Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:56

Ik vind het niet aardig om hier, op een openbaar forum zo'n aanvallend bericht over de Paardenkamp neer te zetten. Ga dan eerst de discussie aan met het betrokken rusthuis. Verder: makkelijk om te zeggen: je hoort zelf voor je oude paard te zorgen. In principe ben ik het daar wel mee eens, maar er zijn, zeker als je zelf wat ouder bent, te veel onvoorziene omstandigheden om er klakkeloos vanuit te gaan dat je dat ook waar kunt maken.

Mijn eerste paard is bijna 36 geworden, en bij mij gestorven. Na een paar jaar paardloos te zijn geweest wilde ik toch wel heel graag weer een paard (2, ook gezelschap). Inmiddels was ik zelf 45, en heb dus bewust niet zulke jonge paarden gekocht. Maar desondanks: je weet niet hoe oud je wordt, en of je gezond genoeg blijft om ze tot hun dood te kunnen houden, dus ook ik heb ze, zodra dat mogelijk was op de wachtlijst laten zetten. Hopelijk hoeven we er nooit gebruik van te maken, maar dit is dus net zoiets als zorgen voor je eigen pensioen. Vind ik.

Ragdollcat

Re: Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:59

Mysa, dit is ook anders, want dan ben je misschien niet meer in staat om er zelf voor te zorgen, dan is dat niet verkeerd toch?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:05

Ragdollcat schreef:
Ikzelf zorg zelf voor mijn paard, vind het veels te leuk om hem oud te zien te worden en er zelf voor te zorgen, hij heeft toch altijd mij plezier gegeven.

Ik vind het triest dat er zoveel mensen hun paarden wegdoen omdat ze te oud worden om er voor in de plaats een nieuw jonger paard te laten komen, dat vind ik zo raar.

Helemaal mee eens.... Ik heb ook mijn oudje van inmiddels 28,5 jaar, welke ik al vanaf zijn 2e heb, nog steeds en geniet nog iedere dag van hem!! Hij mag lekker bij mij oud worden. Heb ervoor gezorgd dat ik hem dat kan bieden, daar ben ik trots op en erg blij mee!! Zou 'm niet kunnen missen!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:06

het is een soort 'zekerstelling', en die kun je als jonger mens ook nemen, niemand kan garanderen dat hij in staat zal zijn een paard tot zijn dood te houden.

Vergat ik net nog: die 'contributie' dat gaat idd helemaal nergens over. Pensioenfondsen zouden onmiddelijk failliet gaan met dergelijke bedragen. In elk geval krijgen mijn paarden, mochten ze toch ooit naar Soest gaan, ook ieder nog een 'rugzakje' mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:21

Diablo schreef:
Ragdollcat schreef:
Nee, alleen paarden die er recht op hebben.

Klopt, als eigenaar moet je zelf weten, verkopen of eind aan maken als je ze niet meer wilt verzorgen, of zelf verzorgen of kies een pensionstalling dat meer bij je oude paard past als huidige te duur is of wat dan ook.

Dus als een paard particuliere eigenaar heeft dan heeft ie er gewoon geen recht op vind ik, want die heeft een baasje.

Verder ga ik er niet meer op jou in, want je bent net zo egoistisch als TS. Geef de andere paarden die er recht op hebben een kans van pensioen te genieten, dan jouzelf een kans te krijgen om een nieuw paard ervoor in de plaats te laten komen, want een 2e paard erbij te nemen is te duur he.

Heb je het nou tegen mij?

Nogmaals, ik ben oprecht benieuwd of je het hier nou tegen mij had? En dan de volgende vraag, waarom ik egoïstisch ben?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:52

@Mysa: Ik ben blij dat ik het topic toevallig tegen kwam, want de boel word wel erg uit zijn verband getrokken en ook de titel vind ik nogal extreem. Maar goed, slechte publiciteit is ook publiciteit, zullen we dan maar zeggen...

