buitenrijden is ook een kunst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 21:58

Op de vorige stal was ik met 5 minuten in het bos. Heerlijk even een rondje maken of lekker een paar uur dwalen. Ik reed meestal vrij rustig, maar trok mijn paard ook wel eens even lekker los.

Ik ben in het gelukkige bezit van een paard waar je echt hard mee kan galoperen, maar toch de volledige controle behoudt. Van echt harde galop naar stapvoets op een heel kort stukje, zonder getrek.
Op haar durf ik dus wel, maar op een ander paard niet zo snel.

Nu kan ik alleen gebruik maken van de landweggetjes rond de stal. En die zijn een stuk spannender dan het bos. Spelende kinderen, scholieren, blaffende honden, windmolens, trekkers, vrachtwagens en noem maar op.
Ze kijkt wel, maar ik kan haar bij wijze van spreken met een los teugeltje overal langs rijden.

Ik ben wel echt de enige op stal (met paard) die de weg op gaat. De rest is bang dat hun paard ergens van schrikt of moeilijk te houden is, dus die doen het liever niet.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:21

Desiree schreef:
is het jullie ook wel eens opgevallen dat er amazones zijn, die een hele piet zijn in de dressuurring, bang zijn om in de bossen te rijden? Ze zullen wel een buitenritje aandurven maar ze zullen er niet meer doen dan een heel voorzichtig handgalopje, als ze dat al durven.

ja dat is me al behoorlijk vaak opgevallen.
tis trouwens al een wonder als ze een buitenritje aandurven soms.
erg zonde, het kan een paard menthaal zoveel goeds doen om eens lekker door het bos te hupsen ipv alleen maar een rechthoekje zand met wanden te zien.

een galop waarbij je geen volledige controle meer hebt is trouwens niet echt weggelegd voor mij en sharir. als ik geen controle meer over hem heb, heeft hij namelijk een nogal lange remweg Bloos
daarom wil ik altijd bij een snelle galop de controle houden. hij moet ook dan kunnen stoppen als ik dat wil en niet eerst nog 100 meter doordenderen voordat hij eens terug gaat schakelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:40

Nu ken ik overigens een ZZlicht amazone die net zo makkelijk haar dressuuroefeningen doet in de bak als op het strand (of 'even in een uurtje' op en neer draaft naar Wassenaar -> precies 14 kilometer per uur dus een Endurance zou ze ook zo kunnen rijden).

Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel Lachen.

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 23:45

Ik heb met mijn paarden ook regelmatig op een heivlakte getraind. Heb ook weleens met mijn instructrice daar afgesproken en daar dus les gehad.. Hondjes mee, heerlijk! Daarna nog ff uitstappen over de hei.. Lekker hoor..

Maar ik ga nog steeds ook met de stelling van Fitz mee dat sommige paarden niet makkelijk zijn buiten. Sja, sommige genieën zitten tegen het idiote aan he...

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 00:25

Ik rijd bijna alleen maar buiten... heerlijk om zo ff ergens anders te zijn met je gedachte! Ik vertrouw mijn paardje 100% en zij weet ook precies tot hoever ze kan gaan, dus zal ze er nooit vandoor gaan. Maar als ik echt vol gas wil galoperen, dan kies ik een 'bekend' pad uit... meestal een heuvel die stijl omhoog loopt aan het einde, zodat ik in geval van nood altijd nog een rem heb. Maar ik ben niet snel bang en houd wel van een crossrit op zijn tijd! Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 07:07

In mijn ervaring kan je trouwens ieder paard wennen aan buitenrijden, bij de een kost het alleen wat meer tijd en moeite als bij de andere. Maar 'ik durf niet, hij is zo gevaarlijk' komt volgens mij vooral omdat zo'n paard bijna nooit buiten de bak komt, en dus van opwinding en gekkigheid niet meer weet wat hij met zichzelf aanmoet. Als je van jongs af aan regelmatig naar buiten gaat (en daar dan ook heel gewoon over doet) is er helemaal niets aan de hand.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 09:49

Blijft het feit dat sommige paarden onvoorspelbaar blijven, hoe vaak je ook naar buiten gaat of hoe vaak ze ook een concoursterrein hebben gezien .....

