Waarom rijden mensen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:48

Kostolany schreef:
Er alles tegen kan zeggen zonder dat hij je veroordeeld. Hij helpt mij mijn hoofd leeg te maken als dingen een plekje moeten krijgen in het leven. Samen ontspannen poetsen in de stal, kroelen, rijden en dan met een ontspannen lijf en hoofd terug komen. Die vrijheid heb ik alleen op de bij en op rug van paarden terug gevonden. Maar dat geldt voo rmij persoonlijk waarom ik paardrijd.

Equimotion schreef:
Omdat het gevoel van een echt goedgaand dressuurpaard onder je beter is dan welke drugs ook.

Bovenstaande quotes kan ik mij helemaal in vinden!
Net als de bosritten van 2-3uur waarin ik helemaal in mijn eigen wereldje zit en kan genieten van eekhoorns,roofvogels,herten en die langharige koeien onderweg,met de fiets of te voet kom je die zomaar niet tegen,omdat mijn paard vantevoren al een sein afgeeft als er iets te spotten valt!

En zolang ik het idee heb dat zij tevreden is en dit laat zien door haar gedrag en gelaatsuitdrukkingen(oren/ogen),zie hoe ze daarna lekker geniet van een appeltje of muesli en uitgebreidt gaat liggen rollen in het zand en zelf naar me toe komt voor een knuffel,ben ik ook zeer tevreden en voldaan en kan het dagelijks leven weer met nieuwe energie tegemoetgaan.

ielsjj_

Re: Waarom rijden mensen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:56

Ik begrijp de vraag van de TS opzich wel. Nouja, zelf heb ik me er nooit echt in verdiept, gezien ik het net zo geweldig vond als al deze andere mensen in dit topic.

Maar toen ik nog een paar had, heb ik een zadel aan laten meten. Wat die persoon heeft gezegd heb ik nog steeds onthouden:
"Een paardenrug is niet gemaakt om er een zadel bovenop te gooien... en al helemaal niet om erop te zitten".

Uiteraard is dit 1 mening, die ik van 1 iemand heb gehoord, maar ik kan me er wel een beetje in vinden. Echter rijden we nog heerlijk met zijn allen, zonder klachten. Maar inderdaad, een fiets heeft geen eigen wil en een mens begrijpt jou niet makkelijk. Maar begrijpt het paard ons wel? En zit het niet diep van binnen te schreeuwen?

Geen idee eigenlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:03

Nou als ik op de zeedijk aan het galoperen zijn, zonder zadel, zonder hoofdstel, enkel een touwtje rond de nek... Met flame kan ik lezen en schrijven, net of ik ineens vier benen heb, het is zo machtig als een paard je al z'n kracht leent. Omdat ik op dat moment weet, ik dwing haar niet. Wil zij echt niet dan heb ik pech. Maar ze doet het gewoon allemaal voor me. En als het uitzicht dan ook nog mooi is, dan ben ik de gelukkigste mens op aarde!!!

Nee even zonder grappen ik ben gewoon te lui om te fietsen. En te lui om op te zadelen. :+

eejvaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:59

omdat het leuk is, het is een hobby :D sommigen zouden het doen als de kost ofzo maar bij mij heeft het niet echt 'een nut' :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:06

Pony-lief en ik vinden het heerlijk om te rijden in pure vrijheid.
Ja ook zij vind het leuk anders zou ze niet de kudde en eten verlaten om naar het hek te rennen :D

Zoveel rijden we niet eens, we genieten vaak van onze 'quality time' (lui in de wei of samen lekker wandelen)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:09

het maatje die je er aan over houdt, de band die je met zo'n dier opbouwt. Als je je dan rot voelt en je kijkt hem aan dat je even alles vergeet. En als het rijden dan goed gaat loop je de rest van de dag in de wolken. Je bent bezig tijdens het rijden ontspanning te krijgen en hiervoor moet ik mezelf ook ontspannen waardoor ik stress enzo even vergeet. En ik ben ooit begonnen omdat ik paarden geweldige dieren vond.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:23

Omdat het zorgt voor ontspanning, en het geweldige gevoel wanneer je helemaal 1 met je paard kan zijn.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:29

Naast alle lieve mensen die van paarden houden zijn er veel mensen paardrijden omdat ze het heerlijk vinden om te kunnen heersen over iets dat sterker is dan zij zelf zijn.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:42

Spiritdancer schreef:
Naast alle lieve mensen die van paarden houden zijn er veel mensen paardrijden omdat ze het heerlijk vinden om te kunnen heersen over iets dat sterker is dan zij zelf zijn.

