Hoe reageert Bokt op mensen die verkeerd rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:16

juist op bokt zeg ik het niet snel omdat het snel verkeerd opgevat word.
Heb wel een keer stampei gemaakt bij een losrij ring maar ook toen eerst 3 maal rustig gebleven.
Denk dat ze nog de striemen heeft staan :o

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:19

Elkaar in de waarden laten is voor mij een belangrijk punt. Ik ben zelf met paarden bezig zoals ik denk dat
het beste is en waar ik en mijn paard zich goed bij voelen. Als andere mensen hier ongevraagd commentaar opgeven dan vind ik dat niet fijn. Daar vanuitgaande reageer ik ook niet zo snel op een ander als deze in mijn ogen fout bezig is.
Er gaan nu eenmaal meerdere wegen naar Rome.......
Ik zou er wel iets van als het dierenmishandeling is.

Als iemand echt anders rijd ( in mijn ogen verkeerd) dan ik probeer ik als ik met deze persoon in gesprek raak, bijvorbeeld tijdens de koffie in de kantine, vooral te bespreken hoe ik met mijn paard werk en waarom ik dat de juiste manier vind. Vaak komen er dan wel vragen of opmerkingen vanuit hun over mijn visie en daar ga ik dan op in. Wie weet steken ze er iets van op en komen ze tot een ander inzicht......
Zelf proberen op de goede manier te rijden en zo laten zien dat het ook anders kan.

Voor mij is het belangrijk dat mensen en paarden respectvol met elkaar omgaan. Als je schreeuwt, scheld, slaat etc dan bereik je zeker niks.

Op wedstrijden zouden juryleden en officials meer toe moeten zien op de welzijn van de paarden. Te vaak zien we dat ruiters/ ouders/ instructeurs niet netjes met hun paard/pony omgaan en dat de jury en officials dit maar laten gebeuren. Deze mensen zouden hier iets van moeten zeggen, zodat het publiek dit niet hoeft te doen. Pas als de hiervoor opgeleiden en aangewezen personen strenger worden, ook tegen de topsporters, zullen we zien dat er een verandering komt. Deze verandering is op sommige wedstrijden al in gang gezet.
Thuis kan het voor een groot deel verbeterd worden als instructeurs ruiters leren dat paarden welzijn het belangrijkste is en dan pas de prestaties. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat paarden alleen betutteld moeten worden, duidelijkheid is belangrijk maar dat kan op een paardwaardige manier gegeven worden.
Laatst bijgewerkt door salvatore op 13-07-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:23

Hmmm, als ik op concours groom en ik zie dingen die echt niet door de beugel kunnen, ga ik meestal nog eerder naar een official dan dat ik er zelf wat van zeg, aangezien er met een persoonlijke confrontatie behoorlijk snel grote problemen kunnen ontstaan. Hoe subtiel ook, door de zenuwen kunnen zelfs de best bedoelde opmerkingen snel in het verkeerde keelgat schieten. Zeker omdat ik zelf mee ben als aanhang zijn de consequenties niet alleen voor mij, maar ook voor de stal waarmee ik mee ben.

Op stal igt het eraan. Sowieso ben ik bij de AV's tot nu toe de enige die de dieren rijd, dus tja, daar kan en hoef ik me de bek niet open te breken. Toen ik Kalief verzorgde knoopte ik weleens een praatje aan, gaf ik af en toe een subtiele hint, maar ik ben alsnog niet super direct, aangezien ik met die mensen wel verder moet, en ruzie op stal is voor niemand leuk ;)

Ik denk dat dat ook wel de waarde is van bokt. Of je het nu wilt of niet, je krijgt te horen wat je eigenlijk liever niet wilt weten. Daarnaast durven en kunnen mensen hier dat direct delen. Wanneer een TS openstaat voor het commentaar kunnen er gewoon interessante, leerzame discussies ontstaan. Het is wel even behoorlijk hard om zo direct te horen wat je allemaal niet goed doet, dat is het risico dat je neemt. Maar als je er werkelijk voor openstaat heeft het een enorme toegevoegde waarde, omdat mensen het op stal ivm de langetermijnconsequenties liever niet zeggen.