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:19

Fitzroy schreef:
Blijft het feit dat sommige paarden onvoorspelbaar blijven, hoe vaak je ook naar buiten gaat of hoe vaak ze ook een concoursterrein hebben gezien .....

Ja, dat klopt. Maar ben je niet pas echt een goede ruiter als je hiermee om kunt gaan? En dan bedoel ik niet goed in de zin van een proefje kunnen rijden, maar goed in de zin van in kunnen spelen en het oplossen van onverwachte(of misschien wel verwachte) gedragingen van je paard in welke situatie dan ook?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:42

Helaas Vleutie kan ik je vertellen dat in mijn geval een echt goede ruiter op mijn paard rijdt die er op die momenten ook niets mee kan beginnen.
Maar met een slof eraan gaat het buitenrijden prima dus ik zie het probleem niet zo.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:46

Fitzroy schreef:
Helaas Vleutie kan ik je vertellen dat in mijn geval een echt goede ruiter op mijn paard rijdt die er op die momenten ook niets mee kan beginnen.
Maar met een slof eraan gaat het buitenrijden prima dus ik zie het probleem niet zo.

In mijn ogen dus geen goede ruiter Bloos
Maar dat geeft niet, daar gaat dit topic over. Nogmaals ik vind iemand echt een goede ruiter als je zonder hulpteugels je paard ten alle tijden onder controle hebt. Dus zeker op een buitenrit en in het verkeer!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:49

En dan nog: Fitz komt ondanks zijn soms wat onstuimige gedrag wel regelmatig buiten .

Tsja ik ken het van meerdere kanten:

- mensen met een braaf paard die niet verder komen dan de binnenbak (en met +30 en windstil de buitenbak) waarvan iedereen het idee heeft dat het beest ook hartstikke braaf is buiten (denk dat dit de categorie is waar aan het begin van het topic op gedoeld is).

- mensen die (met of zonder hulpteugels) met hun paard naar buiten gaan terwijl het beest zo onvoorspelbaar is als maar kan zijn (en waar ik dus voor geen goud mee naar buiten zou gaan Haha!).

- mensen die zelf dressuur het leukst vinden, een paard hebben die ook echt een stukje groeit als hij een moeilijke oefening heeft gedaan. Paard vind het echt niet leuk buiten en speelt dan flink op (buiten is niks aan want dan kan hij niet laten zien wat hij kan). Als zowel paard als ruiter het buiten niets vinden, waarom zouden ze dan moeten?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:50

Beter MET hulpteugel af en toe naar buiten dan alleen maar in de bak blijven rijden.... al zou deze veiligheid alleen maar tussen de oren van de ruiter zitten. Als het helpt, helpt het! Zou zo'n ding daarom hulpteugel heten????? Knipoog Haha!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:54

Mieke schreef:
Beter MET hulpteugel af en toe naar buiten dan alleen maar in de bak blijven rijden.... al zou deze veiligheid alleen maar tussen de oren van de ruiter zitten. Als het helpt, helpt het! Zou zo'n ding daarom hulpteugel heten????? Knipoog Haha!

Correct! Blijft het verschil in perceptie van een goede ruiter. Ik ben ook geen goede ruiter, hang er bij een van mijn paarden ook een hulpteugel om als ik naar buiten ga. Maar als we dan in het bos of op het strand zijn dan gaan we er wel helemaal voor dus geen getrut, en als het nodig is gebruik ik de hulpteugel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:55

Apple schreef:
Ik denk dat Fitz meer bedoeld dat paarden die de capaciteiten hebben om Z2/ZZlicht en verder te komen over het algemeen niet de meest gemakkelijke types zijn. Vaak toch wat heter, vlotter, bloederiger. Kan me voorstellen dat zo'n paard lastiger is op een buitenrit.

Maar bij endurance (en eventing, zoals al genoemd is) zie je juist voor het merendeel bloedpaardjes, die zijn daar qua type het meest geschikt voor. En om kilometers lang buiten te rijden over de openbare weg moet je je paard toch wel in de hand hebben.

