Jahoor, wil je ook een verzorgster voor je paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Jahoor, wil je ook een verzorgster voor je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:17

had toen ik op pension stond ook paar keer verzorgsters gehad. Dan heb je niet het koud/regen verhaal want er was een binnenbak. Maar verder pakte mn paard ze wel aan. Als een echte merrie, zo sjacherijnig als de pest wanneer iemand haar niet aanstond :D. Na 2 jaar pas een geschikt persoon kunnen vinden.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:31

Maar wat verwachten jullie dan allemaal wel niet? Tuurlijk zou het fijn zijn als we allemaal lef hadden voor tien, maar hoe vaak was ik niet schijt benauwd voor de eigenaren van de pony's en paarden die ik heb gereden. Je wilt het goed doen, je wordt overal op beoordeeld (voor je gevoel, bij sommigen is dat ook daadwerkelijk zo), je moet jezelf zeker in het begin een beetje bewijzen. En dan zijn het ook nog meisjes van 11/12 waar jullie het over hebben...

Ik zou toch ook eens een beetje kritisch naar jezelf kijken. Ben je een beetje vergevingsgezind? Help je ze een stuk op weg? Ik zou ze op z'n minst de eerste keer écht les geven, misschien wel aan de longe. Gewoon je pony leren kennen, meisje op d'r gemak stellen, en samen wat regels afspreken waar jullie allebei wat aan hebben (dagen dat ze komt, als ze niet kan even bellen, als ze een keer extra wil komen of jij het vraagt dan in overleg, en bijvoorbeeld na 2 keer en na 2 maanden steeds even overleggen of het van beide kanten nog klikt). Ik probeer dit voor mezelf altijd aan te houden, en ook aan de eigenaresse te blijven vragen of het nog bevalt. Soms hoor je dan gewoon prettige dingen terug (liever vaker, liever andere dingen meer doen, beter op dingen letten, of juist dat ze het zo fijn vinden). Alleen maar fijn!!

Maar goed, ik ben inmiddels bijna 24 en heb mijn portie bijrijdpaarden wel behoorlijk gehad. Maar een meiske van 12... Daar moet je ook als eigenaar wel even wat aandacht aan besteden, en je ook goed realiseren dat je alles goed bespreekt en bespreekbaar blijft maken. Dat moet jij echt zelf doen, dat kan zo'n meisje nog niet. Ik vind dat sommigen behoorlijk hard zijn voor hun bijrijdstertjes. De eerste keer meteen door een rengalop er af vallen, het arme kind... :n

TS, ben het wel met je eens hoor, maar sommige reacties in dit topic gaan me toch wat ver. Zeker bij die kleintjes! Meiden zien er tegenwoordig dan misschien wat ouder uit en doen wat sneller heel volwassen, maar tot een jaar of 14 zou ik ze echt niet alleen laten of verantwoordelijkheid laten nemen als je pony niet 100% te vertrouwen is!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:39

Ik heb haar wat willen laten zien over longergen (lichaamstaal paard drijven/remmen)
ze heeft een buitenrit gemaakt door het dorp met mij ernaast op de fiets
eerste keer rijden mocht ze doen wat ze wilde
bosritje heeft ze gedaan (stapritje, omdat ik al zover om was dat ik haar een route in het bos wilde leren die ze dan eventueel alleen zou mogen doen terwijl ik op stal was)

En, mijn paardje is een schat. Hij durft te draken, maar dat is dan meer ''niet luisteren'' dan rondstuiteren ;)

ziehier met nichtje van toen 6 :)
Afbeelding

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor :j had het ook kunnen begrijpen als ze zei ''goh je paard is te makkelijk'' of ''ik vind het maar niks dat ik niet in mijn eentje aan de gang mag'' etc :))

Maar! Vanavond retry. Toch op bokt weer een advertentie van iemand gelezen dat ik dacht ''he ja! Misschien is dat dan wat!'' :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:40

Ik vind de reacties in dit topic nogal overdreven. Deze verzorgster geeft netjes aan waarom ze het toch niet ziet zitten ipv gewoon maar niet meer op te komen dagen, krijgt ze heel bokt over zich heen. We horen hier maar een kant van het verhaal, en omdat de verzorger ook een bokker is zou ik dit verhaal nooit hier gepost hebben, dat vind ik niet fair ten opzichte van haar.

