12jarig meisje, paard of pony kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

?

Paard
289 (52%)
Pony
258 (47%)

Totaal aantal stemmen: 547

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:14

arsiana_x schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ik zou een paard nemen....als het past en ze wil echt de dressuur in....

Sorry voor de onduidelijkheid, maar het is echt wel voor springen :+

Sorry, bij mij is het allemaal dressuur dus ik zeg dat gelijk, excuses _O-
Maar voor het springen zeker een paard!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 22:16

Jette schreef:
arsiana_x schreef:

Ja de komende tijd gaat dit echt een perfecte combinatie zijn, maar denk je niet dat haar benen snel te lang zullen worden?

pfff, lastig te zeggen... heeft ze haar groeispurt al gehad? waarschijnlijk niet, dus dan gaat ze echt nog wel een cm of 20 groeien (minimaal) en misschien hebben haar benen de groeispurt al wel gehad en moet de rest even 'bijtrekken (en dan spreek ik uit ervaring :+)

en wil ze springen of dressuren? ik denk namelijk dat als je gaat springen ik toch eerder naar een pony zou neigen. dat is toch een stuk minder heftig.

maar je kan natuurlijk ook gewoon lekker rond gaan kijken en als je een paard tegenkomt waarvan je denk: "dit is hem" gewoon lekker dat doen. en als het een grote pony is precies hetzelfde.

Ze is volop in de groei nu.
Al een paar maanden, en ze wil niet stoppen :P

Het is echt alleen voor springen...
Maar ik denk dat we gewoon naar een pony gaan kijken, maar als ik een paard tegenkom dat echt iets voor haar lijkt ga ik deze zeker niet zomaar voorbij laten gaan.
We kunnen hem dan maar eens gaan proberen om te zien hoe dit gaat he, daar is nog niks mee verloren.

Jette

Re: 12jarig meisje, paard of pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:43

Prima beslissing!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:09

:= Ik vind je zusje er perfect uitzien op een paard en een beetje... euhm... lachwekkend? op een pony. Weet niet of dat het goede woord is, maar ze oogt zo groot terwijl ik de combinatie paard/zusje er veel rustiger en natuurlijker uit vind zien :j

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:35

Ik vind je zusje er echt leuk uitzien op een paard.
En als ze er ook mee wilt springen zou ik voor een paard gaan! :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:37

Ik zou een E kopen.
De pony tijd is gewoon te leuk om nú al over te slaan :D

Met een E die een beetje goed kan springen kan ze ook nog ff bij de paarden doorgaan :D

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:00

MelanieB schreef:
Ik zou een E kopen.

Met een E die een beetje goed kan springen kan ze ook nog ff bij de paarden doorgaan :D

TS woont in Belgie en heeft al een paar keer uitgelegd dat een E geen optie is ;)

Ik vind je zusje er op jouw paard leuk uit zien en dat zal alleen nog maar een leukere combi worden.
Op haar pony'tje oogt ze echt wat aan de grote kant. Een grotere pony zou helpen, maar denk dat een paardje voor haar prima zou zijn.
Zou wel mijn keuze zijn, vooral om niet weer afscheid te hoeven nemen over een paar jaar.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:41

D00R schreef:
MelanieB schreef:
Ik zou een E kopen.

TS woont in Belgie en heeft al een paar keer uitgelegd dat een E geen optie is ;)

Ik vind je zusje er op jouw paard leuk uit zien en dat zal alleen nog maar een leukere combi worden.
Op haar pony'tje oogt ze echt wat aan de grote kant. Een grotere pony zou helpen, maar denk dat een paardje voor haar prima zou zijn.
Zou wel mijn keuze zijn, vooral om niet weer afscheid te hoeven nemen over een paar jaar.

Aha, heb niet het hele topic doorgelezen. ;)

Die pony is natuurlijk ook wel een kleine pony.
Ik zou gewoon voor een grote D Pony gaan. Is zo jammer als nu al de ponytijd moet overslaan, vooral met springen omdat het dan toch ietsje makkelijker is om hogerop te komen :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:54

We zijn een tijdje geleden een 5jarig Dpony merrietje gaan proberen, en we zijn hier thuis allemaal verzot op dit ponytje.
Maar ze is maar 1.43m groot.
Het is wel een hele leuke.
Zelfs voor deze pony vind ik haar benen nogal lang :(
We hebben geen goede foto's, maar voor het idee:
http://i947.photobucket.com/albums/ad31 ... 0_4415.jpg
http://i947.photobucket.com/albums/ad31 ... 0_4414.jpg
http://i947.photobucket.com/albums/ad31 ... 0_4413.jpg

(ze zit hier wel voor de eerste keer in haar leven in een dressuurzadel omdat de mensen geen springzadel bijhadden. vandaar dus de nogal korte beugels)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:59

Het ligt ook puur aan de bouw. Ik ben 1.76 met lange benen en rij een pony van 1.40 Maar dat past nog wel.