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat paard en ruiter gewend zijn. Jaren geleden was Ret buiten ook vrij heftig, ik vond het toen niet leuk om met hem naar buiten te gaan. Bang was ik niet, maar ik wilde gewoon een ontspannen ritje kunnen maken en dat kon met hem niet. Met mijn vorige pony kon ik dat wel. In de loop der jaren hebben we (samen en apart) de nodige ervaring opgedaan en nu voel ik me heerlijk als ik met hem door het bos en langs de weg rijd. IMO is het vaak een kwestie van gewenning, en dat proces duurt bij het ene paard (en de ene ruiter) nu eenmaal langer dan bij het andere paard, want geen paard is gelijk. Maar als een paard nooit buiten komt, zal hij ook nooit leren hoe het daar werkt. En er zullen ook echt wel paarden zijn die zelfs na oefening levensgevaarlijk zijn op de weg, maar dat zijn IMO uitzonderingen.

Overigens heb ik zelf ook wel kriebels bij het idee dat ik ooit met Ret over het strand zal rijden. Ik wil de wedstrijd in Katwijk zo graag een keer rijden, maar Ret heeft in zijn 11-jarig bestaan nog nooit de zee gezien en het is heel goed mogelijk dat hij daar flink hyper van wordt. Maar goed, dat weerhoudt me er niet van om het eens te proberen. Ben het wel met Desiree eens dat buitenrijden ook een kunst is. Het is iig iets wat je kunt leren als je er maar voor open staat, en dat geldt IMO zowel voor paard als ruiter.
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-09-03 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 10:56

Quentin is niet echt betrouwbaar en voorspelbaar buiten(nergens eigenlijk)....kan ineens op de noodrem gaan, omdraaien of het pad af gaan en dan maar tussen de bomen doorcrossen(au mn knieën....) maar toch ga ik er mee buitenrijden!

op het concoursterrein kan ie ook weleens ff gek doen, of even staken of de 10e keer dat ik ergens langs kom een megasprong opzij maken 'want het is zo eng' terwijl de 9x ervoor hij er niet naar keek....

het is geen relxed buitenrij paard, maar ik doe toch alsof hij dat wel is!

ik rij net zo goed met hem als met onze andere paarden met losse teugels en ook een superharde galop waarin ik hem laat gaan, zelf in verlichte zit, ook al kan hij soms op de noodrem schieten en vlieg je er dan sneller af als je in verlichte zit rijdt, toch doe ik dat

ben van t voorjaar(daarna zaten er teveel horzels/dazen) met 2 friezen gaan buitenrijden, meestal waren we 4-6 uur weg

dat heeft hem zoveel goed gedaan

hij is nu al een beetje bos-mak, en nu is de horzel-tijd voorbij en gaan we weer lekker buitenrijden met zn allen!

uinmiddels is hij zo stoer dat ie soms zelfs voorop durft te lopen!
alleen als ie dan iets engs denkt te zien dan kan ie zo snel omdraaien dat ie weer snel achter of tussen de friesjes instaat!

ik ken ook mensen die Z2 rijden, en die niet op hun eigen paard naar buiten durven, terwijl anderen wel op dtazelfde paard naar buiten kunnen!dat ligt dan dus wel aan de ruiter!

maargoed, in mn eentje kan ik niet naar buiten want dan gaat ie staken en over de weg terug naar huis crossen, dus ook al rij ik ooit Z2 dan kan ik denk ik nog niet alleen buitenrijden, maar als er bv iemand mee gaat met een paard of te voet of op de fiets, dan gaat het wel, en ga ik ook expres voor diegene rijden, zodat Quentin niet heel het bos achter die ander aanhobbelt.

op wedstrijden kan ik inmiddels wel in mn eentje van de trailer naar de ring toe stappen zonder gevaarlijke sprongen, gekke acties, en gecross teug naar de trailer en gestaak etc

dus er zit wel vooruitgang in!

ik ga dit jaar zelfs meedoen aa de eersel-postel rally
soort puzzelbuitenrit waaraan je met zn 2en mee doet, dus een team vormt, en ook paarden die voor de kar staa doen mee en pony's enz

in het bos gaat het er behoorlijk lomp aan toe, heb al een keer met een ander paard meegedaan(destiny was kreupel en Quentin had ik toen nog niet) en het was heel gaaf, alleen moe tje wel stevig zitten haha

maar je wordt dus ook ingehaald door aangespannen combi's en laat Quentin daar nu erg bang van zijn....
ach ja ik zie wel hoe t gaat!ga het iig proberen!