Dan, de kwestie zelf. Uiteraard willen alle verzorgers het liefst hun paard met zo min mogelijk mensen delen, maar echte eisen stellen kunnen ze natuurlijk niet, omdat de eigenaar de eigenaar is. Is ze het niet ermee eens, dan kan ze slikken of stoppen. Zij heeft blijkbaar voor stoppen gekozen. Daar kan ik best inkomen, tot op bepaalde hoogte. Je moet natuurlijk geen irreële eisen stellen - zoals chagrijnig worden als de eigenaar eens een stalgenootje op haar paard laat rijden - maar je verzorgpaard structureel moeten delen met vier andere verzorgers, daar zou ik ook voor passen..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:42

@narya; ik vind dat ik dit heel netjes gepost heb op bokt. Over haar geen kwaad woord verder. Vind het alleen nogal irreel inderdaad :)

Heel netjes dat ze het aangeeft dat ze wil stoppen.. Mwah.. de manier waarop had wel wat normaler gekund :j Dan had ik me ook niet verontwaardigd hoeven voelen erover.
Ze is ook vrij haar verhaal te komen doen hoor, echt mij prima :)

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:38

het gaat er niet alleen om dat er teveel mensen op je paard rijden maar ook dat iedeer mocht rijden en dat ze dan zegt dat ik niet kan rijden dat vind ik niet eerlijk tegen over mij.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:56

Ik bedoelde mijn post ook absoluut niet als uithaal naar TS, maar juist een paar andere reacties. Cut them some slack, hoe was je zelf toen je zo oud was? Ik durfde op die leeftijd nog niet eens om een verzorgpony te vragen ;) Toen ik op m'n 14e er eentje had, had ik (achteraf gezien) een erg coulante eigenaresse die me nooit heeft weggestuurd om mijn stommiteiten. En ik heb wat domme dingen gedaan... :Y) Dus weet ook waar je aan begint met jonge meisjes, het blijven kinderen!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:48

Ik kan me mijn penny tijd ook nog zeer goed herrineren. Man wat heb ik een geluk gehad met zulke lieve eigenaren. :j
Op mijn 5de heb ik leren rijden van de eigenaresse van een KWPN'er. Ze deed alles met me elke dag, heb ontzettend veel van haar geleerd. Daarna heb ik jarenlang op een grotere stal gereden wat nu een stichting is. Mochten de pony's altijd pakken, als we maar netjes met de spullen en paardjes omgingen. We werden geheel vrij gelaten en we reden dan ook lekker op 11- jarige leeftijd alleen door de bossen. Heerlijk. Daarna heb ik nog zo'n 3 paarden verzorgd allemaal langere tijd en zeer leerzame periodes. Zonder deze verzorgpaarden had ik echt nooit zoveel kennis kunnen verwerven. (En geloof me, ik heb ook heel wat penny achtige streken uitgehaald :Y) )
Naarmate ik ouder werd werd het steeds moeilijker om een leuke plek te vinden, ben daarom ook blij dat ik nu mijn eigen knolletje heb! :)

Veel succes met het zoeken naar een verzorgstertje. Wees niet te kritisch! :j

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:35

Dat je dit op bokt plaatst terwijl degene waar het om gaat een bokker is, vind ik vrij flauw. Verder snap ik sommige posts totaal niet, wat denken jullie, dat als er kinderen aankomen van 8-13 jaar (of ouder) dat die meteen op je paard kunnen stappen en hem meteen zo hebben lopen als de eigenaar zelf. Zij moeten ook leren.. vind sommige van jullie wel erg hard en ik snap dan best waarom sommige niet meer komen. De manier waarop (niks meer zeggen bijvoorbeeld) ze dit doen is ook niet slim maar af en toe best begrijpelijk.
Verder zou ik nooit een paard willen rijden waarbij de eigenaresse er constant bij is. Ik zou mij dan ontzettend zenuwachtig gaan voelen en dat zou ik er dan niet leuker op vinden worden.

