Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:42

Lovely schreef:
Ingetje, zo'n paard weet ik wel te staan voor je hoor :).

Vertel....
PB sturen mag ook! :)

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:42

Geen 1 paard is perfect.... je moet door sommige dingen idd maar heen kijken vind ik. :)

ingetje3012

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:43

Dat is zeker waar. Whinny was ook niet perfect gebouwd. Ze had een te lange rug en had ongelijke voeten. Maar voor mij was ze perfect en dat was meer als genoeg!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:43

Imperfectie maakt mooi :j

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:45

Hoi, heb even getwijfeld of ik deze vraag zou stellen (ik laat me een beetje in de kaart kijken...), maar kunnen jullie allemaal zélf inschatten of een paard geschikt is? Ik bedoel m.n. lichamelijk. Overbouwd, scheef, verkeerde been- of hoefstand, karperrug... noem het allemaal maar op: ik kan het allemaal alleen maar zien als het er HEEL dik bovenop ligt. Een keuringsrapport of röntgenfoto kan ik zelf ook niet inschatten.

Kortom: ik heb het gevoel dat ik echt te weinig kennis van zaken heb om zelf een paard te kopen. En dan?

Ik 'fanatieke recreatie-/dressuurruiter', kom niet uit een paardenfamilie, maar ben heel gewoontjes op mijn 10e gestart bij een manege. Mijn eerste eigen paard heb ik van de stal waar ik toen lesde gekocht. En omdat ik zowel eigenaar als stalhouder als paard al kende, had ik alle vertrouwen in de aankoop (is ook terecht gebleken).

Bij een nieuw paard kan ik wel de inschatting maken of het een paard is dat qua karakter, stijl, werklust, ervaring e.d. bij mij past. En heel basic 'schoonheidsfoutjes' en stalgebreken zie ik ook. Maar dan...???

Mijn eerste eigen paard is nu net met pensioen. Er komt - misschien - een opvolger. Maar hoe doe ik dat? Ik kan op marktplaats, bokt, sporthorses etc. kijken tot ik een ons weeg, maar ergens in mijn eentje naartoe gaan voor bezichtiging enzo is redelijk onzinnig. Bestaat er, net als bij huizen, iets als aankoopbegeleiding? Of kun je een 'zoekopdracht' bij een bemiddelaar plaatsen? Dan is wel de vraag of dat ook voor mijn prijscategorie geldt. Ik heb het nl. niet over een paard van € 15.000, maar eerder tot € 5.000.

Ik ga mogelijk een beetje buiten de originele vraag van de TS (sorry voor zover nodig), maar advies (ook pb) is welkom!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:45

Maar ook aan de binnenkant? minder karakter, medische gebreken? daar willen nl weinig mensen op toegeven....

dat hebben/hadden al mijn laatste 3 paarden :o de eerste 2 zijn beide (gezond) oud geworden en de 3e loopt nu leuk in de sport :)

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:49

@Esther:
Ik heb de afgelopen jaren veel pech gehad en heb veel professionele mensen naar mijn paarden laten kijken. Zij hebben mij heel veel geleerd over de bouw etc. van paarden.
Bij de eerste keer ga ik dan ook vaak samen met mijn ouders (die overigens geen verstand hebben van paarden) en een vriendin van stal kijken. Met z`n 2 kunnen we toch al veel zien.
Als het paard mij dan nog aanstaat ga ik met mijn instructrice nog een keer kijken. Mocht ik tot koop over willen gaan laat ik ze klinisch en rontgenlogisch keuren.
Of er begeleiding voor is weet ik niet, maar misschien kun je ook iemand van stal vragen of zo.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:51

listiglistje schreef:
Maar ook aan de binnenkant? minder karakter, medische gebreken? daar willen nl weinig mensen op toegeven....

dat hebben/hadden al mijn laatste 3 paarden :o de eerste 2 zijn beide (gezond) oud geworden en de 3e loopt nu leuk in de sport :)

Dat vind ik moeilijk, aangezien karakter zo ontzettend persoonsgebonden is. Ik houd van paarden met sterke karakters en kan helemaal niets met paarden die altijd ja en amen zeggen. Het eerste paard waar ik een ontzettende klik mee had (overigens niet mijn eigen) had een behoorlijk steekje los, maar voor mij was hij perfect. Daarnaast had hij een slechte rug en nog had ik hem met alle liefde willen kopen, zelfs als hij nooit meer bereden had kunnen worden. Helaas is hij overleden voordat ik dat kon doen. Maar dit was dan wel weer een paard dat ik al een hele tijd kende! Bij een vreemd paard zou ik zo'n medisch gebrek niet door de vingers kunnen zien denk ik. Maar stalgebreken en kleine gebreken, die geen belemmering vormen voor mijn gebruiksdoel, zou ik voor lief nemen.