en het defilee op de markt midden in t dorp wordt ook nog gevaarlijk(je kan het vergelijken met soort grote parade op wedstrijd, maar dan is dit op straat in t dorp....)

ach, een beetje lol maken met je paard is gewoon belangrijk!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:07

Gelukkig is die van mij buitenrij-safe. Dat was ook belangrijk toen ik hem kocht. Ik wilde gewoon zonder problemen een weg over kunnen steken en rustig met mijn paard een boodschapje doen in het dorp.

Mochten we nu een brief hebben die gepost moet worden, ga ik gewoon met Imker: Over de provinciale weg bij de stoplichten (Im stopt netjes voor het paaltje, zodat ik het licht op groen kan laten gaan), dan over de Hoofdstraat naar de brievenbus, die op een terras staat.

Imker geniet dan echt van de aandacht die hij krijgt, en is zonder enige moeite te porren voor een rondje terras! Cheese!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:13

VLEUTIE"]
Maar dat geeft niet, daar gaat dit topic over. Nogmaals ik vind iemand echt een goede ruiter als je zonder hulpteugels je paard ten alle tijden onder controle hebt. Dus zeker op een buitenrit en in het verkeer!
[/quote]

Dat vind ik nogal een bewering over iemand die meerdere paarden naar de Lichte Tour heeft gereden en minstens 6 paarden professioneel rijdt per dag Schijnheilig

[quote="Apple schreef:
- mensen die zelf dressuur het leukst vinden, een paard hebben die ook echt een stukje groeit als hij een moeilijke oefening heeft gedaan. Paard vind het echt niet leuk buiten en speelt dan flink op (buiten is niks aan want dan kan hij niet laten zien wat hij kan). Als zowel paard als ruiter het buiten niets vinden, waarom zouden ze dan moeten?

Daar heb je ook nog een goede te pakken, Apple. Want in hoeverre kun je bepalen of een paard het leuk vindt?
Oke, hij loopt met zijn oortjes naar voren, maar zodra hij de weg weet gaat hij loeihard terug naar stal. En als je probeert hem terug te sturen gaat dat altijd gepaard met protest.
Ach, we gaan er maar vanuit dat ze het leuk vinden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:18

Op onze vorige stal reed ik wel eens een paard dat het na een uurtje wel gezien had buiten. Was dan ook niet meer echt vooruit te branden. Geen gebrek aan conditie, werd dressuurmatig goed gereden, maar ze vond het dan gewoon wel genoeg. Voelde zich ook duidelijk meer thuis in een bak met vier wanden, daar liep ze flink te sjouwen en straalde ze zekerheid uit. Dus als Retje na een uur lekker op gang was, keek zij steeds om met een blik van 'onze stal ligt DAAR hoor, wanneer gaan we terug?'. Met zo'n paard kun je je ook maar beter niet aan endurance en trektochten wagen, wekt alleen maar frustratie op bij zowel paard als ruiter.

Mijn motto: doe wat je leuk vindt, maar roep niet te snel dat iets onmogelijk is. Haha!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:22

Fitzroy"]
[quote="VLEUTIE schreef:

Dat vind ik nogal een bewering over iemand die meerdere paarden naar de Lichte Tour heeft gereden en minstens 6 paarden professioneel rijdt per dag Schijnheilig [quote]

Paardrijden is veel meer dan dressuuroefeningen kunnen rijden, dat blijkt maar weer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:28

Ja en Anky kan ook niet rijden

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:36

Ik heb altijd graag buiten gereden, heb de stallen ook altijd dicht bij het strand gehad.
Piropo was geloof ik net 1 week in Nederland toen ik met hem naar het strand ging, ik heb nog niet zoveel open monden gezien als die dag..Ga je NU al met hem naar het strand... jeee
Ja wat nou Verward Maar er is een behoorlijke groep die echt niet naar buiten gaan met hun paard hoor, dat durven ze echt niet, (geven ze ook eerlijk toe) en dat zijn niet de minste ruiters om het maar even zo te zeggen....

