Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:18

Ik mag best veel! Ik rijd in de wei, bakformaat met hindernissen. Ik mag buitenritten maken. Met hem lopen. Wassen.
En ik mag een proefwedstrijd rijden!
Ik WIL wel een échte wedstrijd rijden, maar hoe moet dat alleemaal met de verenigingen en waar moet je vp dan bij in zijn geschreven en met tuig? En met de inentingen of iets en meten?!!!! Als iemand het weet doe dan AUB een berichie!!!!!!!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:24

Ik mag ook heel veel :D Ik verzorg een haflinger die heeft last van spat, lichte artrose en lichte bronchitis dus die mag geen zware bakwerk/ springwerk meer doen maar ik ben een recreatie ruiter dus het past perfect :D Ik mag met hem naar buiten, alle kanten op rijden en longeren,wandelen, vlechtjes in doen,wassen, grondwerk, vrijheidsdressuur :)
En er staat ook een shetje bij hem in de weiland en daar mag ik ook alles mee doen als ik dat zou willen :D (rijden natuurlijk niet omdat ik veelste groot en te zwaar ben :+ )

Anoniem

Re: Paard van iemand anders rijden, hoe vrij ben jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:20

Toch jammer dat mensen de OP zo goed lezen :+ Ik had het echt over mensen die paarden rijden voor iemand om deze ook in de sport uit te brengen oid. Het gaat me niet om verzorgpony's en shetjes en haflingers :+

Afijn.. Maandag les gehad, ging echt super fijn! Eigenaresse zag dit ook en zei het ook na die tijd.. Gister was de ostheopaat er weer voor controle en die hoefde ook niks te doen, alles zit goed. vandaag weer gereden, ze kwam ff kijken toen ik er net op zat en ging toen ook alweer weg en weer fijn gereden. Blijkbaar heeft ze vertrouwen erin dat het toch wel goed gaat :+ Dus als het zo doorgaat ben ik tevreden :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:22

Ik breng meerdere paarden voor iemand uit in de sport. Rijd al bijna 20 jaar voor deze man.
Ben dus kind aan huis. Hij zegt altijd heel mooi dat alles van ons samen is, en dat ik de directeur ben op stal.
Ik doe in principe alles in overleg, maar het voelt als eigen.
Les bepaal ik zelf van wie ik dit heb. Dit is ook geen probleem.
Ik mag ook met de paarden alles doen wat ik wil.
Ik heb dus enorm veel vrijheid. En snap dat niet iedereen dit heeft.
Ik heb enorm geboft dat besef ik maar al te goed !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:26

Het viel mij ook al op dat ondanks je vermelding in de OP er nog redelijk wat mensen meteen verzorgpaard/pony reageren :)

Fijn dat de eigenaresse nu eindelijk door heeft dat jij goed bezig bent en je nu vertrouwt. Ik duim dat dit zo blijft.
Ik vorige week nog de eigenaar vriendelijk bedankt voor zijn hulp nadat ik dankzij hem bijna onder m'n paard beland ben. Mens is van goede wil en respecteert mijn beslissing, want hij heeft alle vertrouwen in mij na wat hij allemaal gezien heeft :+ hij was aangenaam verrast, ik iets minder (ik hou namelijk niet zo van steigerende paarden zonder stuur :D )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:45

Ik ben de "andere kant".

Wij zijn met zijn allen een team en werken samen aan de scholing van mijn paard. Mijn bijrijdster rijdt 3 x in de week, maar ik bepaal als eigenaar de grote lijnen van de training.
De hoeveelheid en welk werk in de week hangt af van de wedstrijden waar wij naar toe aan het trainen zijn. Ik geef aan waar ik graag heb dat zij met het paard aan werkt.(en pas daar ook de voeding, etc op aan).
Zij rijdt het paard onder het zadel en werkt aan de onderdelen waar wij met de koets problemen hebben en die onder het zadel 'gemakkelijker' aan te leren/corrigeren zijn dan voor de koets.
Ik begrijp uit jouw post dat je meer vrijheid zou willen hebben in de training van het paard. Als je mijn bijrijdster was, zou ik wel met je overleggen over het trainingschema, etc., maar ik zou toch wel de laatste stem willen hebben :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:50

Janouk, maar is dat in jouw situatie ook niet logisch? En ik neem aan dat dit meteen zo is besproken en overlegd met de bijrijdster? Jouw doel is immers heel anders, doordat je zelf óók ermee aan de slag bent en je wedstrijden hebt.. Bij ons is het echter zo dat ze mij heeft gevraagd haar paard te rijden en te kijken of we het sportpredikaat kunnen halen door Z2 met een punt te rijden.. Ik vind dat een wezenlijk verschil :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:53

Ik ga aankomende donderdag met een jonkie van 4 een klein/laag oefen parcourtje springen. Dit is 1 van de handelspaarden die ik rij. Het is straks de bedoeling dat wij met een groepje op concours gaan (springen) maar tot nu toe is er nog geen paard lang geneg gebleven. We hebben ons werk goed gedaan zal ik dan maar zeggen. De handelaar is dan wel mee om te begeleiden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:01

@ts
Uit jouw openingspost blijkt niet dat de eigenaar zelf niet op het paard rijdt en jij de enige bijrijder bent.

