Mensen die nooit voor hun paard komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Missmoonie86

Re: Mensen die nooit voor hun paard komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 01:52

Op de vorige stal waar ik stond was dit ook. Er stonden 2paarden waarvan de eigenaar al 7jaar niet waren geweest. Wegens tijd gebrek. Maar hoe ik zie hoe de stal eigenaar met de pensionklanten omging kon ik me dat ook ergens wel bij voorstellen. Dan zou ik eerder zeggen ga na een andere stal of kies voor een nieuw baasje.. Erg spijtig allemaal

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 02:05

Ik ken ook mensen op mijn oude pensionstal die van de manege een pony hadden over gekocht en haar op die pensionstal hadden geplaatst. Ze waren zo gek op dat dier dat ze haar een leuke oude dag wilden geven. De manege zou de pony namelijk naar de slacht doen, te oud om nog veel op te rijden.

Heel nobel allemaal, maar beestje staat er nu circa vier jaar en in al die tijd zijn ze 2x geweest. 1x bij het afzetten en later nog eens een 2de keer. Dat terwijl ze max drie kilometer verderop wonen. Ze betalen wel elke maand braaf en ook als de hoefsmid langs komt gaat ze mee in de ronde en als er wormkuren worden gegeven, dat word netjes betaald, maar ze komen gewoon niet langs. Het ergste is nog dat ze in het bos achter de pensionstal heel vaak met hun hond lopen en je soms op buitenrit ook gewoon tegenkomt. Dan zijn ze nog niet eens 200 meter van stal af. Onbegrijpelijk.

In de winter stonden de paarden op die stal altijd 24u binnen en kwam ze dus gewoon helemaal niet uit haar stal. Uiteindelijk heeft de pensioneigenaar haar telkens los in de bak gegooid en gaven zijn kleinkinderen haar soms een poetsbeurt, want ze stond echt weg te kwijnen. Toch kwam ze soms nog dagen niet uit haar stal.

Dier was zo aanhankelijk en zo mensgericht. Ze zat echt te smeken om aandacht en dat kreeg ze haast niet. Ze stond ook net in zo'n hoekje waar niemand langskwam.

Dat vind ik dan niet kunnen.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 02:16

Hier staat er ook zo 1. En dom dat ze is! Eerste paar maanden ging het redelijk, ze kwam elke dag en deed der domme dingen ( veulen vastzetten aan een draaibaar hek, veulen elke dag wassen, veulen elke dag 6 kilo brok geven en weinig hooi want ze vond brok zo lekker) en al dat soort domme dingen. Tot de irritaties hoog opliepen aangezien we een leuke stal hadden tot zij kwam toen was het roddel en achterklap. Nu is ze daarop aangesproken en komt dus al 12/13 weken helemaal niet meer. Veulen moest perse van haar op de vette weide ( we hebben erg veel land varierend van kaal/normaal tot zeer vet) wij nog gezegd na veel gezeur van ok maar dan stoppen met de brok etc. Daar wou ze niet naar luisteren dus bleef het veulen volgooien met brok en bleef allerlei onzin het dier doen.

Nu staat het dier nog steeds op de zeer vette weide, wij mogen er van haar niet aankomen of verplaatsen want dan doet ze aangifte. Beest loopt kreupel ( als je het nog lopen kan noemen), heeft een keiharde bubbelige manenkam en heeft "kloppende koten/hoeven. Hoefbevangen dus. Volgens haar liegen we want beest kan niet hoefbevangen zijn omdat de smid elke 6 weken komt ( dat het beest bijna geen hoeven meer heeft snapt ze niet want de smid moet elke 6 weken komen en anders aangifte..)Dat hoefbevangenheid door voer komt geloofd ze ook niet.

Ik bemoei mij er ondertussen niet meer mee aangezien ze echt knettergek is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 02:37

Als een paard netjes zijn natje en droogje krijgt, en elke dag buiten komt zie ik het probleem niet zo.