Nou kan ik toch wel zeggen dat mijn paard redelijk tempramentvol is Haha! maar ik heb nog niet zo heerlijk ongedwongen op het strand en buiten gereden als met dit paard.
Ik vind het trouwens ook een goede afwisseling voor hem, lekker met de benen door het zeewater, weer eens wat anders dan alleen die bak.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:44

Wat hulpteugels betreft: ik doe Ret altijd een martingaal om als ik naar buiten ga, iig bij trainingen en wedstrijden en als ik met andere paarden samen rijd. Bij een stapritje wil ik 'm er nog wel eens af laten. Ret is een heel prettig paard buiten, maar kan in een flink tempo nog wel eens heet worden en zijn hoofd in de nek gooien als ik hem probeer terug te nemen. Op zo'n moment heb ik liever iets meer controle. Ik bevind me tenslotte wel op de openbare weg en heb daarbij niet alleen te maken met mijn eigen veiligheid, maar ook met die van anderen. Het is iig niet iets wat ik continu nodig heb om mijn paard bij me te kunnen houden, hij hangt er ook echt aan als hulpteugel, zoals-ie bedoeld is.

Verder sluit ik me bij Mieke aan als het gaat om hulpteugels en buitenrijden.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:15

ArwenLune schreef:
Ik rijd eigenlijk voornamelijk buiten, wij hebben geen bak beschikbaar, dus ik rijd maar af en toe (1 of de 4 keer ofzo) dressuurmatig in het ronde paddock. Rowan was 4 toen ik hem voor het eerst mee naar buiten nam, en een beetje vliegerig, hij vond alles spannend. Ik heb hem maar gewoon meegenomen, had een goed zadel en hij heeft geen neiging om ervan door te gaan, dus zo zijn we begonnen. Gewoon veel doen.

Ik liet hem tot van de lente eigenlijk nooit voluit galloperen, hij had nogal eens de neiging om dan ineens iets engs te zien in een zijpad en dan op de rem te springen. Doet hij eigenlijk nooit meer. Maar ik ben ook geen crosser, wij gaan hele einden hoog tempo in diesel-stijl, maar scheuren? Dat wil hij niet eens in z'n eentje. Gaan we samen met een ander weg dan wil hij de benen nog wel eens echt strekken in galop, maar ik laat hem nooit onder m'n kont vandaan scheuren. Ik wil wel gewoon de controle houden.

Aan het strand rijden zou ik bevoorbeeld nooit doen met een groepje dat in ene in volle galop wegcrosst. IK wil de controle hebben, en ik kan niet van m'n jonge paard eisen dat hij rustig bij me blijft als de rest van de groep wegspuit. Misschien dan liever alleen of met een vertrouwde ruiter naar het strand...

ik kan me wel het typ-werk besparen, want hier sluit ik me helemaal bij aan! OK dan! Haha!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:32

Lars en ik rijden heel veel buiten en proberen ook nog wat aan dressuur te doen. Ik zou me niet in kunnen denken dat iemand alleen maar met zijn paard in een bak te vinden is (zulke mensen hebben wij ook niet op de boerderij). Nu merk ik ook wel aan Lars dat hij heel graag naar buiten gaat. Niet naar de bak willen en mij richting hekje "naar buiten" trekken. Ik probeer dan ook wel als ik in de bak heb gereden er even een kwartiertje buiten rijden aan vast te plakken. Of andersom.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:15

als je altijd maar in een bak rondhobbelt leert je paard nooit normaal een buitenrit te maken. hoe meer je buitenrijdt hoe beter het gaat OK dan!
ik rijd eigenlijk alleen maar buiten en ben onlangs met m'n paard langs een draaiende kermis gegaan. ze vond het nopg leuk ook. ze ging stilstaan en er naar kijken ze volgde de bewegingen van die apparaten echt!!!! dat is toch mooi.

er is eigenlijk maar weingi waar mijn paard nog van schrikt. oke soms schrikt ze van normale dingen maar ze kan gewoon heel veel hebben daar ben ik best wel heel erg trots op

xxx vanessa