rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veulens
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:34

dit is heel ken baar, wat ik lees. ik had het niet willen missen en zeker de ponykampen niet, veel lol, gek doen, vooral de droping.

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:40

@ElineS: Ik rijd nog steeds met zo'n frontriem op mijn Fjord!!! :D Vind het een geniaal ding :+
Laatst bijgewerkt door Anonimo12 op 26-08-11 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole_hetty

Berichten: 1874
Geregistreerd: 08-07-05
Woonplaats: Gerkesklooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:41

ik ben helemaal niet van die tijd (20 jr ) maar ik ben van mening dat ik wel 20 jaar eerder geboren had willen worden ! toen ik een jaar of 8 was reden we ook gewoon zo op een pony zonder zadel/hoofdstel of cap. wat hebben we daar toen veel reacties op gehad dat het niet veilig was. en onverandwoord. en ook dat het zielig was voor die shetjes waar ze op zaten... de pony's zijn er nog nooit dood aan gegaan... sins kort heb ik een pony voor mijn zusjes. en zo mogen er me doen en laten wat ze willen. als de pony het niet leuk vind laat die het wel merken... en verder is het lol maken. nu kunnen ze hier niet op rijden (1 jarige) maar voor de ervaring is het prima !

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:44

Ik heb het bruine hoofdstel mét geruite (groen/wit) frontriem nog, nog niet antiek, het is ruim 40 jaar oud. Het leren halstertje idem dito. Alleen mijn pannekoekzadel is ineens tussen wat verhuisingen zoekgeraakt. Was bruin leer met groen vilt. Paste mooi bij de frontriem. Ook nog in bezit van een koordsingel, wat een martelwerktuig eigenlijk............de singels van nu vind ik dus echt een vooruitgang!

Woonden in een arbeiderswijk waar 1 op de 3 mensen een pony in de schuur/tuin hadden staan. Elke buurt had wel een braakliggend stuk land die dan afgezet werd en waar mensen hun pony's overdag op kwijt konden.

Nu zijn er topics met verhitte discussies over wie wat waar op de weg moeten rijden. Vroeger als kleuter hoefde ik alleen maar mijn pony om die ene auto in de straat te sturen, waren er geen fietspaden, reed je altijd rechts op de weg (waar ook de fietsers reden).

Kwam de schillenboer nog te paard en wagen langs om je groente-afval op te halen, stinken blèh.

In bijna elk dorp een rijvereniging, altijd op concours, tentje mee, veel mensen leren kennen en een hoop gezelligheid, écht sámen. Ik heb echt zo'n ontzettende leuke paardenjeugd gehad!

Maar veel van die herinneringen zitten in mijn hoofd, foto's werden bijna niet gemaakt. Het weinige wat ik uit mijn jeugd had, is ook voor een groot deel verloren gegaan............jammer, had het graag met jullie willen delen.

Zal van de week eens opsnorren naar wat ik wel heb *-:) .

Ow ja, en de instructeurs van weleer, strak in paardrijpak............kunnen jullie die nog voor je halen? Enne tegenspreken :x , je keek wel uit, dus er zat niets anders op dan te luisteren en te doen!

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:45

goh wat ben ik blij :)

ik ben 16 bijna 17 maar heb ook op de 'ouderwetse' manier leren rijden :D
alles zonder zadel en alleen een halster met een touwtje

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:52

beste manier om je zit te ontwikkelen ;-)

Bopje
Berichten: 1787
Geregistreerd: 24-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:52

Wat leuk om al die herinneringen te lezen, haha :)

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:55

Ik ga ook snuffelen, ik heb nog het oude hoofdstel en een halstertouw geloof ik....

Ik ben nooit op ponykanp geweest, dat wilden mijn ouders niet betalen. Maar toen ik een keer ziek was kreeg ik wel de allereerste Penny die verscheen!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:59

En dan kreeg je een mooie nieuwe rijbroek met van die leren stukken en dan werd ie gewassen en had je ineens van die harde opgedroogde kniestukken.