Ben blij dat ik gewoon telkens soepele, vriendelijke mensen heb (gehad) die de eerste paar keer er bij waren met rijden etc maar mij daarna gewoon mijn gang liet gaan. Imo veel fijner.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:44

ik vind het echt raar dat ze zo doet zeg het is jou paard dus daar heeft ze niets over te zeggen :)
ik vind het heel erg lief dat je haar opbeld om te mennen ik zou helemaal blij zijn haha

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:47

ik vind werk ook wel belangrijk eigelijk en daar verdien je nog wat mee!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:52

PussInBoots schreef:
Of een verzorgster die écht wel met mijn paard naar buiten kon: "Hij moet maar luisteren!". Ja, dat klopt, maar als hij dat nou gewoon niet doet? Na drie keer proberen te overtuigen haar laten gaan, ze kwam toch niet bij een openbare weg in de buurt en ik ben maar bij de brug gaan staan wachten. Die gebroken neus had ik haar écht niet toegewenst, maar ik kon het niet laten te gniffelen toen paardlief na 10 minuten mijn kant op kwam draven...alleen. (Wel nadat ik mij er van had overtuigd dat bijrijdster niet al te ernstig gewond was, zo erg ben ik nu ook weer niet!).

haha zoooo herkenbaar! meisje wilde ook met mijn pony naar buiten. elke x weer zei ik "dat kan je nog niet aan!" eeeeeen maaar zeuren pffff
was het op een gegeven moment zat :o kind pony laten zadelen, eigen paardje gezadeld, en meisje even meegenomen op ritje door crospaadje vlak bij stal :Y) ze ging er vol vertrouwen in en kwam er met een gekrenkt ego en een blauwe scheen van een in een bocht staande boom uit :P niet netjes maar ze was wel genezen! :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:57

Ik heb twee verzorgstertjes gehad die vrij jong waren, ik wist ook wel dat ze vooral gingen racen bij het meertje, maar ja ach dat deed ik zelf vroeger ook en de paarden worden er niet slechter van. :+ De enige verplichting was CAP OP. Ze wisten dat als ik ze zou betrappen zonder cap dat ze konden vertrekken. :Y)

Nu heb ik een bijrijdster die echt super is. Het klikt geweldig tussen mijn paard en haar, hij loopt met haar weg en andersom en ze is niet te beroerd om aan te pakken met mesten etc.

Het scheelt er ook aan wie je op je stoep krijgt, maar ook welke eisen je zelf stelt. Van mij hoeft een bijrijder niet eerst level 1 t/, 3 van Parelli te doorlopen en drie natural websites uit het hoofd te leren, M2 dressuur te hebben gereden etc. Als de omgang met mijn paard maar eerlijk is, goed overlegd, niet laks omspringt met het materiaal en de bijrijder vooral goed let op zijn/haar eigen veiligheid. Mijn enige 'keiharde' eis is; cap op.

Destijds had ik ook in de advertentie staan dat (dressuur) wedstrijden rijden, springen, endurance allemaal ook ok was, maar alleen lekker buitenrijden vind ik ook ok.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:02

ik heb het echt getroffen met mij verzorgster, kei lieve meid.
ze rijd nu bijna 1 jaar op me haflinger.
als ik die verhalen hier hoor :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:30

Jeetje wat een verhalen...

Volgens mij heb ik nooit zulke rare dingen gedaan toen ik nog verzorgster was..Ik ben begonnen toen ik 15 was, en ben altijd dankbaar geweest dat ik op iemand anders zijn paard kon en mocht rijden.