Wel jammer dat TS niet meer reageert!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:00

er zijn toch nog meer rusthuizen (zonder lange wachtlijsten) waar je je paard neer kan zetten?
Of zeg ik nu iets raars?

zaro77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 22:19

Om de discussie weer terug te voeren naar de kern:

Het gaat niet om de vraag of je een paard wel of niet naar een rusthuis moet brengen, maar om de gang van zaken rond de vreemde plaatsingscriteria bij het paardenrusthuis in Soest.

Uiteraard is er al meerdere keren telefonisch contact geweest met het paardenrusthuis in Soest omdat ik in het verleden (als 12 jarig meisje) verkeerd ben voorgelicht over de gang van zaken omtrent de wachtlijst.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:46

20 jaar geleden (ga er vanuit dat het 20 jaar geleden is, gezien je al 20 jaar donateur bent) ging de dingen er heel anders aan toe dan nu. Waarschijnlijk ben je toen dus niet verkeerd voorgelicht, maar is de gang van zaken wellicht hier en daar wat veranderd en gemoderniseerd. Toen ik in 2003 begon bij De Paardenkamp hadden ze in totaal zo'n 50 paarden. Op dit moment staan er meer dan 100 paarden! Dingen moeten dus wel aangepast en veranderd worden, anders kun je zoiets nooit in goede banen leiden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 05:22

Zo te lezen was dat 22jr geleden
Sinds die tijd is er veel veranderd en hoe heb jij die voorlichting beleeft?
Een 12jarige beleeft zo'n voorlichting heel anders als een volwassen persoon.
Dus om nou gelijk te zeggen '' ik ben verkeerd voorgelicht 22jr geleden''...dat hoeft dus echt niet zo te zijn.

En als je nu zo loopt te miepen over Soest,wil je daar nog wel je paard plaatsen? (of staat die nou echt zo in de weg?)
Persoonlijk vind ik het echt niet netje's wat je hier loopt te doen,enkel aanmelden om over Soest te lopen stoken (die al afhankelijk is van giften)
en enkel gebasseerd op jou beleving als 12jarige....wat 22jr geleden was.

Praat het uit met hun en kom tot een oplossing.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 06:50

Mag ik een poging doen om de "tegenstanders"van een rusthuis het concept uitleggen?
De meeste paarden die bij ons komen, zijn paarden die op accomodaties staan waar geen ruimte is voor een ouder paard (lees, rust, ruimte en land) Wij hebben ons helemaal toegelegd op het huisvesten van oudere paarden. Ze staan dus met een groep samen van hun pensioen te genieten in een ruim weiland en een eigen box waar we ze goed in de gaten kunnen houden of ze het eten wel opeten of op een andere manier wat mankeren. De paarden worden allemaal niet meer bereden, en vallen helemaal terug op het tevreden paard zijn.
De meeste eigenaren vinden het vreselijk moeilijk om de stap te nemen om het paard naar een rusthuis te brengen, maar als ze eenmaal zien dat het paard het zijn laatste jaren nog super naar zijn zin heeft weten ze ook dat ze een juiste beslissing hebben genomen. Ik zie dat nog steeds niet als een paard "dumpen" , maar echt het beste voor je paard willen!
Waar ik persoonlijk wel moeite mee heb is dat het allemaal het goedkoopste van het goedkoopste moet zijn, en het paard van een net verzorgd manege bedrijf naar een rusthuis gaat waar het op het grensje van verzorgen valt ( slechte kwaliteit voer, stro en de paarden tot hun buik in de stront) Dan vraag ik me werkelijk wel eens af of je het paard nu plezier wil doen, of je geweten af wil kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:10

Ik ben bang het laatste , in veel gevallen...

Sowieso blijft het frappant dat mensen aangeven dat ze een pensioen-plekje voor hun paard zoeken , met pijn , verdriet en tranen enzo , want hun eigen stal heeft geen mogelijkheden van weidegang en het arme dier staat maar weg te kwijnen. Dus in alle goedheid van hun hart , zoeken mensen een plek voor het dier waar het paardwaardig zijn laatste jaren door kan brengen :j

Klinkt allemaal heel mooi en is ook heel fijn dat er aan wordt gedacht om het dier een fijner plekje te bezorgen +:)+

MAAR.... als het oude paard dan weg is , wordt de vrij gekomen stal toch aangehouden en wordt er een nieuwe tijdelijke topper in die omstandigheden geplaatst :?

