slofteugel gevaarlijke rem tijdens buitenrit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:57

Maar je kunt nooit zeggen of je die ruimte hebt.
Hier is er veel plaats, maar komt er idd zo'n doos met de kinderwagen ineens voor je, is de plaats toch weer weg.

En je stem helpt ook heel goed. Haha!
Ik heb 1 keer op een op hol geslagen paard gezeten, midden over het fietspad knalde hij.
Mooi lente weertje, dus lekker druk.

En daar kwam ik aan, pas erop!! aan de kant!!, pas erop!! aan de kant!! Haha!

geloof dat een slof op dat moment ook niet meer helpt, want zo'n paard is op dat moment overal gevoelloos voor.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 12:01

als je aankomt stuiven met je paard maken de meeste wel ruimte, maar langs de weg hebben ze sch**t aan je Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:03

runningkawa schreef:
En daar kwam ik aan, pas erop!! aan de kant!!, pas erop!! aan de kant!! Haha!

.

*ligt onder de tafel* Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! , eigenlijk zouden ze toeters in moeten bouwen..... Haha! Haha!

je hebt ook gelijk, Haha! ik ben gewoon een muts daarmee en ik voel me er veiliger mee.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:03

Sommige gingen pas vrij laat uit de weg.
Geloof dat ze niet helemaal door hadden, dat ik dus totaal geen controle meer had over dat paard.
Die denken dat je gewoon een keer de rem intrapt en hij dan stil staat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:05

En idd als je je veilig voelt, met je het doen.
Maar als ik dan zie dat je een slof trekker bent, krijg je het met mij aan de stok *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:10

runningkawa schreef:
.
Maar als ik dan zie dat je een slof trekker bent, krijg je het met mij aan de stok *LOL*

je kent me toch Schijnheilig , sloffie lekker los, teugeltjes ook trouwens, kimmetje die vrolijk ademhalend ontspannen in het zadeltje zit.... dat vind ik lekker buitenrijden. Anders dan dat buitenrijden zie ik niet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:14

Heerlijk is dat he
Gister ook nog ff gedaan
en vandaag ga ik weer een uurtje stappen met kawa in het bos.
Geen dazen meer, gewelig weer. Cool
Lekker relaxen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:18

Je gaat toch naar buiten voor die ontspanning, wat dat betreft ben ik wel ontzettend jalours op mensen die lekkere buitenritten kunnen maken. Hier is het allemaal zo ontzettend beperkt, of je moet met de trailer weg, maar dat is ook natuurlijk niet alles........ Kwil ergens wonen waar ik ook lekker buiten kan rijden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:51

denken jullie aan de slowchat dames Knipoog

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:17

Ik rijd buiten ook met slof. De hele weg rijd ik met lange teugel (dus ook met lange slof) alleen als het gevaarlijk wordt dan pak ik m even erbij. In mijn ogen is er niks mis mee.
In het stukje staat dat de slof wordt gebruikt door ruiters die niet voldoende naar voren kunnen rijden. Nou sorry, maar als ik mijn paard buiten naar voren ga rijden, dan ben ik in no time en in een rotvaart terug bij de stal. Tenminste mijn paard is dat, of ik er dan nog op zit is nog maar af te wachten. Ik moet alle moeite doen om hem bij me te houden, dus naar voren rijden is er voor mij niet bij.
Daarom kies ik er ook voor om buiten nagenoeg alleen te stappen. Dat is de enige gang die bij ons redelijk ontspannen gaat, en ik rijd buiten voor de leuk.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:37

sjakie schreef:
maar zelfs een losse slof vind ik gevaarlijk in het bos. Ik vind het een extra risico om ergens achter te blijven hangen Scheve mond

Tja, hoe los heb je dat ding dan wel niet. Ik bedoel dat je er dan niet aan trekt, je paard moet er niet over struikelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:22

Er staan de laatste tijd wel veel topics over buitenrijden met slof.

Maar goed: hier nog 1 x mijn mening en mijn ervaring.
Mijn paard is niet betrouwbaar buiten. Hij kan (zoals dus pas in Kootwijk) ook weer gebeurde, om niets steigeren, kop in de lucht en gaan.
Er zit dan helaas geen stuur meer op.
Met een slofteugel kan ik zowel het steigeren en het 'kop-in-de-lucht' effect voorkomen.
Dat is voor mij de reden om met slof te rijden als ik alleen naar buiten ga.
Niet alleen voor mijn eigen veiligheid maar zeker ook die van medeweggebruikers. Als hij hetzelfde geintje flikt bij een spoorwegovergang of een drukke 80 km weg is het leed niet te overzien.
Ik ga dus niet mee in de stelling dat een slof alleen voor gebruik in de bak zou zijn. Ik gebruik hem juist alleen buiten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:50

