Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marije_jiplover schreef:En wat vinden jullie dan van een enduranceruiter, die 100 km of meer per dag (wedstrijd) aflegd? Hebben die het dan niet zwaar?
Of als je 's zomers zelf lekkr een buitenrit gaat maken van 4-5 uur? Die haflingerrit in Ermelo afgelopen zondag was bijvoorbeeld ook 6 uur achter elkaar. Is dat niet zielig?
Ik denk dat menig manege-paard het beter heeft dan van een willekeurig pensionklantje dat zijn paardje 1 uur per dag laat lopen en de rest van de dag op stal.
Marije_jiplover schreef:Dunja, 5 uur bij de pony's is niet echt 5 uur, want de lessen duren maar 50 minuten op zaterdag bij depony's dus dat scheelt dan al weer bijna een uur.
En wat vinden jullie dan van een enduranceruiter, die 100 km of meer per dag (wedstrijd) aflegd? Hebben die het dan niet zwaar?
Of als je 's zomers zelf lekkr een buitenrit gaat maken van 4-5 uur? Die haflingerrit in Ermelo afgelopen zondag was bijvoorbeeld ook 6 uur achter elkaar. Is dat niet zielig?
Ik denk dat menig manege-paard het beter heeft dan van een willekeurig pensionklantje dat zijn paardje 1 uur per dag laat lopen en de rest van de dag op stal.
Ben gister toevallig met iemand de stalllen van de pony's bij ons doorgelopen (doordeweek lopen ze 1 a 2 uur per dag, woensdag 2 of 3 en zaterdag kan het voorkomen dat ze 4 uur lopen, die 5 uur van de week was een uitzondering, omdat ik Jip meehad op wedstrijd en hij dus niet mee kon lopen), maar we vonden allebei, dat de pony's er op twee na heel goed uitzien, goed in het vlees, mooi glanzend velletje, enz. Er zijn er 2 te mager, maar die lopen ook het minst en krijgen wel het meeste voer, dus waarschijnlijk komt dat ook nog goed.
Zondags hebben de pony's meestal vrij, behalve als er ponydressuur of springen is, dan moeten een aantal wel lopen.
sherwood schreef:Nee naar mijn mening zijn de manege pony's die elke dag meer dan 2 uur moeten lopen in een hel beland. Niks meer geworden dan vermaak voor kinderen, en inkomen voor de eigenaar, dit alles tenkoste van de pony's. Jullie vinden ze er goed uit zien? Heb je wel eens naar de gallen op de benen gekeken? of naar het zweefmoment in draf en galop? Die zijn er meestal niet meer. En laat je een da of een kraker naar de paarden kijken, krijg je hoogst waarschijnlijk te horen dat de pony aan een vakantie to eis, en alleen met rust en een goede begeleiding en oefeningen weer geheel gezond kan worden. Na gedane arbeid in de manege gaat 90% van deze paarden naar de slacht.
Nee hoor, een pension paardje heeft het beter. Ik zeg niet dat ze het altijd goed hebben, mar zeker beter dan een doorgedraaide manege pony die 4 uur of meer op een dag loopt.
Marije_jiplover schreef:We hebben op dit moment Albany, die is ruim boven de 30 volgens de tandarts, hij heeft nog 4 kiezen in zijn mond (ipv 24, de rest is er in zijn hele leven al uitgesleten) hij krijgt speciaal aangepast voer (hoezo, bezuinigen, die pony heeft dat nodig dus dat krijgt hij)
en de tandarts vond het verbazend hoe goed de pony er uit zag voor een manege-pony van die leeftijd met zo weinig werkende tanden. Deze pony loopt momenteel nog fulltime mee en dat is hem niet aan te zien, hij heeft afgelopen weekend nog een springwedstrijd gewonnen, hoezo niet fit?
Verder zijn er al meerdere pony's van ons, op het moment dat ze het nodig hadden naar een weiland vertrokken om van hun pensioen te genieten. Kortom, ik denk dat je in dit geval je conclusies te snel getrokken hebt, maar goed, ieder heeft zijn eigen mening, en kennelijk delen wij die niet.
Marije_jiplover schreef:Na gedane arbeid in de manege gaan ze bijons dus indien mogelijk nog met pensioen,