Dàt vind ik altijd misselijk , mensen beseffen dus dat het geen paardwaardige omgeving is , maar zetten er gewoon weer een nieuw paard neer , alsof die geen recht heeft op weidegang e.d. , bah.

Dan ging het ondanks het mooie verhaal dus eigenlijk toch gewoon om het kwijt moeten van het oude paard dat niet meer voldeed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:02

Deze Quote van Diablo: Nogmaals, ik ben oprecht benieuwd of je het hier nou tegen mij had? En dan de volgende vraag, waarom ik egoïstisch ben?[/quote]

Dat je het eens bent met de TS en dat je vind dat ook de particulieren die wel in staat zijn om er zelf te zorgen toch er hun paard wil "dumpen" er ook recht op hebben. Dat vind ik egoistisch er zijn vind ik zelf andere gevallen die er meer recht op hebben.

Pmarena, precies en dat is ook wat ik zo raar vind.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:41

Zo moet je het dus echt niet zien pmarena, een accomodatie voor paarden die nog bereden worden bevatten meestal een stapmolen, een solarium, een grote (dure) huurkast, een binnenbak, een kantine en noem maar op.( met bijbehorende prijskaart) Wij hebben alleen het beste voor de paarden. Dus een luxe box met veel stro of vlas, en heel veel buitenspeel mogelijkheden. Ons bedrijf is dus echt op pensioenpaarden ingericht, niet voor "rijpaarden" (Alhoewel we een uitstekende buitenbak hebben) Er is dus een heel groot verschil tussen het huisvesten van pensioenpaarden of van sport/recreatie paarden. En natuurlijk ga ik er vanuit dat mensen hun paarden ook op een sport/recreatie manege hebben staan waar weidegang mogelijk is. Alleen zomers 24/7 in een vaste koppel en in de winter overdag de hele dag buiten ( ook weidegang!) is op een manege nu eenmaal niet altijd mogelijk.En bij ons dus wel. Zie het maar zo dat als je nog niet bejaard bent je ook niet in huize Avondrood gaat zitten. Maar tegen de tijd dat het wel zover is, hoop je echt op het beste plekje. En dat is iets wat wij dus kunnen bieden.Daarbij komen onze eigenaren regelmatig langs om liefde en aandacht te geven. Voor de dagen dat ze er niet zijn, nemen wij die honeurs waar.Nogmaals, de meeste mensen hebben erg veel moeite om hun paard "uit handen te geven", maar als ze zien dat het paard het vreselijk naar zijn zin heeft en echt zijn verdiende oude dag krijgt wordt de drempel een stuk lager.
Dus geen oud paard zomaar even wegstoppen, maar een paardwaardige oude dag gunnen blijf ik zeer nobel vinden. Het blijft namelijk altijd geld kosten en de makkelijkste manier is naar de slager of idd ergens neerzetten waar het alleen "lekker goedkoop is".

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:47

Ragdollcat schreef:
Deze Quote van Diablo: Nogmaals, ik ben oprecht benieuwd of je het hier nou tegen mij had? En dan de volgende vraag, waarom ik egoïstisch ben?

Dat je het eens bent met de TS en dat je vind dat ook de particulieren die wel in staat zijn om er zelf te zorgen toch er hun paard wil "dumpen" er ook recht op hebben. Dat vind ik egoistisch er zijn vind ik zelf andere gevallen die er meer recht op hebben.

Pmarena, precies en dat is ook wat ik zo raar vind.[/quote]

Ik zeg helemaal nergens dat ik het eens ben met TS. Ik vroeg me alleen af waarom de één meer recht heeft om zijn paard naar een rusthuis te brengen als de ander. Een ieder is er vrij in om te kiezen wat hij met zijn paard doet en als je zorgt voor een goede oude dag door het dier naar een rusthuis te brengen, vind ik dat eigenlijk best wel heel goed en juist verre van egoïstisch. Of denk je dat het die paarden iets kan schelen van wie ze hun brokken en hooi krijgen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:38