Ik heb het niet zo op buiten rijden.
In het bos of op de hei wel, daar kunnen ze doen wat ze willen.
Met verkeer heb ik het door een hoop (bijna) ongelukken wel gehad.
O.a. bijna aangereden door een stadsbus (chauffeur stapte lijkbleek uit), een slof had dat niet kunnen voorkomen omdat de pony achteruit de weg op schoot.
Bijna in het Amsterdam-Rijnkanaal gezwommen, ook hier had een slof niets uitgemaakt.
2 keer met paard en al onderuit op de weg, en nog meer van dat soort dingen.
Bijna alle dingen hadden niet voorkomen kunnen worden door een slof, ook met een slof kunnen ze opzij springen of achteruit lopen, denk zelfs dat een aantal dingen wat minder goed afgelopen zouden zijn met een slof eraan.
Dus nee, ik heb nooit een slof gebruikt buiten...

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:24

Ik had het allerbraafste paard wat je je buiten voor kon stellen (bij wijze van, want er zijn ook vast wel paarden die vuilniszakken niet echt vinden...) Maar toch reed ik altijd met slof buiten. Hij is dan zo sterk.... Niet normaal meer. In de bak was er niets aan de hand, maar buiten wil hij gewoon alles zien. Kop omhoog en trekken maar. Zelfs na 2 weken elke dag buiten rijden was het nog niet minder. Dan houdt het voor mij wel op... Wat wel een gevolg was dat ik de dagen erna wel druk bezig was om je juiste basis terug te krijgen, maar zonder slof buiten rijden was niet echt een pretje (zere handen, blaren en de dag er na een nog slechter paard dan met slof) Nu was het wel zo dat dit paard nooit steigerde en nergens bang voor was. Het paard van mijn zusje druf ik iid niet buiten met slof te rijden. Steigert nogal snel, maar verder is het ook niet noodzakelijk. Ze is zo mak als wat.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:49

ik had het stukje ook gelezen uit dat krantje. Mjin pnoy is soms ook niet te houden in het bos, maar ik rij toch niet met slof, want ik weet niet hoe ik daarmee overweg moet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 20:35

xcynthiax"]
[quote="Mist schreef:
Die knol van mij is terug gekomen van de henstenhouder alsof ze een stok heeft ingeslikt, (opnieuw inrijden was sowieso nodig vanwege het energie-overschot) maar nu (vanavond na 3 weken) was ik het helemaal beu. Dressuur is niet een onderdeel dat haar interesse heeft, dus heb ik Bloos! een paar strotouwjes als slof aangebonden (rij nooit met slof dus). Wat schetst mijn verbazing, ze kan net zo hard met als zonder, heeft in mijn geval totaal geen zin! een energiek paard hou je ook met slof niet !
Ivm met tijd (ik werk momenteel 10 uur per dag 6dgn per week) dacht ik ze "eventjes" allebei dressuurmatig te rjiden, maar vanwege dat energie overschot is dat totaal niet besteed aan mijn schimmel, ga morgen maar weer een rondje bos (en eventueel daarna een beetje dressuren)

Toch vraag ik me af waaraan het ligt want normaal gesproken kan ik haar toch netjes rijden (al gaat het van haar kant niet van harte)

wat hebben ze daar gedaan bij die hengstenhouderij met je paard?
[/quote]

Niet zoveel denk ik Knipoog dat is juist het probleem Haha! (het was Zangersheide dus de verzorging was echt optimaal) het probleem is dat ze voor de eerste keer in haar leven niet dagelijks bereden is, ze hebben haar wel in de wei gelaten, maar dat is lang niet genoeg voor haar. Het is alsof je op een vaatje buskruit gaat zitten nu.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:51

wauweltje"]
[quote="sjakie schreef:
maar zelfs een losse slof vind ik gevaarlijk in het bos. Ik vind het een extra risico om ergens achter te blijven hangen Scheve mond

Tja, hoe los heb je dat ding dan wel niet. Ik bedoel dat je er dan niet aan trekt, je paard moet er niet over struikelen.
[/quote]

Maakt niet uit hoe los, als ik een hek moet openen dan moet sjaak dicht op het hek staan en soms met zijn borstkas een extra zetje geven. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je dan snel blijft hangen achter een slof.

