Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:33

Haha nee :P
Maar ik denk dat het vooral ook komt doordat ik zelf die kans heb gehad, ook al was dat het eerste jaar ook maar 1 keer per week een uur privéles op dat paard. Maar dan in ieder geval van een hele goed instructrice. Ik denk dat als ik op die manege had moeten blijven rijden ik al lang al gestopt was met de paarden! Vreselijk vond ik het daar en je leerde er geen bal! :r En ben nog nooit een manege tegengekomen waar naar mijn mening volgens de goede principes les gegeven wordt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:39

Nee goede manege's ken ik idd niet... Ben altijd blij dat ik op ponykamp zelf les mag geven!
Dat klinkt al goed, die 2 keer in de week kunnen voor zo'n meid dan hopelijk het verschil maken.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:47

Achja, ik denk sowieso niet dat je veel van een manegepaard kunt leren.. Als beginner is het een lange weg om zo'n paard weer op de goede plekken spieren te laten kweken en de spieren die zich te veel ontwikkelt hebben op nadelige plaatsen weer te laten slinken.. En dan moeten ze ook nog rechtgericht worden..
En die beesten hebben vaak niet eens passend tuig, dus ze kunnen vaak hun rug etc niet eens gaan gebruiken en loslaten.. Vind het nu niet meer zo gek dat al die paarden altijd zo lelijk waren met opzadelen etc. ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:57

Ik doe niet aan verzorgsters. Heb het geprobeerd met de pony, maar kwam niet verder dan eenmaal iemand laten komen.
Hebben ook buiten mijn instructrice maar 3 andere mensen eenmalig opgereden (3 jaar tijd) en 2 iets vaker. 1 zou oorspronkelijk mijn verzorgster worden, had ik ook hengstje mee gereden, maar dat ging niet door omdat ik te ver weg ging staan, ander was stalgenoot en vrindin van mij, deed ik vaker paardruil mee.

Heb zelf ook nooit verzorgd, heb geleast op mijn manege. Wel geluk gehad met paard van dochter van manege-eigenaar en dekhengst van de manege mogen rijden (C-pony :P )
Daarvoor heb ik een heel zooi paarden gereden op een oude manege die ik nu eerder handelstal zou noemen, daar heb ik echt al veel meer geleerd dan op mijn eerste manege.
Is voor mij elke keer een hele rit geweest, maar als je goed zoekt zijn er echt wel manege's die de wat minder afgestompte beestjes hebben staan. (Al was mijn 2e manege/privestal daar dus wel erg extreem in.)

Heb het nooit aangedurft, de pony van mij is ook niet de makkelijkste, en kon niemand vinden waar ik echt het juiste gevoel mee had.
Wordt zelf ook nu pas 18, maar kreeg echt aparte mails toen.
Moet ook zeggen dat ik nooit veel soeps heb rond zien lopen als verzorgers waar ik stond.. Buiten dat bijna niemand verzorgsters heeft.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:01

Bij mij zou het dan in de toekomst de bedoeling moeten zijn dat het in het begin ook niet veel soeps is := En dan in het begin alleen 1 keer per week les van mijn eigen instructrice, dan heb ik eigenlijk wel veel zekerheid dat dat wel goed komt.
Maar het ligt er maar net aan hoe we het gaan doen met de wedstrijden en hoe mijn ambities blijven. Als ik nog volop zelf start dan ga ik niet iemand anders op mijn paard laten rijden.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:32

verzorgster vind ik lastig we hebben er hier verschillende gehad (voor de pony´s en de trekpaarden) maar het blijft lastig.
Of ze komen niet opdagen of ze kunnen veel minder dan je dacht waardoor je er wel erg druk mee bent.
we hebben zelfs een keer een meisje gehad die achter een vriend van ons (waar we vaak mee weg gingen met de paarden) aan zat terwijl die samenwoonde en er niets van wilde weten tot sms met de kleur van haar ondergoed aan toe.
maar als je dan een goeie hebt dan is het wel weer erg fijn.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:46