Laat die mensen doen wat ze zelf op dat moment het beste vinden. ;)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 06:26

ik kom soms ook een tijdje niet bij mijn pony, ze staat met 3 andere paarden dag en nacht in de wei dus volgens mij vermaakt ze zich prima. het is dan ook wel fijn dat paarden geen tijdsbesef hebben he ;)
er wordt trouwens wel iedere dag naar ze gekeken hoor. dus als er iets mis zou zijn sta ik uiteraard direct op de stoep.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:24

Bij ons op stal staat een paard waarvan de eigenaren practisch nooit komen.

Ook niet om te betalen.... voor het beest maakt het niet uit, heeft de tijd van zijn leven in zijn uitloop met soortgenoten.

Deze mensen hebben een paard als ''statussymbool'' dat weet ik zeker....

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:52

jess8 schreef:
ja ik ken er ok 1 van bij ons op de manege. zo sneu het paard staat te weven. als ze komt is het allen ff poetsen en weer weg.
het paard heeft allerlij bulten(kleine gezwelletjes rond de anus want niet ernstigs was.
maar zins kort is er vlak onder de staart is er een wond(je) ontstaan lijkt een glip onder de staart door(als je staart optilt helemal tegen de staart wortel aan moeilijk uitteleggen) der komt gelig prut uit.(kan zijn dat er zoon gezwel geknapt is of zo. die eigenaarziet het zelf niet eens.
als er mensen zijn en ze "rijd" op der paard gaat ze stoer zitten doen.
ze heeft laatst en x een oeven cross gereden(puur voor de lol) is ze al tijdje aan het uitstappen zit ze mensen na buiten komen hup zo weer de cross rijde . hoe dom kun je zijn
en dan zegt ze ok dat ze vaak komt terwijl de eigenaar van stal zegt dat het niet zo is

heb medelijden met dat paardje

fijn dat je mij hier ook even noemt ja.
hoe kan jij uberhaupt weten wanneer ik kom of niet? je zegt wel dat iedereen die er 's avonds is zegt dat ik nooit kom, maar hoe weten hun dat als ik er alleen 's middags ben? en met de lessen en ponykampen ziet de eigenaar echt niet altijd wanneer ik er ben.
Daarbij komt ook dat ik heus wel goed voor haar zorg, dat bij haar staart dat wist ik ook, en daar doe ik ook iets aan ;)
En bij mij weten heb ik nooit een oefencoss gereden...
En ik ben idd een tijdje niet elke dag geweest om priveredenen.
sorry voor deze reactie maar ik vind het jammer dat mensen gaan oordelen over mij en mijn paard terwijl er niks van waar is...
Laatst bijgewerkt door HappyBuddha op 12-08-11 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:00

Ik ken ze ook wel.

Ooit heb ik gekeken bij een stal in Nijverdal om mijn paard neer te zetten. Daar moest je alles opschrijven wat er gedaan werd met het paard kwa beweging. De stalhouder hield dat ook stipt in de gaten. Toen vond ik dat overdreven. Maar er stonden zo'n 40 pensionpaarden, en dan is het lastig te zien of er een paard alleen maar op stal staat. Was dan ook een stal waar je alles zelf moest doen. Nu ik dit topic lees vind ik het niet zo'n gek systeem wat deze stal aanhield. Zo zie je het direct als er een paard verwaarloosd wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:03

Maar wat heb je er zelf nou aan als je maar eens in de zoveel tijd naar je eigen dier komt kijken? >;)
Ik bedoel stalling end is niet gratis,het kost een redelijk vermogen dan wil je toch ook iets zien en doen met je dier? :?
Anders kun je net zo goed een koe kopen en die de wei injagen en 1x per jaar komen melken ofzo?
Ik snap het niet zo goed,waarom zoveel geld uitgeven als je er verder geen jota mee doet?
Waar is daar de lol dan in? -O-

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:08

Ach zij hebben gewoon bijna een jaar lang betaald, zodat mijn paardje een weidemaatje had :+ En mijn buurmeisje kon m lekker verzorgen (en af en toe rijden). Maar dan moet ik wel zeggen dat de staleigenaar voor de basics zorgde zoals bekappen en wormenspuit.