De instructeurs waren idd netjes gekleed, tweed jasje en nog zo'n ballonrijbroek :D

Tegenspreken??? Nee, dat kon zeker niet. :P

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:04

Dit was ook een leuke, het zadeltje van de shetjes. Zo'n leren dekje. Mijn shet zag er schijnbaar wel de humor van in dat als hij er weer eens vandoor ging, plotseling te stoppen en meteen hoofd naar beneden, dan kukelde je er meteen voorover af of je bleef met zadeltje en al op de hals van je pony hangen ;)

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:14

Mousmous, uit welk bouwjaar ben je? Dit klinkt wel heel ouderwets, die ballonrijbroek.....

Ik heb er nog een in de carnavalsdoos liggen, was van wol, nu van vilt natuurlijk :=

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:16

Ik ben van jouw leeftijd Jamiroquai, maar ook ik herken dat niet

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:18

Oh heerlijk zeg die tijd!!! Soms zou ik er zo weer even naar terug willen. Heel toevallig liep ik van de week bij ooteman en daar lagen nog aardig wat van die frontriemen!!!! Voor diegene die ze zoeken, zou ze even bellen.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:21

Ik reed altijd zo op mijn 1e ponietje (begin jaren '90):
Afbeelding
Lekker zittende gympies, geen cap, simpel dekje, en simpel hoofdstelletje :D Zulke foto's moet je nu niet meer plaatsen hier zo zonder cap en schoenen zonder hak _O-

's Winters gingen we ook vaak zonder zadel buiten rijden, met alleen een halster met touwen. Brave pownie :P
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 26-08-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:22

Ik heb ook zo'n frontriem :D Die van mij komt uit Engeland, uit de Harrods in Londen. Boven hebben ze een paarden afdeling en daar lagen ze. Verder kan ik met mijn 17 jaartjes nog niet echt meepraten over jullie caploze avonturen, maar het klinkt wel errug leuk _O- :')

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:24

Met z'n allen op concours. Lang niet iedereen had een trailer.
Dus met z'n allen in een grote vrachtwagen.
Dan was je van 's ochtends vroeg tot eind van de middag op concours.
De pony's stonden vaak rustig vastgebonden aan de vrachtwagen.
Vaak ook nog ouders mee, de hele dag. Met koelboxen met broodjes, drinken etc.
Thermoskannen met koffie mee.
Vrijwel iedereen deed springen en dressuur, dan ging je ook bij iedereen van je club kijken.
Als je teminste niet zelf ook moest rijden.
Als afsluiter nog de parade, met het Wilhelmus. Moest je met je rechterhand je cap aanraken.
En dan als je een prijs had, natuurlijk in volle galop de ereronde rijden.

Leek wel of toen niemand zoveel haast had als nu, als je kijkt naar ouders die er ook de hele dag waren.
Dat waren echt gezellige dagen, veel leuker dan de wedstrijden van nu :D

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:27

heb een leuk idee !

zullen we even wat foto's en plaatjes van die tijd opzoeken en hier plaatsen ?
zal het vast een stuk gezelliger van worden :P

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:28

huh, ik rij nog steeds met een ouderwetse koordsingel. Vind het niet echt een martelwerktuig hoor. Ik weet nog wel die fluwelen capjes hadden ook altijd zo'n suf strikje aan de achterkant dat na verloop van tijd altijd een beetje los ging. Ook hier ging het elastiekje niet onder de kin maar boven de klep en wat hebben we toen gelachen om die rare veiligheidscaps met zo'n kinnebak eronder. Die kwamen ongeveer tegelijk met de veiligheidsbeugels waar een elastiekje aan zat.

Ook ikke inderdaad kwijlen toen het zwarte tuig in begon te raken. Maar ja was toen niet te betalen voor mij.
Laatst bijgewerkt door piezze op 26-08-11 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7698
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:29

Geweldig, ik heb mijn ponyclub frontriem nog, rood boven, geel onder en zeker in het begin onwijs prutsen om de juiste kleur boven te krijgen. Die gebruikte ik alleen met wedstrijden, ik was er zuinig op.