Hoi Diablo: Natuurlijk is het heel fijn dat er aan oude paarden gedacht worden en die mogelijkheid ook bestaat, alleen er zijn beperkt aantal plaatsen, dan moet er toch een keuze gemaakt worden, toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:54

Oja, dat vind ik ook. Maar als je je paard op de wachtlijst zet, ben je gewoon op een gegeven moment aan de beurt, welk paard dan ook, zo zie ik dat.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:28

Ragdollcat schreef:
Maar voor gewoon een paard van particulieren is het anders vind ik, je zorgt er maar zelf voor, je had er zelf voor gekozen een eigen paard te nemen en het wordt ook oud he met de jaren, dat weet je vantevoren, want jouw paard heeft jou, toch? want anders is het niet eerlijk tegenover de paarden die het echt nodig hebben en het dubbel en dwars verdiend heeft, er zijn maar beperkte plaatsen.

Ikzelf zorg zelf voor mijn paard, vind het veels te leuk om hem oud te zien te worden en er zelf voor te zorgen, hij heeft toch altijd mij plezier gegeven.

Ik vind het triest dat er zoveel mensen hun paarden wegdoen omdat ze te oud worden om er voor in de plaats een nieuw jonger paard te laten komen, dat vind ik zo raar.

Ik ben het hier zo volmondig mee eens. Mijn biefstukje is momenteel pas 17. Maar als hij straks echt oud is en alleen nog geschikt is als wandel biefstuk, dan nog gaat hij niet bij mij weg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:28

Darkness85 schreef:
Ragdollcat schreef:
Maar voor gewoon een paard van particulieren is het anders vind ik, je zorgt er maar zelf voor, je had er zelf voor gekozen een eigen paard te nemen en het wordt ook oud he met de jaren, dat weet je vantevoren, want jouw paard heeft jou, toch? want anders is het niet eerlijk tegenover de paarden die het echt nodig hebben en het dubbel en dwars verdiend heeft, er zijn maar beperkte plaatsen.

Ik ben het hier zo volmondig mee eens. Mijn biefstukje is momenteel pas 17. Maar als hij straks echt oud is en alleen nog geschikt is als wandel biefstuk, dan nog gaat hij niet bij mij weg.

En dat is jouw goed recht. Net zoals een ander het recht heeft een andere oplossing te zoeken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:01

Hihi dat vind ik niet hoor Diablo, niet iedereen heeft er recht op dat ie een plekkie min of meer opeist in een paardenrusthuis als ie er zelf voor kan zorgen. Maar er zijn genoeg andere oplossingen hoor waarbij jouw paard heel gelukkig is. Mijn paard is het gelukkigste als ik hem verzorg, hij is heel blij met mij als baasje en hij geniet volop van t leven en dat blijft ook zo als hij (ik hoop dat het hem gegeven is dat hij oud mag worden) oud is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:15

Ragdollcat: Wie ben jij om een ander te veroordelen wat hij/zij met zijn paard doet? Mijn paard was blijvend kapot en is in maart verhuist naar een zorginstelling. De beste keuze die ik ooit voor haar heb kunnen maken en ze heeft nog nut ook (ze werkt met autistische mensen). Wie ben jij om mij (en anderen) te veroordelen dat ik mijn paard niet gehouden heb? Paard heeft het super, dus wat is het probleem? (situatie IMO vergelijkbaar als paard naar rusthuis doen)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:41

Ragdollcat schreef:
Hihi dat vind ik niet hoor Diablo, niet iedereen heeft er recht op dat ie een plekkie min of meer opeist in een paardenrusthuis als ie er zelf voor kan zorgen. Maar er zijn genoeg andere oplossingen hoor waarbij jouw paard heel gelukkig is. Mijn paard is het gelukkigste als ik hem verzorg, hij is heel blij met mij als baasje en hij geniet volop van t leven en dat blijft ook zo als hij (ik hoop dat het hem gegeven is dat hij oud mag worden) oud is.

Genoeg andere oplossingen? Noem er eens een paar dan?

En natuurlijk heeft iedereen recht op dat plekje. Dat jij het er niet mee eens ben, kan, maar dat recht heeft men nou eenmaal.