Ze willen m nu wel verkopen, maar dan willen ze het geld eruit hebben voor wat zij ervoor betaald hebben (als sportponytje) dus ja dat gaat niet lukken na ruim een jaar stilstand :Y)

shasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:10

heb ik ook al genoeg gezien (heb gewerkt in een manege) en dan zijn die mensen verwonderd als hun paard op de wei staat dat hun paard niet naar hun wil komen (omdat ze enkel maar komen voor het paard te doen werken zelf geen tijd voor hun paard te poetsen ofzo ) dus moest ik dan altijd de paarden van de wei halen voor de eigenaars (sorry maar dat vind ik ook maar erg ze ze hebben een eigen paard maar komen er bijna nooit voor of enkel voor hun plezier : het rijden ) . ik ben blij dat mijn paardjes op een wei staan en ik ga er alle dagen naartoe voor ze te verzorgen enzo

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:15

Ik heb drie paarden gehad (rijpaard en twee kleintjes), het laatste jaar was ik daar ook vrij weinig meer te vinden. Had wel geregeld dat er voor ze gezorgd werd (dagelijks toeziend oog, voeding etc.) en het grote paard werd af en toe gereden.

Heb er absoluut geen ongelukkige paarden aan over gehouden, maar kan ook niet echt zeggen dat ik er een band mee had ofzo. Ze hadden gewoon een jaartje lekker vakantie, maar zo vervreemd je natuurlijk wel flink van elkaar (na dat jaar kwamen ze nog wel naar me toe maar meer uit interesse dan dat ze me leuk vonden).

Paarden zijn gewoon niet mijn ding: het hele reizen van studie/werk naar huis om om te kleden, naar gehucht met paarden, lekker stinken en smerig worden,en daarna naar huis om te douchen en om te kleden en dáárna me pas verder op mijn scripties en tentamenvoorbereiding te kunnen storten was gewoon teveel gedoe. :) Daarvoor was mijn interesse te laag: vond paardrijden ook uberhaupt niet héél leuk, ging liever een eind met ze wandelen maar ja dat kost ook ontzettend veel tijd.

Dus ook besloten om ze te verkopen, hier wel veel tijd in gestoken want ik wilde dat ze alle drie goed terecht kwamen (ook veel kopers afgewezen). Dus ik had er echt wel een hart voor, maar het was gewoon niet mijn ding. Die keuze had ik misschien wel eerder moeten maken. :j

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:42

JuliaMaria schreef:
Ik heb drie paarden gehad (rijpaard en twee kleintjes), het laatste jaar was ik daar ook vrij weinig meer te vinden. Had wel geregeld dat er voor ze gezorgd werd (dagelijks toeziend oog, voeding etc.) en het grote paard werd af en toe gereden.

Heb er absoluut geen ongelukkige paarden aan over gehouden, maar kan ook niet echt zeggen dat ik er een band mee had ofzo. Ze hadden gewoon een jaartje lekker vakantie, maar zo vervreemd je natuurlijk wel flink van elkaar (na dat jaar kwamen ze nog wel naar me toe maar meer uit interesse dan dat ze me leuk vonden).

Paarden zijn gewoon niet mijn ding: het hele reizen van studie/werk naar huis om om te kleden, naar gehucht met paarden, lekker stinken en smerig worden,en daarna naar huis om te douchen en om te kleden en dáárna me pas verder op mijn scripties en tentamenvoorbereiding te kunnen storten was gewoon teveel gedoe. :) Daarvoor was mijn interesse te laag: vond paardrijden ook uberhaupt niet héél leuk, ging liever een eind met ze wandelen maar ja dat kost ook ontzettend veel tijd.