Alle pony's in de vrachtwagen, alleen de "rijke" kinderen gingen met de trailer achter de Volvo 240 van pa.
één keer heb ik 4 pony's uit een 1,5 paardstrailer (met zo'n zeildak) zien komen twee naast elkaar overdwars voorin, twee naast elkaar in de lengte er achter en dat alles achter een Opel Kadett :+

Als toetje op de wedstrijd de PARADE en prijsuitreiking op de pony's, goeie ouwe tijd :wave:

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:30

Jah de parade, dan mocht je soms met het vaandel rijden. Een hele eer altijd!
Met de wedstrijden moest je je frontriem omwikkelen met wit tape en om de knotjes moest ook altijd wit tape. Super lelijk eigenlijk.

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:41

Kan me ook nog herinneren dat we met zijn allen in de veewagen van de manege gingen. Eerst de pony's dan een ijzeren stang waar de zadels op lagen en dan wij met zijn allen. Als ik dat nu zeg kijken ze me aan zo van hoe kan dat, levensgevaarlijk. Wel heel gezellig. Jongens en meisjes alles samen en vaak wel redelijk op afstand, je moest de tijd toch doorkomen dus met een kusje hier en daar ging het wat sneller. Meer ook niet, daar dachten we niet aan. Manegepony's werden voor ons uit de les gehouden om op wedstrijd te kunnen gaan. Dat kun je je nu ook niet meer voorstellen.

koeke

Berichten: 874
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:48

Geweldig topic! Zo'n frontriem heb ik helaas nooit gehad. Mijn opa was zadelmaker, dus die maakte ze voor ons. Heel exclusief, maar allemaal van leer en niet met die mooie plastic driehoekjes ;(

Volgens mij heb ik op zolder nog wel ergens een viltdekje liggen. Helaas te klein voor onze zadels, dus voor de retroliefhebbers.... Koordsingels hebben ook jaren op zolder gelegen, maar daarvan heb ik er sinds kort een van in gebruik en dat bevalt beter dan verwacht!

Pijpkousen zijn ook niet meer in de mode. Doorgestikte jasjes zijn er wel, maar niet meer dezelfde snit als vroeger ;) en in veel te veel kleuren. Ze horen in olijfgroen of marineblauw.

Ik zat er laatst nog over te denken hoe ver je dan naar een wedstrijd toe reed. Een kilometer of 10 was echt heel dichtbij. En dan om half zeven 's avonds nog parade. Als je een trailer had, dan een Rice met voorlader, en als trekauto een Landrover of Volvo.

Wij hebben net een look-alike van onze eerste pony gekocht (ook retro dus), dus het komt hier weer helemaal boven.

Alatariel
Berichten: 310
Geregistreerd: 16-10-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:48

Hahaha ja die capjes van fluweel met een elastiekje die je alleen op had met de wedstrijd. Die ken ik ook nog wel.
Wij gingen destijds vanaf de manege/vereniging met een kar vol stront achter de trekker door amsterdam heen om het weg te brengen naar een boerderijtje bij de Halfweg, zaten we dan met zeker 4 meiden achterop de stronthoop en een lol dat we hadden. :j :j 8-)
Kampen zonder al te veel regels. Slaapzakje op het stro en 2 maal per week onder de brandslang (wel elke dag handen wassen en tandenpoetsen dat dan weer wel) Dropping is ook herkenbaar en het op wedstrijd gaan was idd veel en veel gezeliiger en deed je samen. Niet allemaal een eigen trailertje en kijken wie de beste en duurste spulletjes heeft. De vaandel heb ik ook nog gedragen ja
Ojee ik lees een boel jeugdsentiment. <3
Ik geef nu zelf les en denk dat mijn toenmalige instructrice _/-\o_ niet geslaagd zou zijn voor didactiek maar :D ik vond het best, houd ook niet zo van dat gesuf, als ze niet moe willen worden gaan ze maar thuis een boekkie lezen

De laatste keren dat ik met dochterlief op wedstrrijd was miste ik ineens heel erg de vlooien mars. Was toch altijd wel erg leuk met zn allen de parade rijden :)ddd

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:53

Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 26-08-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:54

goh ik keek net in de zadelkamer en ik heb geschiedenis liggen XD

een creme vilten dekje en een marine blauwe een leren lapje dat een zadel is van een shetlandertje