Bij ons is inderdaad alles gericht op het wedstrijd menseizoen. En dat hebben wij duidelijk gemaakt toen de bijrijdster bij ons kwam rijden.
Misschien zijn bij jullie verschillende verwachtingspatronen ontstaan bij beide partijen en is het belangrijk die zo uitgebreid mogelijk te bespreken samen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:04

Idd Janouk: jou situatie is anders, je zegt zelf, je hebt een BIJRIJDSTER en wil dat zij onder het zadel mee werkt aan de punten waar jij in de koets problemen mee ervaart.

Jij hebt je paard niet in training gezet bij iemand anders hé. Ik heb zelf ook een bijrijdster gehad EN mijn paard in training gehad. De bijrijdster moest alles doen in overleg met mij, maar toen mijn paard in training stond, besliste de trainer hoe en wat. Als ik me er echt nee kon verzoen kon ik dit aangeven en werd er in de mate van het mogelijke rekening mee gehouden, maar indien ik niet kon mee leven, mocht ik m'n paard inladen en iemand anders zoeken.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:08

van mn ene paard komt de eigenaar nooit, en bepaal ik dus zo goed als alles, mits ik denk dat het wel even belangrijk is dat zij dit ook weet, of toestemming nodig heb.
van mn andere paard komt de eigenaar ook dagelijks, en die vind het alleen maar mooi wat ik met zijn paard doe.
ik laat ook weleens anderen erop rijden, maar dan ben ik er altijd bij natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:02

janouk schreef:
@ts
Uit jouw openingspost blijkt niet dat de eigenaar zelf niet op het paard rijdt en jij de enige bijrijder bent.

Bij ons is inderdaad alles gericht op het wedstrijd menseizoen. En dat hebben wij duidelijk gemaakt toen de bijrijdster bij ons kwam rijden.
Misschien zijn bij jullie verschillende verwachtingspatronen ontstaan bij beide partijen en is het belangrijk die zo uitgebreid mogelijk te bespreken samen.

Ik ga er vanuit dat mensen bijlezen in het topic, hier blijkt dit later namelijk wel duidelijk uit :)
Maar ik heb me nu voorgenomen om het de volgende keer uit te spreken wanneer me iets dwars zit. Ik ben steeds te meegaand geweest en vond alles wel best, maar ben er nu achter dat ik er op die manier geen zin in heb.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:51

ik heb in het begin wel iets van 4 keer gevraagt wat allemaal mocht (wel steeds verschillende dingen) om zeker van te zijn dat het mocht :P
maar mag eigenlijk alles wel... alleen als ik een lange (dus het dorp uit en naar het bos) buitenrit maak of wedstrijden (die ik niet rijd maar ooit hoop te kunnen rijden :P) overleg ik het altijd wel.
ik mail ook altijd de dagen door van wanneer ik kom zodat het bekend is hoeveel gevoert moet worden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:58

ts. De vraag k is al eerder gesteld, maar ik ben er ook wel benieuwd naar. Wat is het niveau van de eigenaar? En tot waar heeft ze het paard zelf gereden?

De handels paarden die ik rij, rij ik voor een voormalig nationale 1.40 spring ruiter. Hij helpt me ongeveer 1 a 2 x in week. Dit omdat ik hier juist heel veel van leer. Zijn niveau ligt vele malen hoger als de mijne, dus voor is zijn hulp echt meer als welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:03

Ze vertelde me dat ze de oefening t/m M2 kon en volgens mij heeft ze zelf geen wedstrijden gereden.. Haar manier van rijden is vooral lang laag en ontspannen. Oefeningen gebruikte ze om dr los te maken, maar zonder iets van oprichting is dit natuurlijk nog lang geen M2 niveau. Merrie heeft L1 gelopen met nog weer iemand anders.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:19

m2 is niet lang laag nee. Dan zit je toch echt wel in de oprichting.

Gelukkig laat ze je nu meer gaan en zit ze niet meer aan de teugels.

Als ze jou ingeschakeld hebt om te rijden en niveau te maken dan zal ze je toch moeten laten gaan. Zeker als ze dat niveau zelf niet heeft en daar dus ook niet in kan begeleiden. Lekker zelf aan de gang en lekker zelf lessen.