Overigens heb ik de buren er wel eens minder subtiel op gewezen dat hun paarden zeker 3 cm teveel aan de hoeven hadden zitten. Dat konden zie niet waarderen, maar het waren geen stalgenoten, en ik zag ze niet elke dag. Daarnaast, een week later stonden ze keurig bekapt ;)

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:30

Zelf ben ik niet iemand die er snel iets van zal zeggen als iemand verkeerd rijd. Als mensen kritiek of tips hebben over mijn rijstijl zou ik het juist graag horen, daar leer je van. Maar ik denk dat een groot deel van de mensen die echt niet kunnen paardrijden en zichzelf wel goed vind rijden toch niet gaan luisteren naar advies dat je geeft. Ik zou dan wel proberen vriendelijk een tip te geven over wat ze zouden kunnen veranderen waardoor hun paard beter gaat lopen.

Olikea

Re: Hoe reageert Bokt op mensen die verkeerd rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:37

Ik bemoei me daar echt niet mee, of het moet echt mishandeling zijn, dan zal ik er voorzichtig wel wat van zeggen.
Mijn rijden is ook niet perfect, wie ben ik om een ander te wijzen op zijn of haar fouten.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:41

Ik denk er hetzelfde over als Salvatore. Je moet elkaar in de waarden laten.

Als men op bokt fotos plaats in een HAW topic, vraag je om advies/commentaar en zal ik ook eerder mijn mening zeggen.

Maar irl ben ik daar terughoudender mee. Als ik zie dat iemand echt fout bezig is, zou ik ze wel vragen of ze denken dat ze hier iets mee bereiken, maar dan moeten ze wel echt fout bezig zijn. Anders zou ik mijn mond houden, gewoon omdat het mijn paard niet is en dus ook niet mijn zaak. Ik ben ooit eens echt pissig geworden op iemand die zijn paard aan het laden was en ze gewoon aan het schoppen was terwijl het beest een heel sensibel dier was die gewoon helemaal over de zeik was. Die persoon kende ik goed en stond bij ons op stal, hij schrok er wel van maar veranderde zijn gedrag wel. Hij is toen 2 weken boos geweest maar daarna was alles weer goed. Heb hem ook gezegd dat ik vond dat hij gewoon echt fout bezig was en dat ik wist dat het zijn paard was maar dat ik dat echt niet aan kon zien.

Maar hier betrof het iemand die bij ons op stal stond, en ik sta heel kleinschalig, ons kent ons. Verder zou ik alleen iets zeggen als mensen mij advies/hulp vragen. Dan zou ik wel eerlijk zeggen hoe ik erover dacht, maar dan nog op zo'n manier dat diegene zich niet direkt aangevallen zou voelen want dat werkt toch meestal averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:44

Heb de rest nog niet gelezen, alleen de OP, maar ik vind het een goed onderwerp om eens bij na te denken.

Op Bokt zelf geef ik zelden kritiek (tenzij dat moet omdat het HAW is) en ik het echte leven ook niet.
Ik vind dat erg moeilijk, durf het niet, maar ik denk ook dat wanneer je iemand 'slecht' (of verkeerd) ziet rijden en je zegt er iets van, dat diegene dan boos wordt en juist nog extra 'verkeerd' gaat rijden.

Een hele tijd terug (geloof op stage) zag ik een paar meisjes vrij rijden.
Ze hadden niet ingestapt, begonnen gelijk te draven en een aantal minuten zaten ze in galop.
Ze hebben de paarden ruim 3 kwartier laten galopperen in de bak en de paarden waren helemaal kapot.
En toch durfde ik er niks van te zeggen, wat ik achteraf toch wel heel erg vond en heb me er heel erg rot onder gevoeld.

Ook tijdens de lessen waar ik met mijn vorige paarden reed, gebeurde dit.
Instappen gebeurde niet, er werd gelijk gedraaft en gegaloppeerd.
De instructeur zei hier nooit iets van.