Dus ook besloten om ze te verkopen, hier wel veel tijd in gestoken want ik wilde dat ze alle drie goed terecht kwamen (ook veel kopers afgewezen). Dus ik had er echt wel een hart voor, maar het was gewoon niet mijn ding. Die keuze had ik misschien wel eerder moeten maken. :j

Ik begrijp dat paarden jouw ding niet zijn. Maar hoe is het dan gekomen dat je er 3 had?! Zeker als je het paardrijden eigenlijk niet zo geweldig leuk vond. De aanschaf van een paard kost een smak geld, en stalgeld voor 3 is elke maand een serieus deel van je inkomen. Waarom heb je dat dan allemaal gedaan voor een hobby waar je om te beginnen al niet echt warm voor liep?
En waarom niet 1 paard, maar ineens 3?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:49

Ik vind het jammer dat paarden gezien worden als hobby. ;(
Dieren houden is een hele grote verantwoordelijkheid,je kiest er zelf voor!Ik bedoel kinderen zijn toch ook geen hobby?Daar leg je ook verantwoording voor af.(althans zo zou het moeten)
Een hobby is iets hebben met dood materiaal zoals fietsen,auto's,zwemmen,tennis end.
Dieren vallen niet onder hobby :n ,dieren die je aanschaft horen bij je leven,die schaf je toch niet aan voor vreemden of om ergens in een wei te "dumpen"? -O-

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:01

Ik kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die maar enkele keren per maand naar hun paardje gaan. Zelfs enkele keren per week vind ik al weinig.

Ja ik ben iemand met mijn eigen paardje aan huis (boerderij). Ik verzorg mijn paard zelf aangezien manlief niks met paarden heeft en het ook mijn verantwoording is (ik kies immers voor een paard), wil ik hem daar ook niet mee belasten. Dus ook als ik een keer griep heb (wat ik gelukkig niet vaak heb), dan sleep ik me minimaal 2 x per dag naar stal. Even poetsen, eczeemdeken erop, buitenzetten, water verversen, stal uitmesten (elke dag ja, want meneer is een grote viespeuk en ik een gruwelijke hekel heb aan vieze stallen). 's Avonds weer op stal, voeren enz. Ook als we een feest hebben of een dagje uit gaan dan verzorg ik hem zelf, dan maar wat eerder mijn bed uit en 's avonds wat later naar bed. Alleen tijdens evt vakanties (wij gaan maximaal 5 dagen achter elkaar weg 1x per jaar skien) dan vraag ik een bekende van ons om hem te verzorgen, en dit jaar gaat hij 1,5 week naar de stal waar hij ook zadelmak is gemaakt, omdat ikzelf 1 volle week naar de Pyreneen ga (herders-trail). Dan wordt hij die week tenminste ook gereden.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik mijn paard ook zelf verzorgt, alleen ging rijden toen niet meer zo makkelijk na een x-aantal weken. Toen hebben we vanaf die tijd paardlief voor de kar gezet, en dat ging wel. De eerste week na de bevalling was ik om t zo maar te zeggen, niet zo mobiel.. dat is buiten de ski-vakantie om de enigste keer dat ik t zelf niet kon. Na die week gewoon weer wel.

Mensen die hun paard op een pensionstal hebben staan, hebben t eigenlijk wel makkelijk. Ze hoeven 's morgens niet naar hun paard toe, want die krijgt zijn voer enz toch wel. Dus extra vroeg daarvoor opstaan is er niet bij. En hebben ze t een keer een beetje druk en zijn als ze om 18.00 u thuis komen van hun werk te moe, nou dan gaan ze toch niet, hun paardje wordt toch wel verzorgt. Ik heb daar wel een beetje moeite mee.

Toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders en buitenshuis werkte, ging ik 's morgens voor t werk mijn paard buiten zetten, stal uitmesten enz. Als ik daarmee klaar was dan haalde ik haar weer binnen. Ik moest van huis naar de stal van mijn paard 3 km rijden, daarna van de stal naar mijn werk 5,5 km. Ik werkte van 8.30 u tot 12.15. Dan meteen naar paardlief. Even buiten zetten (5,5km) Naar huis om te eten (3 km) dan weer naar stal om haar weer binnen te halen (3 km) Van stal weer naar mijn andere werkgever (ik werkte toen in 2 verschillende DAP's) van 13.30 tot 18.00-18.30 (5 km). Daarna eerst weer naar paardlief (5km) om haar weer even buiten te laten en weer naar huis om te eten (3km). Na t eten terug naar stal om te rijden (3km) en later weer naar huis (3km). Een heel gesjouw, maar ik had het er graag voor over (ik had wel een autootje anders was t niet te doen). Het paard wat ik toendertijd had, kon niet lang buiten staan, na een klein half uurtje had ze t wel weer gezien en als ik dan niet op tijd weer bij de wei was dan kwam ze zelf weer naar binnen (lees ze sprong gewoon over 1.75m heen en liep weer naar binnen). Haar vriendje (shetlander) had dan weer eens het nakijken. Dus om haar overdag toch even buiten te kunnen laten lopen, ging ik 's morgens, 's middags en 's avonds (2x) naar stal.

Tja dus het excuus "te druk" kan er bij mij niet in.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:19

De definitie "een paar keer per week" kan ook voor iederen verschillen. Voor de ene is dat 2x per week, en voor de andere 5x per week. Daar zit toch een groot verschil ik vind ik!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:42

Famke160301 schreef:
Ik kan ook niet begrijpen dat er mensen zijn die maar enkele keren per maand naar hun paardje gaan. Zelfs enkele keren per week vind ik al weinig.

Ja ik ben iemand met mijn eigen paardje aan huis (boerderij). Ik verzorg mijn paard zelf aangezien manlief niks met paarden heeft en het ook mijn verantwoording is (ik kies immers voor een paard), wil ik hem daar ook niet mee belasten. Dus ook als ik een keer griep heb (wat ik gelukkig niet vaak heb), dan sleep ik me minimaal 2 x per dag naar stal. Even poetsen, eczeemdeken erop, buitenzetten, water verversen, stal uitmesten (elke dag ja, want meneer is een grote viespeuk en ik een gruwelijke hekel heb aan vieze stallen). 's Avonds weer op stal, voeren enz. Ook als we een feest hebben of een dagje uit gaan dan verzorg ik hem zelf, dan maar wat eerder mijn bed uit en 's avonds wat later naar bed. Alleen tijdens evt vakanties (wij gaan maximaal 5 dagen achter elkaar weg 1x per jaar skien) dan vraag ik een bekende van ons om hem te verzorgen, en dit jaar gaat hij 1,5 week naar de stal waar hij ook zadelmak is gemaakt, omdat ikzelf 1 volle week naar de Pyreneen ga (herders-trail). Dan wordt hij die week tenminste ook gereden.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik mijn paard ook zelf verzorgt, alleen ging rijden toen niet meer zo makkelijk na een x-aantal weken. Toen hebben we vanaf die tijd paardlief voor de kar gezet, en dat ging wel. De eerste week na de bevalling was ik om t zo maar te zeggen, niet zo mobiel.. dat is buiten de ski-vakantie om de enigste keer dat ik t zelf niet kon. Na die week gewoon weer wel.

Mensen die hun paard op een pensionstal hebben staan, hebben t eigenlijk wel makkelijk. Ze hoeven 's morgens niet naar hun paard toe, want die krijgt zijn voer enz toch wel. Dus extra vroeg daarvoor opstaan is er niet bij. En hebben ze t een keer een beetje druk en zijn als ze om 18.00 u thuis komen van hun werk te moe, nou dan gaan ze toch niet, hun paardje wordt toch wel verzorgt. Ik heb daar wel een beetje moeite mee.

