, tenzij er een bosrit is dan lopen ze wel eens 4 uur. Het ligt ook aan het paard, ze worden ingedeeld naar wat ze kunnen. Zo houden we de echt oude paarden voor beginners. Ze hebben bij ons niet echt een rustdag, op zondag zijn er vaak buitenritten. Wel gaan ze 4 ochtenden in de week met zijn allen naar buiten om lekker te dollen. Ookal lijkt het niet zwaar een uurtje of 2lopen, maar neem zelf maar eens een beginnen 2 uur lang op je rug die zit te stuiteren in het zadel en de teugels nog als rem en stuur gebruikt.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:43

de pony's bij ons hebben het absoluut niet slecht hoor
hebben vaak een pannenkoekenrit op woensdagmiddag, veel spelletjes etc etc en de kinderen mogen alles met zn doen en verzorgen ze met veel liefde!!

ok de eigenaren, zie boven jiplover, die geven heel veel
om deze pony's en als het tijd voor pensioen is gaan ze lekker naar een weitje om vd oude dag te genieten, ik zeg neit dat alles perfect is maar absoluut slecht hebben ze het niet op onze manege!! allen Marije we zouden de muren moeten uitbreken voor iets grotere stalletjes dan zou het helemaal
perfect zijn!!!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 18:16

Ik vind 1 of 2 uur per dag erg weinig, want ze moeten wel aan hun beweging komen en zeker als ze niet op de wei staan hebben ze die tijd uit stal wel nodig! Maar meer dan 4 uur en zoveel achter elkaar? Nee, sorry hoor, maar dat kan ik ehct niet hebben! Jessica krijgt op zaterdag haar middagbiks om 12 uur, maar komt meestal pas om 3 of soms zelfs 4 uur de les uit en kan het dus dan pas eten. En om 5 uur krijgt ze alweer eten! Dat zijn gewoon de nadelen die eraan vastzitten en daar erger ik me dood aan!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:29

waar ik op ponykamp was (ik zal geen namen noemen Boos!) reden de paarden vaak 8 uur per dag:
1 uur in de bak met ons
3 uur buiten met ons
4 uur verhuurd in buitenritten ed

en dat was niet alleen stappen allemaal hoor!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:37

Greg liep vroeger ook wel eens 3 uur achter elkaar op een zondag voormiddag (van 10 tot 1) en werd dan in de namiddag nog eens 2 uur ingezet met 1 uurtje pauze ertussen. (van 3 tot 4 en 5 tot 6)

Maar dat was echt wel z'n zwaarste dag, op maandag mocht hij dan lekker op de wei ofzo met de rest van de pony's want dan was het rustdag.
Rest van de week was het op woensdag en zaterdag 2 tot 3 uur en de rest van de dagen iets van een uurtje 1.5.

Maar Greg had veel werk echt nodig of hij knalde uit z'n stal

Mettertijd hebben we hem dan wel op vol-pension gezet (dus niet meer inzetbaar in manege-lessen) want zoveel verschillende mensen op m'n pony kon ik niet meer verdragen Haha!
En wat heb ik dat aan moeten horen ... Ze mistten immers op slag hun beste werkkracht.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:44

Marije_jiplover schreef:
We hebben op dit moment Albany, die is ruim boven de 30 volgens de tandarts, hij heeft nog 4 kiezen in zijn mond (ipv 24, de rest is er in zijn hele leven al uitgesleten) hij krijgt speciaal aangepast voer (hoezo, bezuinigen, die pony heeft dat nodig dus dat krijgt hij)
en de tandarts vond het verbazend hoe goed de pony er uit zag voor een manege-pony van die leeftijd
met zo weinig werkende tanden. Deze pony loopt momenteel nog fulltime mee en dat is hem niet aan te zien, hij heeft afgelopen weekend nog een springwedstrijd gewonnen, hoezo niet fit?
Verder zijn er al meerdere pony's van ons, op het moment dat ze het nodig hadden naar een weiland vertrokken om van hun pensioen te genieten. Kortom, ik denk dat je in dit geval je conclusies te snel getrokken hebt, maar goed, ieder heeft zijn eigen mening, en kennelijk delen wij die niet.