Maar als ik mensen op de manege netjes zie rijden, zeg ik dat ook wel. :j
Zo rijdt er een heel jong meisje op een enorme Tinker en ik vind het erg knap dat ze dan gewoon zonder zadel galoppeerd.
En een ander meisje reed heel erg netjes op een Fjord die in de manege lessen liep.
Ze werd ook 1ste tijden hun eerste wedstrijd.
Daar heb ik wel bewondering voor..

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:48

Ik denk dat het verschil is tussen een fototopic op HAW of RITP en iemand zien rijden in real life is dat je bij het openen van zo'n topic weet (of zelfs wilt) dat mensen al dan niet opbouwend commentaar leveren. Daar zijn die topics ook voor. Als iemand met een training bezig is, zit diegene er vaak niet op te wachten dat iemand langs de kant commentaar geeft.

Ik vind het ook lastig om er op in te haken wanneer mensen agressief zijn tegen hun paard. Als ik zoiets thuis of op een stal zie, loop ik meestal weg. Diegene die op dat moment zo met dat paard omgaat is meestal al duidelijk gefrustreerd en wanneer je hem of haar aanspreekt zal die frustratie ongetwijfeld ook op jou geuit worden. En help je het paard ermee? Ik denk het niet, want die mensen zullen door jouw commentaar echt niet ineens vriendelijk gaan rijden. Ik vind het wat anders als het gaat om onkunde, dan kan een tip of een stukje begeleiding juist heel veel goed doen. Wat ik wel ooit een keer gedaan heb toen een jonger iemand op een jong paard zijn frustraties losliet, is aangeboden om even te wisselen van paard. Die jonge knul dus op Roc (met de waarschuwing dat die van mij niet zo lief zou blijven bij een juk of een schop ;) ) en ik op het jonge beest. Na een 5 minuten kalmeren transformeerde het paard en dit had toen wel de ogen van de ouders geopend, die vervolgens bij mij zijn gaan lessen. Ik heb dus niet lelijk gedaan, hem hard aangesproken, maar door een voorbeeld te geven toen op dat moment wel wat kunnen betekenen.

Op een concours terrein ga ik er overigens heel anders mee om. Op concoursen georganiseerd door de KNHS kan je werkelijk stappen ondernemen, of je nu omstander of jurylid bent. Als ik daar wat zie wat niet door de beugel kan, stap ik erop af en krijg ik dan een grote mond, dan is de melding dat ik KNHS jurylid ben en dreig met een aantekening naar het KNHS vaak al genoeg om ze de mond te snoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:53

ElineS schreef:
maar dan wel zeggen dat die springgefokt is met een air van heb ik jou daar en dan ook mijn Draver en een Fjord op stal afkraken want dat zijn de mindere rassen.
Ja, want die kun je niet zo snel in de krul trekken.. :))
Wat een onzin zeg.. al had je een mini Shet met te korte beentjes, te dik buikje en een misvormd koppie.. dan nog is het belachelijk om te zeggen dat zo'n diertje minder is.

Libje123; Het klinkt wel een beetje ongeloofwaardig. :o
Jij staat net 2 dagen op een nieuwe stal (maar weet wel alles), er staan mensen naast de bak die daar al 10 jaar staan en jij schreeuwt even en ze sturen meteen dat meisje weg?
En als het wel echt waar is, vind ik ook dat je anders had moeten reageren.
Het is effectiever als je het op een niet agressieve manier brengt. :)
Zo maak je geen goede start op een stal waar je paard 24/7 365 dagen staat.