Ik denk dat jouw paard ook heel gelukkig is bij jou, maar ik denk ook dat hetzelfde paard net zo gelukkig kan zijn bij een ander. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:26

ik geloof dat we hier heel erg van het onderwerp afdwalen waarvoor dit topic gestart is.. nu gaat iedereen zn persoonlijke overtuigen neerzetten?
iedereen moet lekker doen waar ie zichzelf goed bij voelt, als iemand zijn paard naar een rusthuis wil doen,en weer een jong paard om weer lekker actief te kunnen rijden -prima, wil je er zelf voor zorgen en kies je ervoor om niet meer actief te kunnen rijden ?ook prima . zoalng iedereen maar een verantwoorde oplossing voor het oudere dier kiest zal ik me er niet druk om maken. verkoopt ieman echter zn 21 jarige paard waar ie zn hele leven plezier aan gehad heeft en altijd heeft lopen gillen dat t de allerallerliefste was aan een handelaar trekken mn tenen krom..en oordelen over wie recht heeft op een plek in een rusthuis? zullen we dat ook eens bij mensen doen? als je agent bent heb je dus meer rechten dan iemand die een eigen zaak heeft gehad, want als agent werkte je voor de gemeenschap en met een eigen zaak was je te commercieel.... :+en had je dus voor je eigen dag moeten zorgen...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:37

We hebben het hier over twee verschillende rechten: de rechten van het paard en van de eigenaar.

In mijn ogen heeft ieder paard recht op een paardwaardig pensioen. Het paard heeft er recht op dat de eigenaar hier maatregelen voor treft. Wat een paardwaardig pensioen is, kan overigens per paard verschillen. Maar ik vind dus niet dat het ene paard een plekje in een rusthuis meer verdiend dan een ander.

Iedere eigenaar heeft het recht om zelf te bepalen wat een paardwaardig pensioen voor zijn paard is. Dit kan een rusthuis zijn, maar ook een andere oplossing. Eigenaars moeten zich er wel van bewust zijn dat aan dit pensioen over het algemeen een prijskaartje zit.

Op het moment heeft iedere eigenaar het recht om zijn paard (tegen een donatie) in te schrijven bij het paardenrusthuis in Soest. Hier zijn geen verdere eisen aan verbonden, het rusthuis biedt dus iedereen de mogelijkheid hun paard ongeveer gratis een paardwaardig pensioen te bieden.

Ik zou het echter wel verstandig vinden als hier verdere eisen aan zouden zitten. Ik vind namelijk dat er situaties zijn waarin een eigenaar het méér verdiend om voor zo'n gratis pensioen voor zijn paard in aanmerking te komen. Bijvoorbeeld als de financiële situatie van de eigenaar plotseling erg is verslechterd, als de eigenaar is overleden en het paard niet door de nabestaanden kan worden opgevangen, wanneer de eigenaar een failliet manegebedrijf is, enz. Ik denk ook eigenlijk dat het rusthuis voor dit soort eigenaren in eerste instantie is opgezet.

Probleem is dat je deze speciale gevallen niet gemakkelijk in eisen kunt vatten. Ik begrijp daarom de keuze van het rusthuis om hier zelf geen splitsing in te maken. Dit betekent echter wel dat sommige 'schrijnende' gevallen nu geen plaats krijgen, omdat iemand anders eerder was met inschrijven, terwijl diegene misschien ook nog andere mogelijkheden had. Ik vind het daarom aan alle 'vermogende' paardeneigenaren om zich goed te beseffen dat zij een plaatsje in beslag nemen, waar iemand anders misschien meer behoefte aan heeft.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met de volgende situatie: als er gratis winterjassen uitgedeeld zouden worden, vind ik het ook netjes wanneer iemand die zo'n jas zelf kan betalen er niet één gaat halen maar de jassen overlaat aan de zwervers/bijstandsgezinnen die zo'n gratis jas hard nodig hebben. Maar ja, het is moeilijk om een eis te verbinden aan wie wel en wie niet zo'n jas verdiend heeft. Hierbij moet je dus toch een beetje uitgaan van de sociale medemens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:09

Mooi verwoord Sofy !