Ik heb nu zelfs mijn verzorgpaard na drie jaar overgenomen voor een symbolisch bedrag, echt helemaal super.
Als ik ooit een verzorgster nodig heb voor mijn paard, nou ik ben benieuwd wie er op mijn 17 jarige friese merrie wil rijden , jullie hebben me bang gemaakt hoor.... :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:45

Ik heb zelf idd ook altijd paarden verzorgd, nooit gekke dingen gedaan. Ok één keertje echt te lang weggebleven (en toen waren er geen mobieltjes) toen was de eigenaar wel kwaad (maar eerder bezorgd om mij). Uiteindelijk heb ik nu de nakomelingen van mijn verzorgpaarden destijds :-)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:46

ik had een 13 jarg meisje voor mijn draver ze kon opich wel rijden maar ze wilde buitenrijden enz enz dat wilde ik niet zonder dat ik erbij was.
ook voerde ze hem veels te veel.
ze was er ook altijd en had op een gegeven moment geen moment meer dat ik alleen was met hem.
ook in galop met hem klapte ze enorm hard terug in het zadel en hij had al artroze in zijn schoft dus blij werd hij er niet van.

nu staat hij op een andere stal en doe ik alles zelf weer
hij is ook weer de oude lekker ontspannen en knuffelig dat was hij niet toen zei hem verzorgde.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:53

Je zou toch hardstikke blij zijn met een vzpony/paard. Ik zou heel snel een anderen zoeken die veel dankbaarder zijn heb zelf geen vzpony maar je moet wel lef hebben om zo te doen hoor jij bied haar een kans, zij jouw geen!!1

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:55

Heb korte tijd trouwens ook nog verzorgpaarden gehad bij mensen met twee paardjes die echt op elke slak zout legde, dan moest elk strootje in een rijtje liggen anders kreeg je de wind van voren. Die mensen hadden al 20 verzorgers gehad, gek he :+

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:56

Toch wel mooie verhalen hier _O-
Ben toevallig net zelf op zoek naar iemand erbij... maar valt nog niet mee hoor!
Ik ben ook niet kritisch (alleen niet te mepperig of schreeuwen), wil er tijd in steken, flexibel in tijden en dagen... maar die meiden van tegenwoordig hebben zelf nogal niet een eisenpakketje!
En heel erg gefocust op alleen maar rijden, rijden, rijden... ze vragen nog net niet of ik ze opgezadeld en wel voor ze neer zet :P Af en toe eens wandelen of spelen met die pony's vinden ze maar raar 8)7

Misschien dat het alleen in deze omgeving zo is? Blijf in ieder geval vol goede moed verder zoeken!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:14

Tigra_ schreef:
Wat ik zo jammer vindt is dat verzorgers/bijrijder gewoon niet eerlijk zijn. Bedoel als je nu een paard rijdt wat je toch niet helemaal aanstaat ofzo kun je dat de volgende keer toch gewoon melden maar dat is vaak al te veel moeite gewoon niets meer laten horen is heel normaal. Vindt ik zo irritant, als er iets is zeg je dat toch gewoon en tuurlijk zul je daar als eigenaar niet altijd blij mee zijn maar liever dat dan dat je gewoon nooit meer iets hoort en je geen idee hebt waar het aan ligt.

Hé. Niet iedere bijrijdster is slecht hoor. |( Ik kom iedere dag door weer en wind langs mijn bijrijd paardjes, al is het alleen om te mesten en te knuffelen. Als mijn bijrijdpaard mij echt niet aanstond, dan had ik dat heel netjes met de eigenaar afgehandeld en dus niet per sms of mail. Maar goed, niet iedereen is natuurlijk zo. Ik heb geleerd dat je een goede bijrijd(er)/(ster) moet koesteren..