Als je het onveiling vindt zonder moet je vooral een slof omhangen. Alleen zal ik het niet meer zo snel doen en ik heb misschien wel de mazzel dat het bij sjaak overbodig is Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 23:30

Ik rij niet eens met een bit buiten, laat staan met een slofteugel. Als een draver wil lopen, dan loopt-ie, er is geen bit of hulpteugel die hem tegen houdt. Gek genoeg kan ik mijn paard met een touwhalster wél controleren.... en voel ik me met dat halster buiten veel veiliger dan met bit. De keren dat we aan het hollen zijn gegaan, was altijd mét bit.....

Dit is niet alleen mijn ervaring, ik heb een heleboel PNH-genoten die hun paard vroeger met bit ook niet 100% onder controle hadden, en nu zonder bit wel....

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:20

sjakie"]
[quote="wauweltje"][quote="sjakie schreef:

[/quote]

Maakt niet uit hoe los, als ik een hek moet openen dan moet sjaak dicht op het hek staan en soms met zijn borstkas een extra zetje geven. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je dan snel blijft hangen achter een slof.

Als je het onveiling vindt zonder moet je vooral een slof omhangen. Alleen zal ik het niet meer zo snel doen en ik heb misschien wel de mazzel dat het bij sjaak overbodig is Knipoog
[/quote]
Kan me inderdaad goed voorstellen dat je snel vastzit als je de slof los hebt hangen en een hek opendoet De gedachte alleen al weerhoudt mij ervan om zo'n ding buiten te gebruiken. En wat betreft die wandelaars op de ruiterpaden? Die horen daar niet Schijnheilig

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:17

Arno24"]
[quote="sjakie"][quote="wauweltje"]
[quote="sjakie schreef:

[/quote]

[/quote]
Even voor de duidelijkheid sjakie, ook ik gebruik bij mijn eigen paard geen slofteugel, ik rijd alleen in de duinen en daar is mijn paard erg braaf. Dan heb ik er alleen een martingaal aan, omdat ik een paard heb met een enorm front.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:20

Ik kan mij alleen voorstellen dat sommige ruiters dat wel nodig hebben, vooral als ze een druk of sterk paard hebben, die ruiters hoeven zich in mijn ogen niet te verontschuldigen. Als je de slofteugel goed gebruikt prima!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:23

gijsenkim schreef:
Mijn veiligheid gaat boven die van het paard of een ander......... Altijd. Met een losse slof buitenrijden (moet je natuurlijk geen hekken tegenkomen) kan ik eigenlijk alleen maar verstandig vinden als je in een stedelijke omgeving op een onbetrouwbaar paard buiten rijd

Helemaal mee eens!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:32

wauweltje schreef:
Ik kan mij alleen voorstellen dat sommige ruiters dat wel nodig hebben, vooral als ze een druk of sterk paard hebben, die ruiters hoeven zich in mijn ogen niet te verontschuldigen. Als je de slofteugel goed gebruikt prima!

Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Een slofteugel (vooral buiten) zit wat mij betreft in een heel andere catagorie als een martingaal. Die schimmel van mij (zie mijn vorige post ) is nogal "energiek" en zou zich kapot rennen als je haar de kans geeft- stopt gewoon niet! Die rij ik met martingaal (ze is 1.52cm) maar dat wil nog niet zeggen dat ik in haar mond ga hangen om haar te houden of zo (als je dit bedoelt met sterke paarden) punt 1: als je haar te hard in de mond zit dan lig je er binnen 2 seconden naast punt 2: het helpt gewoon niet, want een paard is toch echt veel sterker, vechten verlies je altijd als ruiter. Dus een echt druk paard, zoals die schimmel van mij kan net zo hard met slof aan de teugel galoperen als zonder.
Die bruine van mij is 1.78cm, die (heb ik zelf ingereden) rij ik met een dubbelgebroken bitje (en martingaal en borst tuig-voor de show Clown ik vind dat gewoon mooi + dat het zadel doro het borst tuig goed blijft liggen ivm hoge schoft) Gelukkig is deze dus beter opgevoed, want kun je je voorstellen dat ik dmv een slof deze tank van 750kg moet houden- dan zag ik er inmiddels uit als Arnold Schwartzennegger (of hoe schrijf je dat)

Ik denk dat ze eerst terug naar de basis moet gaan!

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 09:54

Lees eerst even Mist, wat ik eerder al meldde, de enige goeie slof is een losse slof, heeft dus niets met trekken te maken.
Als je van een slofteugel sterker wordt, doe je het dus duidelijk niet goed.

nappie29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:51

wat een gedoe allemaal met slof en weet ik veel allemaal
ben ik ff blij met me fjordje
lekker relaxed naar buiten en geen gezeur heerlijk
en me shettie helemaal met nix nog beter
maar alemaal succes met de knollies die moeilijker zijn