Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:31

Te lang vind ik echt lelijk en onpraktisch. Heb zelf 2 tinkers met veel behang, maar laat de manen niet zo lang groeien.

Sommige paarden lopen dag in dag uit met vlechten in hun manen, maar wat is dan het "nut" van lange manen laten groeien als ze niet eens los kunnen?
Plus dat het volgens mij ook zeer vervelend aanvoelt voor een paard. Vlechten zijn altijd zwaarder dan loshangend haar. Doe zelf je haar maar eens in een vlecht, iedere keer dat die vlecht beweegt voel je dat op je hoofdhuid.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:38

Ik hou eigenlijk niet van lange manen en een lange staart al helemaal niet. Ik hou ze het liefst kort bij mijn pony. Voor de zomer haal ik er altijd een stuk af, anders is het ook te warm voor een paard zo'n bos manen. Maar bij rassen als friezen en haflingers staan lange manen wel mooier vind ik.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:40

Gucci_ schreef:
Ik hou eigenlijk niet van lange manen en een lange staart al helemaal niet. Ik hou ze het liefst kort bij mijn pony. Voor de zomer haal ik er altijd een stuk af, anders is het ook te warm voor een paard zo'n bos manen. Maar bij rassen als friezen en haflingers staan lange manen wel mooier vind ik.

ben ik het niet met je eens alles er af halen qua manen omdat het te warm is...
zijn manen bieden ook een bescherming tegen vliegen

carolina1278

Re: Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:44

Vlechten zijn hele goede vliegenmeppers hoor :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:04

renatevb schreef:
Angeliekje schreef:
Ik vind de manen mooi, de staarten vind ik onhandig lang.

Mijn tinker had manen van 117 cm lang, maar heb er pasgeleden zo'n 15 cm afgehaald aangezien ze te dun werden aan de onderkant (kon er zo doorheen kijken...).
*knip*

Vind het mits goed verzorgd mooi eruitzien :j

gaat je paard daar nooit opstaan dan?

Ik vind het niet mooi en niet goed voor de paarden :n

Mag ik vragen waarom jij het niet goed vind voor paarden?.

De manen en de staarten groeien in het wild ook door, dan is er ook niet een meisje/jongen die dat even voor hun afknipt!..
De manen groeien omdat het een functie heeft..
Anders hadden ze er niet gezeten.
Niet dat ik de manen mooi vind, in de beginspost.
maar zo als het paard van Angeliekje, vind ik prachtig.
Laatst bijgewerkt door Leo op 04-07-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten aub!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:07

ik vind lange manen wel mooi, als ze maar niet té lang zijn dat ze er bijna op kunnen staan
staart hoort gewoon op normale lengte, anders heeft het paard er toch ook last van :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:10

Ik vind lange manen wel mooi maar zouden ze te lang zijn dan gewoon vlechten erin.
De staart vind ik een ander verhaald die moet gewoon op lengte zijn boven de kogel want anders kan er gebeuren dat je paard opstaat, op zijn staart gaat staan en zijn staart scheef trekt waardoor hij dus een blessure kan krijgen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:19

winia4ever schreef:
De manen en de staarten groeien in het wild ook door, dan is er ook niet een meisje/jongen die dat even voor hun afknipt!..

In het wild worden manen anders niet zo lang hoor. Die breken/ schuren af. En dat is maar goed ook, anders bleven ze nog overal aan vasthangen ook.

Ik vind het overigens absoluut niet mooi, of het er nou wel of niet verzorgd uit ziet. Doe mij maar een fjordenkapsel op het paard :) Als de manen voorbij de schouder komen (bijv. bij friezen, haflingers, tinkers..) dan vind ik het voor het mooie te lang.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:20

Snadrem schreef:
winia4ever schreef:

In het wild worden manen anders niet zo lang hoor. Die breken/ schuren af. En dat is maar goed ook, anders bleven ze nog overal aan vasthangen ook.

Ik vind het overigens absoluut niet mooi, of het er nou wel of niet verzorgd uit ziet. Doe mij maar een fjordenkapsel op het paard :) Bij bepaalde rassen vind ik het dan nog wel staan, maar mijn voorkeur heeft het niet.

dan heb ik liever langer manen dan een fjorden kapsel bij paarden dat vind ik lelijk behalve dan bij fjorden,

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:22

Wat mij betreft: haar is functioneel, ook aan een gebruikspaard; vliegenmepper, bescherming tegen regen en kou.
Mijn indruk is dat je een paard geen plezier doet met zo'n dikke, lange bos haar. Warm en ongemakkelijk. Ik vind het er vaak nogal onnatuurlijk uit zien.
Afhankelijk van het type paard, een langere of kortere coupe. Verzorgd, maar het moet passen en het paard moet er lekker mee kunnen bewegen. (gevlochten manen lijken me geen pretje)
Wilde rassen hebben vaak geen aanleg voor lang haar. Daarbij schuren paarden in het wild hun manen/staart korter en ongelijk :+.