Zou je dit verder kunnen onderbouwen??Want nu is het zomaar een opmerking die kant noch wal raakt!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:44

Spiritdancer schreef:

Hahahahaha, misschien heb je hier wel een punt, maar dan zou een auto toch ook moeten volstaan? :P

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:18

Paddenpad schreef:
Spiritdancer schreef:

Zou je dit verder kunnen onderbouwen??Want nu is het zomaar een opmerking die kant noch wal raakt!

Hoezo.....voel je jezelf aangesproken? En waarom raakt het kant nog wal? En al zou dat zo zijn......dan nog is dat niet uniek hier hoor op bokt.

D00R schreef:
Hahahahaha, misschien heb je hier wel een punt, maar dan zou een auto toch ook moeten volstaan?

ja.....maar een auto is geen levend wezen ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:30

De opmerking vind ik vooral nogal als een vooroordeel overkomen. Zo lijkt het dat de meeste mensen het heerlijk vinden om iets te overheersen. Dat is beslist niet zo.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:03

Nee zou niet weten waardoor ik me aangesproken moet voelen?
Maar als jij zomaar dingen gaat lopen roepen uit waarschijnlijk je eigen frustratie zonder te onderbouwen dan vraag ik uitleg hoe je hierop komt dan?Misschien dat het je eigen gevoel is en er meer over wilt vertellen?
Oftewel Let your Spirit maar eens dansen dan. _O-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:08

Het gaat bij mij helemaal niet alleen om het rijden. Ik vind het gewoon geweldig om een ontzettend lief paard een heerlijk tehuis te geven. Rijden is er zo'n klein onderdeel van, bij ons dan. Mijn paard is er voor me en ik voor hem en het samen zijn met hem geeft me heel veel rust, ontspanning, plezier en liefde, om maar wat te noemen. Hij heeft me door hele zware periodes in mijn leven heen geholpen. Zonder zich daar bewust van te zijn, waarschijnlijk (al denk ik dat paarden wel alles van hun mens aanvoelen). Ik geniet van het rijden (al ben ik geen fanatieke ruiter), maar ook van grondwerken, samen wandelen, lekker tutten tot aan uren in het land zitten en naar hem en zijn kudde te kijken. Overheersen, nee, dat is mijn drijfveer absoluut niet. Ik wil niets en niemand overheersen. Zit helemaal niet in mijn karakter.

Ik zie het meer zo. Heb hebben van een paard is een levensstijl. Ik ben er elke dag mee bezig. Met de grootste liefde. <3

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:20

Ik ben opgegroeid met paarden. Toen ik klein was, had ik een eigen shetlander. En eigenwijs dat ze was. Ik vond het altijd een hele uitdaging om er weer op te stappen en er iets mee te bereiken. Reden we netjes een rondje, dan was ik helemaal trots en genoot ik er zichtbaar van.

Dat doe ik nu nog steeds. Als ik uit school kom of een drukke dag heb gehad, vind ik het heerlijk om even te genieten op mijn paard en dat lukt ook echt. Vooral als iets eerst niet echt goed lukt en daarna dan stukje bij beter wel lukt. Dat geeft mij zo'n goed gevoel.

En elke dag verzorg ik mijn paarden met veel plezier. Want wat je er voor terugkrijgt is heerlijk. Een paard dat hinnikend op je staat te wachten; daar kan ik echt van genieten! :o

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:22

Ik denk:
Sociaal bezig zijn, zonder je zorgen hoeven te maken over 'of je haar goed zit'.
Fijn teamwork, een band en vertrouwen maken.
Verder kan je heel veel blijven verbeteren in deze sport.
Ook kan je echt alle kanten op, en daarvan ook nog eens je werk maken.