Ik zou denk ik wel een verzorgster zoeken :j Ik ben zelf altijd heel blij geweest met de kans om te kunnen verzorgen en wil anderen die kans ook gunnen. Of er hier in de omgeving iemand te vinden is, is een ander verhaal. Het is moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer en het ligt in het buitengebied, dus de vraag is of mensen zonder auto hier willen komen. Voorwaarde zou wel zijn dat hij of zij één keer per week les neemt bij mijn instructrice.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:52

Hangt er ook van af welk paard je hebt.. mijn merrie is niet geschikt voor jonge ruitertjes en net die zijn meestal wel op zoek naar bijrijdpaarden.. Als ik een paard zou hebben dat meer jongemeisjes-proof is zou ik het misschien ook overwegen, maar dan onder goede begeleiding!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:53

Zo te horen mag ik heel blij zijn met mijn manege. Ik rij nu op een manege waar ze heel netjes met de paarden omgaan. Paarden lopen niet te veel, zijn niet afgestompt of bijterig oid, staan iedere dag buiten waar ze lekker ravotten met elkaar, passend tuig, dekens en beenbescherming voor de paarden die dat nodig hebben etc. Heb hiervoor wel op een manege gereden waar het er een stuk minder professioneel aan toe ging :Y) Overigens wel veel geleerd daar (veel zelf doen).

Ik denk dat ik zelf ook wel een bijrijdster zal zoeken. Heb het er al over gehad met een vriendin van me die prima rijdt, maar die blijft waarschijnlijk niet in R'dam wonen dus dat zou jammer zijn. Heb zelf ook een tijdje pony's bijgereden. :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:56

MRIIIS schreef:
Zo te horen mag ik heel blij zijn met mijn manege. Ik rij nu op een manege waar ze heel netjes met de paarden omgaan. Paarden lopen niet te veel, zijn niet afgestompt of bijterig oid, staan iedere dag buiten waar ze lekker ravotten met elkaar, passend tuig, dekens en beenbescherming voor de paarden die dat nodig hebben etc. Heb hiervoor wel op een manege gereden waar het er een stuk minder professioneel aan toe ging :Y) Overigens wel veel geleerd daar (veel zelf doen).

Ik denk dat ik zelf ook wel een bijrijdster zal zoeken. Heb het er al over gehad met een vriendin van me die prima rijdt, maar die blijft waarschijnlijk niet in R'dam wonen dus dat zou jammer zijn. Heb zelf ook een tijdje pony's bijgereden. :)

Over de manier van het houden en onderhouden van de paarden wil ik het dan nog niet eens hebben := Maar de lessen zijn vaak gewoon waardeloos, alléén maar rukken en plukken. Wordt nooit eens verteld dat je éérst de achterhand moet activeren, je takt correct en constant moet hebben, dan kan een paard pas een beetje fatsoenlijk na geven..
Ik wíst niet eens wat takt was! Laat staan aanleuning!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:58

Zijn hier ook mensen die hun paard aan huis hebben staan ? of komt te staan :)

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:59

xJasmijn schreef:
Zijn hier ook mensen die hun paard aan huis hebben staan ? of komt te staan :)

Als het ooit zover is komt onze pony aan huis te staan!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:01

Ik leerde op de manege wel dat ik eerst netjes vooruit moest en dan pas vooraan kon gaan werken, maar echt rijden leerde ik inderdaad pas toen ik een eigen paard en privélessen kreeg :)
Of tenminste, echt rijden, ik vind nog steeds niet dat ik super kan rijden :+

Wij wonen nu op een appartementje, maar later hopen we wel een huisje met wat grond en een stalletje te vinden!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:01

hier ook aan huis als het zover is :)

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:05

jep aan huis er lopen al paarden en daar moet er nu 1 bij komen.
meestal erg fijn maar ja je moet wel alles zelf doen (ook als je ziek bent).
wel prettig dat je vaak erg snel ziet als er 1 ziek is of zo.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:37

Vanaf 1 oktober verhuizen wij ook naar ons nieuw huisje met 1ha aan huis.
Heb wel een beetje stress, altijd mijn droom geweest, maar nu komt het allemaal dichtbij.
Hopelijk ken ik snel het reilen en zeilen want is toch iets anders dan gewoon naar de pensionstal rijden.