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:24

senna21 schreef:
Wat mij betreft: haar is functioneel, ook aan een gebruikspaard; vliegenmepper, bescherming tegen regen en kou.
Mijn indruk is dat je een paard geen plezier doet met zo'n dikke, lange bos haar. Warm en ongemakkelijk. Ik vind het er vaak nogal onnatuurlijk uit zien.
Afhankelijk van het type paard, een langere of kortere coupe. Verzorgd, maar het moet passen en het paard moet er lekker mee kunnen bewegen. (gevlochten manen lijken me geen pretje)
Wilde rassen hebben vaak geen aanleg voor lang haar. Daarbij schuren paarden in het wild hun manen/staart korter en ongelijk :+.

die snap ik niet

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:28

Ik heb een warmbloed, ook met manen tot over haar schouders en ik spaar nog even verder :j
Ik vind het prachtg, ze krijgt er prima de vliegen mee weg en met weer zoals vandaag, vlecht ik ze, dan heeft ze niks meer last van de warmte dan wanneer ze een sportcoupe heeft hoor!

xUkKiE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:32

Lange manen zijn mooi, maar dit gaat echt te ver!
Tot de schouders en niet langer, vindt ik. :j
Straks struikelt dat paard nog over z'n eigen haar!
Het is ook veel te warm in de zomer.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:37

Als het een mooie dikke bos is vind ik wat langer niet erg, mits het niet te lang is.
Mijn pony heeft ze ong, tot het eind van haar hals, veel langer mag niet van mij :+.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:44

winia4ever schreef:
.

Uuuh... mij is altijd gezegt dat de staart&manen als ik het goed heb bij przewalski paarden altijd meeruien

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 17:52

Blauwe steen, er bestaan toch meer rassen wilde paarden? lijkt mij dat ze het niet allemaal hebben..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:57

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:58

Ik vind lange, volle manen persoonlijk echt prachtig, maar dat ligt ook aan het paard. Ik rijd zelf een fries, dus dan vind ik het echt prachtig om te zien. Jammer genoeg is mevrouw de enige fries van de manege die korte plukjes als manen heeft. :o maargoed, zolang het haar het paard niet hindert, vind ik het prima.

De staart daarentegen vind ik dan echt spuuglelijk. Een staart moet wel vol zijn, maar niet zo extreem lelijk. De perfecte staart vind ik eigenlijk een lekkere volle staart die precies op de juiste hoogte perfectionistisch recht is geknipt. :Y) Deze zou trouwens evenals de manen nooit een paard moeten hinderen. ;)

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:36

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:39

lucie_paard schreef:
H_Nalanta schreef:

Wow :oo dat vind ik dus echt veel te lang! wel heel mooi hoor, maar niet al je bedenkt dat dat paard er constant mee moet leven

waarschijnlijk zijn dit haar etansion (als ik het zo goed schrijf :+ )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:39

Brr, nog even en hij stapt erop :=

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:42

Ik vind het eigenlijk heel mooi! Zodra het op de grond gaat hangen en de staart meterslang word, is het gewoon belachelijk om het zo lang te houden.
Maar een extreem lange bos manen mag er van mij zéker bij, vind het alleen maar mooi! :D Ik vind dan weer
het kortwieken van de manen belachelijk, maar da's off-topic...

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:44

Ik vind het bij Andalusiërs enzo die shows rijden wel mooi maar bij andere paarden niet het is tenslotte ook niet echt fijn in de hitte voor het paard( lijkt mij)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:00

H_Nalanta schreef:

Dit vind ik net zo'n effect hebben als een über-hippe bril.
Je kijkt naar de manen, en pas in tweede instantie naar het paard.
"Manen, waar ga je met dat paard naar toe?"
Dit 'siert' het paard niet. Dit valt vooral op.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 01:15

De manen sieren het paard zeker wel, maar op het filmpje vind ik het ook een beetje te.. Ik vind het prachtig, maar om bijna alleen maar zijwaartse bewegingen mee te maken met risico dat het paard er ook nog een keer op stapt vind ik niet nodig..