Ga wat meerdere bekijken, de ene lijkt groter onder je dan de adere.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:10

arsiana_x schreef:
Hoi,

Mijn zusje (12 jaar) heeft nu een b-pony waar ze ondertusen veel te groot voor is.
Vinden jullie hte de moeite om voor 2 jaar nog een pony te kopen,
of zeggen jullie dat we beter onmiddellijk een paard nemen?

Ze is 12 en ze mag tot haar 18 op een pony wedstrijden rijden tussen haar leeftijdsgenoten
die ook op een pony rijden, als ik het goed begrijp.
Als je nu een paard zou kopen moet ze, vanwege Belgische regels, tussen de paarden. Toch?

Waarom zou een nieuwe grotere pony dan maar voor 2 jaar zijn?

Als je een grote D koopt, dan kan ze daar toch nog een jaar of 6 plezier van hebben? Als je voor
een niet te ielig (lees overdreven slank) paardje kiest, dan kan je zus zelfs nog wat groeien en dan staat
het nog niet gek volgens mij.

Die D-pony waar ze op de laatste foto's op staat is een leuk ding. Als je die in een iets gespierdere vorm
weet te krijgen, dan past ze daar best goed op. Nou ja, dat vind ik dan.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:56

ik zou idd voor een paard gaan! Veel langer plezier mee en een paard heb je niet voor even maar voor je leven ook wel gezegd (A) . Genoeg 12 jarigen die al op de paarden zitten hoor!

En als ik jou zo hoor is er altijd wel begeleiding en hulp van jou of iemand anders?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:59

Ik zou ook zeker voor een klein paard gaan. Daar kan ze in ieder geval mee door, ook als ze straks de leeftijd heeft om tussen de paarden te moeten starten. Koop wel een klein paard, dus net geen E meer. En inderdaad het voordeel dat jij kunt helpen als het niet meteen lekker gaat (ook op wedstrijd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:34

ik zou zoizo voor een klein paard/grote pony gaan.... niet echt een kleine pony want daar gaat ze toch niets aan hebben

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:38

ik zou een klein paard nemen. heb je langer plezier mee. ik vind ook dat paarden beter zitten door de ruimere gangen. maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo. wat wil zij het liefst?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:41

Kijk ander voor een paardje van hooguit 1,60

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:02

manex schreef:
arsiana_x schreef:
Hoi,

Mijn zusje (12 jaar) heeft nu een b-pony waar ze ondertusen veel te groot voor is.
Vinden jullie hte de moeite om voor 2 jaar nog een pony te kopen,
of zeggen jullie dat we beter onmiddellijk een paard nemen?

Ze is 12 en ze mag tot haar 18 op een pony wedstrijden rijden tussen haar leeftijdsgenoten
die ook op een pony rijden, als ik het goed begrijp.
Als je nu een paard zou kopen moet ze, vanwege Belgische regels, tussen de paarden. Toch?

Waarom zou een nieuwe grotere pony dan maar voor 2 jaar zijn?

Als je een grote D koopt, dan kan ze daar toch nog een jaar of 6 plezier van hebben? Als je voor
een niet te ielig (lees overdreven slank) paardje kiest, dan kan je zus zelfs nog wat groeien en dan staat
het nog niet gek volgens mij.

Die D-pony waar ze op de laatste foto's op staat is een leuk ding. Als je die in een iets gespierdere vorm
weet te krijgen, dan past ze daar best goed op. Nou ja, dat vind ik dan.

Hier is pony's tot 16 jaar.
Dus ze zou OFFICIEEL nog 4 jaar mogen, maar volgens mij gaat ze over 2 jaar al te groot zijn.
Op dit moment zal ze heel mooi op die zwarte passen, en volgend jaar ook.
Maar helaas over 4 jaar niet meer vrees ik.
En je hebt gelijk, het is een super leuk beestje :P
5 jaar, springt 90cm tussen de paarden en kent wijken en schouderbinnenwaarts.
Ook super zacht in de mond, en altijd heel ontspannen :D

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:03

ismy schreef:
ik zou idd voor een paard gaan! Veel langer plezier mee en een paard heb je niet voor even maar voor je leven ook wel gezegd (A) . Genoeg 12 jarigen die al op de paarden zitten hoor!