Wat 'grappig' om te lezen dat er veel meer mensen zijn (zo'n beetje allemaal) die er ook niet van (durven) zeggen.
Ik dacht dat ik één van de weinige zou zijn en dat ik gewoon zwak was.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:10

ik sta op een stal waar iedereen graag zich wil verbeteren en open staat voor commentaar, dus de ene keer wordt er gevraagd "hoe zou je dit oplossen?" terwijl de andere keer als k zie dat iemand ergens tegenaan loopt ik ongevraagd commentaar geef. Dit valt wel in goede aarde overigens. Vind het zelf ook nooit erg als iemand zich met mij bemoeit. Had het zelfs een keer op wedstrijd dat k commentaar kreeg van een mederuiter, prima hoor. Is alleen maar handig om van de grond te horen wat je niet precies kan voelen..
Nu heb ik heb niet over heel grof rijden ofzo, maar wel over verkeerd oplossen.
Maar ik pak het wel altijd in. Bijv:
"Hij s een beetje strak hè? Probeer eens wat meer ..."
Dus TS, misschien een tip: Je kan tegen je stalgenootje tekeer gaan, maar je kan ook zeggen wat je ziet ("hij is een beetje gespannen hè?"), en daar een tip voor geven ("misschien helpt het als je m even lucht geeft aan de voorkant en wat tempowisselingen rijdt..)
Kleine moeite, groot plezier..
Voor die meiden is het ook allemaal nieuw en spannend en misschien vinden ze wat hulp wel heel fijn!
Succes iig.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:26

Ik durf er eigenlijk nooit wat van te zeggen := Alsof ze naar me luisteren, het enigste wat je van ze terug krijgt is een grote bek. :\ Ze denken dat ze heel goed kunnen rijden.

Bij de manege heb je genoeg mensen die denken dat ze alles zijn, Met 30 graden in de volle zon in de bak dressuuren(Zou ik nooit doen).
Zo hadden wij er ook eentje die liet haar paardje als een gek galloperen, omdat ie niet 'luisterde', daarna ging ze jankend op het terras zitten en liet ze er iemand anders op. Dit gebeurde best vaak. Ze zat ook altijd te zagen en dan denkt ze dat haar paard dan aan de 'teugel' liep of een elastiek heel strak omdoen.
Ook hadden we iemand die rijd haar paard nooit en als ze dan een keer rijd heel erg intensief, terwijl dat beest alleen maar op stal staan en in de ochtend 4 uurtjes op de wei.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:36

Toen ik nog 14 was ben ik met een meisje bij een bak gaan rijden met mijn verzorgpaard. Er was nog iemand aan het rijden in de bak, maar ook flink zagen. We zeiden niks, gingen terug naar stal, pakten we de zaag en gingen terug. Daarna vroegen we aan het meisje dat aan het rijden was of het misschien beter lukte met een zaag erbij :P Meisje kreeg een rood hoofd en ging meteen uitstappen. Was toen wel humor.. maar verder probeer ik het gewoon niet te zien als mensen in de bak aan het rijden zijn en meteen het paard in de krul trekken..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:46

Ik zou ook niet zo snel wat zeggen, dan moet t wel echt te bont worden. Ik zit zelf ook niet geweldig op t paard en of ik nou zo goed rijd?! Maargoed als het iemand is die je kent die wat raars doet, dan zeg ik het wel hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:58

Ik denk dat je altijd wel moet kunnen inschatten hoe erg iets is. En bij een vreemde die je voor de 1ste keer ziet rijden zul je niet zo snel iets zeggen tenzij ze het heel bont maken.
Wij zagen vorige week toevallig nog iets waar ik ook niet zo vrolijk van werd.
Waren 2 mensen die aan het buitenrijden waren volgens mij western ruiters aan het tuig te zien. Maakt verder niet uit maar goed paard moest stilstaan, dan moest die vooruit werd die in z'n mond getrokken niet zo zachtzinnig want de handen zaten zowat in der buik. Verder werd er met het uit einde van de teugels van links naar rechts geslingerd. Of het paard geraak werd weet ik niet. Dat gebeurde niet 1 of 2 keer maar zeker een keer of 10 achter elkaar. Paard stilstaan, achterwaarts, dat geslinger, vooruit "getrapt", weer in de mond getrokken en opnieuw. De andere ruiter stond er een 100 meter vandaan te kijken. En ik vroeg me echt af waar dat die ruiter mee bezig was. En ik was goed instaat er naar toe te lopen en te vragen waar ze mee bezig was. Niet gedaan maar kon niet helemaal plaatsen wat het paard verkeerd deed of waar de ruiter mee bezig was. Diervriendelijk zag het er niet uit althans.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 15:06

daNiielle_ schreef:
Het verschil is dat mensen op Bokt in hun topic aangeven of ze tips willen, dus dan geef ik ze ook.
Mensen die ik in het dagelijks leven tegenkom, vragen daar niet om.
Dus zie ik iemand rijden die nog veel moet leren....Tja, daar zeg ik niets van. Vind het zelf ook niet fijn als iemand mij ongevraagt wat zegt, daar heb ik les voor en ben niet voor niets aan het trainen.