Toen ik nog thuis woonde bij mijn ouders en buitenshuis werkte, ging ik 's morgens voor t werk mijn paard buiten zetten, stal uitmesten enz. Als ik daarmee klaar was dan haalde ik haar weer binnen. Ik moest van huis naar de stal van mijn paard 3 km rijden, daarna van de stal naar mijn werk 5,5 km. Ik werkte van 8.30 u tot 12.15. Dan meteen naar paardlief. Even buiten zetten (5,5km) Naar huis om te eten (3 km) dan weer naar stal om haar weer binnen te halen (3 km) Van stal weer naar mijn andere werkgever (ik werkte toen in 2 verschillende DAP's) van 13.30 tot 18.00-18.30 (5 km). Daarna eerst weer naar paardlief (5km) om haar weer even buiten te laten en weer naar huis om te eten (3km). Na t eten terug naar stal om te rijden (3km) en later weer naar huis (3km). Een heel gesjouw, maar ik had het er graag voor over (ik had wel een autootje anders was t niet te doen). Het paard wat ik toendertijd had, kon niet lang buiten staan, na een klein half uurtje had ze t wel weer gezien en als ik dan niet op tijd weer bij de wei was dan kwam ze zelf weer naar binnen (lees ze sprong gewoon over 1.75m heen en liep weer naar binnen). Haar vriendje (shetlander) had dan weer eens het nakijken. Dus om haar overdag toch even buiten te kunnen laten lopen, ging ik 's morgens, 's middags en 's avonds (2x) naar stal.

Tja, kijk, ik hoef dat allemaal niet zelf te doen (pensionstal) dus vind ik het persoonlijk onnodig om 2X per dag op stal te komen. paardlief staat ook hele dagen in de wei te genieten van zijn verwend leventje. Ik begrijp persoonlijk jouw moeite daarmee niet. Ik heb inderdaad de luxe van een pensionstal, maar ik zie mijn paard niet minder graag dan jij. Ik sla soms ook een dag over en ik hoef mij daar niet schuldig bij te voelen. Een paard houden hoeft niet te betekenen dat je er zwaar werk voor moet verrichten, daar heb je een volpension voor. en daar werk ik dan ook hard voor om die extra kost te betalen ;)
het is niet dat je meer liefde van je paard krijgt door er hard voor te werken. Je reactie komt op mij over alsof je een klopje op je schouder wil voor al dat harde werk.
Maar dat is je eigen keuze.

Traika_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:52

Ik heb gisteren toevallig iets mee gemaakt op stal.
Er staat een pony bij ons op stal, waar ook geen aandacht aan gegeven word door de eigenaar.
Pony staat er verder goed bij, iedere dag schone stal, eten en dagelijks weidegang.
Maar zoiets als een lekkere poetsbeurt, rondje door het bos, de hoefsmid of de tandarts e.d dat gebeurt gewoon niet!

Nu gebeurde het gister ineens dat de eigenaar op stal was, die de pony aan het poetsen was.
Nog geen 10 minuten later komt er een auto het terrein op gestormd en daar stappen een man een vrouw en een klein kindje uit.
Die vrouw loopt richting de stal van de pony en direct weer terug naar de auto en begint als een gek overal naar toe te bellen (wat achteraf naar de politie bleek te zijn) de mensen die uit die auto kwamen had ik echter nog nooit gezien.

vervolgens lopen die man, vrouw en kind weer naar de stal van de pony en ik hoorde dat er behoorlijk luid en boos gepraat werd tegen de eigenaar van de pony.

dus zo nieuwsgierig als ik was, besloot ik polshoogte te gaan nemen samen met een stalgenootje.. op het moment dat wij de stallengang in willen lopen begint er iemand heel hard te gillen, wat bleek nou.. had die vrouw die uit die auto was gekomen de eigenaar van die pony aangevallen!

stal eigenaar kwam erbij.. dus ik besloot me maar even op de achtergrond te houden.