@ JulieDR : heb gezien dat je nieuwe advertentie hebt gezet op internet. Ziet er véél beter uit. Paard komt
ook veel beter tot zijn recht. Zullen nu waarschijnlijk wel meer kopers op af komen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:45

Ik kreeg sowieso al dagelijks wel wat reacties maar inderdaad, heb het een keer over een andere foto-boeg gegooid, zien of er nu betere reacties komen!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:38

Ik ben te bazig en te veel een controllefreak om mijn paard uit handen te geven! Wel aan iemand die juist veel beter rijd dan mij! Maar niet om iemand er nog op te leren ofzo! Nou Vrijdag gaan we weer richting het paardje!:D 'k hoop toch echt dat alles goed gaat dit keer, 't zou zo leuk zijn. Had met me zelf afgesproken als ik voor 1 juli niks had dat ik even zou wachten tot na de vakantie en dan weer alles op een rijtje te zetten!

Over maneges: ja ik ken hier twee hele goede manege's met schitterende paarden. Bij een van de twee komt mijn paard ook te staan. Daar kan ik dus niet in ervaring delen als slecht. Een van de manege's heeft ook oud/ en brave wedstrijd paarden in de les lopen sommige worden nog steeds uitgebracht! Nou dat vind ik al een heel duidelijk verhaal geven!

Ik wens iedereen nog succes met z'n zoektocht!
WIE ZOCHT ER TROUWENS EEN FJORD IK WEET ER EEN BELEERD EN BETUIGD, ze heeft wel een kwpn mama en is dus redelijk aan de maat! (maar heel mooi! )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:54

Oh maar juist als ik echt les mag geven dan vind ik het super. Maar ik doe dat dan ook graag.
Maar bv een vriendinnetje dat op flame stapte en aan haar touwhalster begon te zagen (WTF??? echt keihard zagen) en ik hou daar nu mee op, nou niet stoppen ik op haar af lopen en zeggen als je nu geen lange teugel geeft trek ik je eraf. Jeetje wat was ik boos zeg. Arme flame ook, beest was zo gevoelig als wat, die liep bitloos op je pinken nagevelijk. Daar kan ik niet tegen. Maar als mensen echt willen leren dan ben ik nog wel vergevingsgezind. Keertje ploffen of minder toffe stuurhulp met teugels kan een paard wel hebben.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:22

Nou ook niet ieder paard hoor, ik was met kuna wezen kijken voor een paard door een stuurfout trok ze hem in de mond en hij kwam meteen omhoog!! Nou daar zit ik niet op te wachten! En ik wil ook niet dat dat iemand gebeurd. Ik snap wel dat jouw paarden daar misschien niet meteen van onderste boven liggen. Maar ik denk dat mijn paard aan mijn fouten voorlopig wel genoeg heeft!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:23

Oei, ja maar zo'n paard zet je ook geen beginner op.
Modena komt voorlopig ook niemand op hoor, eerst maar minimaal een maandje rustig wennen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:26

Ik ken wel wat aardige goede maneges hoor.

Verzorgsters komen er hier niet meer in ondanks ik niet dagelijk naar mijn paard wil. Maar daarom sta ik op deze stal ik hoef niet meer elke dag te komen. Alles wordt gedaan.

Paard aan huis ik ben waarschijnlijk de enige die dat dus niet wil.... ons huis wordt nog gebouwd en er zit nog een kavel aan vast van ruim 2000m2 volgens mij te klein om paard te houden maar nu wordt het enkel bomen en zonnebloemen veld :D
Paarden blijven staan waar ze staan....