En qua bouw e.d., dat kan ik ook alleen als het er heel dik bovenop ligt! Ik laat daarom altijd keuren :)

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:52

Ik zou geen paard kopen met een medisch gebrek. Daar heb ik de afgelopen jaren te veel ellende voor gehad. Een schoonheidsfoutje bij het uiterlijk maakt mij niet uit. Mijn paard hoeft ook niet de beste gangen te hebben. Hij/zij moet een eerlijk karakter hebben en zich fijn laten rijden, graag willen werken.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:54

Ik denk dat het belangrijk is dat je mensen kent, via MP koop ik zelden, vraag voor je gaat kijken naar een filmpje.
Ik weet diverse paarden en pony's in diverse prijsklasse door heel Nederland, dus als je aangeeft wat je zoekt, pb een lijstje met duidelijke wensen en je besteedbare bedrag natuurlijk :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:03

EsterW: Heb je geen fijne instructrice? :)
Ik neem mijn instructrice altijd mee voor een tweede bezichtiging, als ik een paard de eerste keer leuk vond, gaat zij de tweede keer mee, zij ziet zooooveel meer dan ik (ze heeft zelf ook in de handel gezeten en doorziet alle trucjes :)) ).

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:11

Ik herken het helemaal! Na het overlijden van mijn paard begon de zoektocht naar een nieuw paard.
Je wordt echt moedeloos van het grote aantal advertenties dat je doorspit op Sporthorses, Marktplaats etc. Niet eens te spreken over het aantal paarden waarvoor je vele kilometers rijdt en het blijkt dan toch weer niet te zijn wat je wil. En dan denk je een nieuw paard gevonden te hebben, wordt hij rontgenologisch afgekeurd en begin je weer van voor af aan.
Uiteindelijk heb ik na meer dan 10 paarden te hebben gezien en proefgereden een paard gekocht in Uden bij Agaath van der Lei.
Nu 6 weken in mijn bezit en ik ben er helemaal blij mee, geduld wordt dus toch beloond! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:33

tita schreef:
ik had zoiets van straal van 130 km is meer dan genoeg... je bent tenslotte maar een amateur en als je je paarden over de grens moet gaan halen..tja moet je zelf weten.

Kosten verkoper is mij nog nooit gelukt

130km is zeker genoeg.. Maar ik wilde graag een Lusitano en daar zijn er nou eenmaal meer van in Portugal. ;) Het had ook maar zo gekund dat mijn buurman mijn droompaard in de schuur had staan hoor, dan was het ook goed geweest. Maar hier kon ik hem niet vinden en daar wel en als je dan, ook als amateur de mogelijkheden hebt.. Waarom zou je het dan laten.

tita

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:36

@esterW jij bent net als ik ...eerste pony was lease-pony kende alles al tot de Z gekomen allemaal leuk en ik zie ook enkel dingen als het er dik bovenop ligt.

Harstikke leek ben ik ondanks bijna 25 jaar paarden

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:11

tita: heb jij ondertussen al een paard gevonden? Ik heb laatst een leuke ruin gereden, nu zo'n 1.65 hoog denk ik, 3 jaar en heel mak maar wel voorwaarts. Is alleen wel springgefokt (Zangersheide, vader is Cracky z) maar wordt als dressuurpaard verkocht. Rontgenologisch helemaal in orde :) Heel leuk paard, alleen voor mij niet :P

Ik heb een filmpje van hem als je die wilt zien :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:16

Hier even een, en ik waarschuw bij deze van te voren, redelijk ongefundeerde opmerking.
Ik dacht dat de paardenmarkt redelijk op zijn gat lag? Als ik zie wat een prijzen er voor een leuk sportpaard worden gevraagd dan sla ik stijl achterover....
Boven de 10.000 euro vind ik echt heel veel.
Je kunt overigens met de meeste gezonde paarden de basissport wel doorkomen.

Overigens adviseer ik altijd om een bekende of in ieder geval iemand die je vertrouwt mee te nemen. Bij voorkeur iemand met veel verstand van paarden.
Al is het maar om jou kritische vragen te stellen en te voorkomen dat je impulsieve dingen doet bij zo'n aankoop.
Dat zeg ik, maar ik heb een bruin paard in spanje gekocht omdat ik verliefd was....voldeed totaal niet aan waar ik naar op zoek was....

aankoopbegeleiding is helemaal geen raar idee en er zijn vast mensen die dat doen?!