even later komt die vrouw richting ons gelopen, dus zo brutaal als ik dan ben vroeg ik: wat is er allemaal aan de hand joh.
wat denk je dat ze zegt?! ze beweerde dat die pony van haar is en dat die vrouw, waarvan ik dacht dat het de eigenaar van de pony was alleen verzorgde. maar dat ze nu per direct moest stoppen, want ze keek er niet naar om (tss zegt de vrouw die ik daar zelf ook nog nooit gezien heb).

hele sensatie, politie was gearriveerd, die konden verder vrij weinig.. want de vrouw waarvan ik dacht dat het de eigenaar was zegt dus dat de pony van haar is en die vrouw die uit die auto was komen stormen zegt dus dat de pony van haar is. maar niemand heeft de papieren.

Zo kijkt er nooit iemand naar die lieve pony om, en zo staan er ineens 2 mensen heisa te maken en komt zelfs de politie er aan te pas.

er volgt nu een rechtzaak.
Ben benieuwd hoe het afloopt, en wie nu de werkelijke eigenaar is.
Maar het allerbelangrijkste.. ik hoop dat die pony nu de nodige aandacht en verzorging gaat krijgen!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:54

Rapperijder schreef:
JuliaMaria schreef:

Ik begrijp dat paarden jouw ding niet zijn. Maar hoe is het dan gekomen dat je er 3 had?! Zeker als je het paardrijden eigenlijk niet zo geweldig leuk vond. De aanschaf van een paard kost een smak geld, en stalgeld voor 3 is elke maand een serieus deel van je inkomen. Waarom heb je dat dan allemaal gedaan voor een hobby waar je om te beginnen al niet echt warm voor liep?
En waarom niet 1 paard, maar ineens 3?

Omdat ik er eerst wel gek mee was. Het was alleen het laatste jaar. :)
Maar goed: Het begon met een minipaardje met papier, daar heb ik een veulen uit gefokt: veel keuringen mee bezocht, erg leuk. Toen werd het rijden toch wel weer interessant, dus kwam er na een lange tijd een rijpaard om de hoek kijken.

Stalgeld had ik geen last van, ik betaalde alleen geld voor het voer (paardjes stonden bij een goede vriend). Dus voor de kosten hoefde ik het ook niet te laten.

(En nu klinkt het alsof ik "zomaar" even drie paarden uit m'n mouw schud maar dat is niet zo :+ )

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:57

Famke160301 schreef:

Het is heel fijn voor jou dat je op 2 gebieden in je leven de loterij gewonnen hebt: je hebt financieel de mogelijkheid om je paarden aan huis te hebben, én je hebt genoeg tijd om alles zelf te doen. Vanuit die positie is het gemakkelijk om af te geven op mensen die het minder makkelijk hebben.
Niet iedereen heeft een baan waarmee ze om 18u klaar zijn. Ik werk 70 tot 80 uur per week en ik heb heel stresserend werk. Paardrijden is mijn ontspanning, dus ik heb mijn paard om ermee te kunnen rijden in mijn (schaarse) vrije tijd. Als ik geen tijd heb om te gaan staat mijn paard lekker in de wei en komt niks te kort.
Paard blij, ik blij. Wat is het probleem dan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:58

Zo hebben we er ook een paar op stal staan..

Vrouw ergens uit Holland heeft bij ons (Zuid Limburg 8)7 ) 5 paarden staan.. Ze staan er al een half jaar, niet zadelmak, gereden of wat dan ook, en heb die vrouw nog nooit gezien.. Heb gehoord dat ze 1x geweest is.. Wat moet je dan met die paarden? 5 nog wel!!!!