Zeg echhhh alice van harte maar was jij nou de gene in andere topic die zei dat het nog wel een jaar kon duren :D

Verzekeren doe ik niet aan ik heb elke maand 100 gulden gespaard later 100 euro heb in die 18 jaar bijna niks gehad toen pony in 2008 doodziek werd en naar de kliniek moest (2.5 week) kostte wel wat maar had dat geld gelukkig gespaard bij 10.000 euro ben ik gestopt met sparen voor paarden nu gaat alles op de grote hoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:57

Tita, zo doen wij het ook hier. Gewoon altijd een vast bedrag per maand wegleggen, en als er door omstandigheden opeens wat meer binnenkomt, ook wat extra's op de rekening.

Hier zijn de manege's wisselend. Sommige manege's lopen de pony's veel, komen nauwelijks in de weide (zeg gerust max. 4 keer per jaar een kwartier, en dan in de zomer) en op zondag worden sommige wel eens losggegooit, maar echt niet allemaal. Verder wordt er in de lessen totaal niet met rechtrichten etc gewerkt, gewoon zoals je het op de meeste manege's ziet. Echter zijn er hier ook manege's waar de pony's tot 1 uur s'middags minstens op het land staan, lopen max. 2 uur lessen ,gaan weer op het land. Lessen zijn niet van een heel hoog niveau, maar ze laten trekken, schoppen etc ook niet toe. Zoals je bij andere manege's wel eens ziet wordt er te pas en te onpas sporen oid gebruikt, bij hun mag dat niet. Het is nogal kleinschalig, dus ze zijn heel zuinig op hun paarden en hebben ook altijd passend tuig, dat vind ik dan wel heel fijn.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:59

@Gypsy, als je een verzorgster gaat zoeken voor je nieuwe paardje zou ik als ik jou was eerst het paard goed leren kennen, en er eerst zelf veel tijd mee spenderen. Zo weet je hoe het paard een beetje in elkaar steekt voor je een jonger iemand er mee aan de slag laat gaan.

Zelf doe ik dat niet verzorgstertje, ik heb eens iemand gehad toen ik nog op zaterdag werkte die eelkje reed. Maar na 4 keer heb ik gezegd dat ik het niet meer zag zitten. Ze deed het heel goed hoor, spullen netjes terug leggen, beetje rondhobbelen en niet aan de knopjes zitten, elke zaterdagavond vond ik een briefje met daarom een verhaaltje wat ze had gedaan enz. Maar ik kan het gewoon niet hebben dat iemand anders met haar bezig is (hoezo jaloers :P )
Dus dat heb ik toen maar afgezegd!

@Alice iets met een D:
misschien zit hier iets tussen? http://www.paardennamen.nl/d.htm
succes :) Ben benieuwd naar de foto's van het dametje...(Misschien vind je Dame of Dametje wel leuk? )
Voor de verzekering zou ik gewoon gaan vergelijken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:01

Ik verzeker het paard ook alleen maar voor de dood. Ik vind het nogal een behoorlijke smak geld en Ja ik spaar in een jaar geen 10.000,- dan kan het ook al over zijn! (ik ga dan wel echt even uit van het ergste!) hoop tot mijn 50e geen nieuw paard weer te hoeven kopen:D Naast die verzekering ga ik ook zeker verder met sparen. Zoals ik altijd al heb gedaan. Maar ik ga nog naar school. Dus misschien spaar ik minder hard dan jullie. (100 kan ik ook wel sparen, maar spaar niet alleen voor mijn paard natuurlijk!)
Ik zei dat het nog wel even kon duren, dat klopt Tita, maar dat omdat ik steeds niks kon vinden en nog wel een paar keer tegen een muur ben aangelopen. Nu ben ik het met iemand eens geworden over de prijs.
Volgende week en misschien a.s. vrijdag plaats ik foto's van mijn nieuwe liefde! :D