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:23

Of ik mijn eigen verhaal lees in alle posts! Nadat ik mijn paard vanwege artrose in hals helaas heb moeten laten inslapen ben ook al tijdje op zoek en had na 2,5 maand zoeken een leuk paard gevonden, toen er door aanvullende foto's voor de verzekering een verborgen gebrek aan het licht kwam en ik hem weer terug kon brengen. Gelukkig had ik een overeenkomst opgemaakt waar dat ook in opgenomen stond.
Ik zoek van tot € 8000,- VP geen gering bedrag dacht ik, maar het is toch moeilijker als ik dacht...

Zoek een ruin, 1,65 tot 1,70m (liever ergens er tussenin), niet heeeel erg groen, looplustig type maar niet ondersteboven van elk geel bloemetje, niet steigerend, zacht in de mond want ik heb RSI aan twee handen en dressuurtype en vooral gezond, want als je kerstkaarten van de dierenarts krijgt ben je er te vaak geweest.

Als iemand wat weet in het westen van het land.... En beste TS, ik weet zeker dat het je gaat lukken, mij was het ook al gelukt, alleen gooide een gebrekje roet in het eten... Hou vol, dan doe ik het ook!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:59

Ik word er gewoon bijna moedeloos van, zeker als ik lees hoeveel paarden er afgekeurd worden en hoeveel eigenaren niet helemaal eerlijk zijn over hun paard!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:02

Saar88 schreef:
Ik word er gewoon bijna moedeloos van, zeker als ik lees hoeveel paarden er afgekeurd worden en hoeveel eigenaren niet helemaal eerlijk zijn over hun paard!

Ja, bij mij op stal staat ook een paard te koop. De eigenaresse wil er heel graag vanaf, maar het lukt tot nu nog niet.
Zij verzwijgt ook problemen van het paard tegenover de eventuele verkopers.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:19

Wat is er dan zo mis met het paard dat ze reden ziet daarover te zwijgen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:23

Saar88 schreef:
Wat is er dan zo mis met het paard dat ze reden ziet daarover te zwijgen?

Op zich niks ernstigs, het paard is wel goed gezond.
Hij is lastig in een kudde, trapt andere ruinen door het draad.
Hij vertoont hengstengedrag als er merries in de buurt zijn.
Hij kan niet op vlas staan, omdat hij dat eet en verstopt raakt.

Van zulke dingetjes, niet echt erg, maar wel lastig als je als koper hier later pas achterkomt.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:25

Andersom is het ook ontzettend moeilijk om een paard te verkopen. Ik heb van het voorjaar 1 van mijn paarden verkocht. Wat niets mis mee, had alleen 1 voetje dat iets stijler was. Nauwelijks verschil en bij een de verkoop keuring heeft de da er zelf ook niks over gezegd.
Ondanks dat het echt een super leuk dier is, heeft het een half jaar geduurd voordat ik hem kwijt was en voor een stuk minder dan wat ik had verwacht.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:26

Hmm, da's wel vervelend ja. Als ik dit als koper zou horen nadat ik had proefgereden zou ik daar inderdaad goed boos over worden..

Femkemaats: lag dat aan het voetje of aan de economie? Ik lees op bokt dat heel veel mensen moeite hebben hun beesten kwijt te raken. En slagers krijgen drie keer zoveel aangeboden als normaal.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:30

Ik heb geen idee. Was verder goed paard, liep M2 dressuur en L springen, 9 jaar oud, goed papier, 1,68 dus goed maat, een ruin makkelijk met andere paarden, gemakkelijk na te rijden en geen gebreken. Ik heb dus geen idee of het de economie was of zijn hoefje

Saar88 schreef:
Hmm, da's wel vervelend ja. Als ik dit als koper zou horen nadat ik had proefgereden zou ik daar inderdaad goed boos over worden..

Femkemaats: lag dat aan het voetje of aan de economie? Ik lees op bokt dat heel veel mensen moeite hebben hun beesten kwijt te raken. En slagers krijgen drie keer zoveel aangeboden als normaal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:37

Aranel schreef:
tita: heb jij ondertussen al een paard gevonden? Ik heb laatst een leuke ruin gereden, nu zo'n 1.65 hoog denk ik, 3 jaar en heel mak maar wel voorwaarts. Is alleen wel springgefokt (Zangersheide, vader is Cracky z) maar wordt als dressuurpaard verkocht. Rontgenologisch helemaal in orde :) Heel leuk paard, alleen voor mij niet :P

Ik heb een filmpje van hem als je die wilt zien :)

Ja morgen wordt ze gekeurd helemaal spring gefokt ook beknopte bouw maar gaat toch dressuurkant op