Dat is niet altijd zo. Mensen krijgen hier vaak genoeg commentaar zonder dat ze er om vragen en ook als ze zeggen dat ze er niets meer over wil horen, blijven mensen het toch opmerken. Van die mensen vraag ik me dan ook wel af of ze dat ook in het echt doen, achter de veiligheid van de computer vandaan.

@Michellkuh haha, die vind ik erg mooi opgelost zo. Niet echt aardig, maar de boodschap kwam in ieder geval over.

Ik ben niet echt op mijn mond gevallen eigenlijk. Ik durf wel van alles te zeggen. Toch met paardrijden zeg ik het niet zo snel, omdat de meesten toch niet luisteren of omdat ik niet weet hoe ik het moet zeggen. Ook ben ik zelf niet de beste ruiter en dan heb ik altijd het idee dat ze toch niet zo snel iets van me aannemen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:12

Over het algemeen zeg ik niet snel ergens iets van, maar als het paarden zijn die ik regelmatig zelf rijd, trek ik mn mond wel open.

Zoals laatst had de eigenaresse van mijn bijrijdpaard op stal weer eens les.
Ik ben super blij dat ze les heeft nu, want steeds als ik het paard had gereden liep ze super aan het been etc, en dan als ze zelf had gereden was dr geen land mee te bezijlen... Maar nu was het dus in de les dat instructrice (ook eentje van stal) er maar een elastiek aan hing. waarom? omdat ze dan aan de teugel kwam. ofterwijl paard voelde alleen al druk achter dr oren, en kwam idd naar beneden, alleen contact met de teugels zelf was er niet? (ze rijdt altijd met veeeel te lange teugels)
Toen heb ik daar later wel wat over gezegt tegen de eigenaresse, want zodra het elastiek eraf is gaat ze gelijk weer sterrenkijken, terwijl ik dr gewoon grotendeels naar beneden kan rijden, het is dus echt iets rijtechnisch. Nu gebeurde het toevallig ook dat het elastiek achter de oren een klein stukje verschoof, en jahoorm paard kwam gelijk omhoog... Dat laat toch wel zien dat het paard het absoluut niet fijn vind?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:07

Ik heb niet het volledige topic door gelezen...

Als ik die persoon ken zal ik er wel eens wat van zeggen, maar met iemand die ik niet ken moei ik me niet. Ik zou me ergeren maar eerder weggaan. Ik vind het raar om een wildvreemde aan te vliegen! Ook als ik het paard niet ken, moest ik het paard kennen (bv een manegepaard ofzo) da zou ik ook al rapper wat zeggen.

Ik zal wel iets zeggen als een paard bv niet goed gezadeld is ofzo (vb als iets gedraaid zit) , dat klinkt niet zo grof en is gewoon om te helpen.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:01

Wat mijn mening is: Iedereen rijd op zijn of haar manier. Of het nu goed is of niet, tips zijn altijd welkom maar via een forum, chat etc wordt dat snel verkeerd opgevat dan dat je het in werkelijkheid zegd. De een vindt het weer goed dat je je paard in een krul rijd en de ander vindt een hulpteugel weer goed. Iedereen rijd op zijn of haar manier. Maar bij je zelf moet je denken het is mijn paard niet en iedereen doet het op zijn of haar manier. Wat dat betreft moet je mensen toch in hun waarden laten. Kijk als je hier een topic plaats met tips vindt ik persoonlijk dat andere een positieve tips kunnen geven dan te gaan discusieren hoe iemand rijdt. Er wordt denk te snel vergeten om mensen in hun waarden te laten :o