En als ik jou zo hoor is er altijd wel begeleiding en hulp van jou of iemand anders?

Ja er is elke dag van de week hulp van mij, maar ze gaat ook wekelijks les nemen.
Met de pony nu doet ze dit niet, omdat ik die pony door en door begrijp.
En over een maandje of 2 moet die toch weg dus nu les beginnen nemen zou niet meer veel nut hebben.
Het gaat super nu, and never change a winning team :P
Ze heeft wel altijd (2 jaar lang) wekelijks les gehad, tot afgelopen winter.
Toen heb ik het overgenomen omdat de pony zoveel beter presteerde wanneer ik les dan ipv iemand anders.
Raar maar waar :+
Laatst bijgewerkt door BYS op 30-07-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:09

Iedereen die zegt: koop een klein paardje van bv. 1.60, of net geen E meer...
Dit gaat het zowiezo niet worden.
ALS we een paard zouden nemen wordt het eentje die genoeg maat heeft.
Ze gaat nu in het begin maar in de 90cm starten, maar ze gaat (volgens mij) vrij snel klaar zijn voor hoger.
Mits ze een "goed" opgeleerd paard heeft.
Als ze dan binnekort 1.20m moet springen gaan de meeste kleine paardjes hier tekort komen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:17

Moeilijke beslissingen zijn dat toch altijd. Zelf kreeg ik mijn eerste pony toen ik 9 was. Een welshje. Op m'n 11e was ik daar uitgegroeit en kreeg ik een grote D. Daar heb ik tot mijn 16e op gereden en toen kreeg ik een paard.
Afscheid nemen van die pony's was niet makkelijk. Daar heb ik echt wel bij staan janken. Ik heb ook zoveel van die pony's geleerd en ook veel gekke dingen mee gedaan. Dat had ik toch niet willen missen.

Zodra je op een paard stapt is het net of je op de 1 of andere manier serieuzer gaat rijden. Weet niet of je zus daar al aan toe is. Dat kunnen jullie zelf het beste beoordelen.

Aan de foto's ze zien past ze qua lengte al prima op een paard, maar gezien haar leeftijd denk ik dat ze zich op wedstrijden toch
beter thuis zal voelen tussen leeftijdgenootjes. En dan kom je dus toch weer bij die grote D uit.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:25

manex schreef:
Moeilijke beslissingen zijn dat toch altijd. Zelf kreeg ik mijn eerste pony toen ik 9 was. Een welshje. Op m'n 11e was ik daar uitgegroeit en kreeg ik een grote D. Daar heb ik tot mijn 16e op gereden en toen kreeg ik een paard.
Afscheid nemen van die pony's was niet makkelijk. Daar heb ik echt wel bij staan janken. Ik heb ook zoveel van die pony's geleerd en ook veel gekke dingen mee gedaan. Dat had ik toch niet willen missen.

Zodra je op een paard stapt is het net of je op de 1 of andere manier serieuzer gaat rijden. Weet niet of je zus daar al aan toe is. Dat kunnen jullie zelf het beste beoordelen.

Aan de foto's ze zien past ze qua lengte al prima op een paard, maar gezien haar leeftijd denk ik dat ze zich op wedstrijden toch
beter thuis zal voelen tussen leeftijdgenootjes. En dan kom je dus toch weer bij die grote D uit.

Ja ik denk eerlijk gezegd ook dat het een grote D zal worden.
Hoe jij het hebt gedan was hier oorspronkelijk ook de bedoeling.
9 jaar een eerste b-pony, 11 jaar een grote D, en dan op 16 over naar de paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:29

Ik zou ook voor een paard gaan!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:31

Nou, dan ben je er misschien toch al aan uit wat het gaat worden en was dit een zinvol topic :D
Succes met je uiteindelijke beslissing.

Edit; is reactie op laatste bericht van ts

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:54

Ja dit was zeker een zinvol topic!
Nu is hetgeen dat ik wou toch nog een bevestigd.
Helaas niet door iedereen, maar de dingen die gezegd werden over de pony's hebben me toch overtuigd :P

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:22

Idd een pony kan voor zo'n meisje leuker zijn,
maarja als ze over 2 jaar te groot is dan kan je weer beter een paard kopen.