En dan natuurlijk zijn er ook nog heel veel mensen om deze liefde mee te delen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:22

Ik vraag me eerlijk gezegd regelmatig af waarom ik zo graag op een paard ga zitten, het is een gevoel, ik kan me echt heel erg gelukkig voelen als ik op de rug van mijn paard zit. Maar tegelijkertijd kan ik me er heel erg schuldig om voelen. Ik weet niet hoe hij het ervaart, heeft mijn paard er net zoveel plezier in als ik? Op zich geloof ik wel dat mijn paard het prima vindt, dat durf ik ook te onderbouwen a.d.v. reacties van hem, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik merk wel dat, nu ik meer en meer met dressuur bezig ben en me bewust ben van goed rijden en wat fout gaat enzo ik ook vaak verlang naar de tijd dat ik nog onwetend was en de hele week uit keek naar dat ene uurtje op de manege.
Ik haal overigens mijn plezier uit het rijden, maar zeker ook uit de algemene omgang, het knuffelen en het werken vanaf de grond. Dat geeft me vaak zelfs veel meer voldoening als een rondje rijden. De eerste keer dat hij op commando gaat liggen, dat 'ie snapt wat je bedoelt en het gewoon ook nog eens vrijwilliger en vol vertrouwen voor je doet, dat blijft zo ontzettend magisch!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:29

Omdat het een teamsport is en je paard je iig niet uitscheld :=

Ik rijd zelf niet zoveel, maar als ik het doe ga ik heerlijk naar buiten en genieten van rust, en ik weet zeker dat mn paard dat ook fijn vind := Of in de bak flink crossen en lol hebben :)

Het gevoel beleven dat een mens en een dier 1 kunnen worden door goed op elkaar in te spelen en te ervaren dat het paard ook jou aanvoelt

en het VD/grondwerk gebeuren.. uitdaging, grenzen verleggen, lol hebben :)

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:31

BrankaZ schreef:
De opmerking vind ik vooral nogal als een vooroordeel overkomen. Zo lijkt het dat de meeste mensen het heerlijk vinden om iets te overheersen. Dat is beslist niet zo.

Je moet niet lezen wat lijkt....maar lezen wat er staat geschreven.....namelijk veel, en veel is niet de meeste

Paddenpad schreef:
Nee zou niet weten waardoor ik me aangesproken moet voelen?

Omdat het hier op bokt sterft van de uitspraken die kant noch wal raken......maar uitgerekend deze uitspraak wil je onderbouwd zien. Dat zegt wel iets over het feit dat deze uitspraak appelleert op je onzekerheid. Immers wanneer je zeker weet dat het niet zo is hoef je ook niet te vragen naar de onderbouwing. Tenzij je van het type bent dat er genoegen in schept om hier politieagentje te spelen en anderen zogenaamd terecht te moeten wijzen.

Wees verder gerust....ik ben niet gefrustreerd en oordeel op basis van wat ik zelf om mij heen waarneem, geholpen door mijn mensen-en paardenkennis. Om niet in een oeverloze discussie terecht te komen kan je akte nemen van mijn stelling......en daarmee zal je het moeten doen Y;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:34

Ik moet helaas wel erkennen dat er volgens mij wel degelijk mensen bestaan die paarden hebben om te overheersen op de meest negatieve manier. Ik ken er wel een paar in mijn directe omgeving, die ik daar sterk van verdenk, als ik zie hoe ze met hun dieren omgaan. :(

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:35

die zijn er ook zeker..

Ik overheers ook op zekere zin over mijn paarden, maar meer als 'kuddeleider' dan als 'dominator'

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:35

Ik snap wel een beetje wat Spiritdancer bedoeld.

Ik heb helaas genoeg mensen meegemaakt die hun paard(en) alleen zagen als iets om maar mee te showen. Want het stond natuurlijk wel heel stoer als je zo'n groot beest kon laten doen wat jij wilde. Dit waren dan ook mensen die naar hun paard toe gaan, zadel erop gooien, half uurtje gaan dressuren in de bak, paard afzadelen en weer weg gaan.

Mensen die dit topic lezen, zullen zeer waarschijnlijk niet van dit type zijn, maar geloof me, er zijn wel zulke mensen ;)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:36

Haha, SpiritDancer, jij schrijft echt heel poeëties!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:37

@ Dilan

ik show ook graag wat die van mij kunnen hoor :=

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:37

Ik rijd paard omdat
ik dan mijn rug soepel kan houden
mijn verzorgpaard anders veeel te stijf word
hij het ontzettend leuk vind
ik het ontzettend leuk vind