Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Desiree schreef:is het jullie ook wel eens opgevallen dat er amazones zijn, die een hele piet zijn in de dressuurring, bang zijn om in de bossen te rijden? Ze zullen wel een buitenritje aandurven maar ze zullen er niet meer doen dan een heel voorzichtig handgalopje, als ze dat al durven.
Fitzroy schreef:Blijft het feit dat sommige paarden onvoorspelbaar blijven, hoe vaak je ook naar buiten gaat of hoe vaak ze ook een concoursterrein hebben gezien .....
Fitzroy schreef:Helaas Vleutie kan ik je vertellen dat in mijn geval een echt goede ruiter op mijn paard rijdt die er op die momenten ook niets mee kan beginnen.
Maar met een slof eraan gaat het buitenrijden prima dus ik zie het probleem niet zo.
Mieke schreef:Beter MET hulpteugel af en toe naar buiten dan alleen maar in de bak blijven rijden.... al zou deze veiligheid alleen maar tussen de oren van de ruiter zitten. Als het helpt, helpt het! Zou zo'n ding daarom hulpteugel heten?????![]()
Apple schreef:Ik denk dat Fitz meer bedoeld dat paarden die de capaciteiten hebben om Z2/ZZlicht en verder te komen over het algemeen niet de meest gemakkelijke types zijn. Vaak toch wat heter, vlotter, bloederiger. Kan me voorstellen dat zo'n paard lastiger is op een buitenrit.
VLEUTIE"]
In mijn ogen dus geen goede ruiter![]()
Maar dat geeft niet, daar gaat dit topic over. Nogmaals ik vind iemand echt een goede ruiter als je zonder hulpteugels je paard ten alle tijden onder controle hebt. Dus zeker op een buitenrit en in het verkeer!
[/quote]
Dat vind ik nogal een bewering over iemand die meerdere paarden naar de Lichte Tour heeft gereden en minstens 6 paarden professioneel rijdt per dag![]()
[quote="Apple schreef:- mensen die zelf dressuur het leukst vinden, een paard hebben die ook echt een stukje groeit als hij een moeilijke oefening heeft gedaan. Paard vind het echt niet leuk buiten en speelt dan flink op (buiten is niks aan want dan kan hij niet laten zien wat hij kan). Als zowel paard als ruiter het buiten niets vinden, waarom zouden ze dan moeten?
Fitzroy"]
[quote="VLEUTIE schreef:In mijn ogen dus geen goede ruiter![]()
Maar dat geeft niet, daar gaat dit topic over. Nogmaals ik vind iemand echt een goede ruiter als je zonder hulpteugels je paard ten alle tijden onder controle hebt. Dus zeker op een buitenrit en in het verkeer!
ArwenLune schreef:Ik rijd eigenlijk voornamelijk buiten, wij hebben geen bak beschikbaar, dus ik rijd maar af en toe (1 of de 4 keer ofzo) dressuurmatig in het ronde paddock. Rowan was 4 toen ik hem voor het eerst mee naar buiten nam, en een beetje vliegerig, hij vond alles spannend. Ik heb hem maar gewoon meegenomen, had een goed zadel en hij heeft geen neiging om ervan door te gaan, dus zo zijn we begonnen. Gewoon veel doen.
Ik liet hem tot van de lente eigenlijk nooit voluit galloperen, hij had nogal eens de neiging om dan ineens iets engs te zien in een zijpad en dan op de rem te springen. Doet hij eigenlijk nooit meer. Maar ik ben ook geen crosser, wij gaan hele einden hoog tempo in diesel-stijl, maar scheuren? Dat wil hij niet eens in z'n eentje. Gaan we samen met een ander weg dan wil hij de benen nog wel eens echt strekken in galop, maar ik laat hem nooit onder m'n kont vandaan scheuren. Ik wil wel gewoon de controle houden.
Aan het strand rijden zou ik bevoorbeeld nooit doen met een groepje dat in ene in volle galop wegcrosst. IK wil de controle hebben, en ik kan niet van m'n jonge paard eisen dat hij rustig bij me blijft als de rest van de groep wegspuit. Misschien dan liever alleen of met een vertrouwde ruiter naar het strand...