Ik heb dat enen stukje even vet gedrukt, omdat deze tandarts dus verwoord wat ik bedoel. Voor een manege pony van die leeftijd ziet ie er dus nog goed uit, is mij duidelijk wat hij dan bedoeld. Tuurlijk zijn de ponies op jullie manege niet zielig, dat vind iedereen. Maar kijk eens verder, is het wel zo leuk voor die beesten. Die ene pony zal het dan wel goed maken, anders was hij niet zo fit, dat is duidelijk. Maar de jongere paarden kunnen zich wel wat leukers bedenken dan een beginner op z'n rug die z'n evenwicht aan de teugels houd. Of telkens een ander op z'n rug. Ik trek mijn conclusies vrij snel misschien, maar voor 90% van de maneges klopt het gewoon. Vroeger vond ik ook dat mijn manege niet zielig was, die andere misschien wel, maar die van mij iig niet. Nu ik er later op terug kijk is die manege net als alle andere. De ponies staan niet vaak buiten, en lopen misschien niet veel uren, maar bijna geen enkele ruiter die op de rug van die paarden klimt is op de hoogte van hoe je een paard nou werkelijk moet rijden. En dat is wat ik zielig vind. Met wat betere begelijding, is dat wel te verhelpen, en dan nog wat uurtjes per dag in de wei, en je hebt een vriendelijke manege. Ik hoop dat die van jou daar aan voldoet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:04

Marije_jiplover schreef:
Na gedane arbeid in de manege gaan ze bijons dus indien mogelijk nog met pensioen,

Twee van die oude manegepony's hebben bij ons dus nog ruim een jaar op de wei (en 's winters stalling + weidegang) doorgebracht genietend van hun pensioen als knuffelpony en gezelschap voor de veulens. Ik kan niet anders zeggen dat dat die ponies er voor hun leeftijd (beiden ruim boven de dertig!!!) er super uit zagen en goed ter been waren. Geen van beiden waren ze kreupel of ziek, ze konden alleen het werk niet meer aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:07

Als ik dan wat mag zeggen over Manege Tinte :

Ik ben er al jaren niet geweest , en sinds Atie er is zijn sommige dingen wel beter geworden Lachen
Maar de ponies hebben altijd al behoorlijk wat uren gelopen ,
de lievelingsponies gewoonweg elk uur van die dag , en de wat moeilijkere ponies bleven gerust op stal staan waardoor ze nog moeilijker werden...enz.
Op zondag met wedstrijd , van 's ochtends vroeg tot tegen de avond paraat staan omdat ze wel met 6 verschillende kids proefjes moesten lopen verdeeld over de hele dag.

De oude ponies (Speed , Sun , Mariska , Dumphy) hebben idd nog tot na hun dertigste lekker gelopen , hadden er zin in !

Albany was ook altijd een superpaardje , het perfecte echte beginner-paardje , en een boef voor gevorderden Haha!

Maar ook van Albany heb ik nog een stel foto's waarbij de tranen in mijn ogen schieten , arm diertje , doffe vacht met kale plekken , totaal geen leven in die oogjes.... terwijl het vroeger zo'n heerlijk beest was Lovers

Ik mag niet oordelen over nu omdat ik er nooit meer kom Lachen

Maar de ponies werkten voorheen niet eerlijk verdeeld ,
het brave beestje werd nooit ontzien en moest altijd lopen , met de ergste hobbel-koters erop. Ik vind dat je de verantwoordelijk moet hebben om niet altijd een erg braaf dier met alle slechte ruiters op te zadelen , dat kun je niet maken , ook (zeker!) zo'n dier verdient zijn rust en goede momenten. Ik begrijp het wel dat maneges dat doen hoor ,
maar ergens is het absoluut niet goed Lachen

Ook staat het me erg tegen dat ze van die HELE kleine stalletjes hebben ,
en NOOIT op de wei gaan...voorheen gingen ze zelfs nooit ook maar eens los in de bak ofzo...ik hoop dat dat nu beter is Lachen

Want dat vind ik een vereiste voor een manege :
dat het hardwerkende paard ook zijn vrijheid en gras krijgt ,
er nog IETS van het wezen PAARD bewaart blijft... en die dieren niet maar de hele dag in dat kleine rot-hok staan weg te kwijnen , af en toe wat schreeuwende koters langs de stal stuiven en maar weer gezadeld worden om rond te hopsen met jan en alleman... want zo was het altijd.
Hele godganse dag in dat kleine stalletje. Alleen eruit om te lopen.

Ook was er altijd te weinig zicht op hoe vaak die dieren uit de stal werden geplukt , het kwam regelmatig voor dat kind A een pony uit stal plukt om te poetsen en even op te gaan zitten , beestje na een uur weer terug en kind A naar huis.

Kwartier later : kind B...zelfde verhaal.
Teveel gesol met die beestjes , kunnen nooit eens rustig PAARD zijn.

Dat vind ik triest.