5x180.- stalling.. 5x25.- euries hoefsmid 5x9.- ontworming
ff zo uit mijn hoofd.. Vooral de maandelijkse stalling tikt flink aan.. Vooral paarden waar niks mee wordt gedaan..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:58

Volpension heeft naar mijn mening ook een groot nadeel,nml dat elke "gek" een paard kan kopen onder het motto; Ik hoef er geen ruk voor te doen want ik betaal er toch voor! >;)
Gevolg is dat de mensen niet met de neus op de feiten worden gedrukt wat het houden van een paard nu eigenlijk écht inhoud.
Hoe vaak heb ik niet gezien dat mensen van volpension weg gingen naar eigen verzorging omdat dat beter in hun financieële plaatje zou passen. :?
Gevolg was dat paardjelief de hele dag binnen stond ;( ,in de stront en geen goede voeding meer kreeg want tja daar moest natuurlijk ook op bezuinigd worden en de kennis ontbrak omdat het altijd voor ze werd gedaan. |o
Famke160301 krijgt van mij dus wel een schouderklopje! +:)+

Er is een leuk spreekwoord nml; Vroeger had ieder paard een votloch,nu heeft ieder votloch een paard! :=

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:05

Dit heb ik een keer gehoord.
Een vrouw, die heeft een paard, paardje staat 24/7 op het weiland, met een sloot erbij. Heb je dus geen verzorging meer aan. Genoeg gras, genoeg water :) ( volgens haar dan he)
Mevrouw kwam een paar maanden helemaal niet naar haar paard. Paard al die maanden geen aandacht van een mens gekregen.
Na een tijdje kwam mevrouw een keer op stal. Ze dacht dat ze haar paard zag. Ze begroette paardje vrolijk, en kreeg later te horen van een ander stalgenoot: mevrouw, dat is uw paard helemaal niet? Uw paard staat daar verderop."'Ohja, je hebt gelijk, haha ze lijken ook zo op elkaar he.. :') ''

PARDON??? Lijken op elkaar? Noway! Never dat ze op elkaar lijken? Mevrouws paardje was groot, breed, lichtbruin. Paardje wat ze dacht dat het haar dier was, was veel kleiner en slanker. Hoe bedoel je je weet niet hoe je paard eruit ziet?
Gewoon schande!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:06

Bij ons op stal staat een dravertje en een fries, van 2 verschillende eigenaren.
Ik geloof dat 1 van de 2 al een jaar niet meer geweest is, de andere komt 2-3 x per jaar eens kijken naar zen paard.
Ze betalen elke maand alles, paarden worden ontwormd, bekapt, stallen worden gedaan, voeren, staan in een kudde op de wei. Ze hebben het echt goed, maar toch zie je die blik in hun ogen..
Als je ze van de weide haalt, zijn zij de eerste paarden die aan de uitgang staan, gewoon blij om een mens te zien :j
Als je ze een aai geeft zijn ze je zo dankbaar :j
Ik heb het daar best moeilijk mee, als eigenaar die dagelijks der paard gaat verwennen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:21

Klinkt bekend, helaas. Maar gelukkig ben ik dus niet die zich er druk over kan maken ;)

Mijn pony staat 24/7 op een groot stuk land, zonder enige voorzieningen of toezicht, samen met 2 andere pony's.
De eigenaresse van de ene komt ongeveer 2x per week langs.
De eigenaresse van de andere hooguit 2x per maand.
Ik vind het echt te triest voor woorden... Die mensen wéten dat ze geen volpension kunnen betalen en kunnen het nét opbrengen om een kaal stuk weiland te huren -> Dan wéét je toch dat je er zelf een heleboel werk aan gaat hebben??! 8)7

De enige reden dat mijn pony daar nog staat, is vanwege de onbeperkte weidegang en de prachtige locatie bij het bos. Maar ik vrees dat hij komende winter toch lekker naar een (half)pensionstal gaat. Ik heb i.v.m. mijn studie dan geen tijd en zin meer om 7 dagen per week onbetaald voor andermans paarden te zorgen.
Dan kunnen mijn stalgenoten hun paarden mooi gaan verkopen, want dan is er niemand meer die zo gek is om voor hun paarden te zorgen.

Maar als de paarden er lekker verzorgd op volpension en met goed toezicht bij staan, maakt het i.m.o. niet zo veel uit hoe vaak een eigenaar langs komt.