Wij zoeken bijvoorbeeld al een heel poos naar een verzorgster voor een oud paard hier op stal die niet meer gereden kan worden. Als ik dan denk dat ik iemand heb gevonden waarbij rijden niet op nr. 1 staat, dan haken ze na één keer te zijn geweest af omdat: a."het te ver is" of B. omdat ze zich "plots" bedenken dat ze naar de andere kant van het land gaan verhuizen. Reageer dan überhaupt niet!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:26

MerelxG_R schreef:
Verder zou ik nooit een paard willen rijden waarbij de eigenaresse er constant bij is. Ik zou mij dan ontzettend zenuwachtig gaan voelen en dat zou ik er dan niet leuker op vinden worden.

Ben blij dat ik gewoon telkens soepele, vriendelijke mensen heb (gehad) die de eerste paar keer er bij waren met rijden etc maar mij daarna gewoon mijn gang liet gaan. Imo veel fijner.

Ik ben best soepel :) Ik wil er alleen bij zijn.
Dit omdat ik, ook als iemand zonder cap, binnestebuiten op mijn paard galloperend over de weg zijn nek breekt als ie eraf valt, verantwoordelijk ben :)
En ik zeg niet dat ik dat na een half jaar nog zou willen. Maar ik zeg al, 't is voor mij geen nodig hebben. Meer de kans willen bieden en wat willen leren ;) Ik weet dat mijn paard het kan en daar heel erg van kan genieten. Dus why not! :)

Ik geef ook tevoren aan dat ik niet wil dat iemand er alleen mee aan de gang gaat. Dus mensen die dat niet willen zijn uiteraard vrij daarin nee te zeggen :j

En dat ik dit niet op bokt mag plaatsen omdat het een bokker is.. Sja.. Iedereen met internet krijgt dit opgezocht dus wat dat betreft ;)
Vind het ook wel interessant om te lezen wat andere mensen hebben meegemaakt, dat geef ik heel erg grif toe! :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:27

Adamootje schreef:
Tigra_ schreef:
Wat ik zo jammer vindt is dat verzorgers/bijrijder gewoon niet eerlijk zijn. Bedoel als je nu een paard rijdt wat je toch niet helemaal aanstaat ofzo kun je dat de volgende keer toch gewoon melden maar dat is vaak al te veel moeite gewoon niets meer laten horen is heel normaal. Vindt ik zo irritant, als er iets is zeg je dat toch gewoon en tuurlijk zul je daar als eigenaar niet altijd blij mee zijn maar liever dat dan dat je gewoon nooit meer iets hoort en je geen idee hebt waar het aan ligt.

Hé. Niet iedere bijrijdster is slecht hoor. |( Ik kom iedere dag door weer en wind langs mijn bijrijd paardjes, al is het alleen om te mesten en te knuffelen. Als mijn bijrijdpaard mij echt niet aanstond, dan had ik dat heel netjes met de eigenaar afgehandeld en dus niet per sms of mail. Maar goed, niet iedereen is natuurlijk zo. Ik heb geleerd dat je een goede bijrijd(er)/(ster) moet koesteren..

Wij zoeken bijvoorbeeld al een heel poos naar een verzorgster voor een oud paard hier op stal die niet meer gereden kan worden. Als ik dan denk dat ik iemand heb gevonden waarbij rijden niet op nr. 1 staat, dan haken ze na één keer te zijn geweest af omdat: a."het te ver is" of B. omdat ze zich "plots" bedenken dat ze naar de andere kant van het land gaan verhuizen. Reageer dan überhaupt niet!