Nogmaals , nu met Atie is het wel een stuk beter wat dat betreft geloof ik Lachen

Maar ik geloof nooit dat de ponies nu wel eens op de wei gaan ,
als het 1 dag per jaar blijkt te zijn ben ik ZEER blij verrast eigenlijk *LOL*

Ook het met pensioen sturen , ja als ze echt ''op'' zijn voor de lessen.
Ik vind het erg jammer dat het die ponies die al 10 jaar braaf hun werk doen op de manege , niet gegunt is om verkocht te worden aan een lessertje dat een eigen pony mag en dolgraag DAT beestje wil hebben.
Dan is dat dier tegen de 20 en kan nog een jaar of 10 een heel fijn eigen-paard leventje krijgen. Heerlijk toch voor zo'n dier dat al zijn hele leven geduldig rondhobbeld en er weinig voor terugkrijgt ,
dat die nu de kans heeft om bij een eigen baasje terecht te komen ,
wat alleen hem vertroeteld , altijd dezelfde ruiter , elkaar goed leren kenne , genieten van allerlei leuke dingen en op de wei terechtkomen ?
Dat vind ik echt ZEER jammer dat de ponies niet gegund wordt na jaren trouwe dienst ...... echt jammer , dat ze pas wegmogen als het al tegen het eind loopt.
En dan van Alfje , dat heb ik dan alleen van horen zeggen van de lessertjes toen , dat dat dier een wond op haar been had , kreupel was en niet meer kon lopen. Stond dan hele dagen in een donker stalletje opgesloten , wekenlang met die blessure.
Althans zo vertelde iedereen het , dat dat dier daar maar weggestopt stond in dat kleine donkere hok totdat ze weer kon lopen.
Misschien is het anders gegaan hoor , dat zou kunnen.

Maar dan vraag je je toch ook af :
als zo'n dier dan niet ingezet kan worden in de les ,
zet het dan lekker op een weitje om te revalideren !!
Niet in dat k-uthok laten verkommeren de hele dag ..... Scheve mond

Ik heb toen zelfs nog meerdere malen aan Atie gevraagd of ik Alf mocht kopen van haar , nog voordat ik Rena had , en toen ik haar al had , voor gezelschap . Dat wilde ze niet , want als het dier beter was kon die nog jaren mee. Ook mijn aanbod om haar dan zolang ze nog kreupelde bij Rena te laten staan op de wei , geen kosten voor haar en ik zou de verzorging wel op me willen nemen , en een paar honderd meter van de manege af. Dier had zelfs gewoon daar 's nachts op stal kunnen blijven en dat ze dan alleen overdag lekker in de wei kon wandelen... maar nee hoor , liever in dat kleine hok laten verkommeren.

Is misschien ook weer dat het een heel ander verhaal blijkt hoor Marije ,
maar zo weet ik het Lachen

Dit gaat over meerdere maneges hoor , de gang van zaken waarbij het paard zo ondergeschikt is. Ik begrijp het wel hoor dat het zo gaat , zo IS het nu eenmaal. Maar er mee eens ben ik het niet.
Bij veel maneges zitten die dieren gewoonweg gevangen , zijn slaafjes.

En dan ook vrijwel geen kans om weg te komen.

Maar misschien is het financieel gezien niet mogelijk om je manege-paarden en ponies elke dag op de wei te hebben , 1 absolute rustdag in de wei , per dag hooguit 3 uurtjes les
(tenzij echt leuke lange buitenrit , of bij hoge uitzondering in de les) ,
en die dieren dan na een jaar of 10 trouwe dienst de kans geven op een eigen baasje.

Dan ben je paard-waardig bezig en kun je pas verwachten dat die dieren hun werk doen op een goede manier. Niet altijd dat doodse leventje in zo'n klein hok met koters waar je door rondgesold wordt op elk moment van de dag...

Maarja , het zij zo.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-09-03 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:11

Sorrie ik vind het niet te gek hoor....... met goed voer en in redelijke conditie met staplessen tussendoor kan het best....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:21

Het kan ook best : mits er een bepaalde vrijheid tegenover staat Lachen
Dus goede stal als het dier hele dagen binnen door moet brengen ,
en dagelijks vrije beweging.
Dat is dan het MINSTE vind ik , wil je het dier een beetje PAARD tussen de oren houden Lachen

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:24

bij ons op de manege valt het best mee eigenlijk..
maandag+dinsdag: hoogstens 2 uur
woensdag: 4 of 5 uur
donderdag: hoogstens 2 uur
vrijdag: hoogstens 2 uur
zaterdag: 4 of 5 uur
zondag: soms buitenrit, anders rust

edit: ze hebben ruime stallen, op de wei komen ze (vrijwel) nooit, wel worden ze bijgevoerd met kuilgras en mogen ze 1 keer in de week een uurtje met elkaar spelen in de bak, ze worden 1 keer in de maand gewassen en ze krijgen voldoende eten, volgens mij hebben de pony's bij ons op de manege het nog niet eens zo heel slecht