Ik zeg ook niet dat ze allemaal slecht zijn. Maar ik wordt er toch moedeloos van dat 8 van de 10 gewoon niets voorstelt, en niet eens de moeite neemt om nog contact op te nemen terwijl je alleen maar aardig en positief over ze bent. Bedoel ik zou zelf niet aan een bijrijder beginnen, de kopzorgen alleen al. Daarbij vertrouw ik niemand alleen met mijn paard. Het is gewoon zonde voor de goede bijrijders dat zeker meer dan de helft het voor ze verpest door op zo'n manier met een eigenaar/verzorgpaard om te gaan. Zo heb je als eigenaar het al gauw gezien en begin je er of niet snel meer aan of ze moeten heel erg hun best doen om het vertrouwen te winnen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:59

Jeetje sommige verhalen :+

Alleen ben ik zelf geen eigenaar dan maar een verzorgster..
Vanaf mijn elfde heb ik ook altijd verzorgpaarden gehad, heb echt een paar leuke gehad maar ook paarden met wat mindere eigenaren..

Zoals bij mijn eerste verzorgpaard..
Ik mocht het paard verzorgen en de eigenaar zei dat ik over een paar maanden op haar mocht rijden.
Toen ik het paard een halfjaar deed heb ik netjes (met u etc.) gevraagd of ik een keertje op haar mocht rijden.
Tja wat kreeg ik als antwoord, dat ze liever had dat ik met haar niet meer zou verzorgen.
Mocht dus vertrekken na een halfjaar dat paard verzorgen en heb nooit iets gedaan wat niet mocht.
Ik was toen een jaar of elf en heb me ook heel lang afgevraagd waarom de eigenaar niet gewoon eerlijk was..

Daarna heb ik bij een handelaar wat paarden verzorgd, was toen dertien.
Deed eigenlijk alle klusjes die er maar gedaan konden worden behalve voeren, kreeg ook van iedereen te horen dat ik zo'n goede verzorgster was die door weer en wind kwam.
Heb niet echt een hele slechte ervaring bij deze eigenaar, maar ben na een paar maanden toch gestopt omdat er telkens valse beloftes kwamen en dat de paarden die (nog) niet verkocht zouden worden toch opeens weg waren.

Ongeveer twee jaar terug ben ik weer naar een verzorgpaard gaan zoeken (daarvoor 4 jr een paard gedaan).
Ben een aantal keer bij wat paarden wezen kijken, maar heb nu al meerdere keren gehad dat ik opeens een afwijs mailtje kreeg (bellen was denk te moeilijk) en heb zelfs gehad dat ik gewoon niets meer hoorde.
Het maakt mij echt niet uit als een eigenaar mij niet geschikt vind voor het paard, maar eerlijk zeggen is blijkbaar moeilijk..
Ik heb er ook altijd bij gezegd dat ik het rijden weer moest oppakken omdat ik al jaren niet meer rijd, was geen probleem (ik hoef dan ook niet gelijk op het paard).

Verzorg nu sinds een maand een shetlandertje.
Ik kan haar lekker knuffelen, poetsen en mest ook de weide etc. uit.
Vind het echt niet erg dat ik niet kan rijden, het is in de buurt en ik heb geen verplichte dagen (soms moeilijk met mijn opleiding).

Een beetje een lang verhaal zo te zien :+
Maarja wat ik dus wil zeggen, eigenaren zijn ook niet alles.
Eigenaren willen eerlijkheid maar verzorgers willen dit ook en dat wordt volgens mij vaak vergeten.
Ik lees vooral dingen over jongere verzorgers, maarja denk eens terug aan de tijd dat jij jong was.
Ik denk dat ieder kind van een jaar of tien weleens een paard een snoepje heeft gegeven terwijl er een bordje staat met 'verboden te voeren'.
Op die leeftijd denk je dat het geen kwaad kan, zulke dingen zie je vaak later pas in.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:06

wat ontzettend ondankbaar! Ik ben heel erg dankbaar dat anderen mij de kans geven om ook een beetje het gevoel van een eigen pony te hebben, qua leren en verzorging. Ik ben zo blij met mijn verzorgpony Jade. Ben helemaal gek met haar.

Ik vind het erg vervelend voor jou, want nu krijg je (logisch) een negatief beeld over verzorgers. Vind het wel geweldig van je dat je anderen deze kans ook wilde geven!